Gå til innhold

Barn og sykkelhjem

Er du streng på at barnet ditt skal bruke sykkelhjelm?  

1. 1. Er du streng på at barnet ditt skal bruke sykkelhjelm?

• Ja
      36
    • Nei
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er du streng med sykkelhjelm til ditt barn?

Min samboer mener at datteren hans skal ha på seg sykkelhjelm hver gang hun sykler. Hun maste om å få en ny sykkelhjelm for 2 mnd siden, og det fikk hun av oss. Nå vil hun ikke bruke den. Vi sier at hun skal bruke den, ikke fordi den er ny, men det er en sikkerhet når hun er ute og sykler. Må legge til at hun detter veldig ofte av sykkelen. I fjor var vi på sykehuset med henne fordi hun falt av sykkelen......

Moren til jenta sier at hun ikke kan tvinge jenta til å ha på seg sykkelhjelm.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Jeg har aldri brukt sykkelhjelm selv.

For meg kan de godt sykle uten. Men dersom de sykler på skolen uten hjelm får de prikker i sykkelkortene sine, og da mister de retten til å sykle til skolen. Sikkert en fin ting, men ærlig talt, det er jo umulig å få øye på unger uten hjelmer enten de sitter på en sykkel eller er på en skøytebane.... Litt hysterisk syns jeg

Skrevet

Vel, jeg har sett hvordan folk kan se ut etter en sykkelvelt. En kamerat av meg fikk buksen inn i hjulet og stupte over sykkelstyret. Han så ut som en kjøttkake, og lå inne på sykehuset noen dager.

Hysterisk? Da foretrekker jeg å være det framfor at jentungen får hodeskade. En hjelm koster nesten ingenting, er lett å ta av og på og finnes i mange farger og mønstre. Hvorfor ikke bruke den?

Skrevet

Vanligvis ja, men han har syklet uten de siste dagene, etter at hjelmen forsvant sporløst. :roll: Finner vi den ikke innen Lørdag blir det nok å kjøpe ny, noe som er surt siden den andre var ganske så ny. :-?

Skrevet

Sykkelhjelm er den billigste livsforsikring man kan ha. Klart barna skal bruke det! Det er en god vane, og de har aldri protestert verken på sykkelhjelm eller bilbelte, for sånn er det bare; man sitter ikke i bil uten belte, og sykkler ikke uten hjelm.

Syns ikke dette har noe med å være hysterisk!

Skrevet

Moren til jenta sier at hun ikke kan tvinge jenta til å ha på seg sykkelhjelm.

Hva mener dere?

Er man foreldre, så er man pliktig til å se til at barn har på sykkelhjelm. Dette er da ikke et valg et barn skal ta.

Skrevet

Er man foreldre, så er man pliktig til å se til at barn har på sykkelhjelm. Dette er da ikke et valg et barn skal ta.

:Nikker enig:!

(Og: Kan noen gi meg en eneste god grunn til at barn (og voksne) ikke skal bruke hjelm????)

Skrevet

En venn av meg lever i dag, med noen mindre problemer, fordi at han hadde på seg hjelm. Jeg lar ikke en gang barna sitte i sykkelvogn uten!

Det er jo en selvfølge at alle skal bruke hjelm, voksne som barn!!!!

Skrevet

Barna mine har ikke noe valg - de bruker hjelm.

Selv 15-åringen bruker, selv om han har prøvd å "glemme" den hjemme noen ganger. Men vi er blitt enige, sammen med noen kamerater av ham, at det er bedre å se dum ut, enn å bli dum. De var enige i det...

Skrevet
[Er man foreldre' date= så er man pliktig til å se til at barn har på sykkelhjelm.

Det er man da alldeles ikke. Det er ikke påbudt ved lov å ha sykkelhjelm.

Skrevet

Selvfølgelig bruker ungen hjelm, vil hun ikke, så må hun gå!

Skrevet
Selvfølgelig bruker ungen hjelm' date=' vil hun ikke, så må hun gå![/quote']

:Nikke: Her også!!

...kanskje jeg burde kjøpe hjelm jeg også... :-? :wink:

Godt forbilde for barna... :roll:

Skrevet
...kanskje jeg burde kjøpe hjelm jeg også... :-? :wink:

Godt forbilde for barna...

:roll:

Det burde du absolutt. Hvis ikke må du nok regne med å ha en forsvarstale klar når barna blir større. :wink:

Skrevet

Det burde du absolutt. Hvis ikke må du nok regne med å ha en forsvarstale klar når barna blir større. :wink:

:oops: :roll:

Skrevet

Jeg hadde ikke latt mannen min sykkle uten hjlm heller jeg da...

Skrevet

Her i huset må syklene stå dersom ungene ikke vil bruke hjelm. Jeg bruker hjem selv.

Her får de også prikker på sykkelkortet sitt og må la sykkelen stå hjemme.Jeg synes det er fullstendig på sin plass.

En av guttene i klassen til vår mellomste hektet buksa fast i hjulet og stupte over styret. Sykehuset sa det hadde nok gått mye værre dersom han ikke hadde hatt hjelm på, så,hysterisk!?! Nei,bedre føre var sier nå jeg.

Skrevet

Selvfølgelig bruker de hjelm!!!!!

Jeg kjenner flere som legene har sagt at hvis disse ikke hadde hatt hjelm ville de uten tvil dødd av skader de har pådratt seg ved sykkelulykker.

Er ikke hysterisk mht. klatring i trær, hammer og sag osv., men hjelm synes jeg det er latterlig at foreldrene ikke passer på at barna bruker.

Overhørte en samtale i en butikk en gang:

Datteren: Mamma, kan ikke jeg få en slik sykkelhjelm?

Moren: Nei, du vet hvordan det går. Du kommer til å dette av sykkelen og ødelegge den.

:o

Skrevet

Man bruker redningsvest på sjøen og hjelm på sykkel eller skøytebane.

De fleste som har sett en unge som har falt på sykkel i stor fart burde være enig i det.

Hvor gøy er det å ha et barn med hjernerystelse etter at det har smelt bakhodet i isen? Hvis det går BRA riktignok...det kan skje verre ting enn det.

Skadebegrensning er viktig når det gjelder både barn og voksne synes jeg.

Skrevet

Her bruker de også hjelm ellers må de gå.

Når jeg gikk på skolen opplevde jeg en ulykke med sykkel hvor ingen brukte hjelm. De sklei på grusen som lå oppå asfalten og kjørte rett inn i et skilt. Uff, grøsser når jeg tenker på det. Det gikk heldigvis greit, men det tok endel uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...