Gå til innhold

Hvordan har dere råd til å reise?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg syns ikke det er så dyrt å reise som mange gir uttrykk for. Dette året har jeg vært i London, Praha, Stockholm og Dublin/Irland.

Flybilletter til London kostet 1500kr pr.pers,

Stockholm kostet 1600kr pr.pers,

Dublin kostet 1400kr pr.pers,

Praha 2500kr pr.pers.

Vi bor på billige hoteller, i Irland bodde vi på BB til ca 450kr natten for dobbeltrom.

Vi pleier ikke å måtte spare for å ta turer, men er to unge mennesker uten barn som tjener relativt godt.

Vi tenker nå på å kjøpe ny bolig (og sikkert ny bil også) og få barn. Men jeg ville jo aldri i verden kjøpt så dyr bolig (dvs. tatt så mye lån) at jeg ikke hadde råd til å reise på utenlandstur minst en gang i året (behov og vaner endrer seg vel noe om en får barn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det er så dyrt å reise som mange gir uttrykk for.

Kanskje ikke hvis du bor i Oslo-området, men for oss i utkantene blir den London-turen til 1500,- ganske mye dyrere. Ikke bare skal man ha fly (eller tog/buss) til Oslo, men også reise til flyplassen, som i noen tilfeller kan ta et par timer bare i seg selv.

Men jeg er for øvrig enig i at flyreiser har blitt mye billigere de siste årene. Men jeg ser ikke det som kun en positiv ting, pga av økt forurensing. Men jeg er ikke mer dobbeltmoralsk enn at jeg gjerne skulle hatt mer ferie enn den ene uken hos svigerforeldre i England... Men nå prioriteres boligsparing, så får den lange, deilige, forurensende feiren vente til depositumet er spart opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser mye.

Ei venninne kom en dag med en kommentar til meg om at vi var så heldige som kunne reise så mye, og hvordan i alle dager vi kunne ha råd.

For oss handler det mye om interesse og prioritering.

Vi bruker lite penger på klær og festing. Vi røyker heller ikke.

Venninna mi som ikke kunne skjønne at vi hadde råd, er ei som bruker masse penger på merkeklær og røyk.

Det er mange som bruker hele vårt feriebudsjett på byen i løpet av noen lørdagskvelder.

Det handler om prioritering for oss. For enkelte forstår jeg at det kan være vanskelig å få råd.

Skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Londonweekend i januar.

Osloweekend i februar.

Hardangerweekend i april.

Barcelonaopphold i to uker i juni.

Thailand i tre uker i juli og august.

Londonweekend nå i helgen som var.

Har ikke bil, røyker ikke, tjener passe bra sammen med mannen og elsker å reise, oppleve, spise og shoppe utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanskje ikke hvis du bor i Oslo-området, men for oss i utkantene blir den London-turen til 1500,- ganske mye dyrere. Ikke bare skal man ha fly (eller tog/buss) til Oslo, men også reise til flyplassen, som i noen tilfeller kan ta et par timer bare i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker skattepenger og feriepenger på lange ferieturer. ELlers i året handler det om prioriteringer. Vi prioriterer ned dyre klær, dyr bil, dyre møbler og dyre kvelder på byen, til fordel for reising og opplevelser. Reising er vår felles store hobby, og det føles riktig å skulle prioritere å bruke penger på en hobby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

I år har reiseprogrammet sett sånn ut:

Italia helg i januar

Egyptuke i mars

Praha i mai

3 uker i Italia i juni/juli

5 dager i Budapest i august..

Og nå har vi ingenting planlagt... :o

Tjener ok begge to, har kjøpt leilighet sentralt, har pusset opp en del, men prøver hver måned å spare mest mulig.. Så da går det greit å bruke litt penger på å reise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Er 19 år og student. Ingen i familien min har vært spesielt opptatt av å reise, så her har jeg spart og betalt turene mine siden jeg var 14 år gammel. Før den tid hadde jeg kun vært i Sverige og Danmark. Skal nevnes at som student så har jeg bedre økonomi enn de fleste andre studenter, så når månedens regninger er betalt, så sitter jeg igjen med ca 9000 kroner i "lommepenger".

Utenom 3 møbler, så er alt i leiligheten kjøpt brukt. Drar veldig sjelden på cafe, kino, restaurant o.l. Er også ytterst lite ute på byen, og når jeg først er det, så blir det som oftest bare et par- tre øl. Kan uansett ikke drikke meg sørpe full, da jeg sitter i rullestol, må ha en viss kontroll på det som skjer. Stort sett alle jeg studerer med svir lett av 2000-3000 hver eneste helg ute. Bruker heller ikke så mye penger på sminke osv. Har venninner som bruker 1 500 - 3 000 kroner hver måned på sminke, hudprodukter, hår, negler etc.

Blir dog ikke så mange turer i året, da jeg må ha en viss standard på hotellene pga. handikappet, og det er av den grunn heller ikke enkelt å bestille hopp-på-turer. Har blitt flinkere til å bestille til rett tid og på rett plass nå da heldigvis! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser absolutt ikke 2 ganger i året. Begrenset hvor mye reising man får tid til når man er heltidsstudent, har jobb og hund og sånn. Men når jeg reiser tar jeg pengene fra sparekontoen selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener godt, og er billig i drift ellers. Jeg har ingen dyre fritidsinteresser, drikker ikke, og liker ikke gå på byn. Jeg hater shopping, liker best å låne bøker på biblioteket, og foretrekker film hjemme i sofaen framfor på kino. Musikk er best hjemme og ikke på utested.

Med andre ord: jeg bruker veldig lite penger sånn til daglig. I tillegg tjener jeg bra. Jeg går minst 10 000 i overskudd hver måned, uten at det er et forsøk på å spare - jeg kjøper det jeg har lyst på, jeg har bare lyst på så lite :P Så da er det jo ikke noe problem med et par utenlandsturer i året.

Jeg reiser alltid alene, og da foretrekker jeg å være vekke mindre enn en uke, og å holde meg til Europa/USA. Turene mine blir derfor aldri spesielt dyre heller. Siste tur var 5 dager i Madrid. Da kostet vel flybilletten 2100 kr, og hotell midt i sentrum, 200 meter fra placa del sol, rundt 2000. Ettersom jeg ikke shoppet noe, og ikke drikker alkohol, brukte jeg stort sett bare penger på severdigheter. Så jeg brukte totalt på hele reisen mindre enn det jeg går med overskudd i på en måned.

Anonym poster: 42f676ae211bc5be0f79c591fdedbc3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredittkort. Nordmenn er dynget ned i gjeld.

Anonym poster: 1468e2c838fa5945629a88ad0e1a02b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har (dvs samboeren min) har en inntekt som er veldig mye høyere enn hva som er normalt her til lands. Så det siste året har mye av hans inntekt gått til reiser, menst min inntekt har dekket hus, bil og andre utgifter her hjemme.

Vi har brukt rundt 700 000kr på ferie og shopping på 1 år. Og ja.. det er helt på tryne og jeg blir litt småkvalm når jeg tenker på det høye beløpet. Får også dårlig samvittighet for "sløseriet" når jeg vet at så mange andre sliter med å få endene til å møtes.

Men før jeg blir slaktet så vil jeg også si at vi også bruker og har brukt mye penger på andre enn oss selv. Familien hans har blandt annet finansiert flere skoler i fattige land.

Anonym poster: 7c6bc0b35bc98ef827b5e94ed4c9022c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredittkort. Nordmenn er dynget ned i gjeld.

Anonym poster: 1468e2c838fa5945629a88ad0e1a02b4

Det har du nok mye rett i.

Den tid jeg jobbet med gjeldsrådgivning så jeg MYE dumskap.. bland annet en hel masse dyre ferieturer på kreditt. Veldig smart, for dyre ferier er jo det man virkelig trenger når man allerede har lån til langt over ørene og ikke har råd til å betale bompengeregningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser på mange weekendturer hvert år. Og jeg tjener godt under gjennomsnittet. De som surmuler over hvordan jeg kan ha råd, har som regel bil, mange røyker, fester på byen med alkohol, bruker lassevis av sminke og moteklær osv osv. Og ja, jeg bruker selvsagt kredittkort når jeg bestiller reiser, noe annet ville vært dumt. Men jeg betaler alltid regningen på forfall.

Anonym poster: b8c15ea46991892984283fd4558b9c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer. Dessuten handler det om prioriteringer. Mine prioriteringer er sparing til bolig og ferier. Det er klart man får råd til ferier når man ikke drikker alkohol, ikke røyker, så og si aldri drar på restaurant, aldri fester osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriteringer som de fleste andre sier.

Jeg er student og enslig mor til 2 barn. Har fått til flere turer med barna, men har også funnet turer til utlandet hvor vi har brukt 6000 kr på en uke på fly, hotell og lommepenger på alle 3.

Jeg er så og si aldri på byen, spiser lite ute, røyker ikke, veldig økonomisk av meg, nesten aldri nye klær og veldig lite sminke. Har bil nå, men den selges til sommeren. Da slipper jeg den utgiften.

Har hatt venninner som har kommentert nesten spydig hvordan jeg har hatt råd til og ta med barna utenlands vært år. Samtidg er dette venninner som bruker flere tusen på klær i mnd, røyker og fester mye. Bare det de bruker ekstra på en mnd, holder jo til en tur til meg og barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg reiser på mange weekendturer hvert år. Og jeg tjener godt under gjennomsnittet. De som surmuler over hvordan jeg kan ha råd, har som regel bil, mange røyker, fester på byen med alkohol, bruker lassevis av sminke og moteklær osv osv. Og ja, jeg bruker selvsagt kredittkort når jeg bestiller reiser, noe annet ville vært dumt. Men jeg betaler alltid regningen på forfall.

Anonym poster: b8c15ea46991892984283fd4558b9c29

Mente ikke at man ikke skulle betale med kreditkort :) det er jo det smarteste så lenge man betaler til forfall :)

Og over til spørsmålet

- Vi har også over gjennomsnittet god økonomi og har brukt en del på reiser de siste årene. Vi er unge og nyforelsket, og har prioritert å bruke tid og penger på dette nå som vi kan. Så kan vi heller spare og være mer fornuftig når vi får barn og sikter mot en større bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elissima

Noen jeg kjenner bruker gjerne 10.000 kr på en jakke eller veske, mens jeg heller vil reise alt jeg kan. Jeg har alltid elsket å reise, og jeg vil oppleve så mye som mulig før jeg evt får barn og sånn. Jeg reiser ofte, 5-10 utenlandsturer i året. Får en del turer av familien min men sparer også selv. Røyker ikke, har ikke bil, shopper ikke så mye så derfor får jeg spart opp til å reise. Kunne sikkert nedbetalt studielånet for alt jeg har brukt på å reise, men for meg er reiser den viktigste prioriteringen etter at alle regninger er betalt selvsagt.

Av og til er jeg så blakk at det blir veldig enkle ting til middag en periode, men for meg er det verdt det så jeg kan reise. Jeg kunne aldri vært sammen med en som ikke deler min interesse for andre kulturer, heldigvis er kjæresten min akkurat som meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får spandert tur av foreldre og svigerforeldre ;)

Anonym poster: 76808003131be2b8a7ca1d902c862360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar av oss mener vi reiser altfor mye og skjønner ikke hvordan vi klarer detbøkonomisk. De bor i et nybygget hus til 6 millioner, og vi i en 3roms leilighet som kostet oss 1,7 millioner da vi kjøpte den. Og der er jo mye av forklaringen, nemlig prioriteringer. Og i tillegg har flybilletter blitt mye billigere de siste årene.

Vi prioriterer opplevelser fremfor ting, og da er det lett å bruke penger på tur, restaurant, konserter osv i stedet for dyrt hus, dyr bil, dyre vaser, masse dyre klær osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...