AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #21 Skrevet 20. august 2015 Ok. Grunnstipend på 900 i månedene eller er dette en engangssum?Anonymous poster hash: 08e0e...fbc En gang i året 940 var det vel i fjor, hvis jeg husker riktig. Anonymous poster hash: ee792...342
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #22 Skrevet 20. august 2015 Jeg skjønner han godt! Når man er barn er bursdagsgaver mer "hellig" enn det er for oss voksne. Jeg blir veldig glad for å få dødskjedelige ting, men hadde jeg fått ei dyne eller en crappy datamaskin kun for å skrive på for 2000 kroner, ville jeg blitt skuffa. Bursdagsgave til 2000,- er ikke bra nok? Hjelpes, for noen forventninger ungdommer har. Anonymous poster hash: 08e0e...fbc 16
Tibbie Skrevet 20. august 2015 #23 Skrevet 20. august 2015 Jeg synes i hvert fall ikke at det er noe rart at han henter minsten i barnehagen Han er jo ikke akkurat sju år.
Biloba Skrevet 20. august 2015 #24 Skrevet 20. august 2015 Jeg synes det høres litt drøyt ut når en laptop ikke er bra nok i bursdagsgave. 16
Tibbie Skrevet 20. august 2015 #25 Skrevet 20. august 2015 Bursdagsgave til 2000,- er ikke bra nok? Hjelpes, for noen forventninger ungdommer har. Anonymous poster hash: 08e0e...fbc Det er ikke det jeg mener. Hadde han fått de pengene ville han nok vært i ekstase! Men det er hva som er kjøpt for de 2000 kronene. En 16-åring blir ikke glad for alt, så lenge det koster 2000 kroner.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #26 Skrevet 20. august 2015 Det er ikke det jeg mener. Hadde han fått de pengene ville han nok vært i ekstase! Men det er hva som er kjøpt for de 2000 kronene. En 16-åring blir ikke glad for alt, så lenge det koster 2000 kroner. Jeg synes rett og slett du høres forferdelig utakknemlig ut. Hvis en bærbar datamaskin ikke er en god nok gave, hva er det da? Anonymous poster hash: 08e0e...fbc 12
Tibbie Skrevet 20. august 2015 #27 Skrevet 20. august 2015 Jeg synes rett og slett du høres forferdelig utakknemlig ut. Hvis en bærbar datamaskin ikke er en god nok gave, hva er det da? Anonymous poster hash: 08e0e...fbc Noe man ønsker seg. Hva ønsket du deg da du var 15? Var skolebøker, dyne og vaskemiddel øverst på lista? Eller var det penger, gavekort og kanskje en datamaskin som fungerer utenfor skoletiden?
Gjest O.G. Skrevet 20. august 2015 #28 Skrevet 20. august 2015 Snart skal han betale regningene sine selv så det er på tide å stramme inn nu.
Maleficenta Skrevet 20. august 2015 #29 Skrevet 20. august 2015 Hei hei, jeg fikk en tlf fra stebarnet mitt før i dag, der han trengte en "billig pc til skolen, type 2000 kr". Jeg sa at dette er jo en fin mulighet, der han kan ønske seg dette til bursdagen da bursdagen hans er rett rundt hjøtnet. "Til bursdagen? Jeg ønsker meg ikke en pc til skolebruk til bursdagen! Jeg ønsker meg penger som jeg kan bruke på sykkelen min". Problemet er bare at vi har nylig vært på ferie, der fikk han et par tusen av min mor i lommepenger, jeg kjøpte proteinpulver og treningsklær til han i juli - dette koster en del, pluss jeg kjøpte nye klær, sko og veske til han til skolestart. Bare klærne til skolestart koster mange tusen. Han ringte meg også for 2 dager siden og spurte om han fikk være med på tur med klassen som koster rundt 1000 kr, dette sa jeg ja til, "men det er mye penger, så da må vi prate i helgen om hva du kan gjøre på hjemmebasis". På en mnd er dette en vanvittig sum til sammen. Forslag til hva vi kan gjøre? Han har lovet å hjelpe til hjemme, men dette blir ikke gjort. Han har prøvd å få jobb, men ingen napp dessverre. Han bor hos oss 50%, moren har dårlig økonomi og flere hjemmeboende barn, så vi ønsker ikke å belaste hennes økonomi. Vi har to fellesbarn sammen, også barnet hans 50%. "Problemet" er jo at det er vanvittige forskjeller mellom fellesbarna og stebarnet, der vi dessverre har gjort stebarnet bortskjemt. Han er 10 år eldre enn det eldste fellesbarnet, så han trenger en del mer enn de to minste. Noen forslag til hvordan vi kan løse dette på best mulig måte? PC trenger han (han fikk en pc av oss for noen år tilbake, men glemte å spørre han hvor denne har blitt av), men det hadde jo også vært en fordel dersom han også hjalp til med noe. Er det for drøyt å si at han skal hente det ene barnet i bhg? Jeg må nemlig dra fra forelesning 1 time før den er ferdig 4 dager i uken for å rekke og hente begge ungene. Bhg er 5 min gangavstand fra hjemmet vårt. Jeg vet det er våre unger og vårt ansvar, men det hadde jo vært til stor hjelp for oss, i tillegg til at han "gjør opp for pengene" han får..? Før noen kommenterer det: bf er inni bildet, altså! Hehe, men stebarnet ringer til meg siden han kan få tak i meg "hele dagen", men det kan han ikke med far som er på jobb. Anonymous poster hash: a6f94...9f5 Du må sette hardt mot hardt her. Han kan ikke bare få og få uten å måtte gjøre noe for det. Hvor gammel er han? Og den pcn kan han få til bursdagen. Han burde lært for kengst at man ikke alltid kan få alt man ønsker seg 4
Maleficenta Skrevet 20. august 2015 #30 Skrevet 20. august 2015 (endret) Noe man ønsker seg. Hva ønsket du deg da du var 15? Var skolebøker, dyne og vaskemiddel øverst på lista? Eller var det penger, gavekort og kanskje en datamaskin som fungerer utenfor skoletiden?Lov å ønske. Ikke kreve. En laptop fungerer både på skolen og hjemme.. Endret 20. august 2015 av Maleficenta 9
Gjest O.G. Skrevet 20. august 2015 #31 Skrevet 20. august 2015 Man kan ønske seg ting, ikke det samme som at man får det.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #32 Skrevet 20. august 2015 Noe man ønsker seg. Hva ønsket du deg da du var 15? Var skolebøker, dyne og vaskemiddel øverst på lista? Eller var det penger, gavekort og kanskje en datamaskin som fungerer utenfor skoletiden? Jeg ser ikke noe sted at TS skriver at hun skal gi stebarnet disse tingene. En bærbar datamaskin hadde jeg blitt superglad for! Anonymous poster hash: 08e0e...fbc 5
Maleficenta Skrevet 20. august 2015 #33 Skrevet 20. august 2015 Jeg skjønner han godt! Når man er barn er bursdagsgaver mer "hellig" enn det er for oss voksne. Jeg blir veldig glad for å få dødskjedelige ting, men hadde jeg fått ei dyne eller en crappy datamaskin kun for å skrive på for 2000 kroner, ville jeg blitt skuffa. Men skjønner absolutt deres dilemma også om dere har dårlig råd. Skolebøker koster jo flesk i seg selv, så enda mer skoleting er kjipt. Spesielt siden jeg antar han ikke får stipend(?). Kanskje han kan få en brukt datamaskin til det blir penger til en ny? Dere finner sikkert en billig og fungerende en på Finn.no eller Facebook Han går på videregående. Han er ikke 10 år 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #34 Skrevet 20. august 2015 TS! Ser det er en som sier at det er vår feil. Selvsagt er det det. Og jeg legger overhode ikke noe skyld på stebarnet stebarnet får mer fordi jeg setter ned foten drastisk når det gjelder fellesbarna. Er selv vokst opp med penger som flyter og jeg fikk nøyaktig det jeg ville ha. Slik vil jeg ikke at barna skal ha det, så de må jobbe for pengene leker får de til bursdag eller jul. Jeg er kanskje ekstrem og streng der (har jeg fått høre), men sånn er det bare de vet så vidt hva leketøysbutikken er. Men i hvert fall, tilbake til temaet, jeg har prøvd siden jeg kom inn i livet til stebarnet for 8 år siden å sette grenser. Vi blir enige om det (i lag med far), men så dabber det av. Jeg tror far bare jatter med de gangene jeg har tatt det opp. Det er nå nylig vi har fått 50% ordning forresten. Tidligere har vi hatt han alle helger og alle ferier (han som ønsket det slik, da skolen hans var rett der moren bor). Nå når han går på VGs må han ta buss uansett hvor han bor, så da har vi han 50% til vanlig og i alle ferier. + han er hjertelig velkommen hjem de helgene han egentlig skal være hos mor. Han og vennene pleier stort sett å være hos oss i helgene, med overnatting og hele pakken mor synes dette er greit, så vi "stjeler" han ikke, altså Men ja, tror far har dårlig samvittighet fordi han ikke er like mye med førstefødte som de andre barna, dessverre. Og det skjønner jeg, selvsagt, men vi må sette grenser og vi kan ikke bare fly rundt med penger. Jeg visste ikke at det gikk an å søke stipend når en av foreldrene har høy inntekt (her er det far og meg som har bra inntekt), men det kan vi jo alltids se på takk for tips, vi får sette oss ned med han i helgen og se hva vi finner ut av. Anonymous poster hash: d7f27...1fa
Tibbie Skrevet 20. august 2015 #35 Skrevet 20. august 2015 Han går på videregående. Han er ikke 10 år Nei, men han er ikke 25 heller! En 15-åring lever ennå på barneøkonomi, så når de har bursdag ønsker de seg noe de virkelig ønsker seg. 1
Gjest O.G. Skrevet 20. august 2015 #36 Skrevet 20. august 2015 Husk å ta kontroll over stipendet hvis han får noe, fordi slike som han bruker hurtig å være foruten penger og så kommer de hjem og krever enda mer. Spørs om ikke det at han får stipend vil pøse olje på bålet.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #37 Skrevet 20. august 2015 Husk å ta kontroll over stipendet hvis han får noe, fordi slike som han bruker hurtig å være foruten penger og så kommer de hjem og krever enda mer. Spørs om ikke det at han får stipend vil pøse olje på bålet. Hvis det bare er en engangssum er det vel ikke så mye å tenke på? Anonymous poster hash: 08e0e...fbc
Gjest O.G. Skrevet 20. august 2015 #38 Skrevet 20. august 2015 Hvis det bare er en engangssum er det vel ikke så mye å tenke på? Anonymous poster hash: 08e0e...fbc Enn hvis det ikke er bare en engangssum da?
Tibbie Skrevet 20. august 2015 #39 Skrevet 20. august 2015 Lov å ønske. Ikke kreve. En laptop fungerer både på skolen og hjemme.. Jeg ser ikke noe sted at TS skriver at hun skal gi stebarnet disse tingene. En bærbar datamaskin hadde jeg blitt superglad for! Anonymous poster hash: 08e0e...fbc Okey, det dere ikke skjønner er at det er en stor forskjell på en kjedelig billig laptop kun til skolebruk som denne gutten trenger. Han må ha det for lekser, innleveringer og når det er forelesninger. Dette er ikke det samme som en datamaskin som man kan bruke til privat bruk. Han vil nok ha bruk for andre programmer enn Word privat. En billig datamaskin takler ikke dette. Den takler ikke spill, ordentlige redigeringsprogrammer ol. Så da må han enten ha to, eller en privat bærbar som han kan bruke både her og der. (AB, det var eksempler for å sammenligne. Skolebøker er det samme som en datamaskin til å skrive kun essays og notater på - dritkjedelig, men en nødvendighet) 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #40 Skrevet 20. august 2015 Enn hvis det ikke er bare en engangssum da? Virker jo som om foreldrene har litt for god inntekt til at det skal bli noe mer enn det. Nå er det lenge siden jeg selv fikk stipend, men husker grensene var ganske lave. Anonymous poster hash: 08e0e...fbc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå