j86 Skrevet 21. august 2015 #61 Skrevet 21. august 2015 Jeg tok den vanskelige matten på VGS og trengte dermed den avanserte kalkulatoren til Texas Instruments. Husker ikke helt hva den koster, men rundt 1500 kr. Det fikk jeg som eneste bursdagsgave fra mine foreldre det året. Litt kjipt var det jo, men så nødvendigheten av det og deppa ikke akkurat for det i lange tider.. 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #62 Skrevet 21. august 2015 http://www.vilbli.no/?Artikkel=019885 Anonymous poster hash: 94e24...81a Hva er det som er uklart her? Dersom skolen legger opp opplæringen slik at du må ha pc både hjemme og på skolen, skal skolen holde deg med bærbar pc. Skolen kan da kreve at du betaler en årlig egenandel for pc-en. Denne årlige egenandelen kan ikke være høyere enn den laveste satsen for utstyrsstipend (967 kroner for skoleåret 2015–2016). Etter videregående skole skal du få beholde en slik pc. Det står jo nettopp det jeg har forklart lenger opp. Problemet her er at eleven har foreldre som ikke har tenkt på stipend enda, og skoleåret allerede har startet. Det er lang behandlingstid på stipend på høsten. Jeg har spurt om dette lenger opp, og nevnt avbetalingsløsningen de fleste skoler har. Anonymous poster hash: 494e0...f43
Maleficenta Skrevet 21. august 2015 #63 Skrevet 21. august 2015 Om han går videregående har han allerede en PC til skolebruk, om han går ungdomsskolen trenger han antakelig egen PC til det bruket. Uansett er en laptop til to tusen kroner fryktelig billig.Anonymous poster hash: 94e24...81a Men de kan jo kjøpe en litt skukkelig laptop til han som han både ksn bruke på skolen og hjemme istedet for en til 2000. Eller gi han penger til sykkel. Syns ikke det er rett at han skal få begge deler
Gjest Angry Man Skrevet 21. august 2015 #64 Skrevet 21. august 2015 Synes det bare skulle mangle at man får ting man trenger i skolesammenheng, og ikke som gave! En kalkulator i julegave... herregud. Best de var skikkelig fattige eller har jeg bare et ord og det er GJERRIG.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #65 Skrevet 21. august 2015 Synes det bare skulle mangle at man får ting man trenger i skolesammenheng, og ikke som gave! En kalkulator i julegave... herregud. Best de var skikkelig fattige eller har jeg bare et ord og det er GJERRIG. Å få ting til flere tusen, rett før man har bursdag, er feil. Anonymous poster hash: ee792...342 2
j86 Skrevet 21. august 2015 #66 Skrevet 21. august 2015 Synes det bare skulle mangle at man får ting man trenger i skolesammenheng, og ikke som gave! En kalkulator i julegave... herregud. Best de var skikkelig fattige eller har jeg bare et ord og det er GJERRIG. Bursdagsgave :-) Tja, jeg synes jo som sagt det var litt kjipt der og da, men så jo nødvendigheten av det.. Jeg tror kanskje ikke jeg ville gjort det selv til mine barn, men så tenker jeg kanskje ikke like fornuftig på penger som mine foreldre gjør De var og er ikke spesielt fattige, nei.
Gjest Angry Man Skrevet 21. august 2015 #67 Skrevet 21. august 2015 Bursdagsgave :-) Tja, jeg synes jo som sagt det var litt kjipt der og da, men så jo nødvendigheten av det.. Jeg tror kanskje ikke jeg ville gjort det selv til mine barn, men så tenker jeg kanskje ikke like fornuftig på penger som mine foreldre gjør De var og er ikke spesielt fattige, nei. Beklager. Bursdagsgave mente jeg. Jeg synes ærlig talt det høres skikkelig kjipt ut. Jeg hadde aldri gitt mine barn en slik bursdagsgave. Og jeg er ganske sparsommelig selv, gir mye til veldedighet osv, men det får da være måte på.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #68 Skrevet 21. august 2015 I fylket her er det slik at skole-PC på videregående blir leid/kjøpt på vgs. Dette fordi skolen skal ha kontroll på programmer/lisenser, tilgang osv. Elevene kan godt bruke skole-pc privat, men jeg har ikke hørt at private pc-er blir tillatt brukt på skolen. Når gutten da sier at han trenger en billig pc til skolebruk hadde jeg blitt skeptisk. Sjekk ut hvordan det er med skole-pc i deres fylke. Anonymous poster hash: ee7fd...0fa 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #69 Skrevet 21. august 2015 I fylket her er det slik at skole-PC på videregående blir leid/kjøpt på vgs. Dette fordi skolen skal ha kontroll på programmer/lisenser, tilgang osv. Elevene kan godt bruke skole-pc privat, men jeg har ikke hørt at private pc-er blir tillatt brukt på skolen. Når gutten da sier at han trenger en billig pc til skolebruk hadde jeg blitt skeptisk. Sjekk ut hvordan det er med skole-pc i deres fylke.Anonymous poster hash: ee7fd...0fa Må kjøpe gjennom skolen kanskje? Ikke vet jeg. På min skole får vi låne skole-pc, og om vi ødelegger noe/mister lader må man betale. Ellers er den helt gratis.Anonymous poster hash: ee792...342
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #70 Skrevet 21. august 2015 TS her igjen! Han er 16 år gammel. Har faktisk ikke satt meg inn i hvilken pc det er han trenger. Fikk bare beskjed om at han trenger en billig pc til skolebruk. Den pcen man får "låne" eller kjøpt av skolen, er det denne man MÅ ha, eller kan han ha med egen? Han har ikke søkt stipend enda. Vi trodde ikke han fikk det, men skal absolutt ta en titt på det. Vi ønsker ikke at han skal ta opp noe studielån i hvert fall, da betaler heller vi. Han kommer til oss i morgen, så jeg skal se på dette pc-greiene, undersøke stipend og eventuelt sette opp en liste med plikter som skal utføres. Er enig i at han har fått veldig mye i det siste. Og du som sier at det var forskjellsbehandling hjemme hos dere: utrolig trist! her er det vanskelig å sette foten ned på enkelte ting, da han har vokst 10 cm på kort tid og trengte nye klær, i tillegg til at han trenger ting/pc til skole (tydeligvis). Men vi får ta en prat med han i helgen å se hvilke oppgaver han kan utføre i hjemmet takk for ideer! Anonymous poster hash: d7f27...1fa Han går på videregående? " Bærbar pc Dersom skolen legger opp opplæringen slik at du må ha pc både hjemme og på skolen, skal skolen holde deg med bærbar pc. Skolen kan da kreve at du betaler en årlig egenandel for pc-en. Denne årlige egenandelen kan ikke være høyere enn den laveste satsen for utstyrsstipend (967 kroner for skoleåret 2015–2016). Etter videregående skole skal du få beholde en slik pc. Dersom du ikke fullfører opplæringen, eller ikke har disponert skolens pc i tre år, skal du få tilbud om å kjøpe pc-en. Samlet betaling skal da ikke overstige tre ganger den laveste stipendsatsen for utstyrsstipend, beregnet på tidspunktet for avbrudd." http://www.vilbli.no/?Artikkel=019885 Ergo trenger han slett ikke penger til skole-PC. Det har han jo stipend til. Og da jeg var på den alderen (gamla mimrer tilbake), så fikk jeg ikke veldig dyre klær til skolestart OG dyr julegave OG dyr bursdagsgave. Jeg fikk tilskudd til klær, foreldrene mine la i penger til billigste type jeans, billigste jakke, etc., og skulle jeg ha noe dyrere fikk jeg bruke av lommepengene mine til det. Noe som var med p å gjøre meg til en bevisst ung dame økonomisk. Anonymous poster hash: 4360a...cbd 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #71 Skrevet 21. august 2015 Må kjøpe gjennom skolen kanskje? Ikke vet jeg. På min skole får vi låne skole-pc, og om vi ødelegger noe/mister lader må man betale. Ellers er den helt gratis.Anonymous poster hash: ee792...342 Ja, det er litt ulikt fra skole til skole, og fylke til fylke, men jeg har aldri hørt om at noen får bruke privat pc på skolen. Dette fordi skolene benytter seg av ulike programmer som de har lisenser på, og som de ikke kan legge inn på maskiner de ikke har "eierskap" over. Den vanligste løsningen jeg har hørt om, er at eleven betaler ca 1000 kr året i "leie" for PC, og så kan de kjøpe den ut etter endt skolegang. Anonymous poster hash: ee7fd...0fa 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #72 Skrevet 21. august 2015 Å få ting til flere tusen, rett før man har bursdag, er feil.Anonymous poster hash: ee792...342 Ikke når det er nødvendig skoleutstyr. Det er latterlig å ikke kunne betale for barnas skolegang så lenge de er forsørget av oss. Skolepc er noe de er pliktige til å ha. Om de velger skolens avbetalingsordning eller kjøper den ut med en gang må de bestemme selv. Men pcen må betales, og når foreldrene ikke har hatt vett til å søke stipend for gutten så må de punge ut, eller han mister dette skoleåret. Det er en del av forsørgeransvaret å gi de nødvendig materiell til skolen. Anonymous poster hash: 494e0...f43
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #73 Skrevet 21. august 2015 Hvem kjøper proteinpulver til sitt barn???? Hårreisende! Anonymous poster hash: e5703...94f 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #74 Skrevet 21. august 2015 Ja, det er litt ulikt fra skole til skole, og fylke til fylke, men jeg har aldri hørt om at noen får bruke privat pc på skolen. Dette fordi skolene benytter seg av ulike programmer som de har lisenser på, og som de ikke kan legge inn på maskiner de ikke har "eierskap" over. Den vanligste løsningen jeg har hørt om, er at eleven betaler ca 1000 kr året i "leie" for PC, og så kan de kjøpe den ut etter endt skolegang. Anonymous poster hash: ee7fd...0fa Jeg brukte privat pc, som ca 70% av resten av klassen. Fordi skolepcene er helt forferdelige. Det er tillatt så lenge man signerer på en erklæring om bruk av programvare og at man er pliktig til feks å ha et spesifikt virusprogram. Anonymous poster hash: 494e0...f43
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #75 Skrevet 21. august 2015 Om PC er noe skolen krever for at han skal få gjort alle skolerelaterte ting, så får han utstyrsstipend til dette, i tillegg til at VGS som regel har utlåns PC'er. Han trenger da IKKE en ny PC for å jobbe med skolen. Anonymous poster hash: e2efd...08d 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #76 Skrevet 21. august 2015 Om PC er noe skolen krever for at han skal få gjort alle skolerelaterte ting, så får han utstyrsstipend til dette, i tillegg til at VGS som regel har utlåns PC'er. Han trenger da IKKE en ny PC for å jobbe med skolen. Anonymous poster hash: e2efd...08d De har ikke søkt stipend, selv om de søker nå vil det ta lang tid å få det. Da må de betale. Alle VGS krever pc idag. De kan velge avebetaling, betale ut hele nå eller kjøpe en tilsvarende privat. Hva foreldrene velger spiller ingen rolle, men pc må gutten ha, og da skal selvsagt foreldrene betale når de ikke har klart å sende inn en søknad om stipend. Anonymous poster hash: 494e0...f43
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #77 Skrevet 21. august 2015 Jeg brukte privat pc, som ca 70% av resten av klassen. Fordi skolepcene er helt forferdelige. Det er tillatt så lenge man signerer på en erklæring om bruk av programvare og at man er pliktig til feks å ha et spesifikt virusprogram. Anonymous poster hash: 494e0...f43 Ok. da har jeg hørt om ett unntak. Men dere signerte da en erklæring som ga skolen en begrenset råderett over skolens programvare, samt at det ble stilt krav til sikkerhet, noe som er logisk. Ut over dette, skole-pcene jeg har sett er riktignok ikke av beste kvalitet, men ingen av dem har vært så dårlige at en ny pc til 2000 kr (som det ble bedt om i dette tilfellet) hadde vært bedre. Anonymous poster hash: ee7fd...0fa 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #78 Skrevet 21. august 2015 De har ikke søkt stipend, selv om de søker nå vil det ta lang tid å få det. Da må de betale. Alle VGS krever pc idag. De kan velge avebetaling, betale ut hele nå eller kjøpe en tilsvarende privat. Hva foreldrene velger spiller ingen rolle, men pc må gutten ha, og da skal selvsagt foreldrene betale når de ikke har klart å sende inn en søknad om stipend. Anonymous poster hash: 494e0...f43 Så lenge det kun er stipend det er snakk om, og ikke lån, så er dette noe gutten gjør selv. Helt uten foreldrene. Så det er han som er treig. Så da får han legge ut fra sparepengene sine frem til han får stipend. Slik vi gjorde i gamle dager, da vi måtte ut med tusener på tusener i skolebøker på VGS, og det eksisterte ikke noe som het utstyrsstipend. Da gikk sommerjobbpenger, bursdagspenger, oppsparte lommepenger til noe så kjedelig som skolebøker. Anonymous poster hash: 4360a...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #79 Skrevet 21. august 2015 Så lenge det kun er stipend det er snakk om, og ikke lån, så er dette noe gutten gjør selv. Helt uten foreldrene. Så det er han som er treig. Så da får han legge ut fra sparepengene sine frem til han får stipend. Slik vi gjorde i gamle dager, da vi måtte ut med tusener på tusener i skolebøker på VGS, og det eksisterte ikke noe som het utstyrsstipend. Da gikk sommerjobbpenger, bursdagspenger, oppsparte lommepenger til noe så kjedelig som skolebøker. Anonymous poster hash: 4360a...cbd Ja, genialt, si til en 16åring at han ikke får stipend pga høy inntekt og at han ikke skal søke, og så når han plutselig trenger penger fordi foreldrene feilinformerte så ber man han bruke sparepengene (som vi ikke vet om han har) på nødvendig skoleutstyr. Det å søke stipend er også noe man lærer av foreldrene sine. Kort sagt, det er foreldrenes ansvar. Uansett hvordan man vrir og vender på det. Anonymous poster hash: 494e0...f43 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #80 Skrevet 21. august 2015 Ok. da har jeg hørt om ett unntak. Men dere signerte da en erklæring som ga skolen en begrenset råderett over skolens programvare, samt at det ble stilt krav til sikkerhet, noe som er logisk. Ut over dette, skole-pcene jeg har sett er riktignok ikke av beste kvalitet, men ingen av dem har vært så dårlige at en ny pc til 2000 kr (som det ble bedt om i dette tilfellet) hadde vært bedre. Anonymous poster hash: ee7fd...0fa Dette gjelder Hedmark Fylkeskommune og er like regler i hele fylket. Hvordan det er i andre fylker vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 494e0...f43
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå