Gå til innhold

Hvordan har dere råd til å reise?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Folk lurer alltid på hvordan jeg har råd til å reise så mye. De fleste kjenner ingen som reiser mer enn meg, og i tillegg tjener jeg lite penger. Ikke rart at de lurer.

For meg er handler det om prioritering. Jeg prioriterer reising, og jeg synes det er uforståelig å se hvordan andre "sløser bort" pengene sine på ingenting.

Slik gjør jeg det:

  • Kjøper lite klær.
  • Spiser lite ute (kanskje et par ganger i året i Norge, og betaler som regel aldri selv).
  • Går aldri på kafé.
  • Har ikke bil.
  • Går på kino bare ca 2 ganger i året.
  • Bruker aldri penger på byen (de få gangene jeg går ut er det andre som betaler).
  • Bor billigst mulig (det norske boligmarkedet er helt skrudd for tiden, og jeg nekter å betale mer enn noe er verdt).
  • Småhandler aldri (kiosker etc).
  • Røyk og snus unngår jeg helt, men det hadde jeg også gjort om det var gratis.
  • Handler aldri på polet eller parfymerier, bare på taxfree (og ikke hver gang jeg reiser).
  • Har aldri eid kredittkort.
  • Holder meg unna gjeld.

Sist, men ikke minst, så reiser jeg billigst mulig. Hotellrommet skal jeg ikke være på særlig mye uansett, så det trenger ikke være dyrt og fint. Upraktiske flytider er perfekt. Restplasser er genialt. Couchsurfing ble oppdaget lenge før avisene begynte å skrive om det. Tar lokaltransport (metro, buss) fremfor taxi. Spiser billig. Opplevelsene går foran komfort, og egne fotografier er de beste souvenirene man kan ta med seg hjem.

Eksempler på hva noen billige reiser har kostet meg, inkl absolutt alt (fly, hotell, mat, lommepenger osv):

To uker i Mexico, Belize og Guatemala: 10.000 kr

To uker i Thailand, Malaysia og Singapore: 8.000 kr

10 dager i Peru: 7.000 kr

Treukers safari i Kenya/Tanzania: 18.000 kr

Helgetur til Japan: 1200 kr (nei, det mangler ikke en null der)

I tillegg har jeg vært på en del turer som har vært helt gratis, men da har det vært premier, jobbturer etc.

Anonym poster: 69e79184ec79d1726db89dd7353d543a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk lurer alltid på hvordan jeg har råd til å reise så mye. De fleste kjenner ingen som reiser mer enn meg, og i tillegg tjener jeg lite penger. Ikke rart at de lurer.

For meg er handler det om prioritering. Jeg prioriterer reising, og jeg synes det er uforståelig å se hvordan andre "sløser bort" pengene sine på ingenting.

Slik gjør jeg det:

  • Kjøper lite klær.
  • Spiser lite ute (kanskje et par ganger i året i Norge, og betaler som regel aldri selv).
  • Går aldri på kafé.
  • Har ikke bil.
  • Går på kino bare ca 2 ganger i året.
  • Bruker aldri penger på byen (de få gangene jeg går ut er det andre som betaler).
  • Bor billigst mulig (det norske boligmarkedet er helt skrudd for tiden, og jeg nekter å betale mer enn noe er verdt).
  • Småhandler aldri (kiosker etc).
  • Røyk og snus unngår jeg helt, men det hadde jeg også gjort om det var gratis.
  • Handler aldri på polet eller parfymerier, bare på taxfree (og ikke hver gang jeg reiser).
  • Har aldri eid kredittkort.
  • Holder meg unna gjeld.

Mye av dette passer på meg, bortsett fra kredittkortbiten. Med kontroll på økonomien er kredittkort den beste og mest fornuftige tingen å bruke på reiser. Både når man bestiller den og når man er i utlandet. For også såpass med bonuser at jeg får nok til en ekstra reise ganske ofte.

Anonym poster: b8c15ea46991892984283fd4558b9c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette passer på meg, bortsett fra kredittkortbiten. Med kontroll på økonomien er kredittkort den beste og mest fornuftige tingen å bruke på reiser. Både når man bestiller den og når man er i utlandet. For også såpass med bonuser at jeg får nok til en ekstra reise ganske ofte.

Anonym poster: b8c15ea46991892984283fd4558b9c29

Neida, kredittkort er ikke bare dumt. Jeg har likevel valgt å holde meg unna.

Mange tror også at å kjøpe reisen på kredittkort kan erstatte reiseforsikring. Det bør man være litt forsiktig med å tro. Det varierer litt fra kredittkort til kredittkort, men det er som regel slik at hele reisen må betales med kredittkort for at reiseforsikringen skal gjelde. Skjer noe med deg på en del av reisen som ikke er betalt med kredittkortet (f.eks. en busstur betalt med mynter), kan du være ille ute om kredittkortselskapet velger å være vanskelig.

Ingenting kan erstatte en helårs reiseforsikring. Å reise noe sted uten ordentlig reiseforsikring er fullstendig galskap.

Anonym poster: 69e79184ec79d1726db89dd7353d543a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, kredittkort er ikke bare dumt. Jeg har likevel valgt å holde meg unna.

Mange tror også at å kjøpe reisen på kredittkort kan erstatte reiseforsikring. Det bør man være litt forsiktig med å tro. Det varierer litt fra kredittkort til kredittkort, men det er som regel slik at hele reisen må betales med kredittkort for at reiseforsikringen skal gjelde. Skjer noe med deg på en del av reisen som ikke er betalt med kredittkortet (f.eks. en busstur betalt med mynter), kan du være ille ute om kredittkortselskapet velger å være vanskelig.

Ingenting kan erstatte en helårs reiseforsikring. Å reise noe sted uten ordentlig reiseforsikring er fullstendig galskap.

Anonym poster: 69e79184ec79d1726db89dd7353d543a

Det er riktig i mange tilfeller, derfor har jeg alltid en god reiseforsikring (dekket av jobben). Jeg bestiller alle mine reiser med kredittkort, men har aldri brukt det pga reiseforsikringsbiten. Grunnen til at jeg alltid bestiller med kredittkort er at man stiller sterkere f.eks ved konkurs. Dessuten får jeg bonus/kickback, penger man ikke får hvis man betaler med vanlig bankkort.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, kredittkort er ikke bare dumt. Jeg har likevel valgt å holde meg unna.

Mange tror også at å kjøpe reisen på kredittkort kan erstatte reiseforsikring. Det bør man være litt forsiktig med å tro. Det varierer litt fra kredittkort til kredittkort, men det er som regel slik at hele reisen må betales med kredittkort for at reiseforsikringen skal gjelde. Skjer noe med deg på en del av reisen som ikke er betalt med kredittkortet (f.eks. en busstur betalt med mynter), kan du være ille ute om kredittkortselskapet velger å være vanskelig.

Ingenting kan erstatte en helårs reiseforsikring. Å reise noe sted uten ordentlig reiseforsikring er fullstendig galskap.

Anonym poster: 69e79184ec79d1726db89dd7353d543a

Jeg har heller inntrykk av at det vanlige er at halve reisen må være betalt med kortet? Slik er det i hvert fall på mitt.

Anonym poster: b8c15ea46991892984283fd4558b9c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser en del og har mange venner som ikke gjør det. De lurer på hvordan jeg har råd til det og jeg tror det som utgjør det hele er: oppussing og interiør!

De bruker sinnsykt mye penger på å pusse opp og kjøre interiør greier. Dyre møbler og så er damene opptatt av interiør og bruker en del penger på dette.

Jeg har ikke bil, her sparer jeg MYE penger. Billige møbler og klær/sko. Røyker ikke og drar sjeldent på byen (det er et enormt pengesluk og veldig mange er opptatt av å gå ut ofte). Mange på min alder har dårlig råd fordi de nettopp har kjøpt seg bolig, jeg leier fremdeles.

En annen ting som de bruker mange mange tusenlapper på er nye flatskjermer, ipad, ny iphone, speilrefleks kamera og ja, i det hele tatt. Jeg har kun eldre og billige versjoner av alt det der, eller dvs jeg har flatskjerm og mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...