Gå til innhold

Jeg er så redd for HIV, kan noen trøste meg? Erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sist helg hadde jeg sex med en fyr. Første gangen på flere år. Kondomet sprakk, og jeg blødde etter samleiet. 

 

Nå har jeg fått vite at denne fyren har ligget med flere 100 damer, og at han er spesielt glad i godt voksne damer fra Afrika og har hatt mye sex i og utenfor Europa. Han vegret seg for å bruke kondom, så tviler på at han bruker det med andre damer. Han er også mye eldre enn meg og har holdt på lengre. Dette er en ganske "uryddig type" som ikke har orden på noe som helst. Han påstår at han vet at han ikke har noen sykdommer, men når han har sex med så mange forskjellige så kan han umulig være sikker på at ikke har HIV, da det tar lang tid før man kan teste det. Jeg har aldi hatt noen sykdommer før, og har ganske lite erfaringer med gutter. Hvis jeg har fått hpv, herpes eller HIV vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er bare 19 år, og klarer ikke å se for meg livet uten å kunne være med noen jeg elsker eller ha barn på vanlig måte. Livet mitt går jo så bra. Jeg vil også bli elsket og oppleve kjærlighet en gang. Jeg har aldri hatt kjæreste før - tenk om jeg får den verste sykdommen i verden og må leve livet alene i isolasjon? Hvis jeg får hiv er jeg nok den eneste ved universitetet der jeg studerer og i hele min bydel som har det. Jeg tror ikke jeg hadde greid å leve med det. 

 

Nå har jeg fått ganske høy feber og føler meg svimmel og har vondt i nakken/hodet. Dette er jo sikkert en vanlig influenza eller forkjølelse, men jeg klarer ikke å slutte å tenke på at det er kroppens umiddelbare reaksjon på et alvorlig virus eller en bakterie. Jeg er så nervøs at jeg gråter og skjelver. Kan noen trøste meg/roe meg ned? 



Anonymous poster hash: 69488...f51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er nok å teste seg for alt, om du bor i Oslo er Olafiaklinikken stedet å gå. Forklar at du har ligget med en risikopartner. Jeg kan trøste deg med at HIV er lite smittsomt. Derimot er hepatitt B og C mer smittsomt, og en sykdom som er mye vanligere andre steder i verden. Den kan gi kronisk, smittsom leverbetennelse. Det eneste som virkelig kan gi lindring er nok å få bekreftet gjennom testing at alt er i orden.

Anonymous poster hash: 8c122...47b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HIV smitter ikke veldig lett, heldigvis. Du må for all del komme deg til legen og finne utav dette her, men sjansen for å bli smittet av en HIV-positiv partner ved bare ett samleie er veldig liten, Faktisk bare 0,08% (http://www.cdc.gov/hiv/policies/law/risk.html)

Dersom uhellet virkelig skulle være ute, så er det i dag en sykdom man dør med, ikke nødvendigvis av. Men kan ha et ganske normalt liv, og holde sykdommen så godt i sjakk at virus ikke lenger er påviselig i blodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HIV smitter ikke veldig lett, heldigvis. Du må for all del komme deg til legen og finne utav dette her, men sjansen for å bli smittet av en HIV-positiv partner ved bare ett samleie er veldig liten, Faktisk bare 0,08% (http://www.cdc.gov/hiv/policies/law/risk.html)

Dersom uhellet virkelig skulle være ute, så er det i dag en sykdom man dør med, ikke nødvendigvis av. Men kan ha et ganske normalt liv, og holde sykdommen så godt i sjakk at virus ikke lenger er påviselig i blodet.

Slapp av, det smitter ikke lett. Har en bekjent som har hiv, hun lever helt normalt og har fått barn som ikke har det.

Anonymous poster hash: 298f3...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdere de en ligger med først. Skjønner ikke folk klarer å ligge med noen som har delt seg ut til så mange. FellesK*k. Synes dere ikke det er veldig ekkelt? Sutte på en som 100 andre også har hatt inni seg eller andre ting :spy:

 

Jeg lever nok i feil tidsalder. *prippen og stolt av det*



Anonymous poster hash: 4884f...a21
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vurdere de en ligger med først. Skjønner ikke folk klarer å ligge med noen som har delt seg ut til så mange. FellesK*k. Synes dere ikke det er veldig ekkelt? Sutte på en som 100 andre også har hatt inni seg eller andre ting :spy:

 

Jeg lever nok i feil tidsalder. *prippen og stolt av det*

Anonymous poster hash: 4884f...a21

 

Ts sier det er første gangen på lenge hun hadde sex, og er ikke akkurat stolt av det. Ikke vær så fordømmende.

Anonymous poster hash: 202f8...246

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke skrive i samme setning at du er redd for både hiv og hpv. De to kan ikke sidestilles. Nesten 80% av seksuelt aktive nordmenn blir smittet av hpv i løpet av livet, og viruset forsvinner av seg selv innen 6-24 mnd i 90% av tilfellene. HIV derimot, er svært lite utbredt i Norge, og smittefaren ved vaginalt samleie er minimal. Jeg kan nesten garantere deg at du ikke er hiv-smittet.

Hvis du er bekymret kan du teste deg hos fastlegen din. Og bruk kondom når du ligger med menn du ikke er godt etablert med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

som alle over her skriver så er hiv viruset lite smittsomt så det er liten sjangs for å få det selv om typen du har hatt sex med har det,men du må likevel teste deg,eneste måten du kan få ro i sjelen på,jeg har vært der selv flere ganger og vet hvor tøft det er med denne redselen du blir ikke kvitt angsten før du har testet deg,åsså en ting til ikke søk på nettet over symtomer det vil bare gi deg mer angst,alle sykodommer har felles symtomer så det vil ikke gi deg noe svar.Men som sagt sjangsen er veldig liten og skulle det værst tenkelige ha skjedd så er det en sykdom du dør med ikke av,gode medisiner i dag.

testen kan tas etter en mnd etter smittetidspunkt og er nesten 100% da men for sikkerhetskyld tas den 1 gang til etter 3 mnd noen opperer med enda en test etter 6 mnd men det har de fleste gått vekk ifra.

Sikker på at du lærer mye av dette :) lite alvorsord må jeg komme med bruk kondom

Lykke til søster det går bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan noen trøste meg/roe meg ned? 

Anonymous poster hash: 69488...f51

 

Jeg skulle gjerne tilbudt trøst, men *grøss*....Slik du beskriver den mannen, ville jeg løpt til lege med en gang. Ta en alvorsprat på legeklinikken, og få testet de tingene som du kan teste for foreløbig. HIV testen må vel vente, og jeg HÅPER VIRKELIG du er såpass smart i huet og har respekt for dine medmennesker sånn at du ikke går rundt og har sex med folk før den HIV-testen er avklart.

Beklager å måtte si det på den måten. Gå til legen! Du må sannsynligvis tilbake for flere besøk og teste, men gå med en gang uansett og forklar risikoprosjektet ditt og hvordan denne mannen er og hvilke sexpartnere du vet han har hatt (afrikanske land er høyrisiko).

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor denne "moraliseringen" om kondom? Ts skriver jo at de brukte kondom, men at den sprakk. Kom heller med instruks om riktig bruk for å redusere risikoen for at den sprekker.

 

TS, kom deg til lege så fort som mulig. Få testet deg for det som er mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre min hatt.

 

Om du er blitt smittet med HIV slår det ikke ut med de symptomene du beskriver noen dager etter sex.

Men du bør sjekke deg for mulige sykdommer så snart som råd. 

Og er du sikker på at han har ligget rundt eller er det bare noe du har "hørt"?



Anonymous poster hash: 4925c...5e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke skrive i samme setning at du er redd for både hiv og hpv. De to kan ikke sidestilles. Nesten 80% av seksuelt aktive nordmenn blir smittet av hpv i løpet av livet, og viruset forsvinner av seg selv innen 6-24 mnd i 90% av tilfellene. HIV derimot, er svært lite utbredt i Norge, og smittefaren ved vaginalt samleie er minimal. Jeg kan nesten garantere deg at du ikke er hiv-smittet.

Hvis du er bekymret kan du teste deg hos fastlegen din. Og bruk kondom når du ligger med menn du ikke er godt etablert med!

Jeg gjør alltid det, men kondomen sprakk!

Anonymous poster hash: 69488...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Herre min hatt.

 

Om du er blitt smittet med HIV slår det ikke ut med de symptomene du beskriver noen dager etter sex.

Men du bør sjekke deg for mulige sykdommer så snart som råd. 

Og er du sikker på at han har ligget rundt eller er det bare noe du har "hørt"?

Anonymous poster hash: 4925c...5e3

 

Han sa det selv etterpå. 

Anonymous poster hash: 69488...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vore hos legen no? Be legen sjekke for alt av seksuelt overførbare sjukdommar. Klamydia osv. 

Lukke til :) 



Anonymous poster hash: 681f4...021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skal veldig mye til for at du får HIV, men du kan ikke gå rundt sånn og vite eller ikke vite, så sjekk deg så fort du kan så slipper du å lide psykisk .... det kan være slitsomt og går utover livskvaliteten - tror meg!

 

Jeg gikk i flere år med HIV-angst før jeg turte å sjekke meg. Du kan tro jeg var lettet da jeg tok mot til meg og oppsøkte hjelp og ikke hadde det! Jeg gikk hos en psykiater med andre problem, og da kom dette med HIV-angsten frem, og han hjalp meg.

Jeg håper og tror du vil være like lettet som meg når du sjekker deg og får vite resultatet! :)

 

Kanskje en ide å oppsøke fastlegen din?



Anonymous poster hash: de0fd...fa4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg har opplevd HIV-angst selv, og det uten å ha hatt risikopartnere(annet enn at noen av de har hatt et noe hyppig partnerskifte). Sjansen finnes, men den er så utrolig liten! Test deg - aller mest sannsynlig er prøven negativ, og du letter mangemange kilo fra skuldrene dine. Husk at du må vente noen få mnd før du vil få et sikkert svar.



Anonymous poster hash: da796...cb7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg har opplevd HIV-angst selv, og det uten å ha hatt risikopartnere(annet enn at noen av de har hatt et noe hyppig partnerskifte). Sjansen finnes, men den er så utrolig liten! Test deg - aller mest sannsynlig er prøven negativ, og du letter mangemange kilo fra skuldrene dine. Husk at du må vente noen få mnd før du vil få et sikkert svar. Anonymous poster hash: da796...cb7

De nye hivtestene er såpass følsomme at man kun trenger å vente et par uker etter smittetidspunkt for å få et sikkert svar.

Anonymous poster hash: 8c122...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vurdere de en ligger med først. Skjønner ikke folk klarer å ligge med noen som har delt seg ut til så mange. FellesK*k. Synes dere ikke det er veldig ekkelt? Sutte på en som 100 andre også har hatt inni seg eller andre ting :spy:

 

Jeg lever nok i feil tidsalder. *prippen og stolt av det*

Anonymous poster hash: 4884f...a21

 

 

Det var ingen som spurte deg om hva du synes om tilfeldig sex. *Frisinnet, og stolt av det*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...