Gå til innhold

Jeg er så sliten av dårlig økonomi.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor bor du? Jeg kan hjelpe deg med mat hvis du er i nærheten av Bergen. Eller at du kan vaske leiligheten min for endel penger, eller jeg kan kjøpe klær til barnet ditt. :)

Anonymous poster hash: 55b8a...716

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert

Jeg er en 1 barnsmamma som dessverre sitter uten jobb etter endt utdanning. Jeg har ikke opparbeidet meg retten til arbeiderklaringspenger. Det vil da si at det vi har å leve for er livsopphold som er på 4000 kr, en dobbel barnetrygd og et minstebidrag. Det utgjør til sammen 7300 kr å leve for. Når ting er betalt av det nødvendige og mat, har jeg ingenting igjen. Benytter meg også av frelsearmen, de er gode å ha. Er også flink til å handle billig mat og kaster ikke noe, bruker rester. Alikevel sitter jeg blakk med 9 kr på kortet og 2 kr i lommeboken midt i måneden. Jeg blir så sliten av dette, det er så vondt. I går pantet jeg de siste flaksene vi hadde. Vi har mat i noen dager til, men jeg tenker fremover. Jeg takler ikke denne hverdagen lenger. Jeg søker på alt jeg kommer over av jobber, også småjobber, men foreløpig ikke fått napp.

Idag har vært en trist dag, følte så på det nå.

Tenkte tilogmed at det beste kanskje hadde vært og prostituere seg. Jeg er bare redd jeg ikke vil takle påkjenningen det kan gi. Men helt ærlig vurderer jeg det veldig nå. Kanskje verdens dummeste spm, men har noen her inne erfaring om det?

Anonymous poster hash: 30440...79d

Stå på,og gikk prostituert deg,det er ingen god løsning.

Det er helt utrolig at folk må leve som deg i dette landet!

Det er ikke riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Stå på,og gikk prostituert deg,det er ingen god løsning.

Det er helt utrolig at folk må leve som deg i dette landet!

Det er ikke riktig!

Send meg privat melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags flasker er det du panter? Mye av det som selges på panteflasker er jo strengt tatt ikke nødvendig å kjøpe i utgangspunktet. Juice på kartong er billigere enn juice på flaske.



Anonymous poster hash: 3c712...db0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut "Hjelp oss å hjelpe" på Facebook, de har flere "avdelinger" rundt i landet. Der kan du i hvertfall få litt akutt hjelp til mat og hygiene osv.



Anonymous poster hash: dbb02...f3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan du søke om bostøtte! Bostøtte er avhengig av inntekt, ikke arbeidssituasjon. Sjekk ut nettsidene til Husbanken, www.husbanken.no, for informasjon og søknadsskjema. Der finnes også en kalkulator hvor du kan beregne hvor mye du får i støtte.

Søknadsfrist er den 10. i hver mnd for utbetaling neste mnd.

Anonymous poster hash: dcbc4...c1d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med overgangsstønad? Tror at du har rett på det så lenge du er oppført som arbeidssøker hos nav (selv om du ikke har rett på dagpenger).

Ville prøvd vikarbyrå hvis jeg var deg. Veldig mange jobber som gjelder økonomi/administrasjon går igjennom der (adecco, manpower etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig kan prostitusjon så absolutt være et alternativ når økonomien virkelig er stram. Problemet er vel at du ikke har startkapitalen til å få leid deg en leilighet eller fast hotellrom. Du ønsker ikke å ha hallik som presser deg til å jobbe veldig mye, eller ha med kunder hjem til deg selv, eller trekke på gata.

Du kan jo sende på Hege Grostad, tidligere prostituert, en mail og høre om hun har noen tips til oppstartperioden. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Sexarbeid-passer-ikke-for-alle-7425716.htmlAnonymous poster hash: 6c9db...722

nå må du jammen skjerpe deg. Hun har ei datter i 1 klasse. Du kan ikke sitte her og anbefale henne å prostituere seg

Anonymous poster hash: b2446...e2d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva med overgangsstønad? Tror at du har rett på det så lenge du er oppført som arbeidssøker hos nav (selv om du ikke har rett på dagpenger).

Ville prøvd vikarbyrå hvis jeg var deg. Veldig mange jobber som gjelder økonomi/administrasjon går igjennom der (adecco, manpower etc).

Ikke glem Visma, som også rekrutterer innen øk/adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hengt opp lapper på f. eks. matbutikker hvor du tilbyr deg å ta småjobber som barnepass og vaskejobber?

Hva med å dra innom matbutikker, sykehjem og lignende og forhør deg om muligheten for å få ekstravakter?

Anonymous poster hash: e25b7...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for mange svar. Til deg som lurte på om 4000 kr var å leve for. Altså det skal gå til alt som strøm, internett, tv har vi valgt bort. Men vi kan ikke leve helt uten alt når vi er hjemme så nett har vi. Mat koster. Barnet går i 1 klasse så koster litt i den alderen. Denne måneden trengte han litt nye klær og sko foreksempel.

Jeg er utdannet innen økonomi, ironisk nok.

Men søker jobber innen alt nå som sagt, også innen helsesektoren.

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne søke bostøtte før jeg var i jobb, eller evt videre utdanning. Da det er et krav nå.

Til dere som nevner jobbsøker kurs, det kan være noe i det. Jeg har bedt nav om å bli satt på kurs og venter på det. Anonymous poster hash: 30440...79d

Den som har informert deg om bostøtte har direkte feilinformert deg. Husbankens bostøtte er et statlig tilskudd til husstander med lav økonomi. Støtten stiller ikke krav til å være i jobb. Den stiller krav i forhold til at man ikke tjener over en viss sum samt krav til boligen. I tillegg så faller studenter utenfor støtteordningen. Det høres ikke ut som om du har sjekket ut alle muligheter. Bostøtten søkes om i bokommunen. Noen kommuner har lagt den under NAV. Du bør uansett ta kontakt med ditt lokale NAV - kontor og be om hjelp, både til økonomi og jobbsøking.

Jeg har ikke lest igjennom alle svarer så mulig du har fått samme svar av andre. Jeg jobber i NAV, hovedsakelig med økonomisk sosialhjelp. NAV har råd- og veiledningsplikt etter paragraf 17 i Lov om sosiale tjenester i NAV så jeg hadde bedt om en time med en veileder.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 5b39a...d8b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager sent svar.

Setter pris på alle svar.

Det var nav som sa jeg ikke hadde rett på bostøtte, men da forstår jeg at ikke jeg skulle tatt det for god fisk. Da kommer jeg til å søke, det er penger som kommer godt med.

Nå kan det hende jeg glemmer å svare på noe, men jeg ja jeg har hengt opp lapper, og lagt ut på sosiale medier hvor jeg tilbyr vasking og diverse. Håper det kan gi resultat :)

Ellers så har jeg lagt meg inn på vikar byråer, ikke hørt noe. Men jeg kommer til å ta en tlf nå.

Til dere som tilbyr å kjøpe ting, må jeg si nei takk til. Jeg ønsker ikke stå frem med navn. Men når det er sagt, varmer det hjertet mitt at noen tilbyr seg det. Tusen takk for det :)

Eller kommer jeg nok ikke til å ty til prostitusjon, var bare en mørk tanke i en desperat tid som kom.

Anonymous poster hash: 30440...79d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, beklager sent svar.

Setter pris på alle svar.

Det var nav som sa jeg ikke hadde rett på bostøtte, men da forstår jeg at ikke jeg skulle tatt det for god fisk. Da kommer jeg til å søke, det er penger som kommer godt med.

Nå kan det hende jeg glemmer å svare på noe, men jeg ja jeg har hengt opp lapper, og lagt ut på sosiale medier hvor jeg tilbyr vasking og diverse. Håper det kan gi resultat :)

Ellers så har jeg lagt meg inn på vikar byråer, ikke hørt noe. Men jeg kommer til å ta en tlf nå.

Til dere som tilbyr å kjøpe ting, må jeg si nei takk til. Jeg ønsker ikke stå frem med navn. Men når det er sagt, varmer det hjertet mitt at noen tilbyr seg det. Tusen takk for det :)

Eller kommer jeg nok ikke til å ty til prostitusjon, var bare en mørk tanke i en desperat tid som kom.

Anonymous poster hash: 30440...79d

Du har rett på sosialstønad inntil du har skaffet deg jobb. Dette er kommunalt, men all informasjon står på NAV.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om tiltakspenger på NAV.no. passer det din situasjon? Evt hør med NAV om de kan gi lønnstilskudd om du finner praksisplass? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har informert deg om bostøtte har direkte feilinformert deg. Husbankens bostøtte er et statlig tilskudd til husstander med lav økonomi. Støtten stiller ikke krav til å være i jobb. Den stiller krav i forhold til at man ikke tjener over en viss sum samt krav til boligen. I tillegg så faller studenter utenfor støtteordningen. Det høres ikke ut som om du har sjekket ut alle muligheter. Bostøtten søkes om i bokommunen. Noen kommuner har lagt den under NAV. Du bør uansett ta kontakt med ditt lokale NAV - kontor og be om hjelp, både til økonomi og jobbsøking.

Jeg har ikke lest igjennom alle svarer så mulig du har fått samme svar av andre. Jeg jobber i NAV, hovedsakelig med økonomisk sosialhjelp. NAV har råd- og veiledningsplikt etter paragraf 17 i Lov om sosiale tjenester i NAV så jeg hadde bedt om en time med en veileder.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 5b39a...d8b

 

Det hender dessverre at folk får feil informasjon på nav, virker det som. Jeg tror det jobber mange veldig flinke som deg på nav, men så jobber det også noen få som ødelegger for en god del brukere, ved at de rett og slett ikke kan/ikke gidder å sjekke opp regelverket. Et familiemedlem av meg fikk beskjed om at hun ikke hadde rett på noen som helst hjelp. Så stod hun der da, syk, uten jobb og med et barn. Hun måtte flytte inn til mamma en kort periode, fordi hun ikke hadde til husleie. Det ordnet seg heldigvis da hun fikk en saksbehandler som deg, som kunne jobben sin.  :blomst:

Anonymous poster hash: 77973...fad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, beklager sent svar.

Setter pris på alle svar.

Det var nav som sa jeg ikke hadde rett på bostøtte, men da forstår jeg at ikke jeg skulle tatt det for god fisk. Da kommer jeg til å søke, det er penger som kommer godt med.

Nå kan det hende jeg glemmer å svare på noe, men jeg ja jeg har hengt opp lapper, og lagt ut på sosiale medier hvor jeg tilbyr vasking og diverse. Håper det kan gi resultat :)

Ellers så har jeg lagt meg inn på vikar byråer, ikke hørt noe. Men jeg kommer til å ta en tlf nå.

Til dere som tilbyr å kjøpe ting, må jeg si nei takk til. Jeg ønsker ikke stå frem med navn. Men når det er sagt, varmer det hjertet mitt at noen tilbyr seg det. Tusen takk for det :)

Eller kommer jeg nok ikke til å ty til prostitusjon, var bare en mørk tanke i en desperat tid som kom. Anonymous poster hash: 30440...79d

hei. Jeg føler sånn med deg,fordi jeg og familien har selv vært i en lignende situasjon. Min mann fikk en alvorlig sykdom og ble sykmeldt og går nå på aap. Jeg selv fikk en knekk og hadde mer enn nok med og ta meg av hus og barn.. Vi hadde til tider så dårlig råd at jeg ikke visste om jeg hadde penger til mat når helgen kom. Vi benyttet oss noen ganger av Frelsesarmeen og fikk mat fra de.

Men nå har heldigvis ting begynt og snu for vår del fordi jeg nå er sterk nok til å ta litt jobb. Og min mann er noe bedre.

Henvend deg til nav på nytt og be om hjelp. Det er jo en minimumsgrense med penger du skal ha pr måned. Og får du mindre enn dette bør du ha krav på hjelp fra nav.

Håper av hele mitt hjerte at du får det bedre..

Anonymous poster hash: b2446...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, beklager sent svar.

Setter pris på alle svar.

Det var nav som sa jeg ikke hadde rett på bostøtte, men da forstår jeg at ikke jeg skulle tatt det for god fisk. Da kommer jeg til å søke, det er penger som kommer godt med.

Søknadsfristen er i dag, så gjør det umiddelbart etter at barnet ditt er i seng i kveld. 

 

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal vurdere muligheten for en annen utdannelse som faktisk gir jobb? En av de retningene det overutdannes flest i i dag er økonomi, det er et lite smart valg når du er avhengig av inntekt for å forsørge ett annet menneske. Hvis du har brukt tre år av lånekassen har du fremdeles rett på støtte i fem år til. Ellers må du som nevnt over søke alle steder i landet, ikke bare der du bor nå. 



Anonymous poster hash: d5a0e...eae
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...