Gå til innhold

avstå fra alkohol


Jeanine

Anbefalte innlegg

Gjør dere det i prøveperioden? Vi har blitt prøvere og jeg tenker litt på det om jeg da ikke bør drikke sånn i tilfelle jeg skule være gravid uten å vite om det.. Vi er absolutt ikke stordrikkere, men skal blant annet i bryllup til helgen. Har hørt noe om at moren og fosteret ikke har felles kretsløp før etter noen uker, og at det da ikke ha noen betydning m alkohol de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var ikke avholden fra alkohol, men jeg hadde heller ingen fylle-kule helga før jeg ventet mens, liksom.

Men jeg drakk alkohol i moderate mengder da.

Det skal ikke være farlig å drikke alkohol før en har testet positivt, nettopp fordi det ikke er noen "sammenheng" mellom mor og barn før etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke avholden fra alkohol, men jeg hadde heller ingen fylle-kule helga før jeg ventet mens, liksom.

Men jeg drakk alkohol i moderate mengder da.

Det skal ikke være farlig å drikke alkohol før en har testet positivt, nettopp fordi det ikke er noen "sammenheng" mellom mor og barn før etter noen uker.

Takk for svar! Da blir det et par glass på meg i helga, men ingen fyllekule! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange ulike meninger om dette, og for noen uker siden gikk vel en eller annen lege ut og sa at man burde avstå fra alkohol i hele prøveperioden. Det ville nok selvfølgelig kanskje være det beste, men jeg tror man kommer langt med sunn fornuft. Selv prøver jeg å være litt forsiktig i perioden mellom EL og mens, men ofte dukker det opp anledninger (f.eks bryllup) hvor det blir servert alkohol, og da tar jeg kanskje et glass eller to, men unngår "flatfyll". Dersom jeg blir gravid, vil jeg selvfølgelig unngå all alkohol fra den dagen jeg vet at jeg er gravid, men jeg synes det er en veldig stor belastning dersom andre skulle tro at jeg er gravid hvis jeg ikke er det, og dersom jeg nå plutselig takker blankt nei til alkohol, begynner ryktene å gå med en gang. Dette kan virke som en bagatell for mange, men når man sliter nok som det er med at man ikke blir gravid, ønsker man gjerne å unngå den tilleggsbelastningen det er at folk begynner å tro at man er gravid når man ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke avstått fra alkohol...da prøveperioden vår har pågått i over to år nå.. :wink:

Jeg synes at det å leve som normalt har vært det viktigste..det er klart at jeg tar meg ingen voldsomme fyllekuler de dagene i mnd. jeg forventer at noe skal ha skjedd..men ellers prøver jeg å leve mest mulig normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever helt som normalt, jeg.

(Men så går det år mellom fyllekulene mine også, da...)

Et par glass vin i ny og ne tviler jeg sterkt på om kan være skadelig mens man prøver. Men når jeg blir gravid kommer jeg ikke til å røre en dråpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...