Gå til innhold

Hva er dårlig utdannelse og dårlig jobb?


Gjest HerName

Anbefalte innlegg

Når noen snakker om "dårlig utdannelse" oppfatter jeg det som utdannelse på videregående nivå. Personer som ikke har fullført videregående har "ingen utdannelse".

 

"Dårlig jobb" oppfatter jeg som jobb som ikke krever noen formell kompetanse.

 

(For ordens skyld, dette er ikke min mening, men hvordan jeg tolker det når andre bruker uttrykkene.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet at yrkesfag også er videregående utdanning? Yrker som snekker, elektriker, maskinfører, osv. er alle utdannelser. Disse har jeg mer respekt for enn en eiendomsmegler fra BI.

Enig.

 

(Men min respekt for utdannelse fra BI er lav i utgangspunktet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen snakker om "dårlig utdannelse" oppfatter jeg det som utdannelse på videregående nivå. Personer som ikke har fullført videregående har "ingen utdannelse".

 

"Dårlig jobb" oppfatter jeg som jobb som ikke krever noen formell kompetanse.

 

(For ordens skyld, dette er ikke min mening, men hvordan jeg tolker det når andre bruker uttrykkene.)

 

Om jeg skal utdype, så kjenner jeg en både mennesker med yrkesfaglig utdannelse og mennesker med mastergrad i eksempelvis markedsføring o.l. Det de har til felles er at de tjener godt, selv om de sistnevnte gjerne sitter med høye studielån. 

 

Jeg ser mer verdi i et yrke hvor det produseres noe udiskutabelt nyttig, og dette kan godt være alt fra renhold til læreryrket. De mest intetsigende menneskene jeg kjenner jobber i oljen, og tjener (vel, tjente...) godt, men hadde ellers lite å komme med. Hvilken verdi man legger i et yrke henger sammen med hva man ellers anser som verdiskapning. Det ligger mer verdiskapning i å ta vare på barn og eldre enn å jobbe med markedsføring for et selskap som bare pusher dritt (tenk Grandiosa).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at yrkesfag også er videregående utdanning? Yrker som snekker, elektriker, maskinfører, osv. er alle utdannelser. Disse har jeg mer respekt for enn en eiendomsmegler fra BI.

Nå tenkte jeg faktisk ikke på yrkesfag. De går i en annen kategori for meg.

Hvorfor handler det om "respekt"? Er en god del tunge fag eidomsmeglerne fra BI må igjennom selvom det ikke kan måles med jusen.

Anonymous poster hash: 96001...a54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal utdype, så kjenner jeg en både mennesker med yrkesfaglig utdannelse og mennesker med mastergrad i eksempelvis markedsføring o.l. Det de har til felles er at de tjener godt, selv om de sistnevnte gjerne sitter med høye studielån. 

 

Jeg ser mer verdi i et yrke hvor det produseres noe udiskutabelt nyttig, og dette kan godt være alt fra renhold til læreryrket. De mest intetsigende menneskene jeg kjenner jobber i oljen, og tjener (vel, tjente...) godt, men hadde ellers lite å komme med. Hvilken verdi man legger i et yrke henger sammen med hva man ellers anser som verdiskapning. Det ligger mer verdiskapning i å ta vare på barn og eldre enn å jobbe med markedsføring for et selskap som bare pusher dritt (tenk Grandiosa).

Som jeg nevnte, dette er ikke hva jeg selv mener, det er hvordan jeg oppfatter det når andre snakker om "dårlig jobb" og "dårlig utdannelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg faktisk ikke på yrkesfag. De går i en annen kategori for meg.

Hvorfor handler det om "respekt"? Er en god del tunge fag eidomsmeglerne fra BI må igjennom selvom det ikke kan måles med jusen.

Anonymous poster hash: 96001...a54

 

Utdannelse er utdannelse, jobb er jobb. Hvilken verdi vi legger i dem er avhengig av hva vi anser som verdiskapning. Jeg har respekt for mennesker i jobber som vi "smartere" mennesker ikke ville hatt. Og det er ikke spesielt tunge fag i eiendomsmeglerene må gjennom, nei.

Som sagt ser jeg mange høyt utdannede mennesker som er svært dårlig forankret i virkeligheten, tunge fag eller ei.  

 

Som jeg nevnte, dette er ikke hva jeg selv mener, det er hvordan jeg oppfatter det når andre snakker om "dårlig jobb" og "dårlig utdannelse".

 

Da forstår jeg, beklager misforståelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min bok er dette relative begreper, som handler om evne og mulighet til å forsørge seg selv gjennom livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannelse er utdannelse, jobb er jobb. Hvilken verdi vi legger i dem er avhengig av hva vi anser som verdiskapning. Jeg har respekt for mennesker i jobber som vi "smartere" mennesker ikke ville hatt. Og det er ikke spesielt tunge fag i eiendomsmeglerene må gjennom, nei.

Som sagt ser jeg mange høyt utdannede mennesker som er svært dårlig forankret i virkeligheten, tunge fag eller ei.

Da forstår jeg, beklager misforståelsen. :)

Da har du isåfall såpass høy standard at veldig veldig mye ansees som en dårlig utdannelse/jobb i din bok. Synd.

Hvis man skal være så sort og hvit og måle utifra "smarthet" enkelt og greit så ja...da er vel de to jeg kjenner som er på doktorgradnivå i kvantefysikk, noen leger og et par sivinger' med ingeniørjobb de eneste som har en "god jobb" og en "god utdannelse" da.

Da er vi mange her på KG som ikke har så mye å slå i bordet med :P

Anonymous poster hash: 96001...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vel, jeg elsker frisøren min og det hun gjør med håret mitt så frisør yrket er ikke en dårlig jobb i mitt øye! Det er et håndverk og det skal respekteres! 

Anonymous poster hash: df4a1...f1e

 

jo da, jeg siktet mer til lønnen jeg.... Den er SYKT dårlig!

Anonymous poster hash: a92a4...3d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva ligger lønnen din på?

Anonymous poster hash: fb314...6e6

 

rundt 18-19 000 etter skatt...

Anonymous poster hash: a92a4...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du isåfall såpass høy standard at veldig veldig mye ansees som en dårlig utdannelse/jobb i din bok. Synd.

Hvis man skal være så sort og hvit og måle utifra "smarthet" enkelt og greit så ja...da er vel de to jeg kjenner som er på doktorgradnivå i kvantefysikk, noen leger og et par sivinger' med ingeniørjobb de eneste som har en "god jobb" og en "god utdannelse" da.

Da er vi mange her på KG som ikke har så mye å slå i bordet med :P

Anonymous poster hash: 96001...a54

 

Da har du ikke lest de andre innleggene mine. Jeg anser ikke jobber eller utdannelser som verken "gode" eller "dårlige", det avhenger om du 1) klarer å få en jobb innen fagfeltet du har utdannet deg i, og 2) om du kan leve normalt med den inntekten du får. Om du har problemer med 2) og tjener mer enn 500K i året, så er det ikke lønnen som gjør at du har dårlig råd.

 

Jeg er imponert over alle som tar en utdannelse (det være seg yrkesfag eller doktorgrad), får seg en jobb (relevant eller ei), og utfører jobben sin med et smil om munnen. De fleste "dårlige" jobber kjennetegnes ved at samfunnet fungerer dårligere uten at vi har noen som gjør dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mer verdi i et yrke hvor det produseres noe udiskutabelt nyttig, og dette kan godt være alt fra renhold til læreryrket. De mest intetsigende menneskene jeg kjenner jobber i oljen, og tjener (vel, tjente...) godt, men hadde ellers lite å komme med. Hvilken verdi man legger i et yrke henger sammen med hva man ellers anser som verdiskapning. Det ligger mer verdiskapning i å ta vare på barn og eldre enn å jobbe med markedsføring for et selskap som bare pusher dritt (tenk Grandiosa).

 

Hele Norges velstand står på oljebransjens skuldre, så jeg stusser på at du ser ned på den type arbeid. Nei, det er ikke miljøvennelig og vi må tenke nytt. Men vi hadde heller ikke eid flisa i veggen i dag om det ikke hadde vært for disse "intetsigende" menneskene..

Anonymous poster hash: fd85c...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hele Norges velstand står på oljebransjens skuldre, så jeg stusser på at du ser ned på den type arbeid. Nei, det er ikke miljøvennelig og vi må tenke nytt. Men vi hadde heller ikke eid flisa i veggen i dag om det ikke hadde vært for disse "intetsigende" menneskene..

Anonymous poster hash: fd85c...85c

 

 

Jeg har god innsikt i hva oljen har betydd for økonomien. Og ja, jeg er nok litt i overkant miljøaktivist og mener at vi er nødt til å dra bremsene til ganske kraftig.

Problemet (i den grad det er noe problem å snakke om) jeg har med mine bekjente i "oljå" er at jeg personlig synes de er kjedelige. Ikke dermed sagt at alle er det, men for de få jeg kjenner er penger og status ekstremt viktig. Det har nok like mye å gjøre med miljøet de ferdes i som noe annet.

 

Det ble nok et ganske dårlig eksempel, var egentlig ment å understreke kontrasten mellom "dårlige" utdannelser og jobber kontra "gode" ditto, her altså oljebransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har god innsikt i hva oljen har betydd for økonomien. Og ja, jeg er nok litt i overkant miljøaktivist og mener at vi er nødt til å dra bremsene til ganske kraftig.

Problemet (i den grad det er noe problem å snakke om) jeg har med mine bekjente i "oljå" er at jeg personlig synes de er kjedelige. Ikke dermed sagt at alle er det, men for de få jeg kjenner er penger og status ekstremt viktig. Det har nok like mye å gjøre med miljøet de ferdes i som noe annet.

 

Det ble nok et ganske dårlig eksempel, var egentlig ment å understreke kontrasten mellom "dårlige" utdannelser og jobber kontra "gode" ditto, her altså oljebransjen.

Ok fatter:) Er selv "hippie" i den forstand når det kommer til å leve bærekraftig og tenke miljøvennelig, kjører elbil++ men jeg har også hele familien min offshore og med tanke på all den innsatsen og risikoen de har utsatt seg for å forsørge meg og mine igjennom oppveksten så blir jeg vel bare litt hissig når jeg hører folk omtale oljebransjen som en hær røde djevler med øyne bare for profitt:P

Anonymous poster hash: fd85c...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir muligens litt off topic. Ser at flere mener at  mangel på vgs er en dårlig utdannelse. Det er jeg for så vidt enig i også. Selv fullførte jeg kun 1 året på vgs. Skolen på tiden fungerte ikke så bra for meg, men jeg jobbet! Jeg har hatt jobber som folk vil sett på som drittjobber, men jeg sto på og fikk gode referanser. Skapte meg en lang arbeidserfaring som er vel så viktig.

 

Nå er jeg i midten av 30 årene og har 2 korte (1 årige) utdanninger bak meg, og jeg har akkurat begynt på en bachelor.

 

Det kommer an på, driver du dank og har bare "livets skole" vil jeg påstå at du har dårlig utdanning. Men det er mange som har jobbet seg oppover uten mye utdanning.

 

Jeg er glad for at noen trives med å kaste mitt søppel, sette varer på plass i butikkene, feie gatene osv. Det hjelper ikke med en doktorgrad og en høy stilling om du ikke trives i jobben din.

 

 



Anonymous poster hash: 7eb67...5da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dårlig jobb, så tenker jeg ikke på et bestemt yrke. I alle yrker, så kan man finne dårlige jobber. Kanskje du blir utnyttet på jobben, ugunstige arbeidstider, kanskje du blir utsatt for giftige kjemikalier, osv.

 

Jeg vil ikke si at det finnes noen dårlige utdannelser. 



Anonymous poster hash: a9bbe...9e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Marsvinet

Dårlig utdannelse: utdannelde som ikke gir arbeid (medievitenskap, utviklingsstudier, div. "hobbystudier" etc). Dårlig jobb = å ikke ha jobb eller å jobbe svart/kriminalitet.

Endret av Marsvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en kjedelig kontorjobb og vil kategorisere den som dårlig, kjedelig eller noe i den kategorien der. Dog, så er lønnen veldig ålreit og fungerer fint for oss å leve på.  



Anonymous poster hash: f275c...b07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

 

rundt 18-19 000 etter skatt...

Anonymous poster hash: a92a4...3d4

 

 

Det må da være en ganske ålreit lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jobben får deg til å smile eller er nyttig for andre er det en god jobb uansett.

 

Det er nok av jobber som utnytter og sliter på både kropp og psyke, men man må veie opp for hva man ønsker å vektlegge selv. Noen setter penger først, andre setter trivsel. Så lenge man får det man selv ønsker ut av jobben så er det vel godt nok. Hva det er, er forskjellig for hver enkelt.



Anonymous poster hash: fd85c...85c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...