Gå til innhold

Barn og sykkelhjem

Er du streng på at barnet ditt skal bruke sykkelhjelm?  

1. 1. Er du streng på at barnet ditt skal bruke sykkelhjelm?

• Ja
      36
    • Nei
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi ( dvs jeg og mine barn) bruker hjelm når vi sykler, går på rulleskøyter og også på skøytebanen. Vi bruker redningsvest på sjøen og bilbelte i bil. Det er en greie som er så innarbeid at vi ikke tenker over det lenger. Det er da virkelig ikke noe å syte over? Det er en billig forsikring!Jeg har slått på meg hjernerystelse en gang ( etter fall på isen, var helt vanlig gående, bruker ikke hjelm da....) og det frister ikke til gjentagelse!Kan jeg unngå skader så gjør jeg gjerne det, og når man er aktiv og driver med mye som kan gi skader ser jeg ikke noen ulempe med i hverfall å prøve å begrense omfanget. Fors skader blir det! Vi har knekt håndledd og armer, skrubbsår er det bastandig masse av og blåflekkene er i hopetall. Men jeg er i ganske så bra form og mine barn har en utmerket motorikk.Men hjelm, det må de bruke!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn fikk en diger stein i hodet på skolen på tirsdag. Kanskje han burde hatt hjelm på seg når han er på skolen, ting kan jo skje overalt.......

Skrevet

Sykkelhjelm har på samme måte som bilbelter/barnebilstoler ingenting med hysteri og overbeskyttelse å gjøre. Vi har f.eks selv aldri brukt trappegrinder og den type sikringer fordi barn lett kan lære å krabbe opp og ned trapper fra de er helt små. Ungene lærer også å bruke kniv fra de er bare et par år og klatrer over alt fra før de kan gå.

Men sykle uten hjelm får de rett og slett ikke lov til, like lite som vi kjører bil uten belter/bilstoler. Det er kort og godt ikke mulig å lære seg til å ikke falle av sykkelen om det plutselig ligger en stein i veibanen, eller er grus på asfalten i en sving f.eks.

For bare et par uker siden var 6-åringen vår faktisk svært nær ved å miste sin beste venninne i en slik sykkelulykke. Hadde jenta ikke brukt hjelm ville hun ganske garantert mistet livet, men siden hun hadde hjelm slapp hun unna med "bare" brudd på hjerneskallen(og da snakker jeg om et skikkelig brudd med en løs beinsplint, og ikke bare en liten brist). Og dette skjedde da de to jentene var ute på en helt vanlig sykkeltur uten en eneste bil i nærheten, men hvor denne jenta veltet i en sving pga løs grus oppå asfalten.

Jeg blir fortsatt kvalm og skjelven ved tanken på hvordan det ville gått om hun ikke hadde hatt hjelm.

Skrevet
ting kan jo skje overalt.......

Klart ting kan skje overalt. Du sier at dine barn bruker sykkelhjelm. Er det fordi de selv vil det da? Får de lov til å la vær hvis de selv vil.

Skrevet

Manbruker buffer er alvorlige skader skan skje.. Der det er størst statistisk risiko... F eks sykling.... Klart man beskytter hodet!.. Å beskytte hodet har svært lite med skrubbsår å gjøre!..

Men at barn burde bevege seg mer, og gjerne slå seg er jeg enig i. Man lærer mye av å slå seg. Man lærer om smerte, og man kan overføre det til andre ting. F eks er det mange barn som ikke forstår hvilken smerte de påfører andre når de slår dem. De kjenner jo ikke til smerte selv....

Når man utfordres motorisk vil det også forekomme litt knall og fall. Og uten å pusje de motoriske grensene litt, lærer man senere.

Men når man sykler bruker man hjelm.

Skrevet

Har ungen sykkelhjelm på skøytebanen, på skateboard, på fotballbanen og i olabilen?

Vi brukte sykkelhjelm på skøytebanen, på skateboard og i olabilen!!! Og i slalombakken..

Skrevet
Vi brukte sykkelhjelm på skøytebanen, på skateboard og i olabilen!!! Og i slalombakken..

:Nikke:

Skrevet
Min sønn fikk en diger stein i hodet på skolen på tirsdag. Kanskje han burde hatt hjelm på seg når han er på skolen, ting kan jo skje overalt.......

:klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske: :klaske:

Ca. 350 smileys er slettet fra innlegget ditt, kan ikke se at de tilførte diskusjonen noe nyttig på noen måte.

Grooo, moderator

Skrevet

Det jer sier er at ved å innføre flere og flere slike puter, som fex sykkelhjelm, får vi barn som er dårligere utviklet motorisk, fordi foreldrene alltid har klar en buffer.

Du har nok misforstått hvis du tror motorikk har noe med sykkelhjelm å gjøre. :ler:

Skrevet

Det er bedre å "få dårlig motorikk pga en sykkelhjelm" enn å få dårlig motorikk pga fall på sykkel UTEN sykkelhjelm.

Du har skjønt det, glimrende sagt. :klappe:

Skrevet

Mine barn (og jeg!!) må bruke hjelm når de sykler. Er hjelmen "borte" må de gå. Samme når jentungen står på rulleskøyter, hun får en vanvittig fart på de skøytene, og om hun da skulle være så uheldig å falle, har hun iallefall beskyttelse som kan forebygge de verste skadene. Hopper de av sykkelen, må de huske å ta av hjelmen, for oppi trærne, sklia, klatrestativet osv kan hjelmen være farlig!

Er vi ved/på sjøen, bruker vi redningsvest. Skal vi kjøre bil, er det seler/ puter og seter tilpasset barna. Skal de bade i sjøen, må mor/far være med, og vi liker at de minste har badering/armringer på seg. Når jentungen skal på butikken/skolen nå om høsten, må hun bruke refleksvesten sin, og gå på riktig side av veien, se seg for når hun går over gangfelt osv.

Vi har mange "regler" for å gjøre hverdagen litt sikrere, men selvsagt kan man ikke beskytte seg mot alt som kan skje! Men at jeg overbeskytter barna mine og syr puter under armene på de, det nekter jeg for!! De er alle tre aktive, og har alle slått hull på knærne, beina er fulle av blåmerker og et par av dem har også sydd x-antall sting i hodet/ansiktet pga aktiv lek.

Så lemge de får lov å sykle, hjelper man faktisk grovmotorikken!! Og ingen hjelm hindrer det!!

Etter min mening burde ikke dette vært diskusjon i det hele tatt - sykkelhjelm er en selvfølge nar man sykler :wink:

Skrevet

Det er tydelig at vi er forskjellige. Jeg maser om bilbelte og om redningsvest, men ikke om sykkelhjelm. Ungene bruker det hver gang uansett, men ikke fordi jeg maser.

Jeg har (igjen) aldri sagt at motoriske evner og sykkelhjelm har noen sammenheng, jeg sier at barn bedriver altfor lite fysisk fostring slik barn gjorde før, og at barna nå er så mye mer pysete og så mye dårligere motorisk enn det vi var når vi var små. Og klart at det har en sammenheng med den økende barnesikringen vi bedriver. Klart en skal sikre barn og klart det er lurt med sykkelhjelm. Men en behøver ikke overdrive.

Toåringer på trehjulssykkel med sykkelhjelm er mer skadelig enn godt, all den dag ungen mister kontroll over både syns og sans med hjelm på hodet.

Skrevet
Det er tydelig at vi er forskjellige. Jeg maser om bilbelte og om redningsvest, men ikke om sykkelhjelm. Ungene bruker det hver gang uansett, men ikke fordi jeg maser.

Jeg har (igjen) aldri sagt at motoriske evner og sykkelhjelm har noen sammenheng, jeg sier at barn bedriver altfor lite fysisk fostring slik barn gjorde før, og at barna nå er så mye mer pysete og så mye dårligere motorisk enn det vi var når vi var små. Og klart at det har en sammenheng med den økende barnesikringen vi bedriver. Klart en skal sikre barn og klart det er lurt med sykkelhjelm. Men en behøver ikke overdrive.

Toåringer på trehjulssykkel med sykkelhjelm er mer skadelig enn godt, all den dag ungen mister kontroll over både syns og sans med hjelm på hodet.

Har du belegg for å komme med disse påstandene?

Skrevet

Har du belegg for å komme med disse påstandene?

Belegg??

Mener du grunn til å komme disse faktaopplysningene?

Du kan ta en titt i ethvert fagblad for folk som jobber med barn.

Skrevet

Jeg jobber med barn, og har aldri hørt disse påstandene, det er derfor jeg spør

Skrevet

Jaså...

Vel, jeg er utdannet og jobber med barn, har gjort det i en årrekke, og dette er stadig tema på kurs, møter og i samtaler med folk i bransjen.

Skrevet

Jeg jobber også med barn, og at barn er mye mindre aktive enn før, det har jeg hørt. Men at 2 åringer med sykkelhjelm er mer skadelig enn godt, ja, det var nytt for meg også...

Kanskje det finnes noen fagartikler om dette på nett?

*gå og lete*

Skrevet

Jeg er også utannet innen barn og jobber med barn.

Jeg mener dine påstander om at barn som sykler med hjelm (det er det tråden opprinnelig handler om, ikke bilkjøring, lek på skolen osv) får en ødelagt motorikk og ødelegger syn og sans er for drøy. En sykkelhjelm beskytter hodet mot alvorlige hodeskader og er absolutt ikke en hindring for barn å utfolde seg fritt på sykkelen. Ramle av og slå seg gjør de uavhengig bruk av hjelm eller ikke, hjelmen er bare med på å begrense omfanget av skaden.

Skrevet

Hei.

Men dersom de sykler på skolen uten hjelm får de prikker i sykkelkortene sine, og da mister de retten til å sykle til skolen

Litt på sidelinjen, men jeg har alltid lurt på hvordan i all verden dette fungerer. Hvordan kan skolen nekte mine unger å sykle dit? Det må vel være min avgjørelse? (Jeg har ikke unger enda da...) Hva skjer dersom de mister retten til å sykle til skolen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...