Gå til innhold

Fra eskimoegg til høstbaby- venter på bittelillesøster ❤️


QBee

Anbefalte innlegg

Veldig lurt å bare hoppe over grøten, for det er ganske tungt for magene deres å fordøye de karbohydratene. Det er vel en norsk greie kjøre på med grøt og skiver, men det er jo mye godt næring i andre ting også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, QBee skrev:

Fortsatt ganske bra med en liter da. Godt at hun får nok nå og vokser så bra på bare mm. Venter litt med fast føde dere da kanskje?

Ja, er vel litt over. 1.2 ca :) så jeg får ofte fryst ned en dose også. Så har vel snart 4-5 liter i fryseren tror jeg :). Det hadde vært digg å ha så mye i frysen at jeg kunne slutte å pumpe en mnd tidligere, for jeg begynner å bli temmelig lei!!.  Bruker jo 3-4 timer på å pumpe hver dag. Det er et ork! Blææ!

Men ja hun legger godt på seg så det er jec glad for :). 

Jeg tenker å begynne med smaksprøver om ca en uke. Da er hun 5 mnd :) Det er jo ikke som jeg bytter ut et måltid med fullføde, hun skal jo bare få bittesmå smaksprøver en god stund først :). Jeg gleder meg skikkelig til å begynne :)

De sier jo tidligst 4 mnd og senest 6 mnd, så da må vel 5 mnd være midt i blinken tenkte jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, QBee skrev:

Nå er mini passert 4 mnd. Plutselig er hun ikke nyfødt lenger, men en "stor" baby. Det er en veldig fin tid nå! Det var veldig kos med nyfødt også, men på en måte er det fint at ikke den perioden varer sånn kjempelenge, for det er jo ikke så mye med dem i den alderen. Nå er det pludring, hyling (glad sådan), skravling og smil for alle penga. 

Vi begynte med smaksprøver dagen før hun ble 4 mnd. Hadde nok gjort det uansett hvilken melk hun fikk, men siden det nå er MME så var det liksom ingenting å lure på. Så for meg at vi skulle starte med grøt som med de andre, men så tenkte jeg litt og kom frem til, hvorfor det egentlig? Hvorfor ikke bare "bombardere" henne med smaker helt fra starten, istedenfor å holde seg til den kjedelige kjøpegrøten?

Har spesielt et barn som er forferdelig kresent, så hvis det er noe jeg kan gjøre for å forebygge at hun her og blir sånn, så gjør jeg det!

Til nå har hun fått gulrotpuré, laget med olivenolje og litt MME, most eple, most banan og potet-/pastinakkpure laget på vann og en liten klatt smør. Alt går ned på høykant (men i bittesmå porsjoner selvsagt). Kommer til å fortsette med alt mulig av frukt og grønt nå i starten, så tenker jeg at hun kan få grøt etterhvert som hun trenger fullverdige måltider til kvelds og frokost.

Jeg tenker også å hoppe over grøten og begynne med grønnsakspureene :)

Åååhhh som jeg gleder meg til å begynne :) tenkte kanskje å begynne med gulerotmos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 23.2.2018 den 16.51, Ruccula skrev:

Jeg tenker også å hoppe over grøten og begynne med grønnsakspureene :)

Åååhhh som jeg gleder meg til å begynne :) tenkte kanskje å begynne med gulerotmos :)

Jeg er bare helt ufattelig dårlig på å følge opp denne dagboken nå :P Gulrotmos liker hun her godt, men favoritten er blomkål. Ellers har vi såvidt gitt henne litt grøt også nå, som hun er litt lunken til. Egentlig ikke sånn superbegeistret for fast føde generelt enda, hun åpner munnen på gløtt og svelger, men gidder ikke spise så mye og ser liksom ikke sånn kjempe-entusiastisk ut :fnise:

...

Siden sist har lillus hatt sin første runde med feber. Heldigvis ble hun ikke sånn veldig dårlig og slapp (det synes jeg er så skummelt med de minste), men var mye sutring og lange dager når vi måtte holde oss inne hele tiden. 

Også har hun fått atopisk eksem :icon_frown: Jeg har mistenkt det en stund siden hun har hatt noen veldig tørre partier rundt på kroppen, men plutselig blusset det opp og ble til røde flekker flere steder. Håper ikke hun blir allergisk for vi har huset fullt av dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, QBee skrev:

Jeg er bare helt ufattelig dårlig på å følge opp denne dagboken nå :P Gulrotmos liker hun her godt, men favoritten er blomkål. Ellers har vi såvidt gitt henne litt grøt også nå, som hun er litt lunken til. Egentlig ikke sånn superbegeistret for fast føde generelt enda, hun åpner munnen på gløtt og svelger, men gidder ikke spise så mye og ser liksom ikke sånn kjempe-entusiastisk ut :fnise:

...

Siden sist har lillus hatt sin første runde med feber. Heldigvis ble hun ikke sånn veldig dårlig og slapp (det synes jeg er så skummelt med de minste), men var mye sutring og lange dager når vi måtte holde oss inne hele tiden. 

Også har hun fått atopisk eksem :icon_frown: Jeg har mistenkt det en stund siden hun har hatt noen veldig tørre partier rundt på kroppen, men plutselig blusset det opp og ble til røde flekker flere steder. Håper ikke hun blir allergisk for vi har huset fullt av dyr.

Hehe hun høres ut som min...  Hun sitter der og stirrer apatisk ut i rommet når jeg vifter entusiastisk med skje og sier Mmmmmmmm deeeeeeilig gulerooooot :P haha

I dag prøvde vi søtpotet, det vsr bitttelitt bedre men ingen stor hit!

Min har også atopisk eksem, det ligger bilder osv på tråden på babyverden. Jeg har prøvd masse kremer og hun fikk allergisk utslett av den ene. 

Jeg har også dyr som jeg elsker herfrs til himmelen og en tur rundt solen. Så jeg er også liiiivredd for allergi mot dem :(:( det hadde vært totalt krise 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ruccula skrev:

Hehe hun høres ut som min...  Hun sitter der og stirrer apatisk ut i rommet når jeg vifter entusiastisk med skje og sier Mmmmmmmm deeeeeeilig gulerooooot :P haha

I dag prøvde vi søtpotet, det vsr bitttelitt bedre men ingen stor hit!

Min har også atopisk eksem, det ligger bilder osv på tråden på babyverden. Jeg har prøvd masse kremer og hun fikk allergisk utslett av den ene. 

Jeg har også dyr som jeg elsker herfrs til himmelen og en tur rundt solen. Så jeg er også liiiivredd for allergi mot dem :(:( det hadde vært totalt krise 

Ja, akkurat sånn er det, haha! Satser på at mat blir mer interessant etterhvert. 

Er det mye eksem hun har og er hun plaget? Virker ikke som om min klør eller noe, men er redd hun skal bli verre. Og har du funnet noe som fungerer? Jeg kjøpte aderma exomega (?) og likte veldig godt at den virker fet og god samtidig som den er veldig tyntflytende og drøy. Men vet ikke om den virker da, hun har kanskje blitt litt bedre men er fortsatt ganske tydelig eksem. Smurt i snart en uke. Har fått resept på Hydrokortison men tenker at det ikke er helt ille nok til å ta den i bruk enda.

Ja man blir veldig glad i de dyra :hjerte: Hunden vår er gammel, og har akkurat hatt livmorbetennelse (som gjerne kommer tilbake igjen), så henne er vi litt forberedt på  at vi kanskje mister snart. Men hadde vært veldig trist å ikke ha noen dyr, alltid hatt mange siden jeg var liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, QBee skrev:

Ja, akkurat sånn er det, haha! Satser på at mat blir mer interessant etterhvert. 

Er det mye eksem hun har og er hun plaget? Virker ikke som om min klør eller noe, men er redd hun skal bli verre. Og har du funnet noe som fungerer? Jeg kjøpte aderma exomega (?) og likte veldig godt at den virker fet og god samtidig som den er veldig tyntflytende og drøy. Men vet ikke om den virker da, hun har kanskje blitt litt bedre men er fortsatt ganske tydelig eksem. Smurt i snart en uke. Har fått resept på Hydrokortison men tenker at det ikke er helt ille nok til å ta den i bruk enda.

Ja man blir veldig glad i de dyra :hjerte: Hunden vår er gammel, og har akkurat hatt livmorbetennelse (som gjerne kommer tilbake igjen), så henne er vi litt forberedt på  at vi kanskje mister snart. Men hadde vært veldig trist å ikke ha noen dyr, alltid hatt mange siden jeg var liten. 

Hele prosessen har jeg egentlig skrevet på babyverden :P er litt for lat til å skrive alt på nytt :P

Men det begynte med flekker på albuene som ikke gikk bort uansett hvor mye jeg smurte. Så spredte det seg gradevis til bena... Lårene, haka osv... 

Jeg smurte henne med aderma exomega og hun fikk en helt forferdelig allergisk reaksjon.  Aldri mer! Men jeg vet at mange er veldig fornøyd med den. 

Nå er eksemen mye bedre, er mykt og fint. Ikke veldig rødt. Men hun prøver å klø seg litt når jeg tar av henne klærne, så jeg må ta sokker på hendene hennes når jeg steller henne. Hun har så utrolig sensitiv hud at hun blir illrød bare hun kommer borti seg selv. Ellers virker hun ikke plaget, hun er glad og fornøyd og sover godt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ruccula skrev:

Hele prosessen har jeg egentlig skrevet på babyverden :P er litt for lat til å skrive alt på nytt :P

Men det begynte med flekker på albuene som ikke gikk bort uansett hvor mye jeg smurte. Så spredte det seg gradevis til bena... Lårene, haka osv... 

Jeg smurte henne med aderma exomega og hun fikk en helt forferdelig allergisk reaksjon.  Aldri mer! Men jeg vet at mange er veldig fornøyd med den. 

Nå er eksemen mye bedre, er mykt og fint. Ikke veldig rødt. Men hun prøver å klø seg litt når jeg tar av henne klærne, så jeg må ta sokker på hendene hennes når jeg steller henne. Hun har så utrolig sensitiv hud at hun blir illrød bare hun kommer borti seg selv. Ellers virker hun ikke plaget, hun er glad og fornøyd og sover godt :)

 

Da skal jeg lese på bv :P

åh, fikk hun allergisk reaksjon av den. Forventer liksom ikke det av en krem som skal brukes på sensitiv/tørr/atopisk hud.. men man kan vel reagere allergisk på det meste. 

Får håpe de vokser det av seg! Størst sjans for både det, og at vi slipper allergi heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, QBee skrev:

Da skal jeg lese på bv :P

åh, fikk hun allergisk reaksjon av den. Forventer liksom ikke det av en krem som skal brukes på sensitiv/tørr/atopisk hud.. men man kan vel reagere allergisk på det meste. 

Får håpe de vokser det av seg! Størst sjans for både det, og at vi slipper allergi heldigvis.

Ja hun fikk det. Jeg har gitt beskjed til Aderma om det. Det skjedde to ganger, så jeg er helt sikker på at det er den hun reagerte på. 

Pappaen til mini hadde atopisk eksem som barn,  alvorlig astma + masse allergi. Vi snakker pollen, pels, all frukt, avokado, gulerøtter, nøtter, melk....   blææææ og det er jo veldig arvelig. Så jeg nesten regner med at hun kommer til å bli allergisk mot noe!  håper bare inderlig det ikke er hund :grine:

Men det finnes jo medisiner osv også da, om ikke allergien er for ille. Nei jeg får bare vente og se og håpe på det beste :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2018 den 21.40, Ruccula skrev:

Ja hun fikk det. Jeg har gitt beskjed til Aderma om det. Det skjedde to ganger, så jeg er helt sikker på at det er den hun reagerte på. 

Pappaen til mini hadde atopisk eksem som barn,  alvorlig astma + masse allergi. Vi snakker pollen, pels, all frukt, avokado, gulerøtter, nøtter, melk....   blææææ og det er jo veldig arvelig. Så jeg nesten regner med at hun kommer til å bli allergisk mot noe!  håper bare inderlig det ikke er hund :grine:

Men det finnes jo medisiner osv også da, om ikke allergien er for ille. Nei jeg får bare vente og se og håpe på det beste :)

 

De sier vel iallfall at det reduserer sjansen for allergi om man utsettes for allergener tidlig, men hvordan det er når det ligger til familien vet jeg ikke.

Lille her blir iallfall massivt utsatt for pelsdyr, haha! Nå som hun ligger mye rett på parketten er jeg sikker på hun får i seg mer hundehår enn fast føde... ekstrem røyteperiode her, blir litt gal. Hadde vært skikkelig trist å ikke hatt dyr, men de der ulldottene overalt kan jeg spare meg for altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini kan nå snu seg 180 grader rundt på gulvet, hun spreller/flyr veldig mye og dytter  seg bakover. Hun har ikke helt skjønt at hun faktisk er ganske mobil, for det hun faktisk prøver på er jo å komme seg fremover. Så da blir vi skikkelig sure etter kort tid alene, og jeg har fått klistremerkebaby igjen :fnise: 

I starten greide jeg både å hakke grønnsaker, skjære brød og vaske med henne i armkroken, men nå er hun både tung og litt upraktisk å bære på :P Burde tatt fram ergobabyen igjen nå som hun kan sitte fremovervendt, men har ikke hatt gidda til å leite etter bruksanvisningen. Så da kan jeg vel bare ha det så godt. 

Det var noen som likte ett innlegg i dagboka mi her om dagen, og når jeg klikket på det så var det fra den dagen jeg testet positivt. Var så koselig å lese igjen! Endte opp med å lese hele boka derifra. Så mye jeg bekymret meg, haha! Fikk egentlig en liten aha-opplevelse, for jeg har alltid sett på meg selv som svært rasjonell (og ganske stolt av det), men jeg er jo ikke det tydeligvis :fnise: Eller altså, jeg løper jo ikke til legen med alt mulig, nettopp kanskje fordi jeg skiller "katastrofetankene" fra det som et reellt, men jeg bekymrer meg altfor mye! 

Merker klare tendenser til det med baby i hus også. Utslett? Google meslinger! Blek og grinete baby? Leukemi! Er ikke baby litt vanskelig å holde øyenkontakt med, kanskje hun er autist? Haha! Er liksom ikke noe som opptar MYE av tankene mine, men jeg er veldig flink på fæle fantasier. Må jobbe med det. 

Jeg følte faktisk mange ganger i svangerskapet at jeg ikke kom til å få en levende, frisk baby. Men det fikk jeg jo. Igjen. Og hun blir bare mer og mer fantastisk for hver dag som går. 

Straks 5 mnd nå. Veldig spent på de vitale mål på neste kontroll, tror kanskje hun har klatret noen percentiler på vekta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

5 mnd dagen vel overstått, og i dag klarte lillebolla endelig å komme seg noen cm fremover som hun har prøvd på så lenge. Men virka ikke helt som at hun skjønte hva hun gjorde riktig de gangene hun fikk det til, for hun ligger fortsatt og spreller og kaver mesteparten av tiden.

Mattilvenningen er virkelig kjekk denne gangen, hun spiser alt!

Nevner noe:

Søtpotet med gulrot, potet/pastinakk, blomkål/brokkoli, blomkål/sellerirot, kålrot/potet/gulrot, grønn ertepuré, hjemmelagd tomatsaus med hvitløk/timian/oregano/løk/spaghetti, avokado, blåbær, banan med mer. 

Håper så veldig at vi kan unngå at denne blir kresen, så leeeei av å lage mat til barn som ikke vil ha noenting, haha!

Nå gir jeg 1/2 sånn butikkjøpt pose med smoothie eller frukt/grøtmix til frokost, og grønnsaksmos til middag. Føler dog hun drikker veldig mye MME utenom, og ofte- så i dag ga jeg en flaske velling i tillegg midt på dagen. Det elska hun og drakk 240 ml nærmest på styrten. Skjønner ikke hvorfor hun ikke blir trillrund jeg :hjerte:

Eksemet hennes ble stadig verre, så måtte krype til korset og fikk hentet ut hydrokortisonen. Da ble hun helt fin på under en uke.

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 5 mnd gammal baby! :nori:Så flink vesla di er, som begynner å læra å koma seg framover på golvet allerede! :) Minstejenta mi har allerede blitt 8 mnd gammal, og ho har fortsatt ikkje lært verken å dytta seg bakover, eller å dra seg framover på golvet. Men ho rullar rundt, "klatrar" på babygymmen, og set seg nesten heilt opp når ho har noko å halda seg i. Så det er nok ikkje lenge igjen før ho er rundt overalt, tenker eg. :biggrin:

E. er også veldig glad i mat, og et alt ho får. :Nikke: Godt når det er sånn. Me får berre kryssa fingrane for at dei fortset slik, begge to ! :tommel: Mellomste søster her i huset var ikkje særlig interessert i mat. Ho ville helst berre bli amma heile dagen. ;)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Mirabella76 skrev:

Gratulerer med 5 mnd gammal baby! :nori:Så flink vesla di er, som begynner å læra å koma seg framover på golvet allerede! :) Minstejenta mi har allerede blitt 8 mnd gammal, og ho har fortsatt ikkje lært verken å dytta seg bakover, eller å dra seg framover på golvet. Men ho rullar rundt, "klatrar" på babygymmen, og set seg nesten heilt opp når ho har noko å halda seg i. Så det er nok ikkje lenge igjen før ho er rundt overalt, tenker eg. :biggrin:

E. er også veldig glad i mat, og et alt ho får. :Nikke: Godt når det er sånn. Me får berre kryssa fingrane for at dei fortset slik, begge to ! :tommel: Mellomste søster her i huset var ikkje særlig interessert i mat. Ho ville helst berre bli amma heile dagen. ;)

Takk! Ja hun er veldig flink, men hadde foretrukket en mer bedagelig type, haha! Ene søsteren var veldig tidlig med alt mens den andre var mer gjennomsnittlig, og sistnevnte var klart å foretrekke :fnise: Det har jo ingenting å si for hvordan de blir seinere, om de er tidlig ute eller ei. 

Tenk at lille E er 8 mnd :overrasket: Husker så godt når du hadde forsøk etter forsøk liksom. Bare å fortsette å nyte tiden, den går bare så fort!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 mnd kontroll overstått. Jeg visste at hun hadde klatret på vektkurven, men det hadde hun gjort på lengden også! Nå ligger hun på 96 percentilen på høyde og 75 på vekt! Den eneste kurven hun har fulgt tilnærmet 100% er faktisk vekt i forhold til høyde. Så hun forblir slank denne minien, men en stor jente er hun visst :)

Jeg synes det er så merkelig, vi har liksom en jente som er helt gjennomsnittlig og en som ligger I nedre del av skalaen på både høyde og vekt, også får vi en tredje som er helt motsatt. Måtte se litt ekstra på henne mens vi trillet hjem, fundere litt på om de kanskje kan ha forbyttet noen egg på klinikken liksom :fnise: Men sånn bortsett fra lengden så ser hun ut som om hun er vår :P

 

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart kor ulike søsken kan vera, ja. :biggrin: Her i huset er det den eldste og den yngste jenta vår som er mest like av utsjånad. Dei er mest like på meg og min familie. Ho mellomste er heilt ulik, og liknar på mannen min og hans familie. Ho i midten er også den som har vore minst i størrelse av dei 3 som baby. Ho var også rund og god som baby, mens dei to andre var/er lange og slanke babyar. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Om en uke er det et halvt år siden lille kom til oss. Merker at det er denne tiden jeg synes er mest slitsom. Selv om det er mye som skjer hele tiden, så er denne alderen preget litt av "vil så mangt, og kan så lite". Iallfall blir mi lett utålmodig, men enda er det ikke så mye interessant å finne på for å få tiden til å gå. Vi synger litt, går litt turer, litt på besøk osv men det blir litt... ikke kjedelig... men blir litt tom for ideer. 

Vi har byttet til sportsvogn nå da, og været kommer seg, så nå kan jeg gå litt trilleturer mens hun er våken uten å få dårlig samvittighet for at hun bruker tiden sin på å stirre opp på innsiden av kalesjen :P

Barnehageplass er også i boks, og jeg kjenner at det river litt inni meg ved tanken på å levere henne fra meg. Jeg tror ikke barnehage for ettåringer er skadelig, men ikke ideelt heller.

Men så er ikke jeg lagd for å være hjemme heller tror jeg. Har såklart en del som gjerne skulle vært bollebakende mamma med alt i huset på stell, men trenger også mestringen jobben gir. På den ene siden hater jeg tidsklemma, på den andre siden blir jeg så tafatt av å ikke ha det travelt. Det er litt som å være i et lykkelig forhold, men likevel være litt misunnelig på venninnas spennende singelliv. Skulle ønske jeg kunne være alt, rekke alt. Bollebaker på dagen, karrierekvinne på natten. Man skulle sluppet å sove. "Heldigvis" trenger vi to inntekter, så har ikke noe valg. Det blir nok bra. Håper hun blir en sånn som løper lykkelig inn i barnehagen om morgenen og nekter å bli med hjem på ettermiddagen. 

Ellers kryper hun litt nå. Endelig. Ikke fordi det hastet på noe vis, hun er jo tidlig ute. Men fordi hun har strevd så lenge og synes det er såå kjedelig å bare ligge der :fnise: Hun har begynt å få grøt i tillegg til middag og frukt, og på en god natt så har hun sluttet å våkne for mat. Har enda ikke sovet rundt da, men det går fint. Bare å stappe i tutten så sover hun videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er altså sååå fint at det er vår! Vi har hatt en helg med masse frisk luft, og det er så godt for både kropp og sjel. 

Babybobla har sprukket og jeg har begynt å bry meg litt om dagligdagse ting igjen. Kjenner at jeg burde ha begynt å trene, har 4-5 kg som bare ikke vil bort av seg selv. Følelsen av å være tynn som en flis som kom rett etter fødsel (pga den brå overgangen fra hval full av vann til vanlig igjen), er definitivt borte. Håret mitt trenger også sårt pleie, det er så slitt og flisete at. Heldigvis må jeg ha det i hale uansett, så ikke "noen" skal rive det av ved første anledning de får. 

I dag fikk lille brødskive for første gang! Hun finnes fortsatt ikke kresen. Det hender hun grøsser litt ved første skjeen av noe nytt, men så er det bare "okei da, få mer". Hun er relativt småspist da, men gaper og svelger uansett hva vi gir. Så til lunsj ble det en halv skive med leverpostei, også fikk hun to biter med makrell i tomat sammen med grøten i kveld. 

Alle barna er nå i seng og jeg skal se så mye gossip girl jeg orker før jeg sovner. Såå hekta (og jeg ser det for andre gang, haha!) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har det fint. Veldig deilig med vår :sol: spesielt etter den veldig lange vinteren! Så kjekt at hun spiser det meste av det hun får, det er veldig greit når det med fast føde går bra :) 

Åhr! Gossip girl. Kanskje det er det jeg skal se igjen nå når jeg har så mye tid på dagen mens jeg venter på de små :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår og sol gjør livet lettere! Det er så koselig å lese hvordan dere har det :) Er det noen triks for å få barnet til å bli like lite kresen som minstejenta di, eller er noen bare mer åpne for ulike smaker enn andre? Jeg har lest at fosteret kjenner smak fra det vi spiser i fostervannet, og planla å spise variert og smaksrik mat gjennom svangerskapet. Det gikk heller dårlig med hyperemesis :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...