Gå til innhold

Hvordan har dere råd til å reise?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Synes det er så mye annet, mer presserende, å bruke pengene på.

Legger dere av penger hver måned i en reisepott, eller hva?

Synes "alle" har 2 eller flere utenlandsreiser i året. Hvor mye penger bruker dere årlig på å reise utenlands?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prioritering, prioritering, prioritering...

Eksempel: Min venninne var hjemme i sommer med sambo og pusset opp badet for alle feriepenger. Familien min leide hus i Provence. Nå har venninna fint bad, og jeg er fin opplevelse rikere.

Vi reiser på utenlandsferie et par ganger i året, og vi har ikke spesielt god økonomi. Vet ikke helt hvor mye det koster, men vi pleier å legge av penger i en reisepott jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har som regel bare en utenlandsreise i året - sommerferien.

Vanligvis så bestemmes denne ferien tidlig på året - da bestiller og betaler jeg reisen og noe av oppholdet. Lommepenger og penger til opphold som ikke er bestilt på forhånd legger jeg tilside de to siste månedene før ferien + feriepengene våre - veksler inn en viss sum til ungene, litt til oss voksne, resten har jeg stående på konto og bruker Visa-kortet.

Vi liker best å reise på biltur - både ungene og vi voksne elsker den frihetsfølelsen det er å kjøre nedover Europa og oppleve nye steder. Har vært i Syden en eneste gang - det fristet ikke til gjentagelse - vi er litt rastløse og liker det uforutsigbare. Bilferier (gjerne kombinert med tog og båt) er blitt vårt faste ferierituale.

Bare stedene vi besøker endres fra år til år - men vi har også noen steder vi må tilbake til hvert år - ofte bare for en natt.

Har også hatt noen langweekend-turer til storbyer, elsker det også - men hovedferien er sommerferien med ungene - det er alltid den som blir prioritert om vi må velge.

Har reist på ferier uten ungene - men det har ikke vært det samme som å reise alle sammen. Vi har så store unger at vi allikevel får tid for oss selv - ungene liker å gjøre ting på egenhånd - det samme gjør vi. Kanskje det er derfor vi liker så godt å reise på ferier sammen - og at ungene blir med og reiser med oss selvom eldstemann har passert 18 år. Ser ikke bort fra at han blir med neste sommer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt ganske flink til å spare. Når jeg vil reise, om det så er til India eller syden, så tar jeg ut penger.

Jeg tjene ikke superbra, har høy husleie og studielån. Men jeg bruker lite penger på byturer, klær, sminke osv. Når jeg hører hva andre bruker på disse tingene, skjønner jeg ikke hvordan de tar seg råd. Når jeg blir gammel, vil jeg alltid huske turer verden rundt, jeg driter nok mer i om jeg kjøpte rett og dur mascara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker best å reise på biltur - både ungene og vi voksne elsker den frihetsfølelsen det er å kjøre nedover Europa og oppleve nye steder. Har vært i Syden en eneste gang - det fristet ikke til gjentagelse - vi er litt rastløse og liker det uforutsigbare.

Tips: Øyhopping i Hellas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Når jeg blir gammel, vil jeg alltid huske turer verden rundt, jeg driter nok mer i om jeg kjøpte rett og dyr mascara.

:wink: Godt sagt...

Nå er det ikke alle som har interesse av å reise så mye, men for dem det gjelder var dette sikkert noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poirot skrev:

Tips: Øyhopping i Hellas.

Det har jeg faktisk vurdert som et ferie-alternativ. Kjenner mange som er blitt alldeles hektet på den ferieformen og som reiser tilbake år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser utenlands minst 4 ganger i året, og jeg er student som jobber kun litt om sommeren.

Jeg passer på å benytte meg av billige reiser og spesialtilbud. Er ikke så veldig nøye på at hotellet skal være fint (eneste krav er toalett/dusj på rommet). Siden jeg reiser så ofte klarer jeg også å spare mange bonuspoeng hos SAS, slik at jeg får en gratis flyreise i ny og ned.

Siden jeg er student er jeg jo også ganske fleksibel, og kan hoppe på en billig-tur uten nøye planlegging. Det er nok litt verre for småbarnsfamilier.

Ellers så har jeg en snill mamma som ofte tar meg med på storbyferier:-)

Mitt tips er altså å være fleksible, og ikke så nøye på standard og reisetidspunkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har satt meg et mål ang en reise, så begynner jeg å spare.Mine turer(har sett ganske mye) går aldri utover andre ting, bryr meg lite om dyre klær, sminke, ut på byen osv, så jeg sparer en del der, vil jeg tro :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Prioritering! Skal man på tur så må man klare å unnvære en del andre ting, f.eks. kafe-/kinobesøk, klær, sminke osv.

Vi beregnet dessuten å kunne ha råd til ferier da vi valgte oss bolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer hver mnd,dette går til reisen,lomme penger tar vi av ferie pengene.En mulighet er jo å bestille turen tidlig,betale depositumet,for så å betale inn litt og litt hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser mye, men det er også stort sett det eneste jeg bruker penger på... Jeg røyker ikke, drikker svært lite og meget skjelden. Er aldri på cafe og spiser nesten aldri ute, er på kino kanskje to-tre ganger i året.. Kjøper ikke blader, bruker ikke mye penger på dyre klær, sko og sminke...

Kjøper billetter i god tid slik at de blir billige, og bor ikke på luksushoteller. Ofte er det overnatting hos venner.

Selv om vi har både lån og bil og en god del faste utgifter blir det masse igjen til reising ettersom det er slik vi lever og prioriterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min og jeg reiser på ca 1 utenlandsreise i året, nemlig i sommerferien. Begynner å spare så snart jeg kan etter å ha kommet hjem fra årets ferie, og sparer helt til jeg skal reise. Store deler av skattepenger o.l går rett i feriepotten. Sånn er det uansett hva jeg trenger større summer til. Spare opp etterhvert til jeg kan betale for det selv uten å låne penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skattepenger blir stadig brukt på ferien. :)

Kan ikke akkurat dra på en spontan shoppingferie i London, men med noen måneders forberedelser og sparing, så kan man dra på helgeturer. Det er for tiden fordi vi begge tjener greit nok, har fast jobb, og ikke har barn eller dyr. Skulle gjerne reist litt mer, men det blir ikke råd til mer enn 1 stor ferie + muligens en langhelg i året.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke, drikker sjelden og bruker lite penger på klær og sminke.

Jeg sparer hver mnd, hele året, slik at jeg alltid har penger til ferie eller annet jeg vil bruke penger på,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi elsker å reise, i år har vi vært utenlands 3 ganger allerede, og skal til USA igjen nå i slutten av november. Hvordan vi klarer det? Vi sparer og prioriterer bort andre ting vi ikke synes er så viktig - det største pengesluket vi har valgt å ikke ha er bil. Vi får låne bil av foreldrene våre ved behov og klarer oss fint med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg røyker ikke, drikker sjelden og bruker lite penger på klær og sminke.  

Jeg sparer hver mnd, hele året, slik at jeg alltid har penger til ferie eller annet jeg vil bruke penger på,..

Skriver under på denne.

Kan legge til at jeg bruker særdeles lite penger på sminke.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterer reising fremfor det meste:

Bor i en knøttliten, leid leilighet med Ikea-møbler som jeg stort sett har hatt siden jeg flyttet hjemmefra for 15 år siden. Har ikke prioritert å gå til innkjøp av unødvendige gjenstander som video eller DVD, mikrobølgeovn, playstation osv. Har ikke bil, men en 15 år gammel sykkel. Kjøper sjelden klesplagg eller sko som koster mer enn 500 kroner, i så fall er det gjerne sportsutstyr eller fjellutstyr (som jeg kan bruke på reise). Er lite ute på byen og sjelden på restaurant. Drikker øl i stedet for drinker når jeg er ute. Kjøper sjelden nye CDer. Derimot bruker jeg penger på bøker, mat og reise, som er de tingene jeg prioriterer for et bra liv.

Mange ting å spare inn på hvis man vet hva man heller vil bruke pengene sine til.

Men jeg har altså ikke barn eller mann å ta hensyn til heller, kun meg selv. Og når jeg reiser prioriterer jeg opplevelser fremfor luksus, heller to uker på ungdomsherberge enn 2 netter på 5-stjerners hotell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som med alt annet er selvfølgelig svaret prioriteringer..

Jeg har hørt på venner legge ut om at de ikke skjønner hvordan vi kan reise så mye som vi gjør.. Venner som tjener mer enn oss og ikke "ser seg mulighet til å reise"..

Jeg synes det er ganske imponerende at de "ikke skjønner" med tanke på:

*deres mange byturere (vi er "hjemmefest"-typer)

*de er begge er røykere (ingen av oss røyker)

*de har to nyere biler (vi har en gammel), de har

*deres nyoppusset leilighet (vi leier en liten stygg en)

*de hadde et stort familiebryllup (vi hadde en sermoni med kun de nærmeste og kake og kaffe etterpå)

*de må ha det nyeste og beste når det gjelder klær (vi handler på salg)

*de har begge "frisørfarget" hår (vi har naturlig farge og klipper hverandre; jeg maskinklipper han og han klipper tuppene av mitt rette lange hår)

*de har badet fult av luksusprodukter (vi er "shampoo, deo og tannkrem" -typer)

Ikke minst kan man også se på selve ferien. Vi er ofte "backpackere" og har aldri store krav til overnattingen osv. De må ha så og så bra hotell og "takler ikke" sære flytidspunkter (f.eks tirsdag som avreise og ankomstdag..)

Prioriteringer folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er veldig enig med mange her.

Vi har hatt noen lange og eksotiske ferier de siste årene. Rett og slett fordi det er det vi har prioritert å bruke pengene på.

Man kan jo f.eks velge å ha bil istedet. Eller pusse opp kjøkkenet.

Man må rett og slett velge hva man vil bruke pengene sine til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...