Gå til innhold

Jeg vil lære å lage potetstappe og ostehorn...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

... noen her som kan hjelpe meg?

Jeg er helt amatør på kjøkkenet! :P

Eneste gangene det blir servert potetstappe her i huset, er hvis jeg har vært på butikken og kjøpt posestappe og den smaker :kvalm:

Hjelp!!!!!!!!!!

Anyone????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Potetstappe:

Skrell potetene og del dem i mindre biter (f.eks. del hver potet i 8), slik at de koker fortere.

Kok som vanlige poteter. Hell av vannet. Ha i en klatt smør eller margarin, salt og pepper, en (liten) skvett melk eller fløte, og mos med en potetmoser eller gaffel. Ha i mer melk til konsistensen er passe. Smakstilsetninger som muskat, hvitløk eller grønne urter er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne potetmosen er litt annerledes, men veldig god:

Hjemmelaget potetmos (8 personer)

12 poteter

½ sellerirot

3 dl seterrømme

1 dl melk

salt og pepper

Skrell poteter og sellerirot og skjær i mindre biter. Kok dem i 10 minutter, til de er møre. Hell av vannet og knus bitene med en potetmoser. Tilsett rømme og melk og rør godt. Kok opp og smak til med salt og pepper.

Her har du noen oppskrifter på ostehorn:

Horn (16 stk)

75 g smør

3 dl melk

50 g gjær

1 ts salt

ca. 400 g hvetemel

ost og/eller skinke

Hell melken i smeltet smør og rør ut gjæren i den lunken væske. Tilsett salt, kardemomme og mel. Elt deigen og sett den lunt til heving. Kjevle runde leiver og del hver i passe store spisser, legg på ost og/eller skinke, form horn og legg dem på stekebrettet. Etterhev ca. 20 minutter. Pensle med egg eller melk og stek på 225 grader i ca. 10 minutter.

Ostefylte horn (16 stk)

2 dl vann

3 dl rømme

1 pk tørrgjær

12 dl hvetemel

2 ts salt

2 ts sukker

Fyll:

200 g ost

1 dl sennep

Varm vann og rømme lunkent. Tilsett tørrgjær, hvetemel, salt og sukker. La deigen heve i 60 minutter. Kjevle deigen til to runde kaker, del dem i åtte trekanter. Smør på sennep. Del osten i åtte staver og legg på en stav på hver trekant. Rull trekantene sammen fra den bredeste siden og from til horn. Pensl de ferdighevede hornene med vispet egg og dryss på valmuefrø. Stekes på 250 grader i 10 minutter. Avkjøles på rist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetstappe:

Skrell potetene og del dem i mindre biter (f.eks. del hver potet i 8), slik at de koker fortere.

Kok som vanlige poteter. Hell av vannet. Ha i en klatt smør eller margarin, salt og pepper, en (liten) skvett melk eller fløte, og mos med en potetmoser eller gaffel. Ha i mer melk til konsistensen er passe. Smakstilsetninger som muskat, hvitløk eller grønne urter er godt.

Og om du er ordentlig lat når det kommer til mose-delen, så bruker du mikseren :wink:

(Og jeg har ofte opplevd at det ikke er nødvendig å tilsette melk - da blir den noen ganger for "løs", liksom - men det merker du når du har startet å mose (derfor tilsetter jeg melken når det meste er most om det er behov for det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espera - i.i.

KNALLgod, litt 'finere' potetstappe

Poteter og en 'skalk' sellerirot skrelles, skjæres i terninger (for raskere koketid) og kokes i lettsaltet vann.

Hell av vann, tilsett en klatt smør, salt og pepper - mos. Tilsett revet parmesanost (mengde etter ønske) og fløte til passe konsistens....

Snadder!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som de andre her når det gjelder å dele potetene i biter etter at de er skrellet...

Men jeg tømmer av vannet og lar potetene bli i kjelen, tilsetter en god slump flytende margarin og krydder (salt/pepper/all round krydder alt etter hva den skal være til) og moser med stavmikser :) ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bruk foodprocessor når du lager potetmos i allefall. Gir limete konsistens og fæl smak. Bruk en stapper, eller enda bedre, kjøp en sånn moser som ser ut som en diger hvitløkspresse, perfekt mos hver gang. Jeg bruker smør, melk, salt, pepper, revet muskat og hakket gressløk (tørr går også fint) i hver gang. Revet ost i er også kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og om du er ordentlig lat når det kommer til mose-delen, så bruker du mikseren  :wink:

Bruk aldri mikser når du skal lage potetmos, da blir den som tapetlim.

Klem fra

Griet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happy-lurker

Ahh Mylian, jeg prøvde potetmosoppskriften din

idag og den var god (sammen med finnbiff). Jeg

hadde muskat i og jeg brukte lettrømme.

Tror ikke det blir mer pose-potetmos her i gården

etter dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Prøv å koke en hel kinesisk hvitløk, en sånn uten fedd, sammen med potetene og mos den sammen...

Bruk helst mandelpoteter. Og litt meierismøk og kremfløte = nyyyydelig.....

Men kanskje helst til fest da... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arkadia, ikke innlogget

Bruk aldri mikser når du skal lage potetmos, da blir den som tapetlim.

Klem fra

Griet

Det er viktig å ikke bruke stavmikser, og ikke ha salt i før helt til slutt. Ellers så går det fint å bruke mikser så lenge det er en slik som man visper krem med (en gameldags og kraftig type.) Da får man en kjempegod, luftig og fyldig potetstapp.

Det er viktig å bruke gode melne poteter, som har tørket godt etter at de er kokt. Starter med og kverke dem og mikse til man får en luftig stappe.

Deretter tilsetter man litt og litt varm helmelk (ikke for mye!) mens man mikser, og tilslutt vender man forsiktig inn salt, nykvernet pepper og smeltet smør.

mmmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...