Gå til innhold

Greit å gå til psykolog uten alvorlige psykiske problemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja om man vil kaste bort mye penger så er det et valg man tar. Personlig ville jeg heller snakket med venner og familie om jeg hadde behov for samtaler. Eller kontaktet den kommunale psykiske helsetilbud som de fleste kommuner har. Der vil man kunne få samtaler med gode fagfolk gratis og man må ikke ha diagnose.

Visste du at i gruppeterapi så kommer man aldri på samme gruppe som noen du kjenner? Grunnen er at man skal føle seg fri til å snakke om hva som helst og det gjør man ikke alltid når familie eller venner er der. Dessuten har familie/venner begrenset kunnskap om hvordan de kan hjelpe personen best mulig.

Vi vet jo ikke hva TS har opplevd i fortiden, det kan være ganske så alvorlig selv om TS ikke synes det. Dessuten sparer samfunnet mye mer på å ta problemene tidligst mulig.

For eksempel: hvis jeg hadde fått (og klart) behandling tidlig i tenårene så hadde jeg kanskje vært ferdig på 1-3 år. Nå vil det ta minst 5-6 år, hvis jeg noen gang blir frisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Jeg ville ikke gjordt det.

Du kan bli "stemplet" som psykisk syk-selv om du ikke er det.Du  skal være forsiktig å kontakte de der folkene...plutselig setter de diagnoser på deg,som du egentlig ikke har.Kun pga normale forbigående  følelser.Disse folka skal du holde deg unna.

Anonymous poster hash: f711c...8ca

 

Du har et godt poeng her. Selv om jeg jobber i psykiatrien med alvorlig psykisk syke mennesker. Så vil jeg si at man bør være svært varsom og kritisk med og gå til psykolog eller psykiater. Man bør være svært dårlig om man føler at man trenger slike. Jeg kjenner godt til mennesker som fint ville klart seg godt i samfunnet uten «hjelp» fra psykiatrien. Men pga. at dem tok kontakt og la ut om sitt liv, ble de medisinert og i dag fungerer de dårlig, om man sammenligner med normalt fungerende. Medikamenter som enkelte psykiatere setter pasienter på, er ikke noe sukkertøy. Men heldigvis er den moderne psykiatrien under god forbedring, men det skjer ennå overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste du at i gruppeterapi så kommer man aldri på samme gruppe som noen du kjenner? Grunnen er at man skal føle seg fri til å snakke om hva som helst og det gjør man ikke alltid når familie eller venner er der. Dessuten har familie/venner begrenset kunnskap om hvordan de kan hjelpe personen best mulig.

 

Jeg har hatt mange pasienter i gruppeterapi. Men resultatet er ikke spesielt godt. Jeg ville ikke anbefalt en slik «behandling». Men selvsagt er det dem som har utbytte av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du skriver ''jente'', hvor gammel er du? studerer du/jobber du? :-)

Dersom du er student kan du sjekke studentsamskipnaden der du studerer, her i Bergen har SiB gratis studentpsykolog man kan ta kontakt med når man vil :-)

Flere store arbeidsplasser har også lignende tilbud. 

ellers vil jeg sagt at det selvsagt er greit! 

Til dere som kommenterer det: Alvorlig psykisk syke står ikke i kø og venter på psykologhjelp. Man har akutthjelp i psykiatrien også, og alvorlig syke skal behandles av psykiater, ikke psykolog. 

Anonymous poster hash: 2c9c2...e7e

 

Tøv!Ingen ting av dette stemmer.Er selv alvorlig psykisk syk.Har stått i kø,og har hadde psykologer og til og med en sosionom(verdens beste forøvrig) som behander

Anonymous poster hash: d4d1a...c8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor skulle det ikke være det? Alle har problemer en gang i blant, og har man behov for å prate med noen om det ser jeg ikke problemet i det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart  du kan. Da må du til legen og be om henvisning. Du kan også gå til en privatpraktiserende.

 

Dersom du er tilknyttet et studiested, så kan du be om hjelp der. Rådgivningstjenesten og liknende.

 

Hjelpetelefoner, slik som til Mental Helse er også et fint alternativ.



Anonymous poster hash: 7e79c...906
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til legen og snakk med han/henne. Hvis legen mener det er grunn nok til å gå til psykolog, sender hun en henvisning. Hvis det ikke er plass til deg, får du avslag. Hvis du blir tilbudt behandling, er det helt sikkert plass til både deg og de med mer alvorlige problemer.



Anonymous poster hash: ad714...d8f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt poeng her. Selv om jeg jobber i psykiatrien med alvorlig psykisk syke mennesker.

 

Dømmer du personer like mye der som her på KG?

Anonymous poster hash: 68c2d...f5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dømmer du personer like mye der som her på KG?

Anonymous poster hash: 68c2d...f5f

 

Jeg dømmer heldigvis ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo koste mye mindre for samfunnet å ta psykiske problemer tidlig. Så jo TS, du kan få hjelp. Men det kan hende du ikke blir prioritert med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bruk tida til dem som trenger det 

 

Det er er svært mange psykologer, selv i det offentlige som har timer ledige. Har en psylolog time ledig, så "tar" man den ikke fra noen. Dårlig holdning du fremviser her.

 

Til TS; Selvsagt burde du ta deg noen timer hos psykolog. Se på det som selvutvikling. Selv hadde jeg god effekt av det, dog måtte jeg gjøre mesteparten av jobben SELV..gjennom trening, yoga, medititasjon og bestemme meg for å forandre på ting. Men en psykolog kan antakelig hjelpe deg om du ikke er veldig god til å finne informasjon selv. Men ikke tro det er noe magi som skjer der. Du kan finne de samme gode rådene på youtube, om du leter på riktige steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I din situasjon ville jeg gått til en psykolog og betalt selv. Særlig fordi en lege som oftest ville klassifisere dine problemer som ikke alvorlige, jeg regner med du til og med kan bli tilbudt lykkepiller, det er førstevalget hos mange leger om det ikke virker alvorlig. Som oftest er det ventelister til psykolog, her i kommunen må man være veldig dårlig for å få henvisning.
Jeg tror det kan være veldig lurt å søke rådgivning/terapi utenom venner og familie, de er mer objektiv og de står utafor, jeg tror alle som kunne tenkt seg det har veldig godt av det.
I dag er det helt vanlig å gå til terapi privat, f eks i amerika, det er et privilegium f eks mange med god økonomi har..

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ulike psykologer. Husk innenfor psykologi, så er det minst 8 ulike retninger som alle forklarer det ulikt det samme fenomen. Personlig ville jeg foretrukket en adferds psykolog.

Er det så mange retninger? Har du noen linker? Jeg trodde hovedskillet gikk mellom kognitiv terapi og psykodynamisk terapi, i tillegg til den mer sjeldne psykoanalytiske retningen, som er mer intensiv enn den psykodynamiske.

Anonymous poster hash: cf8df...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det så mange retninger? Har du noen linker? Jeg trodde hovedskillet gikk mellom kognitiv terapi og psykodynamisk terapi, i tillegg til den mer sjeldne psykoanalytiske retningen, som er mer intensiv enn den psykodynamiske.

Anonymous poster hash: cf8df...d20

Adferdspsykologi, humanpsykologi, de du nevner og noen fler. Har ikke tid nå å slå dem opp. Bare å søke. Personlig forholder jeg meg kun til behaviorismen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

syns det hørtes ut som et voksent og fornuftig valg,har selv gått til psykolog og fikk veldig god hjelp og er helt frisk i dag,skulle jeg noen gang kjenne på at jeg trenger hjelp igjen så nøler jeg ikke 1 sek på å dra tilbake.

Alle mennesker hadde hatt godt av å gå til psykolog innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mange retninger? Har du noen linker? Jeg trodde hovedskillet gikk mellom kognitiv terapi og psykodynamisk terapi, i tillegg til den mer sjeldne psykoanalytiske retningen, som er mer intensiv enn den psykodynamiske.

Anonymous poster hash: cf8df...d20

Ja det er mange retninger, men det er svært få som bare holder seg til en retning/type terapi i dag. De aller aller fleste jobber integrativt, altså at de tilpasser terapi/retning til pasientens personlighet og problemstilling, eller at de bruker teknikker og forståelsesmodeller fra flere retninger. 

 

Det kan vere hjelpsomt å gå til psykolog også med mindre problemstilinger, men du vil nok ikke komme til i det offentlige med mindre det er litt mer alvorlig enn det du beskriver. 

Anonymous poster hash: ab82d...5a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Dette er det dummeste jeg har hørt. Skal man ikke kunne gå til legen med et vondt håndledd fordi andre har kreft heller?

 

Men det virker ikke som du (ts) trenger å gå fast til psykolog, så anbefaler deg å gjøre det privat. En eller to timer hos en flink psykolog som lærer deg noen teknikker for å mestre hverdagen bedre er verdt de 700-1400 kronene det kommer på.

Anonymous poster hash: f7486...490

 

 

Enig.

 

Jeg har vært i behandlingssystemet lenge, og jeg trodde lenge at jeg ikke hadde det vondt nok, siden folk rundt meg har fortalt meg det, til og med behandlerne har presentert "løsninger" uten å skjønne situasjonen min. Jeg blir omtalt som en "komplisert" pasient. Nå som jeg kan tillate meg å føle på alle følelsene er det et vell av ting jeg må ordne opp i. Takk til alle folkene som bagatelliserte situasjonen min, jeg har trodd i alle år at jeg innbilte meg følelsene mine. Nå kan jeg i det minste ordne opp i dem selv, i og med at de faktisk er der og er en realitet i hodet mitt, hvordan kan man fikse ting når man tror at problemene i utgangspunktet er ikke-eksisterende?

 

Før var jeg en eksemplarisk pasient, nå driter jeg i hele systemet. Jo mindre man vil ha hjelp, jo mer hjelp får man. For en vits.

Anonymous poster hash: 42926...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mange retninger, men det er svært få som bare holder seg til en retning/type terapi i dag. De aller aller fleste jobber integrativt, altså at de tilpasser terapi/retning til pasientens personlighet og problemstilling, eller at de bruker teknikker og forståelsesmodeller fra flere retninger.  Det kan vere hjelpsomt å gå til psykolog også med mindre problemstilinger, men du vil nok ikke komme til i det offentlige med mindre det er litt mer alvorlig enn det du beskriver.  Anonymous poster hash: ab82d...5a1

Takk for svar, det var informativt :)

Anonymous poster hash: cf8df...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: 2 uker er ikke "lang tid".

Ofte er det mange måneders ventetid på psykolog, man ringer ikke og får time på dagen, man må sende en "søknad" og så vurderer de om man er "syk nok" eller "frisk nok" alt ettersom.

For det andre: Det høres ikke ut som om problemene dine trenger en psykolog. Hva med å snakke med en venninne, familie eller ringe til en hjelpetelefon?



Anonymous poster hash: 4623b...6d0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på ts! Man må ikke var psykisk syk for å gå til psykolog.. jeg hadde en vanskelig periode med mange tanker og følelser. Legen sa jeg hadde harr godt av å snakke me noen for å få hjelp til å sortere følelsene mine...syns det er rart at flere skriver at det er så lang kø? Er det bare i det kommunale? Legesenteret mitt hadde i hvertfall en privat psykolog som jeg fikk time hos 3 dager etter...

Endret av tørkestativ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...