AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #1 Skrevet 4. september 2015 ....kom til Norge siste måned. Fortsetter det slik vil det i løpet av de neste 12 månedene ha kommet 27756 asylsøkere til Norge. + stortinget har bestemt å ta imot 2000 syrere i år, 3000 i 2016 og 3000 i 2017. Statistisk innvilges 2 av 3 asylsøkere nå opphold. Dvs at ved utgangen av 2017 vil Norge måtte hjelpe over 50000 nye borgere med bosted, mat, skole og helse. Nesten fra scratch. Har vi råd til dette? Anonymous poster hash: 689f1...7c4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #2 Skrevet 4. september 2015 Ja, det tror jeg vi har. Anonymous poster hash: a506e...528 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #3 Skrevet 4. september 2015 Ja! Herregud. Alt handler ikke om oss! Anonymous poster hash: 9c40a...110 1
debattanten Skrevet 4. september 2015 #4 Skrevet 4. september 2015 Klart vi har penger vi kan betale med. Det vil dog føre til kutt i barnehager, skoler, eldreomsorg, helsevesenet, trygdeytelser og generelt tilbud i fra NAV, pensjon osv osv. I tillegg må vi øke skatter og avgifter. Så det er masse muligheter. 7
Gothminister Skrevet 4. september 2015 #5 Skrevet 4. september 2015 Klart vi har penger vi kan betale med. Det vil dog føre til kutt i barnehager, skoler, eldreomsorg, helsevesenet, trygdeytelser og generelt tilbud i fra NAV, pensjon osv osv. I tillegg må vi øke skatter og avgifter. Så det er masse muligheter. Du må ikke snakke om konsekvenser. Vi skal ikke tenke, bare hjelpe. Det som er sikkert er at ekstreme krefter vil vokse. Men forventer at de hjelpsomme ser og forstår det. Uansett er det et spennende samfunn som venter oss. 8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #6 Skrevet 4. september 2015 ....kom til Norge siste måned. Fortsetter det slik vil det i løpet av de neste 12 månedene ha kommet 27756 asylsøkere til Norge. + stortinget har bestemt å ta imot 2000 syrere i år, 3000 i 2016 og 3000 i 2017. Statistisk innvilges 2 av 3 asylsøkere nå opphold. Dvs at ved utgangen av 2017 vil Norge måtte hjelpe over 50000 nye borgere med bosted, mat, skole og helse. Nesten fra scratch. Har vi råd til dette? Anonymous poster hash: 689f1...7c4 Hvis man ser på den skrikende mangelen på penger i eldreomsorgen hvor landets eldre lider pga dårlig kommuneøkonomi så kan man vel trygt si at det har vi ikke råd til. Eldreomsorgen trenger mer penger for at de eldre skal få en verdig alderdom, ikke nye dramatiske kutt. Anonymous poster hash: fdd87...46b 4
Gothminister Skrevet 4. september 2015 #7 Skrevet 4. september 2015 Hvis man ser på den skrikende mangelen på penger i eldreomsorgen hvor landets eldre lider pga dårlig kommuneøkonomi så kan man vel trygt si at det har vi ikke råd til. Eldreomsorgen trenger mer penger for at de eldre skal få en verdig alderdom, ikke nye dramatiske kutt. Anonymous poster hash: fdd87...46b Lykkejegerne er viktigere en dem som bygde opp velferden må du da forstå. 5
debattanten Skrevet 4. september 2015 #8 Skrevet 4. september 2015 Veldig mange eldre i dette landet har det mye verre enn mange av disse flyktningene. 6
Gothminister Skrevet 4. september 2015 #9 Skrevet 4. september 2015 Veldig mange eldre i dette landet har det mye verre enn mange av disse flyktningene. Mange andre grupper i dette vakre land lider mer en noen av disse «flyktningene». Men dem skal vi ikke snakke om. Vi skal kun hyle, HJELP DEM. 4
Example Skrevet 4. september 2015 #10 Skrevet 4. september 2015 Ja! Herregud. Alt handler ikke om oss!Anonymous poster hash: 9c40a...110 Norske borgere er viktigere når det er snakk om norske penger og landet Norge. 4
Gjest Trollkarlen Skrevet 4. september 2015 #11 Skrevet 4. september 2015 Ja, det tror jeg vi har. Anonymous poster hash: a506e...528 Ja! Herregud. Alt handler ikke om oss! Anonymous poster hash: 9c40a...110 Det er bare å kontakte UDI og si i fra at dere både har penger og rom til å huse de mange asylsøkerne som kommer. Eller er dere ikke inkludert i "vi" og "oss" ?
Druid Skrevet 4. september 2015 #12 Skrevet 4. september 2015 ....kom til Norge siste måned. Fortsetter det slik vil det i løpet av de neste 12 månedene ha kommet 27756 asylsøkere til Norge. + stortinget har bestemt å ta imot 2000 syrere i år, 3000 i 2016 og 3000 i 2017. Statistisk innvilges 2 av 3 asylsøkere nå opphold. Dvs at ved utgangen av 2017 vil Norge måtte hjelpe over 50000 nye borgere med bosted, mat, skole og helse. Nesten fra scratch. Har vi råd til dette? Anonymous poster hash: 689f1...7c4 Råd til det? Ja. Bør vi det? Nei. Men la oss skru litt tilbake til tallene dine. UDI som har informert om dette, spår 14-16 000 basert på halvårstallene. De er relativt flink med prognoser, så det er ingen god grunn til å tvile på dem gitt at de har relativt godt bilde av endringen av den geopolitiske situasjonen. Så 2/3 av disse blir ca 10 000. Syria avtalen handler IKKE i utgangspunktet om asylsøkere. Det er en utviding av KVOTE-flykningene, altså folk vi henter direkte fra flykningeleire rundt omkring Syria. JEG TROR regjeringen kommer til å telle asylsøkere fra Syria som får sin sak behandlet som flykninger i år i avtalen, ganske enkelt fordi det er praktisk umulig å få hentet årets kvote på 2000. På den måten oppfyller de avtalens intensjon, og sikrer at det ikke blir liggende som rest til neste år. Så de 8 000 kommer altså i tillegg til de 10 000 pr år, men vi kommer antagelig til å se det endelige tallet nærme seg 36 000 over 3 år. (Man kan argumentere for at man ser stabilisering i Sudan og utvikling i Afghanistan, men det er i så fall en begrenset gevinst geopolitisk. Det ser ut til å være lenge før migrantstrømmen tørker ut) Flykningene vi henter inn, er i større grad fulle familier. Det er altså mindre grad av familiegjenforening på flykninger enn på Asylsøkere, og den som er på flykninger kommer typisk som resultat av større grad av integrering. På den annen side, ser vi større grad av integrering av asylsøkere (siden folk som har ressurser til å komme inn i Norge for å søke asyl, generelt har større mennesklige ressurser enn en som har blitt tatt inn i en flykningeleir) Problemet er at vi er ett samfunn som lever på grensen av hva landet kan takle bærekraftig. Man kan selvfølgelig fantasere om at klimautfordringene vil gjøre finnmarksvidda om til kornåkre og få østlandets jordbruksareal til å bli egnet som menneskemat. Men for øyeblikket lever vi på en balanse av matproduksjon som er 100% avhengig av at vi kan handle i fisk. Og det er så vidt vi er Kcal messig i balanse der også. (økonomisk har vi i det siste 6 månedene styrket oss veldig. Fra ett bærekraftsyn er det totalt irrelevant) Vi liker å se på oljefondet og totalt ignorere at disse pengene allerede er oppbrukt. Det er den samme fantasien folk har når de ser på verdien av huset og glemmer at det er belånt til 60% og rent teknisk konstruksjonsmessig er verdt 50% av markedsverdi. og at markedsverdi er verdiløst pr definisjon. Fortsatt blir vi imponert over de store tallene. Den rene økonomiske belastningen er ikke så stor som man gjerne ser presentert. Det er fordi pengene primært er statlige. En gang skal jeg skrive en lengre presentasjon om hvordan penger fungerer i et moderne land med egen valuta, men den korte versjonen er at penger staten bruker på slike ting, koster 30-50% av hva de betaler. Så bruker staten 1 mill, så koster det staten mellom 300 og 500 tusen. Men det forandrer ikke det faktum at vi er for mange i dette landet og at vår kulturelle samfunnsstruktur sliter med å takle påvirkningen av de som kommer.
Druid Skrevet 4. september 2015 #13 Skrevet 4. september 2015 Veldig mange eldre i dette landet har det mye verre enn mange av disse flyktningene. Nei. Det er ikke mange. Faktum er at det er svært få eldre som egentlig har det vondt. Og flertallet av dem som har det vondt, har det fordi de er ensomme og lei av livet. Det er mange historier, og stort sett alle disse ligger på prioriteringer og hvordan man bruker penger, ikke mangel av penger. De ligger også på politiske valg. Svært mange av de som nå klager på eldre sine mangler, er de samme som i sin tid valgte dagens løsninger. Kort sagt; norsk eldre-, barne-, sosial- politikk er ikke primært ett pengespørsmål, men ett politisk valg om verdier. 1
debattanten Skrevet 4. september 2015 #14 Skrevet 4. september 2015 Nei. Det er ikke mange. Faktum er at det er svært få eldre som egentlig har det vondt. Og flertallet av dem som har det vondt, har det fordi de er ensomme og lei av livet. Det er mange historier, og stort sett alle disse ligger på prioriteringer og hvordan man bruker penger, ikke mangel av penger. De ligger også på politiske valg. Svært mange av de som nå klager på eldre sine mangler, er de samme som i sin tid valgte dagens løsninger. Kort sagt; norsk eldre-, barne-, sosial- politikk er ikke primært ett pengespørsmål, men ett politisk valg om verdier. Jeg forstår. Dette strider i alt jeg leser i media. Ikke minst de jeg kjenner som jobber i offentlig helsesektor ikke bare i min kommune, men nabokommuner. Det er ikke bare eldre, men syke mennesker generelt. Fysisk og psykiske. Men nok om det. 3
Minimia Skrevet 4. september 2015 #15 Skrevet 4. september 2015 Nei. Det er ikke mange. Faktum er at det er svært få eldre som egentlig har det vondt. Og flertallet av dem som har det vondt, har det fordi de er ensomme og lei av livet. Det er mange historier, og stort sett alle disse ligger på prioriteringer og hvordan man bruker penger, ikke mangel av penger. De ligger også på politiske valg. Svært mange av de som nå klager på eldre sine mangler, er de samme som i sin tid valgte dagens løsninger. Kort sagt; norsk eldre-, barne-, sosial- politikk er ikke primært ett pengespørsmål, men ett politisk valg om verdier. Jeg er enig. De eldre lider av ensomhet. Jeg opplevde at flyktninger fikk språkpraksis på et eldrehjem. Det var en genial løsning. Flyktningene lærte seg norsk og fikk god opplæring om det norske samfunnet. Særlig fra de finere fruene som hadde sterke meninger om hva som "passet" seg og ikke. Samtidig var det givende for de eldre, som fikk sin dose av sosiale aktiviteter. Litt medmenneskelighet er på sin plass i slike situasjoner. Tenke ut løsninger som ikke trenger å koste all verdens. Hva med å tenke på hva som har fungert før? Hva om familiemedlemmer begynner å bry seg om hverandre igjen og ta vare på sine egne selv? Jeg kan gjerne la mine foreldre bo i mitt hjem når de blir for dårlige til å klare seg selv. Så kan hjemmehjelpere bidra med medisiner og oppfølging på det planet, og kun det. Og de slipper å ha dårlig samvittighet for alle de ensomme de ikke har tid til...
Drizzt Skrevet 4. september 2015 #16 Skrevet 4. september 2015 Ja, det tror jeg vi har. Anonymous poster hash: a506e...528 Du har helt rett. Vi har råd til det. Kutt alle pensjoner med 50%, steng 50% av alle sykehjem, mesteparten av sykehusavdelingene, innfør massiv nedbemanning i hele den offentlige sektoren hvor minst 70% må gå øk skattene til minst 80% og så har vi råd til alt. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #17 Skrevet 4. september 2015 Du har helt rett. Vi har råd til det. Kutt alle pensjoner med 50%, steng 50% av alle sykehjem, mesteparten av sykehusavdelingene, innfør massiv nedbemanning i hele den offentlige sektoren hvor minst 70% må gå øk skattene til minst 80% og så har vi råd til alt. Bør vi kaste ut alle innvandrerne mener du? Anonymous poster hash: a506e...528
Gothminister Skrevet 4. september 2015 #18 Skrevet 4. september 2015 Bør vi kaste ut alle innvandrerne mener du? Anonymous poster hash: a506e...528 Vi bør kaste ut alle dem som kan reise tilbake til sine hjemland. Dem som ikke lengre trenger beskyttelse bør straks sendes ut og hjem. På den måten kan vi igjen hjelpe nye, uten og ødelegge vårt eget land. Om vi hadde ført en slik politikk. Da hadde jeg sagt ja til 1 million flyktninger.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2015 #19 Skrevet 4. september 2015 Vi bør kaste ut alle dem som kan reise tilbake til sine hjemland. Dem som ikke lengre trenger beskyttelse bør straks sendes ut og hjem. På den måten kan vi igjen hjelpe nye, uten og ødelegge vårt eget land. Om vi hadde ført en slik politikk. Da hadde jeg sagt ja til 1 million flyktninger. Ok, men de fleste som kommer er fra Syria, og de kan jo ikke reise til sine hjemland? Anonymous poster hash: a506e...528
Gothminister Skrevet 4. september 2015 #20 Skrevet 4. september 2015 Ok, men de fleste som kommer er fra Syria, og de kan jo ikke reise til sine hjemland? Anonymous poster hash: a506e...528 Vi kan da ikke kaste ut folk før det er trygt i deres hjemland. Det vil helt sikkert være fred i Syria om 10 år. Da sendes de selvsagt hjem igjen. Jeg tenker på mange andre som har fått beskyttelse her. Folk fra tidligere Jugoslavia burde jo få fingeren ut og reise nå. Mange år siden det ble fred der nede. Sikkert mange andre også. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå