Gå til innhold

Barn og sykkelhjem

Gjest anonym

Er du streng på at barnet ditt skal bruke sykkelhjelm?  

1. 1. Er du streng på at barnet ditt skal bruke sykkelhjelm?

• Ja
      36
    • Nei
      3

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig skal ansvarlige foreldre som er glade i sine barn sørge for at de har hjelm på når de sykler i trafikken. Syklister er den mest utsatte gruppen trafikanter, og barn er spesielt utsatte fordi de er så imulsive og uberegnelige.

Det har vel ingenting å si om jenta ikke vil bruke hjelmen. Skal hun slippe bilbelte og redningsvest også dersom hun ikke vil det? Barn kan ikke alltid få viljen sin, det er da ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykkelulykker kan føre til store hodeskader, en hjelm kan være alt som skal til for å unngå dette. Den dagen jeg får barn skal de ha sykkelhjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Man har da ikke hjelm på barna bare fordi vi skal se de i trafikken, men fordi hodet skal beskyttes hvis de skulle falle eller bli påkjørt.

Det kan faktisk være snakk om liv og død her!! :-?

Enkelt og greit - ta på hjelm eller parker sykkelen.

Skulle tro alle foreldre tok såpass forhåndsregler at de beskyttet barna sine mot ulykker. På lik linje med at man bruker sele i bil,bruker bilsete, monterer trappegrind, barnesikring på komfyrer etcetera..

Mange tenker for ofte; Ingenting skjer allikavel.. men det er også mange som tenkte slik før og angrer seg når de nå sitter med "skjegget i postkassa" og et barn i rullestol...

Ungene mine blir sjokkert hvis de ser andre barn eller voksne som sykler uten hjelm - SE, han bruker ikke hjelm, kommer det kontant da..

Jeg bruker også hjelm når jeg sykler.

Ikke spesielt "tøft" å bli hardt skadd i en ulykke fordi man ikke vil/gidd bruke hjelm :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er - og har alltid vært - streng med sykkelhjelm på ungen min. ¨Han har hatt hjelm og brukt den hele sitt liv, selv da han satt bakpå og mor ikke brukte hjelm...

Men - jeg ser også sikkerhetshysteriet... Det er sikkert sant som flere forteller om ulykker hvor hjelmen har reddet livet. Samtidig kan jeg ikke fri meg fra min egen oppvekst (som ikke er sååå lenge siden;-) hvor hjelm ikke fantes. Det var ikke relevant for noen, hverken store eller små, å bruke hjelm.

Man kan si at i dagens samfunn har det blitt større behov for det, det er mer trafikk etc.

jaja - selv om jeg og nå har begynt å bruke hjelm, så trives jeg dog best uten.....

Sissi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhodet ikke fanatisk ang. sikkerhet, og synes unger skal klatre i trær og ramle ned, for eksempel. Men noen ting diskuterer man ikke, og i vårt hus er sykkelhjelm en av de tingene (som bilbelte og redningsvest, for eksempel).

Og det selvom jeg selv har overlevd både å være på bilferie i Europa som barn, slengende løs i baksetet - og sykle uten hjelm mesteparten av livet mitt. Det er lov til å bli klokere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at barn bruker hjelp. MEN selv vil jeg bare ikke. Dobbeltmoralsk og forkastelig, men slik er det bare.

Å komme frem til jobb (eller fest) med hjelm-hår er ikke et alternativ. Men det er selvsagt kjempeflott at andre gjør det, og jeg har stor respekt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilsikring er påbudt, redningsvest er påbudt, sykkelhjelm er ikke påbudt.

Min oppfatning er at unger oversikres, og at de derfor er langt dårligere motorisk enn for bare noen år siden.

La ungene klatre og ramle.

Har ungen sykkelhjelm på skøytebanen, på skateboard, på fotballbanen og i olabilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det passer med hjelm over alt, men når man sykler er man en del at trafikkbildet. En myk, raskt bevegelig trafikkant som skal forholde seg til annen trafikk. Trafikk de ikke har kontroll på og som kan ramme dem når som helst. Jeg brukte ikke sykkelhjelm jeg heller, men en dag fikk jeg kjeft av noen småunger. De ville vite hvor hjelmen min var. Selv var de utstyrt med hjelm alle sammen, og de kjeftet på en voksen person som ikke brukte hjelm. For meg var det den vekkeren jeg trengte. Takk for det, jeg har trynet både med og uten hjelm. Med hjelm er klart å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilsikring er påbudt, redningsvest er påbudt, sykkelhjelm er ikke påbudt.

Min oppfatning er at unger oversikres, og at de derfor er langt dårligere motorisk enn for bare noen år siden.

La ungene klatre og ramle.

Har ungen sykkelhjelm på skøytebanen, på skateboard, på fotballbanen og i olabilen?

Hvordan kan en hjem føre til dårligere motorikk?

Jeg synes det er hårreisende å la barn sykle uten hjelm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er uforsvarlig av foreldrene om de lar barna sykle uten hjelm..

Kan ikke fatte at foreldre vil utsette barna sine for sånt. Det er vel bedre å tvinge de på en hjelm, enn å hjelpe de over i rullestolen fordi de har syklet og falt uten hjelm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla for en krisemaksimering vi skal bedrive her da. Jeg har aldri sagt at barn blir dårligere motorisk av å bruke hjelm, jeg sier bare at dagens foreldre er langt mer hysterisk når det gjelder barnesikring enn forrige generasjon var, og at det gir utslag i dårligere motoriske evner. Ved for eksempel at barn ikke lærer å ramle, fordi de vet at de ikke slår seg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gir utslag i dårligere motoriske evner. Ved for eksempel at barn ikke lærer å ramle, fordi de vet at de ikke slår seg uansett.

Skjønner ikke at hjelm skal ha noe å si for motorikken til et barn.

Skjønner heller ikke eksempelet du kommer med, barn slår seg da når de ramler på en sykkel, selv om de har på seg hjelm?

De ramler da ikke ned som en sekk poteter bare fordi de har hjelm på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gurimalla for en krisemaksimering vi skal bedrive her da. Jeg har aldri sagt at barn blir dårligere motorisk av å bruke hjelm, jeg sier bare at dagens foreldre er langt mer hysterisk når det gjelder barnesikring enn forrige generasjon var, og at det gir utslag i dårligere motoriske evner. Ved for eksempel at barn ikke lærer å ramle, fordi de vet at de ikke slår seg uansett.

HALLO!

I dagens samfunn med så mye asfalt og biler er hjelmen helt nødvendig.

Å bruke hjelm blir nok sikkert snart påbudt, for det er noe som sparer liv!

Helt enig i at vi ikke skal overbeskytte barna, at de ikke "lærer" å ramle. Men å få barna til å bruke hjelm har absolutt ingenting med overbeskyttelse å gjøre!!!

HJELM ER EN NØVENDIGHET, jeg kan ikke forstå hvordan du kan nekte for det!

Jeg syns barn har rett til å få utfolde seg i et naturlig miljø, klatre i trær og løpe i gress. Når vi er i et naturlig miljø er jeg enig i at man ikke skal overbeskytte barna mot alle farer som finnes. Jeg ser heller bort viss jeg syns hun klatrer for høyt, for hun har fått mulighet til å kjenne sine egne begrensninger!

Men i et "mennsekelagt" miljø, med asfalt, trafikk osv blir det noe annet syns jeg. Barn har ikke utviklet godt nok syn til å sykkle i trafikken før de er 10 år, og nå er det vanlig at barn får sin første tohjuls sykkel før de er 3!

Så lenge vi ikke har mulighet til å la barna få utfolde seg i et naturlig miljø, må vi foreldre ta ansvar og gjøre det vi kan for at barna våre har det trygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hente teskje*

Vi syr puter under armene, under rompa og på hender og føtter på ungene våre. Unger nå til dags blir hysteriske av et lite skrubbsår, der man før ikke gadd å hente plaster engang.

Det jer sier er at ved å innføre flere og flere slike puter, som fex sykkelhjelm, får vi barn som er dårligere utviklet motorisk, fordi foreldrene alltid har klar en buffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, Tex, med at mye av barnas aktivitetere blir ofr begrenset. Barn har godt av å klatre, løpe, hoppe og utfolde seg motorisk. Men en hjelm er en beskyttelse mot hodet når man sykler. At barna bruker hjelm når de sykler betyr ikke at de nektes å sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det jer sier er at ved å innføre flere og flere slike puter, som fex sykkelhjelm, får vi barn som er dårligere utviklet motorisk, fordi foreldrene alltid har klar en buffer.

Det er bedre å "få dårlig motorikk pga en sykkelhjelm" enn å få dårlig motorikk pga fall på sykkel UTEN sykkelhjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dine barn som har en mor som ikke bryr seg om sikkerhet i trafikken!

Dette blir for dumt, melder meg ut av denne diskusjonen!

Denne diskusjonen handler om sykkelhjelm,

og sykkelhjelm er nødvendig i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dine barn som har en mor som ikke bryr seg om sikkerhet i trafikken!

Antar den var til meg.

Ja, stakkars mine barn som har meg til mor. De har det alldeles grusomt. De bruker forøvrig sykkelhjelm da, men det har vel ingenting å si i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...