Gå til innhold

Barn og sykkelhjem

Er du streng på at barnet ditt skal bruke sykkelhjelm?  

1. 1. Er du streng på at barnet ditt skal bruke sykkelhjelm?

• Ja
      36
    • Nei
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skolen har nok ikke lov til å nekte barna dine å sykle på skolen nei. Skolen kan oppfordre, men ikke bestemme dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn på skolevei "tilhører" skolen, ved at de fex er forsikret på skoleveien. Det er bare barn som går i fjerde og oppover, og som har tatt sykkelkortet som har lov til å sykle til skolen.

Dette står nedfelt i skolereglementet, utarbeidet av skoleetaten.

Skrevet

Jeg har blitt fortalt noe helt annet. At skolen ikke kan BESTEMME at de under 4. klasse feks ikke får lov til å sykle til skolen.

Skolen kan oppfordre, men ikke bestemme hvordan barna kommer seg til skolen.

Tex; er dette regler som kanskje den enkelte skole/skolene i den enkelte kommune kan bestemme seg for?

Her jeg bor er det i hvert fall ikke bestemt noe slikt i skolereglementet.

Skrevet
Det er bare barn som går i fjerde og oppover, og som har tatt sykkelkortet som har lov til å sykle til skolen.  

Dette står nedfelt i skolereglementet, utarbeidet av skoleetaten

Og hva skal de gjøre hvis jeg som forelder likevel sier at mine barn kan sykle til skolen?

Skrevet

Jeg ble litt nyskjerrig på dette med at skolen liksom kan bestemme hvordan barn kommer seg til skolen. Fant denne linken fra undervisningsetaten i Oslo. Her står det i hvert fall ingenting om at skolen kan bestemme om transportmiddel til /fra skolen.

Retningslinjer

Skrevet

Mener å huske dette ble diskutert på et foreldremøte i min sønns klasse. Der ble det på det sterkeste oppfordret til at ingen fikk sykle før 4. klasse (på våren). De kunne ikke gjøre noe til eller fra med de som lot ungene sykle før, men det var nå enighet mellom stort sett alle foreldrene at de skulle la det være likt for alle.

Skrevet

Det er akkurat dette jeg også har hørt. Rektoren ved skolen sa at skolen ikke hadde mandat til å forby barn å sykle før 4. klasse, men han ønsket på det sterkeste at foreldrene lot barna vente til de hadde tatt sykkelprøven.

De aller fleste foreldrene var med på det. At barna tror det ikke er lov før 4. klasse er jo en annen sak.

Skrevet

*Tromme med fingrene*

Tex; Har skolene mandat til å nekte sykling til skolen?

Jeg har ikke funnet noe om det nemlig.

Skrevet

Barnet mitt sykler alltid med hjelm. Det har heldigvis blitt en selvfølge..

Skrevet

Det er helt tullete å ta de forholdstreglene vi har i dag og sammenligne det med barn før. Vi har et helt annet samfunn i dag enn vi hadde før. I dag har vi statistikker som forteller oss om skader og skadeomfang. De påstander Tex kommer bør hun begrunne. I dag foretrekker vel vi å beskytte barna våre fordi vi har en mye farligere skolevei. Samtidig har flere fått biler, flere kjører fort osv. Det er alt for mange faktorer i dag som spiller inn til at vi kan sammenligne vårt samfunn med et gammeldags samfunn.

Men jeg venter på Tex kilde før jeg sier noe mer.

Skrevet

Det er mange grunner til at mine barn bruker sykkelhjelm:

Det er mye mer trafikk.

Sykklene er raskere.

Forskning sier at barn med sykkelhjelm har mye større sjanse for å overleve et evt sammenstøt.

Det er mange svin bak ratt der ute.

Og sist men ikke minst all den j***** jackass driten. :evil:

Og nei det er ikke påbudt, men det er ei heller flytevest, det er kun påbudt om å ha et flyteplagg i båten pr. person som er med.

Men sjansen for at tiåringen min overlever i vannet uten flytevest er vel omtrent like stor som om han skulle kræsjet uten sykkelhjelm.

Så hvorfor er det ene hysterisk men ikke det andre?

Og nei, jeg brukte ikke sykkelhjelm når jeg var liten, ikke bilstol heller men man har heldigvis blit noe smartere siden det. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå har jo ikke jeg barn, men når jeg får er det

HELT KLART at de skal og må bruke hjelm.

Tenk om det skjer noe, så skal man sitte der og angre... Nei, da er det for sent. Man må ta alle forhåndsregler nå. All den kjøringa som er i dag, og barn som prøver ut alt mulig.

Det er en lik beskyttelse som det at man bruker bilbelte.

Skjer det noe, så har man bedre sjanser!

Som liten fikk ikke jeg ut med sykkelen om jeg ikke hadde hjelmen på hodet. Men fordi så mange venner ikke brukte det, tok jeg den av når jeg kom ut av syne for foreldrene mine. En dag, da vi kjørte ned noe vi kaller "brattbakken" (humpete bratt vei) smelte jeg rett i skorsteinkanten nederst i bakken og fløy over sykkelen og rett i en stolpe ved veien. Blødde fra hodet, venna stakk av og jeg ble livredd. Etter det brukte jeg hjelm! ...ja, lærer sent... *ler*

Skrevet

Jeg har barn som får egen sag og hammer som toåringer, som løper og klatrer hele dagen, som konstant har blåmerker og kuler, som sliter hull i olabuksa etter kun 14 dager.

Ingen skal fortelle meg at disse barnas motoriske evner er svekket fordi de bruker hjelm på sykkel, rulleskøyter, ishockey og skateboard. Eller refleksvest på mørke ettermiddager/kvelder, redningsvest ved vannet og alltid er sikret i bil.

Det er forskjell på å beskytte og å overbeskytte.

Skrevet

Enig med Pjusk!

Mine barn må gjerne få skrubbsår og benbrudd etc, for dette er ting som kan skje og som kan repareres.

Men et hjerneskadet eller dødt barn som følge av drukning, bilulykke eller fall fra sykkel og lignende, det klarer jeg bare ikke å ta lett på. Ikke når det gjelder barn og ikke når det gjelder meg selv eller andre voksne jeg er glad i. (Irriterer meg at mange voksne er så påpasselige med sykkelhjelmer og redningsvester til barna, mens de selv ikke bruker. Vi trenger faktisk hjernen vår vi og..).

Jeg syns ikke vi skal polstre barn, og jeg syns små uhell og ulykker er en del av det å vokse opp, men en knust skalle klarer jeg bare ikke å se som en "sunn erfaring" :-(

Skrevet

Alltid sykkelhjelm. Nå er han så liten at han ikke protesterer på det heller, men jeg håper han skjønner at sånn er det og jeg kommer til å passe på at han bruker det i fremtiden. Synes det er best for sikkerheten hans.

Skrevet

Det er jo en grunn til at sykkelhjelm er påbudt i enkelte land. Det finnes vel flust med eksempler på at hjelm har reddet livet til folk.

At hjelmen hemmer barnets motoriske utvikling er noe sprøyt. Det som hemmer er når barn ikke får utfolde seg. Dette kan de gjøre på mange måter både med og uten hjelm.

Har noen tenkt tanken om at årsaken til at det oppfordres til ikke å sykle til skolen før 5. klasse kan være hensynet til andre barn på skoleveien? Barn evner til å ta hensyn, se farer osv er kanskje ikke utviklet helt? De har problemer med å forholde seg til andre barns uforutsette krumspring på vei til skolen. De går jo ikke akkurat i høyre grøftekant, men litt her og litt der og så plutelig der igjen. Lett at det kan skje ulykker da.

Jeg husker det samme gjaldt da jeg var liten. Det var imidlertid unntak for de med lang skolevei den gangen.

Jeg tror jeg ville være ganske skremt om 6-åringen skulle møte horder av syklende barn fra 6 år på skoleveien. Da hadde jeg vel kjørt jeg også.

Skrevet

Tex:

Dersom barnet ditt på sykkel hadde vært utsatt for en bilulykke, og ikke brukte hjelm, og du fikk beskje fra legen om at dersom hodet var sikret kunne h*n hatt mulighet for å overleve. Ville du da angret på at du ikke var streng nok når det gjalt brukt av hjelm?

Og det at du mener at man er mer sikret enn før: er ikke det bare et tegn på en mer positiv utvikling? Hjelm er ikke med på å skade, tvert imot. Så hvorfor ikke ta den i bruk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...