Gå til innhold

Stebarn som ønsker seg "alt"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei, jeg fikk en tlf fra stebarnet mitt før i dag, der han trengte en "billig pc til skolen, type 2000 kr". Jeg sa at dette er jo en fin mulighet, der han kan ønske seg dette til bursdagen da bursdagen hans er rett rundt hjøtnet. "Til bursdagen? Jeg ønsker meg ikke en pc til skolebruk til bursdagen! Jeg ønsker meg penger som jeg kan bruke på sykkelen min".

Problemet er bare at vi har nylig vært på ferie, der fikk han et par tusen av min mor i lommepenger, jeg kjøpte proteinpulver og treningsklær til han i juli - dette koster en del, pluss jeg kjøpte nye klær, sko og veske til han til skolestart. Bare klærne til skolestart koster mange tusen. Han ringte meg også for 2 dager siden og spurte om han fikk være med på tur med klassen som koster rundt 1000 kr, dette sa jeg ja til, "men det er mye penger, så da må vi prate i helgen om hva du kan gjøre på hjemmebasis". På en mnd er dette en vanvittig sum til sammen. Forslag til hva vi kan gjøre? Han har lovet å hjelpe til hjemme, men dette blir ikke gjort. Han har prøvd å få jobb, men ingen napp dessverre. Han bor hos oss 50%, moren har dårlig økonomi og flere hjemmeboende barn, så vi ønsker ikke å belaste hennes økonomi. Vi har to fellesbarn sammen, også barnet hans 50%. "Problemet" er jo at det er vanvittige forskjeller mellom fellesbarna og stebarnet, der vi dessverre har gjort stebarnet bortskjemt. Han er 10 år eldre enn det eldste fellesbarnet, så han trenger en del mer enn de to minste.

Noen forslag til hvordan vi kan løse dette på best mulig måte? PC trenger han (han fikk en pc av oss for noen år tilbake, men glemte å spørre han hvor denne har blitt av), men det hadde jo også vært en fordel dersom han også hjalp til med noe. Er det for drøyt å si at han skal hente det ene barnet i bhg? Jeg må nemlig dra fra forelesning 1 time før den er ferdig 4 dager i uken for å rekke og hente begge ungene. Bhg er 5 min gangavstand fra hjemmet vårt. Jeg vet det er våre unger og vårt ansvar, men det hadde jo vært til stor hjelp for oss, i tillegg til at han "gjør opp for pengene" han får..?

Før noen kommenterer det: bf er inni bildet, altså! Hehe, men stebarnet ringer til meg siden han kan få tak i meg "hele dagen", men det kan han ikke med far som er på jobb.

Anonymous poster hash: a6f94...9f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten må han hjelpe til hjemme eller ønske seg det i bursdagen.Han kan sikkert hente fra barnehage,gå ut med søpla, ta ut og inn i vaskemaskinen. støvsuge rommet,vaske badet. mange ting å finne på.

Anonymous poster hash: 7ed89...e20
  • Liker 12
Skrevet

Kan han ikke ha en liten jobb som barnevakt? Hente i barnehagen som du sier, være med søsknene en lørdagskveld eller noe så du og faren klan gå ut.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor har dere ikke bedt han om å hente barna i barnehage før? Det ville jeg gjort. :) Det er hans søsken, han kan hjelpe til litt. Det tar ikke så lang tid før du kommer hjem.

Si at hvis han hjelper med de minste så kan han få PC. :)

Anonymous poster hash: 71efe...7a8
  • Liker 8
Skrevet

Begyn med å etterlyse den andre laptopen kanskje?

Skrevet

Han er ganske bortskjemt da, i og med at han forventer å få en pc utenom bursdag. Jeg var pent nødt til å betale det meste av min skolepc selv, men mamma og pappa la i noen tusenlapper. Han må lære seg at han ikke bare kan få og få.

Anonymous poster hash: 39209...c6b

• Liker 6
Skrevet

Du får gjenta det du sa om at det kan han ønske seg til bursdagen, eller spare opp til selv. Min nevø kjøpte nylig en pc som han hadde spart opp til selv over lengre tid - og han er 10 år!

Anonymous poster hash: 20e97...7fd

• Liker 5
Skrevet

Synes jeg observerer de her til stadighet at "bonus barna" får mer enn de som bor i hjemmet. 

Skrevet

Synes jeg observerer de her til stadighet at "bonus barna" får mer enn de som bor i hjemmet. 

Gjør foreldrene det gjerne slik, fordi de har dårlig samvittighet for barna i forbindelse med at foreldrene skilte lag?

Anonymous poster hash: f74c1...984

• Liker 1
Skrevet

Gjør foreldrene det gjerne slik, fordi de har dårlig samvittighet for barna i forbindelse med at foreldrene skilte lag?

Anonymous poster hash: f74c1...984

Antageligvis.

Skrevet

Hvorfor skal han ikke kunne hente i barnehage? Deres barn, ja og deres ansvar, men må da kunne få hjelp en gang i blant?

Siden han trenger pc til skolebruk regner jeg med at han går på videregående? Har han ingen penger fra konfirmasjon eller bursdag, så han kan bidra litt selv?

Anonymous poster hash: ee792...342

• Liker 2
Skrevet

Beklager å si det, men dette har dere selv sørget for ved å skjemme ham bort i årevis. Klart han ikke skjønner det hvis dere plutselig skal sette grenser nå.

Ingen gode råd annet enn å i gi etter (igjen) og glede deg til han får seg jobb. 

Anonymous poster hash: 08e0e...fbc
  • Liker 5
Skrevet

hvor gammal er denne guttungen

Anonymous poster hash: e23bd...2e5
Skrevet

Hvorfor skal han ikke kunne hente i barnehage? Deres barn, ja og deres ansvar, men må da kunne få hjelp en gang i blant?

Siden han trenger pc til skolebruk regner jeg med at han går på videregående? Har han ingen penger fra konfirmasjon eller bursdag, så han kan bidra litt selv?

det er jo ikke for sent å søke om stipend nå, så det er jo også en mulighet....

Skrevet

det er jo ikke for sent å søke om stipend nå, så det er jo også en mulighet....

Er ikke alle som får så mye, men da kan han i hvert fall bidra med 900 kroner!! Tenkte ikke på det med en gang :)

Skrevet

Er ikke alle som får så mye, men da kan han i hvert fall bidra med 900 kroner!! Tenkte ikke på det med en gang :)

Trodde foreldrenes inntekt avgjorde dette med stipend. Er du sikker på at han kommer til å få?

Skrevet

Trodde foreldrenes inntekt avgjorde dette med stipend. Er du sikker på at han kommer til å få?

Alle får grunnstipend på 900 kroner, resten kommer an på foreldrene.

• Liker 1
Skrevet

Alle får grunnstipend på 900 kroner, resten kommer an på foreldrene.

Ok.

Grunnstipend på 900 i månedene eller er dette en engangssum?

Skrevet

Jeg skjønner han godt! Når man er barn er bursdagsgaver mer "hellig" enn det er for oss voksne. Jeg blir veldig glad for å få dødskjedelige ting, men hadde jeg fått ei dyne eller en crappy datamaskin kun for å skrive på for 2000 kroner, ville jeg blitt skuffa.

Men skjønner absolutt deres dilemma også om dere har dårlig råd. Skolebøker koster jo flesk i seg selv, så enda mer skoleting er kjipt. Spesielt siden jeg antar han ikke får stipend(?).

Kanskje han kan få en brukt datamaskin til det blir penger til en ny? Dere finner sikkert en billig og fungerende en på Finn.no eller Facebook :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...