Gå til innhold

Hva forventr dere av huslige plikter hos en 8-åringen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 3 barn. Et på 8, en på 6 og ei på 5.

De to største er samboer sine fra tidligere forhold. Nå er hun på 8 blitt så stor at jeg (og samboer forsåvidt) mener det er på høy tid med noen oppgaver i huset. Også de to minste såklart, men setter jo høyere krav jo eldre de er.

Nå har jenta aldri hatt noen huslige oppgaver å forholde seg til. Men jeg vet liksom ikke helt hva som er vanlig, eller hva jeg bør forvente, siden jeg kun er vant til min egen datter på 5 og aldri har hatt store barn.

Hva mener dere?

Når jeg tenker huslige oppgaver så mener jeg sånt som å ta ut søpla, henge opp klær, hjelpe til med å støvsuge etc.

Jenta har flere fordeler som eldre, som feks å få lov til å øvre oppe lengre enn de andre, og hun har 3 fritidsaktiviteter i uka mens de andre bare har 1 hver. Litt skeivt fordelt, men det er ikke jeg som har gitt henne alle 3 aktivitetene, det er faren og moren og jeg skal ikke legge meg borti det. Men jeg synes det ikke skal være kun fordeler med å være større og ønsker å sette litt høyere krav til henne nå som hun går i 3.klasse.

Jeg hadde store ansvarlige oppgaver da jeg var på hennes alder, passet lillesøster på 3 år, stod opp med henne selv om morgenen, pakket ned matpakkene våre og fulgte henne til dagmamma før jeg selv gikk videre til skolen. Jeg måtte også bidra hjemme om jeg skulle få lommepenger/lørdagsgodt.

Jeg ønsker ikke at barna våre skal bli den type ungdom som får alt servert på sølvfat og får en oppførsel deretter.

Hva mener dere er riktige forventninger her?

Anonymous poster hash: 8c670...576

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Runforit

Rydde rommet, hjelpe å vaske/brette klær, dekke på/rydde av bordet, hjelpe å lage mat, ta ut søpla; ja, en 8 åring kan gjøre det meste.

Bare bra at de starter tidlig og innarbeider gode vaner til de blir eldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydde rommet, hjelpe å vaske/brette klær, dekke på/rydde av bordet, hjelpe å lage mat, ta ut søpla; ja, en 8 åring kan gjøre det meste.

Bare bra at de starter tidlig og innarbeider gode vaner til de blir eldre :)

Takk for svar:)

Hva mener du er ok for de to minste da?

Synes du de skal gjøre like mye som henne eller synes du det er ok om jeg krever litt mindre innsats fra dem, fordi de er yngre?

TS

Anonymous poster hash: 8c670...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Takk for svar:)

Hva mener du er ok for de to minste da?

Synes du de skal gjøre like mye som henne eller synes du det er ok om jeg krever litt mindre innsats fra dem, fordi de er yngre?

TS

Anonymous poster hash: 8c670...576

Synes fint de også kan hjelpe til :) Jeg husker at jeg ikke var hjelpeløs da jeg gikk i barnehagen og hjalp både til med dekke bord, holde rommet ryddig etc.

De kan jo rullere litt på det? Ene dekker på, andre rydder av og tredje tar søpla? Da blir det litt hver gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2 og en 4 klassing.

De hjelper til å dekke bordet og må alltid rydde av etter seg og sette i oppvaskmaskinen. De setter klær og sko pent på plass når de kommer hjem, rydder ut av sekk, tømmer og skylder matbokser og flasker så de er klare til neste dag. Legger klær i skittentøyet, går ut med søpla og generelt det de blir spurt om.

De rydde, tørker støv og støvsuger romene sine en gang i uka.

De får ukepenger for rommene, men det de ellers gjør er et minimum og noe jeg forventer at de bidrar med.

Dersom de er tilstede, så hjelper de også til å lage mat og henge opp klær.

Anonymous poster hash: 3b090...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Jeg har en 2 og en 4 klassing.

De hjelper til å dekke bordet og må alltid rydde av etter seg og sette i oppvaskmaskinen. De setter klær og sko pent på plass når de kommer hjem, rydder ut av sekk, tømmer og skylder matbokser og flasker så de er klare til neste dag. Legger klær i skittentøyet, går ut med søpla og generelt det de blir spurt om.

De rydde, tørker støv og støvsuger romene sine en gang i uka.

De får ukepenger for rommene, men det de ellers gjør er et minimum og noe jeg forventer at de bidrar med.

Dersom de er tilstede, så hjelper de også til å lage mat og henge opp klær.

Anonymous poster hash: 3b090...384

Så flinke unger du har:)

Nå ble jeg en smule inspirert kjenner jeg!

Men hva gjør du om de ikke gidder en dag da?

Jeg må bare spørre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en syvåring og hun gjør ingen ting. Vi jobber fortsatt med "henge opp jakka, sette sko på plass, rydde leker etter utallige oppfordringer og med trussel om kasting". Yngstemann på 4 er faktisk flinkere, kan sette bort tallerkenen sin og hjelpe til på oppfordring.



Anonymous poster hash: 8e1c6...443
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over med 2 og 4 klassingene.

Jeg har aldri akseptert gidder ikke.

Vi har en regel om at dersom jeg må be dem om å gjøre noe 3 ganger, får de minus 1 krone i lommepenger.

Begge sparer til noe de ønsker seg og vil selvfølgelig ikke bli trukket.

Rydder de ikke rommene en uke får de ikke penger i det hele tatt.

Vi har rutiner som fungerer, så forutenom rommene er det mer vaner enn plikter.

Hos oss deltar alle helt naturlig.

Anonymous poster hash: 3b090...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en på 8 og en på 5, de gjør det samme! Dekker på bord, dekker av, setter i oppvaskmaskin, går med søpla, rydder eget rom. Legger på plass klær i skapet. Ellers henger de fra seg yttertøy og setter på plass sko.

Anonymous poster hash: 755e3...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9-åringen her gjør ikke en dritt. Gud jeg er så lei! Men foreldrene stiller absolutt ingen krav. Henger ikke opp jakka si en gang.

Anonymous poster hash: a3e76...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 barn. Et på 8, en på 6 og ei på 5.

De to største er samboer sine fra tidligere forhold. Nå er hun på 8 blitt så stor at jeg (og samboer forsåvidt) mener det er på høy tid med noen oppgaver i huset. Også de to minste såklart, men setter jo høyere krav jo eldre de er.

Nå har jenta aldri hatt noen huslige oppgaver å forholde seg til. Men jeg vet liksom ikke helt hva som er vanlig, eller hva jeg bør forvente, siden jeg kun er vant til min egen datter på 5 og aldri har hatt store barn.

Hva mener dere?

Når jeg tenker huslige oppgaver så mener jeg sånt som å ta ut søpla, henge opp klær, hjelpe til med å støvsuge etc.

Jenta har flere fordeler som eldre, som feks å få lov til å øvre oppe lengre enn de andre, og hun har 3 fritidsaktiviteter i uka mens de andre bare har 1 hver. Litt skeivt fordelt, men det er ikke jeg som har gitt henne alle 3 aktivitetene, det er faren og moren og jeg skal ikke legge meg borti det. Men jeg synes det ikke skal være kun fordeler med å være større og ønsker å sette litt høyere krav til henne nå som hun går i 3.klasse.

Jeg hadde store ansvarlige oppgaver da jeg var på hennes alder, passet lillesøster på 3 år, stod opp med henne selv om morgenen, pakket ned matpakkene våre og fulgte henne til dagmamma før jeg selv gikk videre til skolen. Jeg måtte også bidra hjemme om jeg skulle få lommepenger/lørdagsgodt.

Jeg ønsker ikke at barna våre skal bli den type ungdom som får alt servert på sølvfat og får en oppførsel deretter.

Hva mener dere er riktige forventninger her?

Anonymous poster hash: 8c670...576

Fars yngste barn er 1 år yngre enn ditt ig fars barn...det gikk fort i svingene?

Anonymous poster hash: fd964...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fars yngste barn er 1 år yngre enn ditt ig fars barn...det gikk fort i svingene?

Anonymous poster hash: fd964...243

Hæ?

Det er mitt barn som er yngst. 6 og 8åringene er hans.

Men hva har det med saken å gjøre?

TS

Anonymous poster hash: 8c670...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har en på 8 1/2

 

han tar opp matboksen sin og setter på kjøkkenbenken

rydder av bordet etter seg selv

rydder+vasker kjøkkenbord o.l om jeg ber han om det.

er med å baker, lager mat osv, kutter grønnsaker, rører, kan lage havregrøt helt selv og får noen ganger i oppgave å lage det til kveldsmat til oss. Kan følge andre enkle oppskrifter vi har lagd sammen i en egen kokebok han har. Har eget skjærebrett og 2 kniver til bruk. Forkle og en liten kokkehatt :hjerte: laget mat med meg siden han var liten. Litt felles hobby også.

 

Vær søndag hjelper han til med rydding: kaste søppel, hente post, vaske marsvinbur(vi har to stk) noen ganger vaske badet, do, vask, dusj osv, da bærer han alt ut og vasker grundig. Rydde og vaske rommet sitt.

 

I tilegg er det en selfølge at han gir marsvina vann, mat, gress om han ser det trengs.

 

han får ingen spesiell ukelønn, men vi er ute på ting ofte sammen, tur, kino, shopper på sentret( han får da gjerne noen nye klær han vil ha, leker o.l)+++

 

Hender han får noen kr men det er ikke fast ukelønn. Kun spontant. skal være en selfølge at han hjelper til hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min 8åring kan gjøre alt jeg kan gjøre i hjemmet.

Jeg har ingen spesifike oppgaver, hun hjelper meg når jeg spør om hjelp og siden hun ikke klager eller krangler på dette så spanderer jeg ridetimer på henne. 



Anonymous poster hash: 332f3...999
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fars yngste barn er 1 år yngre enn ditt ig fars barn...det gikk fort i svingene?

Anonymous poster hash: fd964...243

Og det er vesentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fars yngste barn er 1 år yngre enn ditt ig fars barn...det gikk fort i svingene?

Anonymous poster hash: fd964...243

Det er særkullsbarn alle sammen??

Anonymous poster hash: 72aac...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...