Gå til innhold

Kaffegjest i dåp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er invitert som kaffegjest i dåp til helgen. Hva er det vanlig å gi i gave?

Anonymous poster hash: 48e4b...1c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OT, men dette er første gang jeg har hørt om kaffegjester i dåp. Jeg har ikke noe forslag til deg.

• Liker 21
Skrevet

Beklager avsporing, men er det vanlig? Aldri hørt om kaffegjester i dåp før.

• Liker 5
Skrevet

TS her, ikke jeg heller. Derfor er jeg ikke kjent med normen for gave når man er slik gjest.

Skrevet

Trodde alle var kaffegjester i dåp jeg.

Anonymous poster hash: feaad...f8b
  • Liker 3
Gjest Haaploes
Skrevet

Trodde alle var kaffegjester i dåp jeg.

Anonymous poster hash: feaad...f8b

Jeg også - pleier man ikke bare å ta en litt finere kirkekaffe hjemme? :vetikke:

Skrevet

OK, for å spesifisere. En gruppe gjester er invitert i kirken og til mat etter dåpen. En annen gruppe er invitert til å komme etter at maten er spist, på kaffe og kaker.

Skrevet

Er invitert som kaffegjest i dåp til helgen. Hva er det vanlig å gi i gave?

Aldri hørt om en gang. 

Skrevet

OK, for å spesifisere. En gruppe gjester er invitert i kirken og til mat etter dåpen. En annen gruppe er invitert til å komme etter at maten er spist, på kaffe og kaker.

Ok, foreldrene vil altså da ha flere gaver til baby, men vil ikke spandere mat på dere. 

Skrevet

Ok, foreldrene vil altså da ha flere gaver til baby, men vil ikke spandere mat på dere. 

Det var dette jeg tenkte, også.

• Liker 1
Skrevet

Hei TS.

Det jeg tenker er at gaven er til dåpsbarnet, ikke til foreldrene, så egentlig mener jeg du kan gi den samme gaven som om du hadde blitt invitert til middag (evt om du ikke hadde blitt invitert i det hele tatt). I så fall liker jeg veldig godt å gi eventyr-/sangbøker eller andre fine bøker, servise, smykke/slipsnål eller kanskje et egenheklet/-strikket babyteppe.

Forresten, om dåpen foregår i løpet av en vanlig gudstjeneste er kirken åpen slik at også du kan gå og overvære seremonien (om du vil). Du trenger ingen invitasjon til den.

Skrevet

OT men det var utrolig sært! Invitere bare til kaffe.. De ville ikke ha deg til mat altså, men ønsker deg til kaffen så de kan motta gave til barnet sitt? Virker nesten litt sånn.

Anonymous poster hash: 58e91...896

• Liker 2
Skrevet

Hva tenker du selv å gi da? Jeg tenker at en liten oppmerksomhet for f.eks 200 kr burde være nok. F.eks en bok. Har forsåvidt heller aldri hørt om kaffigjester i barnedåp, men.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Noen er invitert til kirken? En dåp er da på en vanlig gudstjenestesøndag, så dit kan hvem som helst gå. 

Om man er kaffegjest eller middagsgjest i en dåp synes jeg ikke skal gjøre store utslaget på gavens størrelse. Gaven er til dåpsbarnet, ikke til foreldrene. 

Det har vært en del dåpsgavetråder her inne, og fritt fra hukommelsen er disse gavene ganske vanlige:

- Barneservise

- Barnebestikk

- Smykker/liten sølje

- Liten ryggsekk, f.eks den minste fra Bergans som ser ut som en bitteliten fjellsekk

- De "store hvite" eventyrbøkene eller andre eventyrbøker

- Pledd

Gavenes pris avhenger litt av hvor nær man er og hva man har råd til. Alt fra 2-300 kr til 6-7-800 kr har vært nevnt. Selv har vi (som par) ofte gitt gave for 5-600 kroner. Det vi vanligvis har gitt er Bergans-sekken med ett eller annet innhold (termos, matboks, eventyrbok e.l.)

Skrevet

Nå, de her foreldrene er frekke og regner med å tjene på dette. Jeg ville ikke gitt for mer enn ca 200kr hvis det var meg.

Skrevet

Mye fint til rundt 200 på gullsmeden. Sånt til hårlokk og melketenner osv. Det er vel grei gave tenker jeg. Er uansett som oftest de nærmeste som gir litt dyrere eller penger.

Skrevet

Ville nok ikke gitt noe stort, da du ikke er invitert i dåpen. En barnebok holder...

Anonymous poster hash: 29491...416

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

Alt er avhengig av relasjon til barnet vil jeg si.

Jeg gir det samme til venners barn uavhengig om jeg er bedt eller ikke (man løser jo feiringen forskjellig).

Skrevet

Det er helt normalt der jeg kommer fra. Årsaken er vel at man ønsker at flest mulig skal få komme, men har man stor slekt, har man kanskje ikke mulighet til å servere til alle. Har aldri hørt om at noen har spekulert i dette for å få mer gaver. Dåpen ender nok med å koste såpass at vinninga ville gått litt opp i spinninga der. 

• Liker 4
Skrevet

Ville nok ikke gitt noe stort, da du ikke er invitert i dåpen. En barnebok holder...

Anonymous poster hash: 29491...416

Enig i denne!

Og så har jeg kun takket ja til å komme hvis jeg ikke hadde noe annet fore den dagen. Synes det er litt småfrekt å skille kaffegjester og middagsgjester i en dåp. Dåpen skal jo ikke være en stor samling a la bryllup, det er jo gjerne et mindre selskap for nær familie og faddere... (I min verden, i alle fall.)

Anonymous poster hash: 28396...333

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...