Gå til innhold

Klage inn en lærer for brudd på taushetsplikt


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan går en fram?

Hvem sender en klagen til?

Hvilke beviser holder?

Hvor lang tid tar klagen?

Blir klagene tatt til følge?

Hva skjer med lærer?

Noen med innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg forsto når jeg gikk på skolen, så er det visse ting en lærer ikke har taushetsplikt om. Dette gjelder også for skolenes rådgivere. Dersom de mener at en elev går igjennom noe vanskelig, kan de faktisk være pliktet til å kontakte andre instanser.

Men dersom bruddet går på noen annet, har hver eneste fylkeskommune en som er ansvarlig for skolene i fylket, som slike klager kan rettes inn mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det ikke fylkesmannen som er tilsynsorgan for skoler og som klager skal sendes til? Ihvertfall synes jeg man kan kontakte de og spørre om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forsto når jeg gikk på skolen, så er det visse ting en lærer ikke har taushetsplikt om. Dette gjelder også for skolenes rådgivere. Dersom de mener at en elev går igjennom noe vanskelig, kan de faktisk være pliktet til å kontakte andre instanser.

Men dersom bruddet går på noen annet, har hver eneste fylkeskommune en som er ansvarlig for skolene i fylket, som slike klager kan rettes inn mot.

hei

læreren har ikke taushetsplikt overfor rådgiveren taushetsplikten n gjelder ikke inad på skolen

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

det blir skat mye rart her men det er slik at deter kommunen som driver skolen så jeg vilsi skoleledelsen og kommunen når det gjelder hva som skjer med lereren så er det at vis det er et brudd så risikerer han intil 2 års fengsel i minstefall bøter, når det gjelder meldeplikt så har skolen som sådan meldeplikt men ikke den enkelte lærer

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hovedinnlegger igjen her;

Takk for masse gode svar. Saken dette gjelder handler om en lærer som informerte en annen forelder i klassen om at skolen hadde kontaktet barnevernet tidligere. Lærer oppmuntret denne forelderen til også å sende en en melding anonymt og gjorde det samme selv; bare med fullt navn. Er det ikke taushetsbelagt at skolen har involvert barnevernet tidligere? Eller ser vi spøkelser på høylys dag? Saken har imidlertid blitt henlagt av barnevernet begge ganger, men det er med en sår følelse vi sitter og blir dolket i ryggen av lærer. Dette er ikke ment som kritikk av barnevernet som bare gjør jobben sin. Men om hvorvidt en lærer kan informere om et "problemfyllt hjem" uten å bryte taushetsplikten sin. Vet også at samme lærer har forhørt seg blandt foreldrene om oppførselen til barnet vårt på fritiden. Nå har vi et helt vanlig barn med sine gode og dårlige sider. Og vi som foreldre følger opp med klær, lekser, fritidsaktiviteter og omsorg generelt. Materielt sett har vi det midt på treet; verken fattig eller rik. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hovedinnlegger igjen.

Sitat fra bekymringsmelding fra anonym forelder:

"snakket med lærer og ble frarådet å snakke med foreldrene da de visstnok ikke er lett å snakke med. Fikk også inntrykk av at skolen hadde involvert barnevernet på et tidligere tidspunkt."

Er dette brudd eller ikke? Bevis godt nok eller er det for diffust? Hvordan denne forelderen kan "få inntrykk" uten at lærer faktisk har sagt noe som helst? Kan lærer komme med en pålitelig unnskyldning/forklaring? Føler meg så trist over hele situasjonen. Hvem er denne anonyme forelderen og hvorfor driver denne læreren slik en heksejakt er noe jeg spør meg selv om. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Kan du ta det opp med læreren selv? Eventuelt gå til rektor, og få h*n til å gjøre noe med det.

Dette er helt klart brudd på taushetsplikten, og hadde ikke latt læreren slippe unna med det. Tror faktisk jeg hadde tatt for meg læreren selv, men forstår at det kanskje kan være vanskelig.

Men å snakke med rektor kan jo hjelpe. Så kan h*n forklare hvor du må hendvende deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke ta kontakt med rektor,rektor er alltid på lærerenes side.

Vanskelig å komme fram der.

(egen erfaring)

Ta kontakt med skolesjefen i kommunen,da blir det tatt på alvor og skolesjefen er ikke en nær arbeidskollega av rektor eller andre lærere heller,han skal bare sørge for at lovene,reglene blir fulgt og hjelpe foreldre som føler konflikt med skolen.

Det virka som rakkern hos oss dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt riktig fremgangsmåte i innlegget ovenfor.

Kontakt skolesjefen og spør han hvordan du videre går frem.

Dette er et klart brutt på taushetplikten fra lærer. Dessuten står det i skoleloverket at skolen ikke har lov til og kontakte verken ppt tjenesten eller barnevern uten foreldrenes godkjennelse så sant det ikke dreier seg om grov omsorgsvikt eller mishandel.

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig fremgangsmåte i innlegget ovenfor.

Kontakt skolesjefen og spør han hvordan du videre går frem.

Dette er et klart brutt på taushetplikten fra lærer. Dessuten står det i skoleloverket at skolen ikke har lov til og kontakte verken ppt tjenesten eller barnevern uten foreldrenes godkjennelse så sant det ikke dreier seg om grov omsorgsvikt eller mishandel.

Lykke til videre :)

hei

skolen kan snakke med ppt en gang anonymt uten og samtykke med forledrene

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

vil si at jeg er enig i ovenfor jeg syns du skal ta kontakt med skolesjefen dette er brudd på taushetsplikten han skal ike heøller gå til barnevernet selv han må ha skolen godkejnne det først

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Hovedinnlegger igjen.

Det er fantastisk hvor masse gode råd det er å få fra dere. Dette er en sak som vi har tatt opp med rektor allerede første gang lærer leverte inn bekymringsmelding. Da stod han 100% bak lærer. Etter møtet ba h*n om at lærer ble igjen et par minutter. Hva som ble sagt/ eller hva rektor egentlig mente, kom aldri for mine ører. Så min tillit til rektor, akkurat når det gjelder dette, er ikke tilstede. Forøvrig er rektor et flott menneske som innvolverer seg i elevene sine. Jeg tror nok at skolesjefen blir neste steg. Og den linken, Tule, den skal jeg se nærmere på. Atter en gang tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedinnlegger igjen.

Det er fantastisk hvor masse gode råd det er å få fra dere. Dette er en sak som vi har tatt opp med rektor allerede første gang lærer leverte inn bekymringsmelding. Da stod han 100% bak lærer. Etter møtet ba h*n om at lærer ble igjen et par minutter. Hva som ble sagt/ eller hva rektor egentlig mente, kom aldri for mine ører. Så min tillit til rektor, akkurat når det gjelder dette, er ikke tilstede. Forøvrig er rektor et flott menneske som innvolverer seg i elevene sine. Jeg tror nok at skolesjefen blir neste steg. Og den linken, Tule, den skal jeg se nærmere på. Atter en gang tusen takk for hjelpen.

hei

fint at det var bra :-)

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...