Gjest Mythic Skrevet 23. august 2015 #41 Skrevet 23. august 2015 Hvis foreldrene ikke klarer å finansiere privatskole for datteren, burde hun ikke gå der, eventuelt få seg en jobb og bidra selv. Dette er ikke ditt ansvar, og du bør absolutt sørge for ditt eget barn. Spesielt med tanke på at mannen din ikke kommer til å bidra noe i forhold til sønnen din. Jeg hadde nok vært egosentrisk her, og satt mitt eget barn først. Det gjør jo mannen din med sitt barn.
Gjest O.G. Skrevet 23. august 2015 #42 Skrevet 23. august 2015 Hvis foreldrene ikke klarer å finansiere privatskole for datteren, burde hun ikke gå der, eventuelt få seg en jobb og bidra selv. Dette er ikke ditt ansvar, og du bør absolutt sørge for ditt eget barn. Spesielt med tanke på at mannen din ikke kommer til å bidra noe i forhold til sønnen din. Jeg hadde nok vært egosentrisk her, og satt mitt eget barn først. Det gjør jo mannen din med sitt barn. Nemlig.
Kattugla Skrevet 23. august 2015 #43 Skrevet 23. august 2015 Jeg tenker på hva som er best, og så har det blitt nevnt på at jeg ikke bidrar. Ikke far som sier dette.Anonymous poster hash: a1a13...2ca Da får du si det som det er (hvis vedkommende nevner det igjen); at det er allerede 3 stk som er med på å forsørge din stedatter, mens du er alene om å forsørge ditt barn. Det er ikke rettferdig at det blir mindre på ditt barn fordi din mann har sagt ja til privatskole han i utgangspunktet ikke har råd til. Jeg skjønner at det er kjipt for dere alle at din mann må jobbe ekstra for å få dette til, men slik går det hvis man velger å leve over evne og din mann nyter allerede godt av at du bidrar ekstra i hjemmet og i ferier. Du trenger ikke å betale skolepenger for hans datter også. Min personlige mening er uansett at hvis 3 inntekter er knapt nok til å forsørge én unge er det snakk om prioriteringer og andre kan ikke forventes å steppe inn og betale. 5
Kattugla Skrevet 23. august 2015 #44 Skrevet 23. august 2015 Foreldrene kommer ikke til å vurdere og redusere noen goder. Hun får mye klær og andre ting.Hun jobber ikke ved siden av skolen. Anonymous poster hash: a1a13...2ca Så ikke denne i stad. Noen foreldre klarer dessverre ikke tanken på at barna ikke får alt de ønsker seg; jo mer jeg leser, jo mindre synes jeg du trenger å ha dårlig samvittighet for å prioritere ditt eget barn.. 5
Tante-Sofie Skrevet 23. august 2015 #45 Skrevet 23. august 2015 Jeg hadde ikke gjort det. Her har vi ett barn hver og forsørger vårt eget barn. Jeg kan kjøpe småting til stedatteren min, og er opptatt av at hun og sønnen min skal få likt når det gjelder gaver og sånt utenom bursdag. Men store ting er jeg ikke med på å sponse, og mannen min sponser heller ikke store ting til sønnen min. Hadde noen "nevnt" at jeg ikke bidrar til en slik ting som det der, hadde jeg blitt ganske provosert. Skal jeg bidra økonomisk, skal jeg også ha med medbestemmelsesrett, men det ønsker jeg jo egentlig ikke.
Biloba Skrevet 24. august 2015 #46 Skrevet 24. august 2015 Ja, men det hadde jo gagnet TS å få en mann som ikke måtte jobbe så mye ekstra. En mer uthvilt og glad mann kanskje. Vanskelig å svare egentlig, når man ikke kjenner alle detaljene. Men utfra mitt ståsted så hadde nok jeg gjort det, klarer bare ikke å se på at noen jeg er glad i må slite ekstra mens jeg klarer meg bra. Kanskje litt for lite egoistisk... Anonymous poster hash: d527a...39c Dette er ikke egentlig en familie som sliter ekstra. Det er et skilt par som har valgt å ta på seg en ekstra dyr utdannelsesavgift for at datteren skal få følge sin idrettsinteresse. Alernativet er at hun hadde fått en vanlig god utdannelse på offentlig videregående, som det store flertallet av ungdommer får mulighet til. TS dekker allerede mer av familiens utgifter enn far, og far hadde nok kunnet dekket sin del selv om det ikke var pga denne prioriteringen. TS trenger ikke å bidra til at det ene barnet får så mye mer enn det andre. Hadde det vært snakk om at far hadde dårlig økonomi og stedatter fikk mindre enn vanlig, ville det vært noe annet. 1
wintergirl Skrevet 24. august 2015 #47 Skrevet 24. august 2015 Syns mora til jenta skal bidra mer. Bare frekt å forvente at datteren deres skal prioriteres over alle når du selv har et barn som trenger din hjelp senere. Bidrar moren til jenta mer så kan også mannen din jobbe mindre.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 24. august 2015 #48 Skrevet 24. august 2015 Far vil ikke ta den krangelen....Anonymous poster hash: a1a13...2ca Å, som jeg misliker folk som er konfliktsky.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #49 Skrevet 24. august 2015 Om du ønsker at hun skal drive med dette, så er det opp til deg selv. Er ille at foreldre må jobbe overtid for å oppfylle barnas dyre kravAnonymous poster hash: b1b19...57d
Leeloo Skrevet 24. august 2015 #50 Skrevet 24. august 2015 Å, som jeg misliker folk som er konfliktsky. Helt klart, det blir jo i hvert fall feil at TS skal måtte sponse fordi far ikke vil ta en diskusjon med mor. Hvor mye bidrar forresten stefaren? Det er jo mulig at det er der spørsmålet har oppstått, at han bidrar og ikke TS (ikke at det automatisk gjør at TS også må bidra). Vi har også min/din/vår, og alle betaler for sitt barn (dvs. at vi kun spleiser på vårt felles). Klarer ikke se for meg en situasjon der vi går fra hverandre, far får ny samboer, og så skal jeg kreve henne for en kostnad hun ikke hadde noen medbestemmelse i at oppsto. Slik jeg forstår det er det far/mor som har avgjort at datteren skal gå på denne skolen, og så lenge TS ikke ble tatt med på råd allerede da det ble avgjort ser jeg ikke hvordan hun har noen forpliktelse nå. Hadde det ikke medført noen forsakelse overhode for TS, at hun hadde så høy lønn at det uansett var penger til overs, ville det kanskje blitt noe annet, men her har hun et særkullsbarn som vil få mindre, og da er det ikke greit.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #51 Skrevet 24. august 2015 Jeg syns ikke du skal hjelpe til. Hva om det blir slutt da? Da sitter du igjen med en følelse av at du har betalt utdannelsen til barnet hans.. Studenten kan få seg jobb. Anonymous poster hash: 50226...dc6
Gjest O.G. Skrevet 24. august 2015 #52 Skrevet 24. august 2015 Om du ønsker at hun skal drive med dette, så er det opp til deg selv.Er ille at foreldre må jobbe overtid for å oppfylle barnas dyre kravAnonymous poster hash: b1b19...57d Det skulle bare mangle hvis barnet er en begavelse i noe, for det er jo ikke greit at bare de rikes barn skal få utvikle sine evner. Dog, når det er sagt så gir TS allerede nok her.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #53 Skrevet 24. august 2015 Takk for mange gode svar. Ser at jeg kan fortsette som før, og ikke ha dårlig samvittighet for at mannen må jobbe noe ekstra til tider. Jeg har jo ingenting å si ift forbruket her, så mener det blir feil at jeg skal betale på dette, når jeg også har et barn som vil trenge ekstra penger om et par år.Anonymous poster hash: a1a13...2ca 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #54 Skrevet 24. august 2015 Jeg regner med at det er på Vang hun skal gå...? Da kan hun jo søke på forskjellige stipender, evt borteboerstipend, forskjellige legater og også studielån.Anonymous poster hash: d8d23...7da
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #55 Skrevet 24. august 2015 Jeg regner med at det er på Vang hun skal gå...? Da kan hun jo søke på forskjellige stipender, evt borteboerstipend, forskjellige legater og også studielån.Anonymous poster hash: d8d23...7da Nei, det er det ikke. Hun får ikke studielån fordi hun er under 18. Hun får bortebo - men det dekker jo kun boutgifter, ikke klær/mat/turer/utstyr. Anonymous poster hash: a1a13...2ca
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #56 Skrevet 24. august 2015 Ja, men det hadde jo gagnet TS å få en mann som ikke måtte jobbe så mye ekstra. En mer uthvilt og glad mann kanskje. Vanskelig å svare egentlig, når man ikke kjenner alle detaljene. Men utfra mitt ståsted så hadde nok jeg gjort det, klarer bare ikke å se på at noen jeg er glad i må slite ekstra mens jeg klarer meg bra. Kanskje litt for lite egoistisk... Anonymous poster hash: d527a...39c Jeg syne ikke det ligner noen ting at far skal måtte jobbe så mye ekstra for at datteren skal kunne gå på en dyr privat skole heller. Det er mange sider ved denne saken jeg synes virker egoistisk. På meg virker det som om far har fått tildelt en løsning av mor og datter, en løsning han egentlig ikke har råd til, men som han tydeligvis ikke har klart å si nei til. Dette kan koste ham både forhold og helse. Nei vet du hva. Har mor råd til å la datteren gå på den skolen, får hun bidra etter evne og ikke forlange at far skal putte inn halvparten. Ts skal selvfølgelig prioritere sønnen sin. Anonymous poster hash: f2c2f...473 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #57 Skrevet 24. august 2015 Selvsagt skal du ikke ha dårlig samvittighet!! De har selv valgt dyr skole og dyr hobby til jenten sin. Fikk DU lov til å være med å bestemme om hun fikk lov til å gå på denne skolen? Nei? Da får de ta konsekvensene selv. Mor og stefar har bedre inntekt. Det er smart. Det er noe mannen din bør tenke på også om han skal få råd til dette dyre valget sitt. Så lenge du setter av penger til barnet ditt, så skal du ikke ha dårlig samvittighet! Hvor mye jobber mannen din? Anonymous poster hash: c71f4...487
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #58 Skrevet 24. august 2015 Noen foreldre er sånn. ..koste hva det koste vil. Et eksempel på at par med særkullsbarn ikke bør ha felles økonomi. så får foreldrene vurdere om de har råd til dette. Bruk pengene til sparing til ditt barn skal studereAnonymous poster hash: b1b19...57d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #59 Skrevet 24. august 2015 Nei, det er det ikke. Hun får ikke studielån fordi hun er under 18. Hun får bortebo - men det dekker jo kun boutgifter, ikke klær/mat/turer/utstyr. Anonymous poster hash: a1a13...2ca Ok. Men det er veldig mange legater hun kan søke støtte fra, til turer og utstyr. Legathåndboken selges i bokhandelen og dekker alt mulig rart man kan søke om støtte til.Anonymous poster hash: d8d23...7da
Gjest Blomsterert Skrevet 24. august 2015 #60 Skrevet 24. august 2015 Takk for mange gode svar. Ser at jeg kan fortsette som før, og ikke ha dårlig samvittighet for at mannen må jobbe noe ekstra til tider. Jeg har jo ingenting å si ift forbruket her, så mener det blir feil at jeg skal betale på dette, når jeg også har et barn som vil trenge ekstra penger om et par år.Anonymous poster hash: a1a13...2ca Syns du skal bruke pengene på ditt eget barn jeg.Det er snilt av deg å vurdere om du skal hjelpe til,men du bruker jo endel mer penger enn han til felles ferier osv,så du trenger ihvertfall ikke ha dårlig samvittighet.Jeg skjønner at datteren hans har utbytte av privat skolen,og syns det er fint at hun får muligheten.Men det har ikke vært din avgjørelse,og faren har jo valgt dette med konsekvenser om mye jobbing.Så bruk ikke mer penger på andres valg.Kan ikke helt forstå at mannen din ville tatt i mot heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå