Gå til innhold

Har de lov til å tvinge meg til å kle av meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest chisandra

2 spørsmål:

 

Hva i all verden har det med saken å gjøre at du har kjæreste?

 

Er du helt sikker på at du har valgt rett studie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan forstå deg, selv om jeg aldri ville nektet det selv. Går vernepleier, og skal gjennom det samme selv. Det er ikke alle som er like komfortable med å kle av seg for medstudenter, noe annet er en sykepleier som man ser en gang, som noen nevnte. Kanskje har man arr man er flau over, eller er veldig bleik eller hårete. Jeg ble redd vi måtte sette kateter på hverandre jeg, da jeg så et bilde fra øvningsposten at ei lå å spriket, og noen satt inn et kateter... Vet ikke om bildet var kun tatt for illustrasjon, eller om hun hadde en dukkesak mellom bena, det var for utydelig bilde.

Anonymous poster hash: 457d7...0b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er at det burde være stryk og på huet ut. Du egner deg ikke til det yrket med en sånn innstilling.

Hilsen en som selv er i helsevesenet.

Anonymous poster hash: 46aa4...c35

Fy faen for noen frekke kommentarer dere kommer med. Det var ett spørsmål og noe jeg ser på som ubehagelig. Så klart skjønner jeg hva det innebærer og være sykepleier, men det hadde vært en annen sak om det hadde vært to og to som øvde sammen, og ikke hele klassen! Disse skal jeg jo trossalt gå med i 3 år. Du må lære deg og respektere andres ubehag skjønner jeg .

Anonymous poster hash: 9c5bc...594

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ikke konfortabel med kroppen min, og går faktisk aldri på stranden. Jeg forstår deg veldig godt! Det er noe annet å kle av seg foran en sykepleier enn hele klassen.... Dessuten hadde du nok ikke sett denne sykepleieren igjen. Klassekameratene dine skal du se igjen...

Skal dere være hele klassen eller deles inn i grupper?

Anonymous poster hash: 16052...102

Tusen takk. En som forstår! Vi er 10 stk i min preklinikk klasse. Både jenter og gutter.

Anonymous poster hash: 9c5bc...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Noen ganger skal man gjennom ulike ting for å:

  • Kjenne på kroppen hvordan det er selv
  • Utfordre intimsoner
  • Åpne opp egne intimsoner

Har vært gjennom lignende, så vet hva jeg snakker om. Dermed blir mitt svar at ja du burde delta på dette. Det å ha kjæreste har strengt talt ingenting med saken å gjøre.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen for noen frekke kommentarer dere kommer med. Det var ett spørsmål og noe jeg ser på som ubehagelig. Så klart skjønner jeg hva det innebærer og være sykepleier, men det hadde vært en annen sak om det hadde vært to og to som øvde sammen, og ikke hele klassen! Disse skal jeg jo trossalt gå med i 3 år. Du må lære deg og respektere andres ubehag skjønner jeg .

Anonymous poster hash: 9c5bc...594

Jeg syns ingen av kommentarene her var frekke, kanskje direkte, men med et veldig godt poeng. Hvis du skulle stått kliss naken hadde jeg forstått ubehaget, men du kan fadern meg gå med en hipstertruse + en sports-bh, hallo. Regner med at klassekameratene dine er såpass voksne at de ikke bryr seg om kroppen din. Og alle der står jo i undertøyet. 

Anonymous poster hash: 0ad51...192

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måtte gjøre det samme, og jeg nektet, uten at det fikk noen konsekvenser for meg. Det blir helt feil å sidestille det å vaske medstudenter hvor det blir mye tull og fnising med det å stelle et sykt menneske, en oppgave som skal tas seriøst. Jeg har selv vært pasient med behov for full hjelp (etter en trafikkulykke), og jeg vet hvordan det er å bli snudd frem og tilbake og vasket med en lunka klut. Når det kommer til selve prosessen med å utøve vasket, så følte jeg at det ble gjennomført mye mer profesjonelt i praksis.

Og før noen lurifakser kommer med kommentarer som "du valgte feil yrke". Nei. Jeg har vært sykepleier i 15 år, og jeg kommer ikke til å slutte før jeg går av med pensjonsalder.

 

Til trådstarter: Det er din kropp, og du har rett til å bestemme om du vil eksponere den for medstudenter, men jeg tror neppe at lærerne, om de er av den gamle skolen, kommer til å ta hensyn til det at du har en kjæreste.



Anonymous poster hash: cf374...c70
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen for noen frekke kommentarer dere kommer med. Det var ett spørsmål og noe jeg ser på som ubehagelig. Så klart skjønner jeg hva det innebærer og være sykepleier, men det hadde vært en annen sak om det hadde vært to og to som øvde sammen, og ikke hele klassen! Disse skal jeg jo trossalt gå med i 3 år. Du må lære deg og respektere andres ubehag skjønner jeg .

Anonymous poster hash: 9c5bc...594

Vel, med all respekt så er det forståelig at noen lurer på om du faktisk vet hva du har begitt deg ut på når du sier du kan vise frem kroppen på stranda, roter inn forholdet til kjæresten, men syns det er unaturlig at medstudenter betrakter deg og din kropp som nettopp det det er - en menneskekropp. Og da er de mest private delene tildekket, og gruppen er likevel begrenset.

 

Og det er heller ikke nødvendigvis slik at man ser sykepleieren kun én gang.

 

Opplæring av svært intime prosedyrer foregår med dukker og kunstige modeller, og senere på pasienter ved tilstedeværelse og veiledning av erfarent helsepersonell så jeg ville ikke bekymre meg mye for at egne intimsoner ble trådt over. Eventuell nåleskrekk blir nok et prosjekt og slipe på, for der øver man på hverandre. Og vil man stikke, bør en selv tilby en arm... :)

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sykepleien selv, vi hadde på oss sånne hvite arbeidsbukser og singlet når vi øvde på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen for noen frekke kommentarer dere kommer med. Det var ett spørsmål og noe jeg ser på som ubehagelig. Så klart skjønner jeg hva det innebærer og være sykepleier, men det hadde vært en annen sak om det hadde vært to og to som øvde sammen, og ikke hele klassen! Disse skal jeg jo trossalt gå med i 3 år. Du må lære deg og respektere andres ubehag skjønner jeg .

Kunne ikke falle meg inn å "respektere", som du sier, at noen føler ubehag ved å stå blant medelever i badedrakt eller tilsvarende. Dette er helt dagligdags, og bare tull og tøys som du må komme over. Jeg kan forsikre deg at du vil komme ut for verre ting enn det ute i praksis.

Anonymous poster hash: 46aa4...c35

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt vasket som pasient, syntes det var helt for jævlig..var første gang jeg gråt..og jeg gråter ikke ofte eller lett..(Hadde foretrukket å være skitten.) Har gått igjennom mange svært smertefulle ting, men å bli vasket var verre. Var faktisk litt lettene for meg å lære at de faktisk må gå igjennom en del av de tingene man går igjennom som pasient..



Anonymous poster hash: effb8...1d7
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at man ikke skal være helt lost når praksisen starter, bør noen prosedyrer øvre på. Husk at ikke alt av teori fungerer på helt lik måte i praksis. Bruk en skjorts og singlet som du bretter opp om du ikke vil vise for mye :) Husk at alle er i samme bås og det kan være lurt å kjenne og føle på noen av følelsene pasienter kan ha. Det er nok lærerikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg startet på sykepleien nå i høst, og har så vidt startet i preklinikken. Neste uke skal vi studentene vaske hverandres kroppen kun iført truse og en enkel singlet/bh. Dette er noe jeg overhode ikke ville følt meg komfortabel med, både fordi jeg har kjærste og fordi jeg ikke viser kroppen min til hvem som helst. Det er både gutter og jenter på min gruppe. Gir jeg ett dårlig inntrykk til lærerne om jeg sier NEI?

 

 

Anonymous poster hash: cf3f7...11c

 

 

Ingen kan tvinge deg,og de kommer de ikke til å gjøre heller.Men jeg synes det er litt rart at du bruker argumentet med at du har kjæreste.Det er det sikkert mange andre på kullet som også har.Og det er sikkert mange andre som smågruer seg til å kle av seg.Dette med avkledde kropper er noe de fleste innen helsesektoren kommer til å se.Vi tenker ikke noe videre over hvordan kroppene ser ut.Jeg skjønner at det kan føles ubehagelig i starten,men det blir nok lettere etterhvert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta på deg sykkelshorts og lang singlet da:) evt jente-boxer

Anonymous poster hash: 37265...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen for noen frekke kommentarer dere kommer med. Det var ett spørsmål og noe jeg ser på som ubehagelig. Så klart skjønner jeg hva det innebærer og være sykepleier, men det hadde vært en annen sak om det hadde vært to og to som øvde sammen, og ikke hele klassen! Disse skal jeg jo trossalt gå med i 3 år. Du må lære deg og respektere andres ubehag skjønner jeg . Anonymous poster hash: 9c5bc...594

Hvorfor svarer du ikke på det med kjæreste?

Anonymous poster hash: 72d4f...d25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke vaske deg uten å ta av deg klærne. Jeg regner med at det er den som blir vasket, som må kle av seg



Anonymous poster hash: 0b77c...41b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Menge helt unødvendige kommentarer her, etter min mening. det må da være lov å spørre uten å hevde at hun har valgt feil studie? Tenk da dere! Hun er mulig ganske ung, og da er man gjerne usikker i forhold til kropp og utseende, og ting og tang er mye mer flaut. Kanskje har ikke informasjonen om denne øvelsen vært god nok, slik at det blir lett å forestille seg overtredelser av intimgrenser og kanskje derav blir dette med kjæreste trukket inn?

 

Er TS ung, eller uansett, så modnes man og utvikler seg (og utdanner seg) ganske mye i løpet av 3 år. For alt dere vet, vil TS bli en fantastisk sykepleier når den tid kommer :) 

 

Jeg er ikke sykepleier selv, har ikke utdannelse innen helse, men jeg har vært pasient mange ganger. Ofte har sykepleierne med seg studenter på sykehuset og jeg synes det bare er koselig. La ungdommen få anledning til å utvikle seg, stille spørsmål uten å bli utskjelt og gi dem oppmuntring :) Lykke til TS, det går nok fint skal du se - du fikk jo noen fine råd også med shorts eller sykkelbukse o.l. 



Anonymous poster hash: eb7dd...e9a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg startet på sykepleien nå i høst, og har så vidt startet i preklinikken. Neste uke skal vi studentene vaske hverandres kroppen kun iført truse og en enkel singlet/bh. Dette er noe jeg overhode ikke ville følt meg komfortabel med, både fordi jeg har kjærste og fordi jeg ikke viser kroppen min til hvem som helst. Det er både gutter og jenter på min gruppe. Gir jeg ett dårlig inntrykk til lærerne om jeg sier NEI?

 

 

Anonymous poster hash: cf3f7...11c

 

 

Du kan ha på deg treningstopp og treningsshorts, og de skal bare vaske deg alle andre steder enn nedentil og pupper ...

Jeg vil tro dette går veldig bra!

 

Jeg mener du skal gjennomføre dette, fordi alle er like nervøse som deg, og ingen liker det så du er ikke alene. For å bli en god sykepleier må du vite hvordan det er å ligge i en seng og å bli vasket.

Du slipper å bli vasket i underlivet og i rompa ... tenk hvordan det føler for pasienter og beboere som trenger hjelp til dette? De liker det jo heller ikke, og DET er intimt, det!

Da er det bare barnemat å bli vasket i ansiktet, rygg, mage, ben og armer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Går sykepleien selv, vi hadde på oss sånne hvite arbeidsbukser og singlet når vi øvde på dette. 

Hvor mye hud blir det da igjen å vaske, liksom? Hva skjer den arbeidsdagen da dere må vaske mer intime steder på pasienter? Kommer dere til å klare å gjennomføre det ordentlig? 

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hud blir det da igjen å vaske, liksom? Hva skjer den arbeidsdagen da dere må vaske mer intime steder på pasienter? Kommer dere til å klare å gjennomføre det ordentlig? 

 

Det er jo ikke at man fysisk skal lære seg hvordan man vasker, men hvordan man lærer seg å f.eks løfte hånden til en pasient før man vasker under armen, hvordan forskjellen er på om man er hardhendt eller er forsiktig osv. På beina brettet vi opp buksene til knærne. Når du først går med den tilnærmingen du har der så kan man jo likegodt vaske hverandre i underlivet, man må jo øve på det også? Det er derimot slikt vi lærer i PRAKSIS med ekte pasienter, med en sykepleier ved siden av til å lære oss det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...