Gå til innhold

Hvilke muligheter har jeg nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, ringer nok etterpå, de har telefontid fra 9. Men jeg vet at de ikke har UL utstyr, da søsteren min har samme fastlege og 3 barn, så tenker at det kanskje er like greit å ringe en privatklinikk også, så jeg får tatt UL så tidlig som mulig? Jeg har jo ikke tatt noe hensyn til dette, dessuten så er det vel greit å vite hvor langt på vei jeg faktisk er.

Vi er helt sjokka, begge to. Måtte jo ringe samboeren min også, for vi snakket jo om dette i går. Han sa han skulle prøve å få blitt med hvis jeg fikk time i dag. Jeg tok meg fri fra jobben, så jeg får fred og ro til å finne ut av alt.

Herregud, jeg skal bli mamma. Føler meg nesten litt hysterisk, her jeg sitter og griner og ler samtidig :P

Anonymous poster hash: b69df...e79

Ordinær ultralyd er jo omkring uke 18-20, så det passer jo i grunnen bra om du får en ultralyd time nå snart. Er vel sånn at de foretrekker å utføre ultralyden omkring denne tiden, da fosterutviklingen fra uke 20+ styres mer av gener - altså, størrelsen på forsteret osv. Vil dere ha en relativt sikker termindato, så er det i så fall greit å komme seg til ultralyd snarest. :)

Ellers er det jo ikke krise at du ikke har vært til kontroller ennå. De måler blodtrykk, symfys-fundus, sjekker urinen for proteiner og bakterier (urinveisinfeksjon er relativt vanlig), og hører på fosterets hjerterytme. Samt veier deg... og så tar de diverse blodprøver (blodtyping, hiv-test, syfilis, blodprosent osv.). Ikke krise at du ikke har vært til legen ennå med andre ord, dersom du uansett har følt deg frisk og fin.

Og hehe.... du "slipper jo unna" halve svangerskapet da. 40 uker kan være lenge å vente... dere har bare 20 uker til babyen kommer. ;)

Og gratulerer med en aktiv liten baby i magen! Gøy at spark skulle bli det første svangerskapssymptomet ditt da... det er nok ganske sjeldent... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! :)

Vi var på UL privat klokken 14 i dag, for jeg orket ikke vente lenger. Vi får en frisk og fin liten jente ❤ Jeg er rundt 22 uker på vei, og alt så bra ut ❤ Vi er fortsatt litt i sjokk, men pappaen kom troppende opp med en liten body og greier når vi skulle på ultralyden, så han tar det jo hvertfall veldig fint han også. Var redd han skulle freake ut. Vi hadde snakket om å kanskje slutte med p-sprøyta om et par runder, så vi er jo sånn sett klare.

Jeg tenkte at jeg skulle ringe en jordmor i morgen, de på klinikken sa at jeg også kunne få all oppfølging der om jeg ville, spesielt siden jeg var såpass langt på vei. Jeg skjønner jo at fastlegen på fastlegekontoret har mye å gjøre, for han må ta seg av både sine egne pasienter og akutt pasientene til min vanlige fastlege, som er sykmeldt. Jeg er bare så spent nå, så vet ikke om jeg klarer 14 dager med venting. Så jeg ringer og forhører meg litt i morgen.

Så nå er det full fres i fjøset her, vi skal lese masse og sette oss litt mer inn i dette. Jeg kan jo egentlig bare litt sånn småtteri som søster og venninner har fortalt her og der. Til helgen skal vi invitere nærmeste familie på middah, så vi får delt det med dem også.

Etter at vi så henne så ble det så virkelig, og vi gleder oss masse selvom vi er litt i sjokk.

Tusen takk igjen til alle dere snille mennesker her inne :)

Anonymous poster hash: b69df...e79

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som at du har veldig behov for å vite. Men svangerskapet går av seg selv uten at du gjør noe :) Du blir nok sent på UL på sykehuset ganske snart, det skal man ha uke 17-19. Og nå begynner jordmorkontrollene fremover også, frem til uke 18 er det bare ett sett blodprøver som tas. Så du har ikke misset så mye oppfølging uansett.

Gratulerer! Det er bare å ut å kjøpe noe nusselig i rosa eller blått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt å høre at alt var fint! :strix: kan godt forstå det er en stor omveltning, de fleste andre har hatt 20 uler nå på å forberede seg og dere starter nå. Men det går helt fint!:) du må ta litt blodprøver og slikt hos lege, ellers så er det valgfritt hvor man vil ha kontrollene:)

Anonymous poster hash: 7847a...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå at en ikke får noen symptomer. Her har jeg visst at jeg var gravid alle tre gangene ved at jeg har begynt å kaste opp (alltid startet i uke 5).

Uansett, gratulerer :)

Anonymous poster hash: 89d9a...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå at en ikke får noen symptomer. Her har jeg visst at jeg var gravid alle tre gangene ved at jeg har begynt å kaste opp (alltid startet i uke 5).

Uansett, gratulerer :)

Anonymous poster hash: 89d9a...179

Jeg har to barn, og aldri vært kvalm eller kastet opp pga svangerskap ;)

Hadde andre symptomer da, veldig ømme pupper, ligamentsmerter, bevegelse i magen og voksende buk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg trodde heller ikke det var mulig å gå så lenge uten å merke noe. Men jeg har så og si ikke hatt symptomer. Hadde noen dager for en tid tilbake hvor jeg slet litt med magen, og det er i grunn det eneste jeg har merket, før det jeg trodde var tarmgass begynte å sparke. Jeg kjente noen små "flutters" som man sier på engelsk i en liten stund, før jeg denne uken begynte å se det på utsiden.

Kan jo nevne at jeg før har vært veldig overvektig, har gått ned 60 kilo, så har en del skinn som henger litt, så jeg har ikke noen definert kulemage. Men når magehenget plutselig begynte med bølgen her sent mandagskveld, så skjønte jeg endelig tegninga :P

Så nå setter vi inn et ekstra gir på at barnerommet skal pusses opp. Det var jo egentlig litt lenger ned på prioriteringslista her, siden vi hadde planer om å begynne å prøve når huset nærmet seg klart, men nå fikk det brått førstepri :)

Anonymous poster hash: b69df...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei alle sammen!

Vet ikke om dere har glemt meg, men ville gi en liten oppdatering til. Vi har vært på kontroll igjen og måling og veien og blodprøver. Alt står bra til med baby :)

Det eneste er at vi fikk en UL til på sykehuset, og nå hadde altså "jenta" vår fått penis, i følge legen. Ha ha. Det var ingen krise, for vi har uansett gått til innkjøp av ganske nøytralt tøy hittil, og barnerommet var ikke malt. Men litt morsomt er det jo allikevel.

Vi klarer oss fint, og alle rundt oss har vært kjempesupre. Har fått en del utstyr av søsteren min, og det er vi kjenpeglade for, for denne utstyrsjungelen kom litt brått på oss, gitt.

Vi hadde egentlig bestemt oss for at jenta vår skulle hete Maria, men siden det nå blir en gutt, så blir det Marius :) Bestemor strikker selvfølgelig genser, he he.

Anonymous poster hash: b69df...e79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt av en gladtråd :-) Gratulerer så mye, ts :-) Må ha vært litt av et sjokk! Lykke til med videre forberedelser og ikke minst livet som mamma :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...