Gå til innhold

oppkjøringspørsmål angående lys


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På oppkjøringen kan man risikere å få spørsmål angående lys.

 

Noen spørsmål lyder som føler:

 

- kontroller om baklys og bremselys fungerer.

 

- hvilke lys skal lyse sterkest og hvorfor?

svar: Bremselys, fordi andre skal oppfatte når du bremser. 

 

- beskriv, forklar og kontroller tåkelys

 

- du skal kontrollere at bilens lys virker, og påvise refleksutstyr.

 

- kontrollere at hovedlyspæra er riktig montert

 

Noen som kan svarene og som kan forklare de ulike lysene, veldig gjerne ved bruk av bilder.

 

...Og når det står at man skal kontrollere at bilens lys virker. Betyr det alle lysene eller bare de lysene som automatisk går på når man starter bilen?

 

på forhånd takk.. :)



Anonymous poster hash: 14913...207
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke fulgt med i teoritimene?? Eller for å si det på en annen måte, har du egentlig noe på veien å gjøre om du ikke klarer å gjøre rede for lysene på en bil??

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke fulgt med i teoritimene?? Eller for å si det på en annen måte, har du egentlig noe på veien å gjøre om du ikke klarer å gjøre rede for lysene på en bil??

Jeg ønsket å være forberedt før teoritimen. Klart jeg har noe å gjøre på veien. Det handler vel mer om at jeg tar både teori og kjørepraksis så seriøst at jeg er nøye med å gjøre riktig.

Man kan jo spørre seg om du hører hjemme i trafikken da du har et stort temperamang.

Anonymous poster hash: 14913...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg tror du skal sette deg til med teoriboken og lese i alle fall det som står om langlys, nærlys og parkeringslys der. Sannsynligvis bør du lese boka minst to ganger fra perm til perm, for når du ikke kan noe av dette med lys, betviler jeg sterkt at du kan særlig mye annet. Dette er ingen tippekonkuranse, men kunskap.

Anonymous poster hash: c0a94...5e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsket å være forberedt før teoritimen. Klart jeg har noe å gjøre på veien. Det handler vel mer om at jeg tar både teori og kjørepraksis så seriøst at jeg er nøye med å gjøre riktig.

Man kan jo spørre seg om du hører hjemme i trafikken da du har et stort temperamang.

Anonymous poster hash: 14913...207

Hva mener du angående temperament?

Jeg bare komenterte nøyaktig hva jeg mente med dine kunnskaper om å kunne svare på gitte spørsmål til en sensor eller sjåførlærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg tror du skal sette deg til med teoriboken og lese i alle fall det som står om langlys, nærlys og parkeringslys der. Sannsynligvis bør du lese boka minst to ganger fra perm til perm, for når du ikke kan noe av dette med lys, betviler jeg sterkt at du kan særlig mye annet. Dette er ingen tippekonkuranse, men kunskap.Anonymous poster hash: c0a94...5e3

Jeg er den eneste jeg kjenner som faktisk har lest teoribøkene perm til perm. Jeg tar det med andre ord svært seriøst. Jeg har aldri påstått at dette er en tippekonkurranse. Jeg ville bare vite hvor utdypende svar og kontroller de er ute etter. Jeg klarte foresten teorien med en gang uten feil så noe kunnskap må jeg jo ha.

Anonymous poster hash: 14913...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du angående temperament?

Jeg bare komenterte nøyaktig hva jeg mente med dine kunnskaper om å kunne svare på gitte spørsmål til en sensor eller sjåførlærer.

Nettop du var lite konstruktiv. Du antok at jeg ikke hadde fulgt med selv om jeg ikke oppgav noe informasjon om hvilke kurs jeg har og ikke har tatt. Du kom med anklager om at jeg ikke burde være en bilfører. Til tross for at det er allmennkunnskap at den eneste måten man blir en god bilfører på er å lære det fra bunn av. Det er vel derfor vi alle må gjennom kjøreopplæring? Nå skal jeg også være forsiktig med å annta, men jeg regner jo med at heller ikke du ble født med førerkortet i hånden.

Du har lov til å presentere din mening slik du selv ønsker men jeg tror du vil lykkes mer med å få frem ditt budskap om du kommer med konstruktive tilbakemeldinger og/eller objektive forklaringer.

Anonymous poster hash: 14913...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop du var lite konstruktiv. Du antok at jeg ikke hadde fulgt med selv om jeg ikke oppgav noe informasjon om hvilke kurs jeg har og ikke har tatt. Du kom med anklager om at jeg ikke burde være en bilfører. Til tross for at det er allmennkunnskap at den eneste måten man blir en god bilfører på er å lære det fra bunn av. Det er vel derfor vi alle må gjennom kjøreopplæring? Nå skal jeg også være forsiktig med å annta, men jeg regner jo med at heller ikke du ble født med førerkortet i hånden.

Du har lov til å presentere din mening slik du selv ønsker men jeg tror du vil lykkes mer med å få frem ditt budskap om du kommer med konstruktive tilbakemeldinger og/eller objektive forklaringer.

Anonymous poster hash: 14913...207

 

Du har helt rett, jeg er IKKE født med noe førerkort i handa! Jeg gikk teorikurs og lærte mye der, og lærte noe på egenhånd utenom kjøreskole angående de punktene du spør etter. Men likevel er de så elementære at du burde ha lært de før du står der og skal ha oppkjøring :) Det hører faktisk med i både teori og opplæring

Men for å gi en liten deg en liten trøst, det er svært mange som ikke har filla peiling på hva de skal se etter og hvordan når det gjelder lysutstyr på bilen, (som har bestått). Men så er det jammen meg de som kan overraskende mye også :)

Når jeg kjørte opp på tung mc i voksen alder, var det første jeg fikk beskjed om til første kjøretime; Gå og sjekk sykkelen og si hva du har sjekket og hvorfor det skal være slik. For det var såpass greit at vi hadde vært gjennom det i teorien før vi begynte å kjøre tidlig på våren.

 

Og jeg er helt enig med AB innlegg #6 :)

Og når du sier du har lest boka fra perm til perm, hvordan kan du  daunngå å overse svarene de spørsmålene du stiller? Ett eller anna sted i boka finnes de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop du var lite konstruktiv. Du antok at jeg ikke hadde fulgt med selv om jeg ikke oppgav noe informasjon om hvilke kurs jeg har og ikke har tatt. Du kom med anklager om at jeg ikke burde være en bilfører. Til tross for at det er allmennkunnskap at den eneste måten man blir en god bilfører på er å lære det fra bunn av. Det er vel derfor vi alle må gjennom kjøreopplæring? Nå skal jeg også være forsiktig med å annta, men jeg regner jo med at heller ikke du ble født med førerkortet i hånden.

Du har lov til å presentere din mening slik du selv ønsker men jeg tror du vil lykkes mer med å få frem ditt budskap om du kommer med konstruktive tilbakemeldinger og/eller objektive forklaringer.

Anonymous poster hash: 14913...207

 

Har du forresten tatt teorikurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahah, virkelig folkens. Det er jo nesten ingen nordmenn som kan å bruke tåkelys korrekt. Likevel har de fleste førerkort, og det går bra. Tror ikke TS kommer til å utgjøre så stor risiko.

Og så til spørsmålet:

Du skal sjekke alle lys som brukes under kjøring, ikke bare ved start. Om du skal gjøre dette på oppkjøring ber du sensor om hjelp, eller bruker et butikkvindu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, jeg er IKKE født med noe førerkort i handa! Jeg gikk teorikurs og lærte mye der, og lærte noe på egenhånd utenom kjøreskole angående de punktene du spør etter. Men likevel er de så elementære at du burde ha lært de før du står der og skal ha oppkjøring :) Det hører faktisk med i både teori og opplæring

Men for å gi en liten deg en liten trøst, det er svært mange som ikke har filla peiling på hva de skal se etter og hvordan når det gjelder lysutstyr på bilen, (som har bestått). Men så er det jammen meg de som kan overraskende mye også :)

Når jeg kjørte opp på tung mc i voksen alder, var det første jeg fikk beskjed om til første kjøretime; Gå og sjekk sykkelen og si hva du har sjekket og hvorfor det skal være slik. For det var såpass greit at vi hadde vært gjennom det i teorien før vi begynte å kjøre tidlig på våren.

 

Og jeg er helt enig med AB innlegg #6 :)

Og når du sier du har lest boka fra perm til perm, hvordan kan du  daunngå å overse svarene de spørsmålene du stiller? Ett eller anna sted i boka finnes de :)

Jeg er helt enig i at jeg bør vite svarene på mine spørsmål før jeg tar oppkjøring, det er derfor jeg prøver å lære meg det nå. Jeg har selvfølgelig grunnkunskap om lysene men jeg var ute etter å vite hvor stort svar og hvor omfattende kontroller det er forventet at man skal gi. I bøkene står det om både fjernsyn, nærlys, tåkelys, bremselys, parkeringslys, blinklys og nødlys. Det står allikevel ikke hvordan man gjennomfører en dekkende kontroll, kjøreskolens teori har heller ikke dekket dette i sin undervisning sålangt ( heller ikke i den kommende teoriplanen er det nevnt). Det handler vel ikke bare om å vite hvordan man skrur på lysene, når og hvordan man bruker lysene rett og se om de faktisk lyser. Så vidt jeg har forstått så skal man kjekke om de er rett montert også. Dette finner jeg ikke frem til i noen teoribøker. Jeg tror det handler om at de skal ha et kvart på og kvart over mønster men er usikker. Jeg får spørre en kjørelærer.

NB jeg ønsker ikke å være en av de du beskriver som ikke kan sin bilteori men allikevel består oppkjøring. Jeg vil være sikker og trygg i trafikken på de punktene jeg kan være det. Det synes jeg min seriøsitet også beviser.

Anonymous poster hash: 14913...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahahah, virkelig folkens. Det er jo nesten ingen nordmenn som kan å bruke tåkelys korrekt. Likevel har de fleste førerkort, og det går bra. Tror ikke TS kommer til å utgjøre så stor risiko.

Og så til spørsmålet:

Du skal sjekke alle lys som brukes under kjøring, ikke bare ved start. Om du skal gjøre dette på oppkjøring ber du sensor om hjelp, eller bruker et butikkvindu :)

Tusen takk for et fint og konstruktivt svar.

Anonymous poster hash: 14913...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...