Gå til innhold

Nikkel-allergi


chardonnay

Anbefalte innlegg

Fikk vite for noen år siden at jeg har nikkel allergi... Det er til vanlig ikke noe problem, må bare passe på med smykker, belter og ola-bukser (godt tips er å plastre over naglene!)... Men har nå fått problemer med kløe rundt øynene... Har ikke brukt noen nye produkter i ansiktet. Mener jeg har lest at mascara kan inneholde nikkel.... Kan det være dette som irriterer øynene? Evt. noen som vet hvilke merker som er gode for sensitive øynene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ekstrem nikkelallergi, men har aldri hatt problemer med noen mascara. Har prøvd de fleste merker fra billig til dyrt.

Det kan godt hende mascaraen irriterer øynene dine, men jeg tror neppe det er pga nikkel. De fra optiker eller apotek er vel bra for sensitiv hud, som gjest nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også ekstrem nikkelallergi og kan faktisk ikke bruke maskara. Har prøvd alt av maskaraer som skal hjelpe for svært sensitive typer.

Øynene hovner opp, klør mm. Så jeg pleier å farge mine permanent hos frisøren, så slipper jeg å føle meg "naken".

Det er nikkel i sort, brun og en farge til i kosmetikk, så det er derfor enkelte reagerer på sminke også. Jeg reagerer forøvrig også på en del matvarer, som har høyt nikkelinnhold i seg. Får eksem når jeg spiser formye nikkelholdig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Bruker ikke briller, så det er det ikke.. Fikk noen merker under øya etter solbrille bruk i sommer, men de brukte jeg ikke noe mer.... Tror nok jeg skal vurdere å farge vippene mine ja, så slipper jeg det problemet. Men du tror vel ikke det er nikkel i øyenskygge? For da må jeg slutte å bruke det og, selv om det bare er til fest... Men vet hvilke matvarer som inneholder nikkel? Har hørt at sjokolade og nøtter inneholder nikkel, men ikke annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

HAr alldri hat noe problem med øyenskygge, men det har jeg bare brukt en sjelden gang til fest.

Fikk en gang en oversikt av min hudlege på nikkelinnholdet i div. matvarer. Vet at Kakopulver/sjokolade, havre ligger høyt oppe på listen. ALtså matvarer med høyt nikkel innhold. Hvis du søker på nett, finner du kanskje en slik oversikt. Tror min oversikt var en kopi fra en liste av Rikshospitalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå fant jeg endel matvarer her.... Nøtter og sjokolade ( :grine: ) , kakao pulver, belg/ertevekster, avokado fullkornsbrød +++ Men det står at man ikke skal starte på noen nikkel-fri diett før man blir anbefalt det av en lege, så da dropper jeg det foreløpig. Står også at øynene ofte hovner opp og klør, fordi man klør seg rundt øynene med fingrene. Og man bruker jo hendene til å ta på alt, også ting som er nikkel på... Da må jeg slutte å fikle på alt, og pille på meg selv etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...