AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #41 Skrevet 20. august 2015 Okey, det dere ikke skjønner er at det er en stor forskjell på en kjedelig billig laptop kun til skolebruk som denne gutten trenger. Han må ha det for lekser, innleveringer og når det er forelesninger. Tom slike billige datamaskiner kan brukes til streaming og annet. Nå overdriver du hvor dårlig en billig datamaskin egentlig er. Anonymous poster hash: 08e0e...fbc 8
Maleficenta Skrevet 20. august 2015 #42 Skrevet 20. august 2015 Nei, men han er ikke 25 heller! En 15-åring lever ennå på barneøkonomi, så når de har bursdag ønsker de seg noe de virkelig ønsker seg. Jeg ønsket meg inderlig supernintendo flere år oppigjennom barndommen men jeg fikk det aldri. Jeg fikk heller andre ting. Mener du seriøst at barn alltid skal få nøyaktig det de ønsker seg til jul og bursdag? 9
Tibbie Skrevet 20. august 2015 #43 Skrevet 20. august 2015 Tom slike billige datamaskiner kan brukes til streaming og annet. Nå overdriver du hvor dårlig en billig datamaskin egentlig er. Anonymous poster hash: 08e0e...fbc Streaming, ja. Men streaming går på internett. Det har ingenting med datamskinen å gjøre. Men en billig datamaskin kan ikke ta tunge programmer, som man spesielt bruker i ung alder. Jeg ønsket meg inderlig supernintendo flere år oppigjennom barndommen men jeg fikk det aldri. Jeg fikk heller andre ting. Mener du seriøst at barn alltid skal få nøyaktig det de ønsker seg til jul og bursdag? Jeg ønsket meg alltid Babyborn og Scala, men fikk det aldri. Fikk noe annet bra i stedet. Men hadde jeg fått laken, gardiner eller en ryggsekk ville jeg grått meg selv i søvn. Hvorfor gi noen noe de absolutt ikke ønsker seg? Du må forstå at psykologien er svært forskjellig på en voksen og et barn. Jeg vedder på at du som meg ikke bryr oss så veldig mye om hva vi får i bursdagsgave eller i julegave nå. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #44 Skrevet 20. august 2015 Streaming, ja. Men streaming går på internett. Det har ingenting med datamskinen å gjøre. Men en billig datamaskin kan ikke ta tunge programmer, som man spesielt bruker i ung alder. Jeg ønsket meg alltid Babyborn og Scala, men fikk det aldri. Fikk noe annet bra i stedet. Men hadde jeg fått laken, gardiner eller en ryggsekk ville jeg grått meg selv i søvn. Hvorfor gi noen noe de absolutt ikke ønsker seg? Igjen, TS skriver ikke at de skal gi laken, gardiner, vaskemidler osv. i bursdagsgave. En bærbar datamaskin er uansett en flott gave, selv om den kanskje ikke kan brukes til å spille WoW. Men den kan brukes til streaming, musikkavspilling, Skype, FB osv osv. I tillegg til skolearbeid. Anonymous poster hash: 08e0e...fbc 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #45 Skrevet 20. august 2015 Jeg vil virkelig anbefale deg å nedjustere mengden på det bonusbarnet ditt får slik at han og dine egne barn blir likestilte i det de får, både for hans og dine egne barnsskyld. Jeg var selv et bonusbarn men i min familie var det motsatt,her var det fellesbarnet som fikk absolutt alt han ønsket seg mens jeg sjeldent eller aldri fikk noe. Jeg er riktig nok glad for det i dag for han er og forblir en bortskjemt dritt, men følelsen av å være mindre verdt enn halvbroren min er fremdeles fryktelig vond selv om jeg nå er over tredve. Og akkurat den følelsen vil nok prege meg resten av livet, så tenk litt over det du faktisk gjør mot ungene istedet. Anonymous poster hash: 4269d...1f4 8
Gjest agnesb Skrevet 20. august 2015 #46 Skrevet 20. august 2015 beklager off topic og om det er nevnt.... men de fleste får vel pc til lån på skler nå til dags?? som kan betales og kjøpes ut ved skolelsutt? og utstyrstipend får vel «alle»? underkant av 1000,- eller noe mener jeg fra jeg gikk i 2012 ihvertfall Men skal ikke si dette med sikkerthet, bare en tanke. Men ellers, han er bortskjemt og må kreve mindre, og få opp øynene hva ting koster!
Gjest Ingaborga Skrevet 20. august 2015 #47 Skrevet 20. august 2015 Får ikke barnet låne PC av skolen? På min skole får alle låne PC hos skolen i de årene man går på vgs, og hvis man betaler årlige regninger eier du den når du har betalt tredje regning..
Maleficenta Skrevet 20. august 2015 #48 Skrevet 20. august 2015 (endret) Streaming, ja. Men streaming går på internett. Det har ingenting med datamskinen å gjøre. Men en billig datamaskin kan ikke ta tunge programmer, som man spesielt bruker i ung alder. Jeg ønsket meg alltid Babyborn og Scala, men fikk det aldri. Fikk noe annet bra i stedet. Men hadde jeg fått laken, gardiner eller en ryggsekk ville jeg grått meg selv i søvn. Hvorfor gi noen noe de absolutt ikke ønsker seg? Du må forstå at psykologien er svært forskjellig på en voksen og et barn. Jeg vedder på at du som meg ikke bryr oss så veldig mye om hva vi får i bursdagsgave eller i julegave nå.Laken og gardiner? Det er snakk om en pc her. Er ikke akkurat kjipt å få delv om hovedformålet skal være skolebruk . Og det er ikke synd på gutten. Han får og får i hauger Endret 20. august 2015 av Maleficenta 4
Jade Skrevet 21. august 2015 #49 Skrevet 21. august 2015 Barn trenger forskjellige ting i forskjellige aldre. Så like summer til en hver tid vil aldri bli rettferdig. Når det er sagt, så høres det ut som litt av noen gaver, som man burde være VELDIG takknemlig for!
Jade Skrevet 21. august 2015 #50 Skrevet 21. august 2015 En sykkel er jo en fornuftig ting å spare til da. Eller det noe luksusgreier?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #51 Skrevet 21. august 2015 Om han går videregående har han allerede en PC til skolebruk, om han går ungdomsskolen trenger han antakelig egen PC til det bruket. Uansett er en laptop til to tusen kroner fryktelig billig. Anonymous poster hash: 94e24...81a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #52 Skrevet 21. august 2015 Du svarer ikke på hvor gammel han er. Denne pcen han snakker om, er det den han trenger for å ta vgs? Altså den man får tilbud om å kjøpe via skolen? Er det deres inntekt som gjør at han ikke får stipend eller har han ikke søkt? I 2015 så forventes det at skoleelever har pc, ihvertfall på VGS. Og den pcen må man ofte kjøpe via skolen for å ha de rette programmene. Pcen via skolen er mildt sagt grusom, ofte billig og ubrukelig til annet enn skolearbeid. Det kan sammenlignes med skolebøker. Og skolebøker som er nødvendige til et barn man fortsatt forsørger gir man vel ikke i bursdagsgave?!? Er det skolepcen som han må betale ut til skolen så er det foreldrenes plikt å skaffe denne så lenge han ikke forsørger seg selv. Det er en del av forsørgeransvaret. Finn ut mer om denne pcen og hva den er til og om det er en han kjøper via skolen. Hvis det er sistnevnte så må dere jo betale den, ellers får han ikke gjort det han skal. De fleste skoler har også avbetalingsordninger hvor man "låner" pcen i de tre årene man går der, og nedbetaler med utstyrsstipendet som er på 8-900 hver august. Etter de tre årene eier man pcen. (Som man strengt tatt kan kaste i søpla, fordi de er utdaterte allerede når man kjøper de) Anonymous poster hash: 494e0...f43 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #53 Skrevet 21. august 2015 Tom slike billige datamaskiner kan brukes til streaming og annet. Nå overdriver du hvor dårlig en billig datamaskin egentlig er. Anonymous poster hash: 08e0e...fbc For de som brukes pcene sine skikkelig så er en pc til 2000 omtrent på samme nivå som barnesmart-telefonene til 7-800 kr. Helt grusomme og nesten ikke brukendes til noe. De er vonde å skrive på, tunge, dårlig batteri og trege. Det skal mye til å finne en god pc med gode spesifikasjoner som takler flere programmer og streaming til under 4000. Anonymous poster hash: 494e0...f43
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #54 Skrevet 21. august 2015 Så han har fått: Klær, sko, skoleveske, klassetur, julegave og fikk være med dere på ferie... Det var jo voldsomt. Skjønner godt at skolePC er kjipt å ønske seg. Men greit å gi i bursdagsgave. Men ingenting i veien for at han starter å hjelpe til litt hjemme. Anonymous poster hash: 49a52...591
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #55 Skrevet 21. august 2015 TS her igjen! Han er 16 år gammel. Har faktisk ikke satt meg inn i hvilken pc det er han trenger. Fikk bare beskjed om at han trenger en billig pc til skolebruk. Den pcen man får "låne" eller kjøpt av skolen, er det denne man MÅ ha, eller kan han ha med egen? Han har ikke søkt stipend enda. Vi trodde ikke han fikk det, men skal absolutt ta en titt på det. Vi ønsker ikke at han skal ta opp noe studielån i hvert fall, da betaler heller vi. Han kommer til oss i morgen, så jeg skal se på dette pc-greiene, undersøke stipend og eventuelt sette opp en liste med plikter som skal utføres. Er enig i at han har fått veldig mye i det siste. Og du som sier at det var forskjellsbehandling hjemme hos dere: utrolig trist! her er det vanskelig å sette foten ned på enkelte ting, da han har vokst 10 cm på kort tid og trengte nye klær, i tillegg til at han trenger ting/pc til skole (tydeligvis). Men vi får ta en prat med han i helgen å se hvilke oppgaver han kan utføre i hjemmet takk for ideer! Anonymous poster hash: d7f27...1fa
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #56 Skrevet 21. august 2015 Krev at han skal begynne å hente i barnehagen du...! Siden han bruker proteinpulver og "trenger" en datamaskin er han ikke akkurat 12 år gammel. Hvis han holder ut en måned som prøveperiode så kan han få maskinen, og den blir tatt igjen om han ikke fortsetter å hjelpe til hjemme. Fair deal! Anonymous poster hash: e0f90...538 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #57 Skrevet 21. august 2015 TS her igjen! Han er 16 år gammel. Har faktisk ikke satt meg inn i hvilken pc det er han trenger. Fikk bare beskjed om at han trenger en billig pc til skolebruk. Den pcen man får "låne" eller kjøpt av skolen, er det denne man MÅ ha, eller kan han ha med egen? Han har ikke søkt stipend enda. Vi trodde ikke han fikk det, men skal absolutt ta en titt på det. Vi ønsker ikke at han skal ta opp noe studielån i hvert fall, da betaler heller vi. Han kommer til oss i morgen, så jeg skal se på dette pc-greiene, undersøke stipend og eventuelt sette opp en liste med plikter som skal utføres.Anonymous poster hash: d7f27...1fa Han må bruke PCen han får fra skolen, og hver august får han utbetalt stipend til å betale denne, dersom han søker stipend. Dette utstyrsstipendet på rundt ni hundre til tusen kroner får alle, men dere kan selvsagt velge å legge ut for den selv. Anonymous poster hash: 94e24...81a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #58 Skrevet 21. august 2015 TS her igjen! Han er 16 år gammel. Har faktisk ikke satt meg inn i hvilken pc det er han trenger. Fikk bare beskjed om at han trenger en billig pc til skolebruk. Den pcen man får "låne" eller kjøpt av skolen, er det denne man MÅ ha, eller kan han ha med egen? Han har ikke søkt stipend enda. Vi trodde ikke han fikk det, men skal absolutt ta en titt på det. Vi ønsker ikke at han skal ta opp noe studielån i hvert fall, da betaler heller vi. Han kommer til oss i morgen, så jeg skal se på dette pc-greiene, undersøke stipend og eventuelt sette opp en liste med plikter som skal utføres. Er enig i at han har fått veldig mye i det siste. Og du som sier at det var forskjellsbehandling hjemme hos dere: utrolig trist! her er det vanskelig å sette foten ned på enkelte ting, da han har vokst 10 cm på kort tid og trengte nye klær, i tillegg til at han trenger ting/pc til skole (tydeligvis). Men vi får ta en prat med han i helgen å se hvilke oppgaver han kan utføre i hjemmet takk for ideer! Anonymous poster hash: d7f27...1fa Han kan muligens velge en egen. Men poenget er at dette er da nødvendig til skolebruk. Det kan likestilles med bøker og penn og papir. Vi lever i 2015 hvor pc er nødvendig på skolen, det er ikke et valg. Og da synes jeg dere skal betale den, dere hadde vel også betalt skolebøker om han måtte det? At dere ikke har søkt stipend enda er jo slurvete, og pc vet vel alle at man må ha på skolen? Synes han er flink som foreslår en billig en til 2000 jeg. Anonymous poster hash: 494e0...f43 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #59 Skrevet 21. august 2015 Krev at han skal begynne å hente i barnehagen du...! Siden han bruker proteinpulver og "trenger" en datamaskin er han ikke akkurat 12 år gammel. Hvis han holder ut en måned som prøveperiode så kan han få maskinen, og den blir tatt igjen om han ikke fortsetter å hjelpe til hjemme. Fair deal! Anonymous poster hash: e0f90...538 Helt vanvittig å tenke slik om en pc han må ha! Skaffer han seg ikke pc så får han heller ikke gått på skolen. Hadde man gitt arbeidskrav etc for innkjøp av skolebøker??? Eller for notatbøker? For det er det samme, en skolepc er ikke til underholdning, det er et krav i vgs som man ikke kommer unna. Jeg hadde aldri satt betingelser til mitt barn for at det skal få skolebøker eller andre nødvendige ting til skolen. Anonymous poster hash: 494e0...f43 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #60 Skrevet 21. august 2015 Helt vanvittig å tenke slik om en pc han må ha! Skaffer han seg ikke pc så får han heller ikke gått på skolen. Hadde man gitt arbeidskrav etc for innkjøp av skolebøker??? Eller for notatbøker? For det er det samme, en skolepc er ikke til underholdning, det er et krav i vgs som man ikke kommer unna. Jeg hadde aldri satt betingelser til mitt barn for at det skal få skolebøker eller andre nødvendige ting til skolen. Anonymous poster hash: 494e0...f43 http://www.vilbli.no/?Artikkel=019885 Anonymous poster hash: 94e24...81a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå