Blådiamant Skrevet 21. august 2015 #21 Skrevet 21. august 2015 Har hørt om noen tilfeller der foreldrene + fadderne har middag, og resten bli invitert til kaffe. Men har inntrykk av at dette ikke er så vanlig lenger. Str. på gave synes jeg også har litt å si for din relasjon til barnet. Er du tante? Venninne med moren?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #22 Skrevet 21. august 2015 Kaffegjest i dåp, faktisk. Den var ny. Har aldri hørt om noe slikt, det virker da voldsomt pussig. Jeg ville sett på relasjonen til barnet, og gitt etter det. Det er barnet gaven er til, så jeg ville ikke "straffet" barnet ved å gi en kjipere gave. Anonymous poster hash: fa393...4a1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #23 Skrevet 21. august 2015 Dette var nytt for meg, aldri hørt om. Kirken er åpen for alle og jeg syns det er utrolig ufint å invitere til bare kaffe uansett om det er dåp eller bryllup. Anonymous poster hash: 52663...e0c
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 21. august 2015 #24 Skrevet 21. august 2015 Det høres smålig ut av vertsskapet. Jeg ville ikke gitt så mye. Kanskje en kopp fra mummitroll-serivset? Koster ca. 200 kr i butikk tror jeg, og det er flotte kopper for barn når de har kommet ut av "plastikk-kopp-tilværelsen". Det er sånn som er greit å gi som ikke koster så veldig mye.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #25 Skrevet 21. august 2015 Snakk om gjerrige og griske foreldre! Gi en barnebok e.l, det holder i massevis. Kirken er for øvrig åpen for alle, du kan selvfølgelig overvære gudstjenesten uten å være invitert. Det er helt normalt der jeg kommer fra. Årsaken er vel at man ønsker at flest mulig skal få komme, men har man stor slekt, har man kanskje ikke mulighet til å servere til alle. Har aldri hørt om at noen har spekulert i dette for å få mer gaver. Dåpen ender nok med å koste såpass at vinninga ville gått litt opp i spinninga der. Dåp har små krav til servering så lenge det er mat, da kutter man treretters fancu middag til fordel for noe billigere, så alle kan bli servert. I vår familie er det vanlig med snitter, men har også vært i dåp med gryterett og med rømmegrøt. Begge deler med tilbehør. Det koster ikke all verden, kaker kan man få hjelp til. Anonymous poster hash: 8a95c...efb
Gjest Snuppi Skrevet 21. august 2015 #26 Skrevet 21. august 2015 Enig i denne! Og så har jeg kun takket ja til å komme hvis jeg ikke hadde noe annet fore den dagen. Synes det er litt småfrekt å skille kaffegjester og middagsgjester i en dåp. Dåpen skal jo ikke være en stor samling a la bryllup, det er jo gjerne et mindre selskap for nær familie og faddere... (I min verden, i alle fall.)Anonymous poster hash: 28396...333 Vet du om hvor mange som er invitert til kaffe? Jeg ble invitert til kaffe i en dåp en gang. Dåpsbarnet har en veldig stor familie. Derfor valgte de å ha de nærmeste på middag og resten på kaffe.
Jolene Skrevet 21. august 2015 #27 Skrevet 21. august 2015 Merkelig å bare invitere til kaffe. Hadde gitt gave for 100-200 kr hadde det vært meg.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #28 Skrevet 21. august 2015 Du verden....to bordsettinger i dåp også? Litt mindre gave fra kaffegjest,tenker jeg. En skje,fat eller noen krAnonymous poster hash: 11106...085
Gjest O.G. Skrevet 21. august 2015 #29 Skrevet 21. august 2015 Du verden....to bordsettinger i dåp også? Litt mindre gave fra kaffegjest,tenker jeg. En skje,fat eller noen krAnonymous poster hash: 11106...085 Det er de nyeste....
Kjetil E Skrevet 21. august 2015 #30 Skrevet 21. august 2015 Noen er invitert til kirken? En dåp er da på en vanlig gudstjenestesøndag, så dit kan hvem som helst gå. Om man er kaffegjest eller middagsgjest i en dåp synes jeg ikke skal gjøre store utslaget på gavens størrelse. Gaven er til dåpsbarnet, ikke til foreldrene. Det har vært en del dåpsgavetråder her inne, og fritt fra hukommelsen er disse gavene ganske vanlige: - Barneservise - Barnebestikk - Smykker/liten sølje - Liten ryggsekk, f.eks den minste fra Bergans som ser ut som en bitteliten fjellsekk - De "store hvite" eventyrbøkene eller andre eventyrbøker - Pledd Gavenes pris avhenger litt av hvor nær man er og hva man har råd til. Alt fra 2-300 kr til 6-7-800 kr har vært nevnt. Selv har vi (som par) ofte gitt gave for 5-600 kroner. Det vi vanligvis har gitt er Bergans-sekken med ett eller annet innhold (termos, matboks, eventyrbok e.l.) Som oftest er dåp under vanlig gudstjeneste. Men en del menigheter arrangerer enkelte ganger egne dåpsgudstjenester. (Vet ikke årsaken til dette). Så kanskje det er en slik dåp barnet skal døpes I. Da er det gjerne en del barn som skal døpes og kanskje begrenset plass til den enkelte famile. Hvis ikke er det jo bare å stille I kirka, ingen kan nekte deg det hvis dåpen er under en vanlig gudstjeneste.
Gjest Gjest_Idja Skrevet 21. august 2015 #31 Skrevet 21. august 2015 Jeg har vært borti dåpsfeiring med over 100 gjester, og ikke en gang da har det vært kaffegjester - alle har fått mat. Ville uansett latt relasjonen til barnet styre hva man gir. Er det en venns barn eller en fjern slektning holder det med en enkel barnebok.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #32 Skrevet 21. august 2015 "Man ønsker at så mange som mulig kan komme" - ÆRLIG TALT, tror dere at barnedåp er noe spennende?! Det er en plikt, noe dritt kjedelig man lider seg igjennom for vennene sine. La folk slippe hvis du ikke engang gidder spandere mat på dem. Fysj og skam seg så selvsentrert det går an å bli!! Anonymous poster hash: e28ae...8c4 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #33 Skrevet 21. august 2015 Stor familie? Hvis gjestelisten vår hadde kommet på så mye at vi måtte skille de i middags og kaffegjester, så hadde vi invitert våre søsken og foreldre og besteforeldre og evt. hjemmeboende barn. Vi har ikke så stor familie, så da inviterte vi også våre onkler og tanter. Nå i konfirmasjonene har familien vokst seg så stor at da dropper vi våre tanter/onkler og får en gjesteliste på rundt 40 om alle kan komme. Anonymous poster hash: d2fd4...d20
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #34 Skrevet 21. august 2015 Slike koppe-/fatsett i porselen er veldig fine å få. Da gjør det ikke noe om man får flere heller. Vi har fått noen slike til våre barns dåper, og de har blitt flittig brukt. IKKE kjøp slike album ihvertfall. Vi fikk sånn 4-5 stk til hver dåp. Og 3-4 "min første tann/hårlokk", og 3-4 sparebøsser, og rammer med min første ditt og datt. Og tynne gullkjeder til gutter som aldri ble brukt. Anonymous poster hash: d2fd4...d20
Luckiness Skrevet 21. august 2015 #35 Skrevet 21. august 2015 (endret) Men er du sikker på du bare er kaffegjest? Kanskje de har formulert seg litt dårlig...som å skrive i invitasjonen "du er invitert på kaffe etter kirken" eller noe? Kanskje de bare skal ha enkel servering (kaffe og kaker)? Oi, så nå at du hadde svart på dette! Forslag til gaver da: En fin bilderamme, søt liten potte med blomst i, liten telysholder (kan jo brukes til pynt), en barnebok, et armbånd. Trenger ikke å være noe dyrt Endret 21. august 2015 av Luckiness
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #36 Skrevet 21. august 2015 Jeg har ikke hørt om kaffegjester i dåp, men her hvor jeg kommer fra, er det vanlig med etterpålag med kaffe og kake for de som ikke var invitert i den ordinære dåpen. Det hadde jeg da mine ble døpt. og da inviterte jeg naboer, venner og noen kolleger. Ikke for å få flere gaver, men for å få spist opp alle kakene som ble igjen. Også er det hyggelig med kaffeselskap Anonymous poster hash: efe7b...b41
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #37 Skrevet 21. august 2015 https://www.kitchn.no/nettbutikk/dekketoy/bestikk/barn/1009276/Jeg hadde kjøpt dette Anonymous poster hash: 942c3...78e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #38 Skrevet 22. august 2015 Det er helt normalt her vi bor hvertfall, både i barnedåp og konfrimasjon. Man har de nermeste på middag og gjerne venner, søskenbarn (stor slekt) osv er invitert til kaffe. Har ingen ting med gavene og gjøre.Anonymous poster hash: a9351...c39
SmileAtMeBaby Skrevet 22. august 2015 #39 Skrevet 22. august 2015 Høres helt på trynet ut med kaffegjester i dåp. Pleier det ikke som regel å være enkel servering (koldtbord, tapas el)? Da blir det alltid mat til overs, og nok til annenrangs gjester også. Hadde ikke kommet om jeg kun var kaffegjest.
sol87 Skrevet 22. august 2015 #40 Skrevet 22. august 2015 Snakk om gjerrige og griske foreldre! Gi en barnebok e.l, det holder i massevis. Kirken er for øvrig åpen for alle, du kan selvfølgelig overvære gudstjenesten uten å være invitert. Dåp har små krav til servering så lenge det er mat, da kutter man treretters fancu middag til fordel for noe billigere, så alle kan bli servert. I vår familie er det vanlig med snitter, men har også vært i dåp med gryterett og med rømmegrøt. Begge deler med tilbehør. Det koster ikke all verden, kaker kan man få hjelp til. Anonymous poster hash: 8a95c...efb Gryterett er hverdagsmat. Blant de jeg kjenner er serverer man festmat i selskap. Tapas og koldtbord er nok mye brukt (selv om jeg synes "koldtbord" som regel er av ganske lav kvalitet). Det koster blitt mer. Men det er ikke rart folk blir uvenner, når man henger seg opp i alle mulige detaljer og tar det i verste mening. At man liksom skal tolke seg fram til hva det "betyr" at man ble invitert slik og slik i en dåp. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå