Gå til innhold

Hjelp meg med forberedelser til en vanskelig medarbeidersamtale


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha samtale med sjefen på fredag om hvordan han mener at jeg fungerer på jobb (eller rettere sagt om hvordan jeg IKKE fungerer på jobb).  

 

Jeg jobber i en liten bedrift med konsulenttjenester mot eksterne kunder. Min overordnete er 24 år gammel og jeg er 33. Jeg rapporterer og sender mitt arbeid til ham og han slår det sammen med sitt og sender det videre til sjefen. Jeg og sjefen har null direkte kontakt. 

 

Det er en del friksjoner mellom meg og min overordnete da han er svært umoden, dominant, kritiserer mitt arbeid fordi jeg ikke alltid treffer hans personlige preferanser (ikke fordi arbeidet er dårlig).

 

Så finner jeg ut at han driver og baksnakker meg, forvrenger alt 100 %, sier at jeg gjør en dårlig jobb, er umulig å samarbeide med, gidder ikke å løfte en finger etc.. Han blir trodd og ikke jeg og nå vurderes det tiltak (!) for å rette opp MIN innsats. Jeg er målløs.

 

MEN, mitt arbeid blir rost av både kunder OG sjefen, men han tror at det er 24-åringens arbeid, mens jeg? nei, jeg gjør jo ikke en dritt..  

 

Alle arbeidsoppgaver blir gitt til ham, og han fordeler dem videre mellom meg og ham. Han ekskluderer meg fra arbeidet mens jeg får høre at jeg ikke viser initiativ fra sjefen, mens jeg i realiteten går rundt og trygler om arbeidsoppgaver!

 

Jeg har bestemt meg for å slutte, men jeg må først finne en annen jobb og jeg vil ikke slutte før jeg har noe å gå til.

 

Sjefen er fult og holdent på 24-åringens side og tror meg ikke når jeg forteller min side av saken! (han har jobbet i selskapet i 4 år, jeg- i 1 år)

 

På fredag vurderer jeg å printe ut alt arbeidet jeg har gjort og som jeg vet sjefen har rost og vært veldig fornøyd med og si at DETTE ER DET JEG SOM HA GJORT, IKKE HAN! men samtidig kjenner jeg at en konflikt bygges opp og det vil fordi sjefen er på hans side.

 

Hva gjør jeg på fredag? Skal jeg bare sitte og høre på hvor håpløs jeg er og bare ta imot? Jeg vil ikke ha noen kamp, men "tiltak mot en håpløs arbeidstaker" er så jævla provoserende...At jeg skal sitte og høre på det tullet er jo bare helt absurd!

 

(han har også nærmest tvunget meg til å underskrive et ark hvor det stod at selskapet opplever meg som håpløs på alle punkter og at det er derfor medarbeidersamtalen settes opp! Og i det arket så stod det bare LØGN!!!)

 

Beklager at dette ble litt langt, håper noe smarte og erfarne hoder kan gi meg råd.

(ps: vi har ingen tillitsvalgt, ps 2: jeg har strålende referanser fra andre arbeidsforhold, så håpløs kan jeg jo ikke være)

 

 



Anonymous poster hash: 9d1ee...6e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skulle på ingen måte ha signert på dette papiret om at du er "dårlig", ikke  når det er løgn. Høres ut som du er utsatt for klassisk hersketeknikk der sjefen din har ypperlig mulighet til å stjele din innsats ved at det er han som mottar ditt ferdige produkt før det videresendes til kunder. 

 

Du skal selvsagt printe ut _alt_ du har gjort, slik at du viser det på møtet. Forsvar deg selv, det er ingen som gjør det. Og med tanke på dine bekymringer om at du da inviterer til eskalering av konflikt; du HAR allerede en konflikt så da må du krige. 



Anonymous poster hash: 9fce7...21e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er en stor svikt i systemet når det er så enkelt for én person å ta æren for andres (ditt) arbeid. Denne svikten ligger på sjefens kappe, og kan være et argument du kan bruke når du skal overbevise sjefen om at din overordnede spiller urent spill.

 

På medarbeidersamtalen ville jeg først hørt på hva sjefen hadde å si, og deretter systematisk fortelle hvordan ting egentlig henger sammen. Vær saklig og iskald, forhold deg rolig så godt det lar seg gjøre, og hold på blikket hans mens du prater. Vis at du er sterk og ikke lar deg behandle på denne måten.

 

Forbered deg godt på forhånd, skriv ned alt du kan komme på som du bør ta opp. Print ut det du har gjort som du sier, og vis til konkrete eksempler på hva du faktisk har gjort, men som din overordnede har tatt æren for. Har du mulighet til å få konkret/skriftlig tilbakemelding fra kunder som viser arbeidsinnsatsen din?

 

Siden du har planer om å slutte skjønner jeg at du ikke har lyst til å bruke tid på å kjempe, men for din egen del tror jeg du har mye å vinne rent personlig på å få frem sannheten her.

 

Er du organisert?

 

Jeg synes det virker som om din overordnede føler seg truet av din arbeidsinnsats.



Anonymous poster hash: 824fd...854
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...