Gå til innhold

Jeg vil lære å lage potetstappe og ostehorn...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

... noen her som kan hjelpe meg?

Jeg er helt amatør på kjøkkenet! :P

Eneste gangene det blir servert potetstappe her i huset, er hvis jeg har vært på butikken og kjøpt posestappe og den smaker :kvalm:

Hjelp!!!!!!!!!!

Anyone????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Potetstappe:

Skrell potetene og del dem i mindre biter (f.eks. del hver potet i 8), slik at de koker fortere.

Kok som vanlige poteter. Hell av vannet. Ha i en klatt smør eller margarin, salt og pepper, en (liten) skvett melk eller fløte, og mos med en potetmoser eller gaffel. Ha i mer melk til konsistensen er passe. Smakstilsetninger som muskat, hvitløk eller grønne urter er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne potetmosen er litt annerledes, men veldig god:

Hjemmelaget potetmos (8 personer)

12 poteter

½ sellerirot

3 dl seterrømme

1 dl melk

salt og pepper

Skrell poteter og sellerirot og skjær i mindre biter. Kok dem i 10 minutter, til de er møre. Hell av vannet og knus bitene med en potetmoser. Tilsett rømme og melk og rør godt. Kok opp og smak til med salt og pepper.

Her har du noen oppskrifter på ostehorn:

Horn (16 stk)

75 g smør

3 dl melk

50 g gjær

1 ts salt

ca. 400 g hvetemel

ost og/eller skinke

Hell melken i smeltet smør og rør ut gjæren i den lunken væske. Tilsett salt, kardemomme og mel. Elt deigen og sett den lunt til heving. Kjevle runde leiver og del hver i passe store spisser, legg på ost og/eller skinke, form horn og legg dem på stekebrettet. Etterhev ca. 20 minutter. Pensle med egg eller melk og stek på 225 grader i ca. 10 minutter.

Ostefylte horn (16 stk)

2 dl vann

3 dl rømme

1 pk tørrgjær

12 dl hvetemel

2 ts salt

2 ts sukker

Fyll:

200 g ost

1 dl sennep