Gå til innhold

Barnebursdag, ikke svare på invitasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men eldre har vel primært ansvar for seg selv?

Når man har (små) barn, så er man barnets viktigste kommunikasjonsverktøy. Da bør man faktisk følge med og ikke sjekke e-posten sin hver 14. dag.

 

Det var mobiler det gjaldt i det kommentaren du siterte.

 

Alle pleier å ha minst en kanal som er kjapp kommunikasjon, og da har man brukt mobil og ringing til viktige beskjeder. Jeg har ganske stort barn nå, og har fortsatt ikke fått info som barnet trenger via epost. Som nevnt tidligere, hadde det blitt endret så hadde jeg nok måtte endret rutinen min også, men foreløpig er det ikke nødvendig :)

 

Men TS: Hvor mange var det som kom?

Anonymous poster hash: 6a197...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart at det er så ulikt dette med mailbruk. Jeg er vant med at det kommer informasjon både fra barnehage, skole, idrettslag, info fra tillitsvalgte i barnehage/skole osv via mail. Dere som aldri får mail, hvordan får dere informasjon? Går alt på papir? Its learning eller lignende portaler på nett? Jeg får ofte mer informasjon enn hadde vært egnet å sende via sms hvertfall.

At det for oppegående mennesker skal være så stress å sjekke mailen synes jeg er rart. Har man det på mobilen tar det ikke mange sekundene å åpne mailen raskt mens man lager middag, sitter på do eller når msn nå har tid og likevel har mobilen i nærheten.

Anonymous poster hash: 0445c...0b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det er så ulikt dette med mailbruk. Jeg er vant med at det kommer informasjon både fra barnehage, skole, idrettslag, info fra tillitsvalgte i barnehage/skole osv via mail. Dere som aldri får mail, hvordan får dere informasjon? Går alt på papir? Its learning eller lignende portaler på nett? Jeg får ofte mer informasjon enn hadde vært egnet å sende via sms hvertfall.

At det for oppegående mennesker skal være så stress å sjekke mailen synes jeg er rart. Har man det på mobilen tar det ikke mange sekundene å åpne mailen raskt mens man lager middag, sitter på do eller når msn nå har tid og likevel har mobilen i nærheten.

Anonymous poster hash: 0445c...0b9

 

Skole sender på papir, er det hastemelding (feks barnet er sykt og må hentes) så ringer de. Idrettslaget sender ut sms om at det har kommet ny mail med info. Tillitsvalgt sender referat på mail (dette vet man om, og man skal heller ikke svare på det). Hvorfor skal jeg sjekke mail oftere når det ikke er nødvendig? Ingen sender bursdagsinvitasjon på mail. Man kan ikke forvente at andre skal ha likt bruksmønster som en selv, man kan håpe og mene at alle bør ha det, men da må man nesten takke seg selv om man sender ut feks. invitasjon på mail. Realiteten er ikke slik at alle sjekker mail daglig. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realiteten er ikke slik at alle sjekker mail daglig. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

Men da oppgir man heller ikke mail som et mulig kontaktalternativ til andre foreldre.

Som sagt, jeg oppgir ikke mobil som et mulig kontaktalternativ til de som behøver å få rask kontakt med meg, fordi det kan ta 2-3 dager før jeg ser beskjeder på mobilen.

 

Fra andre foreldre er det vanlig at man får korte beskjeder, og invitasjoner til bursdag, og da er det greit at man oppgir den kontaktmuligheten som gir størst sjanse for at foreldrene får tak i en.

Og hvis man ikke sjekker mailen så ofte, er ikke dette det kontaktalternativet man bør velge å oppgi.

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men da oppgir man heller ikke mail som et mulig kontaktalternativ til andre foreldre.

Som sagt, jeg oppgir ikke mobil som et mulig kontaktalternativ til de som behøver å få rask kontakt med meg, fordi det kan ta 2-3 dager før jeg ser beskjeder på mobilen.

 

Fra andre foreldre er det vanlig at man får korte beskjeder, og invitasjoner til bursdag, og da er det greit at man oppgir den kontaktmuligheten som gir størst sjanse for at foreldrene får tak i en.

Og hvis man ikke sjekker mailen så ofte, er ikke dette det kontaktalternativet man bør velge å oppgi.

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

 

 

Men jeg vil jo ha bl.a. referatene på mail! 

 

Uansett så kan man ikke tro alle gjør det slik. Er det virkelig verdt å gjøre det slik av prinsipp når det gjelder en barnebursdag? Selv om de fleste sjekker mail vil du alltid finne de som ikke gjør det. Og på foreldrelista vi skrev oss på så var det ikke valgfritt å oppgi mail. Det stod ikke at mailen skulle brukes til noe, det stod kun en rubrikk med mail, mobil, hjemmetelefon, jobbnr, adresse etc. Når noen ber meg fylle ut det så fyller jeg ut det, jeg har jo mail. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men jeg vil jo ha bl.a. referatene på mail! 

 

Uansett så kan man ikke tro alle gjør det slik. Er det virkelig verdt å gjøre det slik av prinsipp når det gjelder en barnebursdag? Selv om de fleste sjekker mail vil du alltid finne de som ikke gjør det. Og på foreldrelista vi skrev oss på så var det ikke valgfritt å oppgi mail. Det stod ikke at mailen skulle brukes til noe, det stod kun en rubrikk med mail, mobil, hjemmetelefon, jobbnr, adresse etc. Når noen ber meg fylle ut det så fyller jeg ut det, jeg har jo mail. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

Får du referater fra foreldre?

Kan du ikke oppgi mail til barnehage/skole, slik at du får de referatene du ønsker, og samtidig si atdu ønsker å bli kontaktet på mobil av foreldrene?

 

Som sagt, siden jeg er utilgjengelig på mobil er det min fasttelefon og mailadresse som er oppgitt som kontaktinformasjon på klasselistene, og så lenge ingen prøver å få kontakt på mobil, er det ingen problemer å få kontakt med meg innen en time.

 

Jeg kan ikke forstå at det skal være så umulig for andre å oppgi den informasjonen der det er størst sannsynlighet for å få kontakt innen rimelig tid.

 

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Får du referater fra foreldre?

Kan du ikke oppgi mail til barnehage/skole, slik at du får de referatene du ønsker, og samtidig si atdu ønsker å bli kontaktet på mobil av foreldrene?

 

Som sagt, siden jeg er utilgjengelig på mobil er det min fasttelefon og mailadresse som er oppgitt som kontaktinformasjon på klasselistene, og så lenge ingen prøver å få kontakt på mobil, er det ingen problemer å få kontakt med meg innen en time.

 

Jeg kan ikke forstå at det skal være så umulig for andre å oppgi den informasjonen der det er størst sannsynlighet for å få kontakt innen rimelig tid.

 

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

 

 

Ja, FAU og foreldrekontakter skriver referat og sender ut. Jeg oppgir flere kontaktmuligheter, de får alltids tak i meg på minst en av dem. Mail er ikke brukt for viktige beskjeder, er barnet sykt så ringes det, det er lite annet som haster av info på skolen. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, FAU og foreldrekontakter skriver referat og sender ut. Jeg oppgir flere kontaktmuligheter, de får alltids tak i meg på minst en av dem. Mail er ikke brukt for viktige beskjeder, er barnet sykt så ringes det, det er lite annet som haster av info på skolen. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

Nå tenkte jeg i foreldresammenheng (kontakt mellom foreldre), ikke skolesammenheng, men greit nok.

 

Jeg skjønner ikke dette behovet for å gjøre ting så komplisert.  Det må da gå an å si at daglig kommunikasjon ønskes gjennom telefon/sms, og at mailen kun brukes til referater dersom mailen ikke er i daglig bruk.  (Som jeg har gjort med mobil)

 

Når ikke annet er oppgitt, ser jeg på opplysningene på klasselisten, igjen i foreldresammenheng, som likeverdige kontaktmuligheter, og at mail er like gyldig som en sms.

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå tenkte jeg i foreldresammenheng (kontakt mellom foreldre), ikke skolesammenheng, men greit nok.

 

Jeg skjønner ikke dette behovet for å gjøre ting så komplisert.  Det må da gå an å si at daglig kommunikasjon ønskes gjennom telefon/sms, og at mailen kun brukes til referater dersom mailen ikke er i daglig bruk.  (Som jeg har gjort med mobil)

 

Når ikke annet er oppgitt, ser jeg på opplysningene på klasselisten, igjen i foreldresammenheng, som likeverdige kontaktmuligheter, og at mail er like gyldig som en sms.

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

 

 

Det er ikke nødvendig, det er nettopp slik det foregår. :) Alle som sender mail i skolesammenheng vet man om på forhånd. Ingen foreldre er så dumme at de sender ut invitasjon på mail, den er det ungene som får uansett. 

 

Poenget i tråden var vel uansett ikke dette, og TS har ikke svart med på hvor mange som kom. Men man må regne med at noen ikke leser mail selv om man gjør det selv, jeg har feks en annen oppfatning enn deg på hva som er standard hyppighet på å lese mail. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har alltid bursdagsinvitasjon kommet på papir med barnet hjem. Eller levert på døra. Nå når de har blitt større sendes det SMS mellom barna, og vi voksne avtaler ting oss imellom på SMS.

 

Informasjon fra skole og andre kommer på mail. Her får jeg ukeplaner, referater, informasjon om turer osv. Jeg har mailen på min smart telefon og har valgt å ikke få lydvarsel. Allikevel ser jeg når det er kommet nye mail og kan da se hva det er. Sånn får jeg den informasjonen jeg trenger.

 

Informasjon fra skolen ville vært veldig upraktisk å få på sms siden denne ofte er ganske lang. Noen ganger får vi på papir også men som regel nå går det meste via mail. Akkurat det trodde jeg var ganske vanlig idag og mer sikkert siden papirer barna har med hjem fortere blir borte enn en mail rett i mailboksen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lever invitasjoner på papir og be om at de som kommer gir svar.  Har opplevd selv å få innbydelsen på torsdag og bursdagsselskap lørdag, to dager etter innbydelsen kom, noe som er alt for sent. Eller at selskapet blir lagt første pinsedag ikke andre. Det er faktisk noen som drar bort i påsken eller pinsen som hadde kommet, hvis det ble lagt til andre påske/pinsedag. 

Invitasjoner bør komme senest onsdag helga før en ønsker å ha selskapet. Da har en 10 dager på seg.

Anonymous poster hash: 727ce...5a9

 

 

I "gamle dager" var det veldig vanlig at invitasjonen kom to-tre dager før selskapet! Ja, en gang fikk jeg til og med invitasjonen dagen før. Og for noen passer det bedre å ha selskapet første pinsedag, ikke andre.. Jeg opplevde to ganger jeg feira bursdag i helga at ei av gjestene ikke kom fordi familien dro på hyttetur de helgene. 

 

 

Det var ikke jeg som tok opp epost-invitasjonene først, jeg har kommentert til slutt her. 

 

Og jeg trenger jo ikke sette på noen slags varsling, jeg får alle beskjeder jeg trenger å få. Ingen sender viktig info på mail til meg, er det en viktig mail som skal komme så sjekker jeg oftere (da ofte fordi jeg vet at jeg har en kundeservice-samtale med noen, venter på leveringsbekreftelse, har bedt om referat på mail etc). 

 

Så eposten min er et kontaktalternativ, men det finnes ingen uskreven regel for hvor ofte man skal sjekke. Man for fortsatt kontakt selv om det tar to uker før jeg leser den. 

 

Har en eneste gang glemt å si fra at barnet ikke kom på bursdag, og her er det ca 20 bursdager i året, som har drevet på i 7 år. Jeg har aldri tenkt tanken på å sende invitasjon i mail, vi sender på papir. Skal hele klassen eller alle jentene/guttene i klassen bli invitert har man lov å levere på skolen. Har jeg måtte endret tidspunkt eller gi beskjed om klær så har jeg sendt sms til alle foreldrene. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

 

Når du ikke sjekker mailen så ofte, hva er det som får deg til å tro at du ikke får noe viktig epost? Og ja...sms eller papir er alltid bedre enn mail når man sender ut bursdags-invitasjoner!

 

Dersom man aldri bruker eposten, så er det vel ingen grunn til å sjekke den noe særlig. Men som noen sa, ikke oppgi den heller i såfall

Anonymous poster hash: 8ed68...6c2

 

 

...og da er det vel strengt tatt ingen grunn til å ha den heller... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke nødvendig, det er nettopp slik det foregår. :) Alle som sender mail i skolesammenheng vet man om på forhånd. Ingen foreldre er så dumme at de sender ut invitasjon på mail, den er det ungene som får uansett. 

 

Poenget i tråden var vel uansett ikke dette, og TS har ikke svart med på hvor mange som kom. Men man må regne med at noen ikke leser mail selv om man gjør det selv, jeg har feks en annen oppfatning enn deg på hva som er standard hyppighet på å lese mail. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

Dette er ikke poenget med tråden, men likevel relevant siden trådstarter ble kritisert for å benytte seg av et av de kontaktmulighetene som var oppgitt.

 

Du mener folk er dumme som sender invitasjoner via mail, fordi du ikke alltid sjekker mailen din daglig, men som jeg flere ganger har prøvd å si, for noen andre er det nesten umulig å få kontakt pr mobil, mens mail er den enkleste måten å få kontakt på.

 

Men når du sier at folk som ikke gjør som deg er dumme, har du mistet all troverdighet i denne diskusjonen.

Anonymous poster hash: 0e9bf...8de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing i forhold til det å svare/ikke svare og komme/ikke komme:

Men hvor har det blitt av tradisjonen med å sende med barna innbydelser hjem.

Eller evt sende i posten hvis ikke alle blir invitert.

Tenk så stolte de blir av å ha fått en innbydelse til selskap :). Tror ikke de får samme følelsen av at mor eller far får en sms eller en mail.

Kanskje det blir fler som møter opp også. Nettopp fordi de er glade for å ha blitt innvitert og har lyst til å gå.

Anonymous poster hash: 2b1e4...397

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi deler ut innbydelser på barnehage og skole. Men følger opp med sms til de som ikke svarer. Har ikke opplevd at noen ikke har svart etter purring på sms.

 

Vi har forøvrig facebook gruppe for foreldrene til skoleklassen, hvor vi også sier i fra om at invitasjon er delt ut på skolen og oppgir informasjonen som stod på invitasjonen. Slik sikrer vi oss at foreldrene får med seg at det faktisk er delt ut en invitasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

 

Det var mobiler det gjaldt i det kommentaren du siterte.

 

Alle pleier å ha minst en kanal som er kjapp kommunikasjon, og da har man brukt mobil og ringing til viktige beskjeder. Jeg har ganske stort barn nå, og har fortsatt ikke fått info som barnet trenger via epost. Som nevnt tidligere, hadde det blitt endret så hadde jeg nok måtte endret rutinen min også, men foreløpig er det ikke nødvendig :)

 

Men TS: Hvor mange var det som kom?

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

Ja? Poenget mitt er fortsatt at eldre flest har ansvar for seg selv, ergo kan de fint la mobilen ligge i 14 dager uten at det rammer andre enn dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

 

Skole sender på papir, er det hastemelding (feks barnet er sykt og må hentes) så ringer de. Idrettslaget sender ut sms om at det har kommet ny mail med info. Tillitsvalgt sender referat på mail (dette vet man om, og man skal heller ikke svare på det). Hvorfor skal jeg sjekke mail oftere når det ikke er nødvendig? Ingen sender bursdagsinvitasjon på mail. Man kan ikke forvente at andre skal ha likt bruksmønster som en selv, man kan håpe og mene at alle bør ha det, men da må man nesten takke seg selv om man sender ut feks. invitasjon på mail. Realiteten er ikke slik at alle sjekker mail daglig. 

Anonymous poster hash: 6a197...255

 

SMS om at man har sendt e-post er noe av det mest provoserende jeg vet om - snakk om bortkastet tidsbruk  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En liten avsporing i forhold til det å svare/ikke svare og komme/ikke komme:

Men hvor har det blitt av tradisjonen med å sende med barna innbydelser hjem.

Eller evt sende i posten hvis ikke alle blir invitert.

Tenk så stolte de blir av å ha fått en innbydelse til selskap :). Tror ikke de får samme følelsen av at mor eller far får en sms eller en mail.

Kanskje det blir fler som møter opp også. Nettopp fordi de er glade for å ha blitt innvitert og har lyst til å gå.

Anonymous poster hash: 2b1e4...397

Nå var det vel i TS tilfelle snakk om et meget lite barn. For lite til å holde greie på en invitasjon. (det er snakk om en barnehageavdeling)

 

I barneskolesammenheng er vel kutymen de fleste steder (håper jeg) fremdeles slik at barnet får med en invitasjon det får dele ut til sine venner. Og da er jo også kutymen slik at barnet selv må gi avbud - det er alltid den inviterte som gir tilbakemelding, og jeg ser ikke poenget med å unnta et skolebarn fra basic folkeskikk; et barn på 2-4 derimot ser jeg ikke poenget med at melder avbud selv.

 

Invitasjonen til et barnehagebarn er jo uansett ikke "vi ønsker deg velkommen til bursdag" men "vi ønsker deg og en av dine foresatte velkommen til bursdag".

Anonymous poster hash: 496db...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

 

Nå var det vel i TS tilfelle snakk om et meget lite barn. For lite til å holde greie på en invitasjon. (det er snakk om en barnehageavdeling)

 

I barneskolesammenheng er vel kutymen de fleste steder (håper jeg) fremdeles slik at barnet får med en invitasjon det får dele ut til sine venner. Og da er jo også kutymen slik at barnet selv må gi avbud - det er alltid den inviterte som gir tilbakemelding, og jeg ser ikke poenget med å unnta et skolebarn fra basic folkeskikk; et barn på 2-4 derimot ser jeg ikke poenget med at melder avbud selv.

 

Invitasjonen til et barnehagebarn er jo uansett ikke "vi ønsker deg velkommen til bursdag" men "vi ønsker deg og en av dine foresatte velkommen til bursdag".

Anonymous poster hash: 496db...add

 

Huff, nei, slik har det da aldri vært, og jeg håper at det aldri blir slik heller.

 

Jeg ser for meg tusenvis av misforståelser som kan komme hvis små barneskolebarn (alderen 6-10) skal ordne dette selv.

 

Bursdagsbarnet får ikke oversikt over hvem som kommer, og hvem som melder avbud, eller glemmer å gi foreldrene beskjed om dette.

 

Barn sier "vi kommer ikke", fordi de ikke liker bursdagsbarnet, har hatt en krangel, eller fordi de ikke har lyst av en annen grunn.

 

Barn sier "vi kommer", fordi det er mer forlokkende enn en allerede avtalt tur til bestemor på andre siden av landet.

 

 

 

Nei, invitasjonene deles ut av barna, men avtalene må gjøres mellom foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På våre skoler og barnehager har det kun vært vanlig med "gi beskjed om du IKKE kommer". Mitt inntrykk er at folk bare leser standardinformasjonen om hvor det skal være, når og hvem bursdagsbarnet er. Alt annet overses, men som regel sier man ifra om man ikke kan komme. Uavhengig om det står eller ikke. Og så har du et knippe foreldre som aldri sier i fra. Uansett.

 

Vi prøvde en gang å skrive at vi ønsket tilbakemelding uansett om de kom eller ikke. Det fikk vi ikke. Jeg var nervevrak på dagen, for jeg ante ikke hvem som kom - om noen kom overhodet, og vi hadde sendt ut papirinvitasjon og hadde ikke fått telefonliste på det tidspunktet (ny barnehage). Nesten alle kom. Det var bare ikke vanlig å si fra om de kom, derfor ga de ikke beskjed. Nytter ikke å skrive det, det leses ikke - eller overses. Så nå skriver vi bare at de skal si fra om de ikke kommer på SMS/ring til mobilnr mitt. Fungerer som regel. Det er de samme foreldrene som aldri gir beskjed, uansett hvem de er invitert til. Det overlever vi, så lenge det kommer en del, og så har vi som regel familiebesøk dagen etterpå, så kakene blir alltids spist opp :D Vi har faktisk opplevd at det har kommet ekstra barn som ikke var invitert (aner ikke hvem det var. Tror det var en venn av ene gjesten. Faren bare leverte den inviterte og kompisen(?) og gikk). Da var det jo bra at noen ikke dukket opp, da vi ikke var blitt så rutinerte at vi hadde ekstra godteposer :D

 

Når de er små og det kommer få, så er det ikke så krise. Det var et selskap med småen hvor kun 3 barn kom. Men da gikk det omgangssyken i barnehagen og alle (unntatt 2 som aldri sier i fra) hadde sagt i fra. De storkoste seg. Blir verre når en blir eldre og menneskeverdet blir målt i antall gjester.

 

Angående å ikke sjekke mail. Jeg har forståelse for at noen fortsatt ikke sjekker mail i 2015 (selv om tanta mi på 70 år faktisk greier det), men da bør en ikke oppgi mailadresse i listene som skal deles ut til foreldrene. Det blir som å oppgi feil telefonnummer! Enten sjekker en mail, eller så holder man den "hemmelig"



Anonymous poster hash: 6b089...4d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har igjen et "lass" når fire ikke kom/ikke svarte?

 

Brus er holdbart. Jeg synes barn spiser generelt lite kaker i bursdager. Jeg har stått igjen med masse kake etter at alle jeg ventet på kom. Vanlige sjokoladekaker, brownies og gele er det som spises mest hos oss.

 

For bursdager på lekeland/bowling/kino/svømmehall må man ha et antall å forholde seg til. For hjemmebursdager orker jeg ikke å bli sint og fornærmet. Jeg baker for mye uansett, og har fryser. Og kaker er populært å ta med på jobben dagen derpå. Brus er holdbart i månedsvis.

 

Ikke lag "krig" av dette, det går bare ut over barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...