Gå til innhold

Dagbladet: Stopp opp et øyeblikk og fore­still deg at dette er ditt barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er fullstendig klar over at det ikke har noe med saken, men jeg følte at det ville være litt uhøflig å ikke svare på et så direkte spørsmål. Særlig når svaret kunne gjøres så kort.

 

Særlig når du hadde en mulighet til å uttrykke litt Anundsen-hat, mener du vel.

 

Det er ikke Anundsen som sprer terror-frykt, det er terroristene - eller mener du at myndigheter og presse har et ansvar for å legge lokk på slike saker? Kanskje vi burde kreve stans i rapportering av overfallsvoldtekter også, ettersom mange kvinner føler en viss frykt knyttet til nettopp det?

 

Om det er noen som sprer frykt angående bevæpningen så er det media og ikke Anundsen.

Anonymous poster hash: 2c780...fab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hykler. 

Har jeg noen sinne indikert at jeg vil ta mot flyktninger i mitt hjem? Nei. Så dette er en aldri så liten skivebom.

Jeg vil ikke heller innlosjere narkomane, skilte mødre, voldtektsofre eller andre som sårt trenger et sted å bo, selv om jeg er HELT for at vi skal ha en velferdsstat som tar seg av deres behov.

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg liker nettavisens vinkling bedre.

 

http://www.nettavisen.no/mener/saudi-arabia-lfter-ikke-en-finger-for-flyktningene/3423131135.html

 

 

Anonymous poster hash: c8a19...8b2

 

 

 

Tankevekkende at gulflandene som har så mye oljepenger at de kan tillate sine borgere å slippe skatt og subsidiere bil og drivstoff, ikke har tilbudt seg å ta inn - en eneste - flyktning. Disse oljestatene har en befolkning som er større en f.eks Tyskland sin, men tar ikke i mot et eneste menneske. Hvor mange hadde ikke spart livet sitt over Middelhavet dersom de kunne tatt landveien til f.eks styrtrike Saudi Arabia.

Anonymous poster hash: 2c780...fab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

I Norge er vi ekstremt privilegerte på grunn av oljen, derfor har vi et ansvar for å bidra når vi møter en så stor humanitær krise. "Huff, den bedritne populære humanitære sannheten: I krig og katastrofer er barn den mest sårbare gruppen, fattige barn har ekstremt dårlige liv ofte uten omsorgspersoner til å ta vare på seg. Levestandard i Norge: Det har blitt helt vanlig å kjøpe designervesker til ungdommer. Om man bryr seg litt om hva som skjer utenfor sin egen dørstokk så skal det ikke så mye til før man faktisk ser hvor privilegerte vi er og at standarden kunne vært redusert uten at det hadde forårsaket nevneverdige problemer. Jeg bryr meg om fattige mennesker, de som du kaller navere, og det går fint an å gjøre en forskjell uten at det står i veien for refleksjon. Vi har ikke råd til å hjelpe hele verden, men vi kan og vi må gjøre noe vi kan, og da synes jeg vi står på et godt og realistisk ambisjonsnivå. 

 

At det er fattige mennesker i Norge er det ingen tvil om, alle land har fattige mennesker. Men vi har det ganske bra i Norge, stort sett, og vi må forholde oss til krig og nød, det er bare døde mennesker som noensinne vil unnslippe det faktum. De fleste nasjoner må forholde seg til bistand og krig rundt om i verden og samtidig forholde seg til fattige mennesker i sitt eget land.

 

Det er få her inne som reagerer på Frp sin propaganda og feilinformasjon som står på et litt mer alvorlig plan, men Dagbladet klarer man å lese som om det var djevelens bibel. Ta for eksempel kampanjevideoen til FrP hvor de viser til at familiegjenforening er en faktor som vil øke kostnader i såpass stor grad at 1 flykning blir til 3 eller 4?. Sannheten er at familiegjenforening hos syriske flykninger er på 0,7 personer, mindre enn en dobling, mens Frp tegner et bilde av minst en tredobling. Hva synes du om det?

 

Greit, kampanjevideoer kan være en illusjon og en bedriten tankeretning av no slag, men det er likevel ikke å se bort i fra at det er misvisende propaganda på svært alvorlig plan. Når man bedriver regnestykke over menneskeliv er det å forholde seg til regnskapet det eneste som er riktig. Enten overser Frp tallene fra flykningshjelp, verdensbank og FN, enten kan de ikke regne. Bildet i Dagbladet og overskriften var i hvert fall ikke misvisende, det kunne faktisk vært ditt barn. Er ikke barnet i Dagbladet like mye et barn som hvilket som helst barn? Det er krig, nød og mennesker lider, vi står faktisk over den største humanitære krisen siden 2.verdenskrig. At det dukker opp bilder av lidelser i avisene skulle vel bare mangle.

 

Vi kan ikke hjelpe alle flykninene der de er, uansett hvor vakkert det klinger for ører som ønsker å kunne holde grusomheter så langt unna seg som mulig. Det er helt riktig at vi kan hjelpe mange flykninger der de er, men ikke alle, og hvert fall ikke ved hjelp av Frp sine regnestykker. Det blir like merksnodig som å si at vi kan hjelpe absolutt alle flyktninger her i Norge. Jeg sier ikke at det ikke er kostbart, men nevner igjen at vi står overfor den største humanitære krisen siden 2.verdenskrig og akutt nødhjelp bør prioriteres og sørge for en vellykket integrering i Norge. 

 

 

 

 

OK, du skjønte ikke delen med kortvarig når det gjelder olje. Er du en av de som tror at Norge har uendelig med penger og olje? Patos-delen om barna som blir sendt på denne livsfarlige reisen av sine foreldre ignorerer jeg. Patos-delen om egne fattige vi må nesten ignorere, fordi det er krig ute i verden må jeg også ignorere. Hva har Frp med denne tråden å gjøre? Prøver på litt avsporing fordi du er tom for argumenter eller? Enda mer patos og føleri i resten av innlegget, som jeg måtte lese diagonalt for jeg har ikke tid til slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australia er knapt noe eksempel til etterfølgelse. Det de har gjort er å opprette flyktningeleire på en utfattig nasjons territorium. Og forholdene i leirene er så elendige at de ikke tåler offentlig omtale. Derfor har Australia innført en lov som straffer bl.a helsepersonell som sier noe om hvordan det virkelig er der.

 

Australia er DET eksempelet til etterfølgelse. Ingen dør i havet og landet bevarer sitt territorium ukrenket. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg humret litt da jeg så at Dagbladet advarte mot sterke bilder.

 

Det er situasjonen som er sterk. Det er den uavhengig av om den er illustrert av et bilde eller ei. Trenger man en advarsel før man ser et bilde av et dødt menneske har man levd et liv på en ganske rosa sky.



Anonymous poster hash: 2a87d...17f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg noen sinne indikert at jeg vil ta mot flyktninger i mitt hjem? Nei. Så dette er en aldri så liten skivebom.

Jeg vil ikke heller innlosjere narkomane, skilte mødre, voldtektsofre eller andre som sårt trenger et sted å bo, selv om jeg er HELT for at vi skal ha en velferdsstat som tar seg av deres behov.

 

Som jeg sa - hykler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går båt fra Bodrum til Kos. Har selv tatt den båten. Det gjenspeiler egentlig hva som er feil her, nemlig systemet. Norge og Europa premierer folk som har tatt risikoen som de har gjort med opphold, istedet for å ta imot flyktninger fra leire i nærområdene. Det koster mange menneskeliv, noe som er helt forferdelig.

 

Asylinstitutet slik det er, er ikke klar for en sånn krise som dettte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australia er DET eksempelet til etterfølgelse. Ingen dør i havet og landet bevarer sitt territorium ukrenket. 

 

Standarden på mottakene er en skam, men dette er såkalt "red herring" og ikke en direkte årsak av asylpolitikken til Australia. Kritikken mot standarden på mottakene er berettiget, men det er også fullstendig mulig å ha gode mottak, men følge den samme politikken, med det resultatet at færre omkommer på havet.

Anonymous poster hash: 2c780...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Standarden på mottakene er en skam, men dette er såkalt "red herring" og ikke en direkte årsak av asylpolitikken til Australia. Kritikken mot standarden på mottakene er berettiget, men det er også fullstendig mulig å ha gode mottak, men følge den samme politikken, med det resultatet at færre omkommer på havet.

Anonymous poster hash: 2c780...fab

 

 

 

Det som er bra med Australias løsning er at ALLE blir bortvist eller fulgt til et sted langt unna og INGEN får slippe inn på denne måten. Ingen dør - noe Europa sliter med å få til i Middelhavet - og ingen smugler seg til Australia for å skape problemer - noe Europa sliter med å få til med denne invasjonen av ikke-europeere. Selvfølgelig kan løsningen poleres litt, men så skjønner jeg at Australia ikke gidder investere penger for å forbedre stedene de som prøver å smugle seg sendes til. De er ikke Australias ansvar. De kan velge å reise tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er bra med Australias løsning er at ALLE blir bortvist eller fulgt til et sted langt unna og INGEN får slippe inn på denne måten. Ingen dør - noe Europa sliter med å få til i Middelhavet - og ingen smugler seg til Australia for å skape problemer - noe Europa sliter med å få til med denne invasjonen av ikke-europeere. Selvfølgelig kan løsningen poleres litt, men så skjønner jeg at Australia ikke gidder investere penger for å forbedre stedene de som prøver å smugle seg sendes til. De er ikke Australias ansvar. De kan velge å reise tilbake.

 

Nettopp.

 

Interessant å vite om han ville støttet ordningen dersom bare standarden på mottakene ble forbedret, eller om han da hopper videre på neste ankepunkt.

Anonymous poster hash: 2c780...fab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, du skjønte ikke delen med kortvarig når det gjelder olje. Er du en av de som tror at Norge har uendelig med penger og olje? Patos-delen om barna som blir sendt på denne livsfarlige reisen av sine foreldre ignorerer jeg. Patos-delen om egne fattige vi må nesten ignorere, fordi det er krig ute i verden må jeg også ignorere. Hva har Frp med denne tråden å gjøre? Prøver på litt avsporing fordi du er tom for argumenter eller? Enda mer patos og føleri i resten av innlegget, som jeg måtte lese diagonalt for jeg har ikke tid til slikt.

 

Nevnte Frp fordi det ble nevnt at Dagbladet kom med venstrepropaganda. Da la jeg frem høyrepropaganda. Nei, jeg er ikke en av de som tror at Norge har uendelig med olje, interessant spørsmål, hvem gjør det egentlig? De som kjøper vesker til 20.000 kr i stedet for å slenge det i oljekassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme avis som ALDRI, ALDRI starter en artikkel om en kvinne som ble overfalt og voldtatt med: Tenk deg at det var din datter.

 

Fy faen, dette er det beste svaret jeg har lest her inne. Ever. Digger deg Drizzt.

Anonymous poster hash: b0d9b...cf7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

http://www.dagbladet.no/2015/09/02/nyheter/flyktninger/unhcr/40929457/

 

Dagbladet kjemper hardt for Ap, Sv og KRF. Som vanlig helt usaklig og enveiskjøring. Kunne ikke Dagbladet skrive litt om hvordan tysklands holdning får alle til å sette veien til Europa?  Hvordan vi er i ferd med å få en folkevandring til Europa? VG; Aftenposten og NRK/TV2 er ikke noe bedre.

 



Anonymous poster hash: 8129b...a76

 

Nå er jo ikke dette mitt barn, så hvorfor skal jeg innbille meg at det er? Døde barn har vi da vokst opp med på bilder og i nyhetene. Det er ikke noe verre en hva vi tidligere har sett. Hva er det media forsøker seg på om dagen? Skal man skape dårlig samvittighet for folk, eller? Nei, man lever kun en gang og da må man gjøre det beste ut av det. Vi er heldige, de uheldige. Slik er verden og slik vil den alltid være. Vi kan ikke ødelegge våre liv kun pga. verdens elendighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

http://www.dagbladet.no/2015/09/02/nyheter/flyktninger/unhcr/40929457/

 

Dagbladet kjemper hardt for Ap, Sv og KRF. Som vanlig helt usaklig og enveiskjøring. Kunne ikke Dagbladet skrive litt om hvordan tysklands holdning får alle til å sette veien til Europa?  Hvordan vi er i ferd med å få en folkevandring til Europa? VG; Aftenposten og NRK/TV2 er ikke noe bedre.

 

Anonymous poster hash: 8129b...a76

 

 

 

Kan folk slutte for en gang skyld til å tenke politikken hele tiden. Jeg driter i valget her og nå, jeg driter i at innvandringspolitikken etter min mening også, burde vært strengere. Jeg driter i at jeg også mener at politikerne er for slepphendte og tar inn hvem som helst. 

 

Det jeg derimot IKKE driter i er disse flyktningene som etter flere års hard krig, ikke ser noen annen utvei enn å sette seg selv og sine barn i den faren en lett gummi båt på åpent vann, uten redningsvest, og svømmeferdigheter, representerer. De som flykter nå har følt krigen på kroppen i MANGE ÅR.

 

La oss tenke på det fra annen side. Tenk hva 22.juli representerer for oss, tenk på hva de FÅ timene betydde for de som opplevde det på utøya. Ingen plass å skjule seg, ingen plasser er trygge, vann på alle kanter. En tilsynelatende politimann, som ikke var tilliten verdt. Det disse ungdommene opplevde, tør vi ikke tenke på en gang..................Tenk da mange, mange, mange, mange år

 

Ja andre kunne også bidratt i større grad, ja Norge kan ikke ta alle. Men folk dør mens vi diskuterer. Vi kan ikke la vær å hjelpe, fordi andre ikke gjør det heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nevnte Frp fordi det ble nevnt at Dagbladet kom med venstrepropaganda. Da la jeg frem høyrepropaganda. Nei, jeg er ikke en av de som tror at Norge har uendelig med olje, interessant spørsmål, hvem gjør det egentlig? De som kjøper vesker til 20.000 kr i stedet for å slenge det i oljekassa?

 

 

Altså avsporer du, fordi du ikke har argumenter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså avsporer du, fordi du ikke har argumenter. 

Det er vel heller du som diskuterer nullpunkter og avsporinger.

Endret av 20052014
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil spy av Dagbladet. Det tragiske er at noen biter på. Jeg diskuterte med en kollega i går og jeg sa at vi må satse alt på å hjelpe i nærområdene. Han hørte ikke alt jeg sa og gjentok bare "Det er veldig synt på dem".



Anonymous poster hash: 4f0ba...0d8
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette!

Så jeg skal provosere tilbake.

Jeg forestiller meg heller mine hvite norske barn som må vokse opp og føle seg fremmed og redd i det syke samfunnet DERE har skapt. Der de må oppgi frihet og trygghet for steinalderkultur.

Se heller for dere deres døtre som blir gruppepult av ekle skitne menn fra Afrika og Midt-Østen. Hvordan føles det?! Hæ?!

Anonymous poster hash: 06f33...3e6

Du hadde fint fått deg jobb hos Dagbladet, med slike overskrifter. Printscreen dette og legg ved det i søknaden så er du en perfekt db-journalist!

Anonymous poster hash: 3c758...273

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...