Gå til innhold

Vaske seg uten vann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har man ikke tilgang på vann til å vaske seg med, kan man rett og slett ikke vaske seg. Lukta er naturligvis et lite problem da, men her i Norge er det da elver og innsjøer overalt. Uansett fører dårlig hygiene til større smitterisiko. så man bør i alle fall ikke være oppi ansiktet til andre osv når man ikke kan vaske seg på hendene ofte. 

 



Anonymous poster hash: fb61b...dec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er kjent med Semmelweis og Nightingale, så blir jo før det. Ble bare interessert i alternative metoder som ble brukt, selv om det ikke var like nøye da nettopp fordi det ikke var så lett å få tak i vann. Så er vel kanskje ikke så mye å velge i.



Anonymous poster hash: 2658a...867
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at i ørkenen kan man bruke sand til å rengjøre seg med. Jeg aner ikke om det funker, men iallfall hendene kan man nok skrubbe med sand.

Ellers kan jeg tenke meg at visse planter kan brukes til rengjøring, uten at jeg vil mene for mye om nøyaktig hvilke planter det kan være tale om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at i ørkenen kan man bruke sand til å rengjøre seg med. Jeg aner ikke om det funker, men iallfall hendene kan man nok skrubbe med sand.

Ellers kan jeg tenke meg at visse planter kan brukes til rengjøring, uten at jeg vil mene for mye om nøyaktig hvilke planter det kan være tale om.

 

Kaktussaft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktussaft?

Noen kaktuser har saft som bevirker sårdannelse i huden fordi den er etsende. Det er ikke riktig å anbefale.

Derimot kan man nok få en god skrubb med sand - samme prinsipp som industrisåpe, som i tillegg til såpe ineholder små plastkuler som skraper vekk skitt. Imidlertid får man ikke såpeeffekten med bare sand, og jeg kan tenke meg at det ikke er særlig behagelig mot solbrent hud.

Anonymous poster hash: eff48...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har nevnt badstue / sweat lodge! Svetter ut dritten og skraper det av på ett eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ingen som har nevnt badstue / sweat lodge! Svetter ut dritten og skraper det av på ett eller annet vis.

Pisker det av. Med bjørkeris, svingt av barmfagre blondiner. :wow:

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ett eller annet sted at noen i Afrika eller hvor det var (ganske fattige folk hvert fall) vaska seg i kupiss. Og noen sånne stammer i ørkenen dekket seg i gjørme som visstnok var rengjørende på ett vis/holdt basselusker og skitt vekk:)

Anonymous poster hash: 96b70...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ett eller annet sted at noen i Afrika eller hvor det var (ganske fattige folk hvert fall) vaska seg i kupiss. Og noen sånne stammer i ørkenen dekket seg i gjørme som visstnok var rengjørende på ett vis/holdt basselusker og skitt vekk:)

Anonymous poster hash: 96b70...3a8

Ja, det stemmer. Jeg så en dokumentar fra mange herrens år siden om en stamme som levde av husdyrhold i et område der det var praktisk talt umulig å finne reint vann. Mennesker ble syke og døde av parasitter og faenskap. Men kyrne var motstandsdyktige, og det som kommer ut av ei ku, er sterilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...