AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #1 Skrevet 16. august 2015 Vi har spart lenge nå og planlegger noen uker i Thailand i oktober eller november. Jeg mottar for tiden dagpenger. Vurderer å bestille alt av fly og hotell nå, men er redd nav skal sende meg på kurs eller ut i praksis. Hva burde jeg gjøre? Anonymous poster hash: 956b8...335
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #2 Skrevet 16. august 2015 Du har lov til å ta ferie på dagpenger, du får bare ikke støtte for den perioden.Anonymous poster hash: 9b199...b87 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #3 Skrevet 16. august 2015 Du har lov til å ta ferie på dagpenger, du får bare ikke støtte for den perioden.Anonymous poster hash: 9b199...b87 Ok, men hva om jeg bestiller nå og så kommer det innkalling til praksisplass / kurs rett før vi skal dra? Vet jo man fyller ut på meldekort i ettertid om man har hatt ferie eller ikke. Men om innkallelsen kommer i posten og vi er på vei til Thailand? Jeg kan vel ikke bare si nei jeg skal på ferie? For da mister jeg vel dagpengene totalt .. TsAnonymous poster hash: 956b8...335
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #4 Skrevet 16. august 2015 Ok, men hva om jeg bestiller nå og så kommer det innkalling til praksisplass / kurs rett før vi skal dra? Vet jo man fyller ut på meldekort i ettertid om man har hatt ferie eller ikke. Men om innkallelsen kommer i posten og vi er på vei til Thailand? Jeg kan vel ikke bare si nei jeg skal på ferie? For da mister jeg vel dagpengene totalt .. TsAnonymous poster hash: 956b8...335 Du bestemmer selvhvilke kurs du melder deg på og man kan ha fravær fra kurs.Anonymous poster hash: 9b199...b87
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #5 Skrevet 16. august 2015 Så ring Nav og spør hvordan dette kan ordnes! Der får du klart svar.Anonymous poster hash: cb824...2aa 5
Fireflies Skrevet 16. august 2015 #6 Skrevet 16. august 2015 Du kan få ferie, men du får ikke dagpenger i den perioden. Ring NAV, så ordner det seg 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #7 Skrevet 16. august 2015 Så ring Nav og spør hvordan dette kan ordnes! Der får du klart svar.Anonymous poster hash: cb824...2aa Jeg tror TS har misforstått hvordan kur via NAV fungerer. Når man har vært på dagpenger en periode vil NAV at man søker seg inn på et kurs. Kurslista finner man på nettsidene til NAV. Der står det litt om de ulike kursene, inkludert oppstartsdato. Deretter søker man seg inn på det kurset man vil, dette gjøres ikke via nett, men hos en saksbehandler på et NAV-kontor. Det er ikke slik at man plutselig får beskjed i posten om å dra på kurs eller delta på praksis. Slike ting skjer i samråd med NAV og man er fullstendig med på denne prosessen. TS, du blir ikke bare sendt på noe. Du velger selv og er altså med på å søke deg inn på kurs. Derfor har du ingen problemstilling.Anonymous poster hash: 9b199...b87 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #8 Skrevet 16. august 2015 Når du mottar dagpenger har du i utgangspunktet ikke lov til å forlate landet, men du kan få dispensasjon. Ta kontakt med saksbehandler. Anonymous poster hash: 593b3...a07 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #9 Skrevet 16. august 2015 Når du mottar dagpenger har du i utgangspunktet ikke lov til å forlate landet, men du kan få dispensasjon. Ta kontakt med saksbehandler. Anonymous poster hash: 593b3...a07 Selvfølgelig kan man dra på ferie, man mottar bare ikke støtte for perioden.Anonymous poster hash: 9b199...b87 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #10 Skrevet 16. august 2015 Jeg tror TS har misforstått hvordan kur via NAV fungerer. Når man har vært på dagpenger en periode vil NAV at man søker seg inn på et kurs. Kurslista finner man på nettsidene til NAV. Der står det litt om de ulike kursene, inkludert oppstartsdato. Deretter søker man seg inn på det kurset man vil, dette gjøres ikke via nett, men hos en saksbehandler på et NAV-kontor. Det er ikke slik at man plutselig får beskjed i posten om å dra på kurs eller delta på praksis. Slike ting skjer i samråd med NAV og man er fullstendig med på denne prosessen. TS, du blir ikke bare sendt på noe. Du velger selv og er altså med på å søke deg inn på kurs. Derfor har du ingen problemstilling.Anonymous poster hash: 9b199...b87 Dette stemmer ihvertfall ikke i mitt tilfelle. Eller så er det bare jeg som har en plagsom saksbehandler.. for noen måneder siden var jeg hos svigermor noen dager, og da jeg kom tilbake lå det et brev i postkassa fra nav om at jeg skulle på jobbsøkerkurs. Siden brevet hadde så kort varsel og jeg var hos svigermor endte dette med at jeg mistet dagpengene i 2 måneder.. Og for en stund siden ringte saksbehandleren min og sa at jeg SKULLE ha praksisplass ellers så sendte hun meg på kurs. Hun var også svært frekk over telefonen og kalte meg blant annet umotivert. Så hun sa hvis de ikke fant praksisplass så sendte hun meg på kurs. Derfor er dette en problemstilling, jo. TsAnonymous poster hash: 956b8...335 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #11 Skrevet 16. august 2015 Dette stemmer ihvertfall ikke i mitt tilfelle. Eller så er det bare jeg som har en plagsom saksbehandler.. for noen måneder siden var jeg hos svigermor noen dager, og da jeg kom tilbake lå det et brev i postkassa fra nav om at jeg skulle på jobbsøkerkurs. Siden brevet hadde så kort varsel og jeg var hos svigermor endte dette med at jeg mistet dagpengene i 2 måneder.. Og for en stund siden ringte saksbehandleren min og sa at jeg SKULLE ha praksisplass ellers så sendte hun meg på kurs. Hun var også svært frekk over telefonen og kalte meg blant annet umotivert. Så hun sa hvis de ikke fant praksisplass så sendte hun meg på kurs. Derfor er dette en problemstilling, jo. TsAnonymous poster hash: 956b8...335 Men da har du jo vært både på infomøte og i møte med saksbehandler og vet hvordan dette fungerer, for det er ting som skjer før du må på et "påtvungent" jobbsøkerkurs. Du har altså vært ledig en stund allerede og NAV forsøker å få deg ut i aktivitet. Jeg tror du utelater litt fra denne historien din, da det slett ikke foregår slik du beskriver. Hvorfor har du ikke søkt deg inn på kurs slik du sikkert fikk beskjed om på ditt første infomøte? Å få beskjed om å delta på jobbsøkerkurs skjer kun med de som ikke søker seg inn på kurs eller gjør slik NAV krever etter cirka tre måneder. Anonymous poster hash: 9b199...b87 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #12 Skrevet 16. august 2015 Glemte å legge til, men som allerede nevnt før i tråden, du får jo ikke støtte for den perioden du er på ferie. Så hva nøyaktig er problemstillingen din? Du gir beskjed om fravær på grunn av ferie på meldekortet og deltar på kurs etter du har kommet hjem.Anonymous poster hash: 9b199...b87 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #13 Skrevet 16. august 2015 Men da har du jo vært både på infomøte og i møte med saksbehandler og vet hvordan dette fungerer, for det er ting som skjer før du må på et "påtvungent" jobbsøkerkurs. Du har altså vært ledig en stund allerede og NAV forsøker å få deg ut i aktivitet. Jeg tror du utelater litt fra denne historien din, da det slett ikke foregår slik du beskriver. Hvorfor har du ikke søkt deg inn på kurs slik du sikkert fikk beskjed om på ditt første infomøte? Å få beskjed om å delta på jobbsøkerkurs skjer kun med de som ikke søker seg inn på kurs eller gjør slik NAV krever etter cirka tre måneder. Anonymous poster hash: 9b199...b87 Nei? Jeg har ikke vært på ett eneste møte med nav. Og nei - vet om en som ble sendt på samme jobbsøkerkurs 4 ganger etter hverandre fordi de ikke hadde "noe bedre å tilby". TsAnonymous poster hash: 956b8...335 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #14 Skrevet 16. august 2015 Nei? Jeg har ikke vært på ett eneste møte med nav. Og nei - vet om en som ble sendt på samme jobbsøkerkurs 4 ganger etter hverandre fordi de ikke hadde "noe bedre å tilby". TsAnonymous poster hash: 956b8...335 Men spør igjen, hva nøyaktig er problemstillingen din? Du får ikke støtte for perioden du er på ferie. Det eneste du gjør er å fylle ut meldekortet rett når du er tilbake.Anonymous poster hash: 9b199...b87 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #15 Skrevet 16. august 2015 NAV kan finne på å melde deg på kurs når som helst, og gjerne med kort varsel. Ofte er slikt jobbsøkerkurs, opptil flere ganger. Eller de kan kalle inn til fellesmøter (var omtrent annenhver måned i Oslo), og den som ikke møter blir truet med stans i utbetaling. Jeg fikk et lite helvete fordi jeg mente at min deltagelse var unødvendig siden jeg hadde hatt individuell samtale med saksbehandler dagen før. Å møte er viktigst, nytteverdien at møtet var mindre viktig Anonymous poster hash: 21878...2c5 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #16 Skrevet 16. august 2015 NAV kan finne på å melde deg på kurs når som helst, og gjerne med kort varsel. Ofte er slikt jobbsøkerkurs, opptil flere ganger. Eller de kan kalle inn til fellesmøter (var omtrent annenhver måned i Oslo), og den som ikke møter blir truet med stans i utbetaling. Jeg fikk et lite helvete fordi jeg mente at min deltagelse var unødvendig siden jeg hadde hatt individuell samtale med saksbehandler dagen før. Å møte er viktigst, nytteverdien at møtet var mindre viktig Anonymous poster hash: 21878...2c5 Merkelig, var selv arbeidsledig i Oslo og det er absolutt ikke slik du beskriver det. Men at man må delta på infomøter stemmer, for etter infomøter er det vanlig at må søker seg inn til kurs i samråd med saksbehandler. At du da velger å ikke møte for å få info og søke deg inn på det kurset du vil er vel ikke NAVs feil? Det er mange andre kurs enn jobbsøkerkurs. At du skriver du ble påmeldt et slik er fordi det er det som skjer når man selv velger å ikke søke seg inn på kurs slik NAV ber en om. Anonymous poster hash: 9b199...b87 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #17 Skrevet 16. august 2015 Og i innkallelsen til slike infomøter står det ganske tydelig at man skal delta fordi det er en forutsetning for videre støtte. Jeg blir helt overgitt over deg og TS. Det er veldig klar og enkel informasjon fra NAV som blir gitt vedrørende dette og i kurslista (især for Oslo) finner man en drøss med kurs som kan være mer interessante enn jobbsøkerkurs. Velger man å ikke delta på infomøter gjør man jo ikke som NAV krever. Skjønner ikke at det er vanskelig å forstå?Anonymous poster hash: 9b199...b87 1
Okapi Skrevet 17. august 2015 #18 Skrevet 17. august 2015 Det er ikke noe som er vanlig hos NAV. Enkelte blir kalt inn i ett sett, mens andre har flaks om de får et møte i året. 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #19 Skrevet 17. august 2015 Og i innkallelsen til slike infomøter står det ganske tydelig at man skal delta fordi det er en forutsetning for videre støtte. Jeg blir helt overgitt over deg og TS. Det er veldig klar og enkel informasjon fra NAV som blir gitt vedrørende dette og i kurslista (især for Oslo) finner man en drøss med kurs som kan være mer interessante enn jobbsøkerkurs. Velger man å ikke delta på infomøter gjør man jo ikke som NAV krever. Skjønner ikke at det er vanskelig å forstå?Anonymous poster hash: 9b199...b87 Hvis du blir så "overgitt" av meg og enkelte andre kan du bare la vær å gå inn på denne tråden? Om du ikke skjønte hva min problemstilling var i mitt første innlegg så var det at jeg var redd for å bli kalt inn på kurs mens jeg var på ferie, eller rett før jeg dro. Og som sagt før her - jeg har ikke blitt kalt inn til ett eneste møte - hverken infomøte eller møte med saksbehandler. Og jeg vet selvfølgelig at man ikke får dagpenger mens man er på ferie. Skjønner du det nå, eller trenger du ytterligere forklaring? Anonymous poster hash: 956b8...335 2
Angelheart2 Skrevet 17. august 2015 #20 Skrevet 17. august 2015 Helt enkelt! Du tar kontakt med saksbehandleren din og gir beskjed om at du reiser på ferie den og den datoen. Du fører ferie på meldekortet og får selvsagt ikke penger for den perioden. Saksbehandler noterer at du ikke er tilgjengelig i perioden du er på ferie og kaller deg ikke inn på samtaler eller tiltak. Jeg reagerer egentlig mer på at du antar at du fortsatt er på dagpenger så langt frem. Jeg for min del ville vært mye mer bekymret for om jeg nettopp hadde startet opp i ny jobb når jeg har planlagt ferie. For målet er vel å komme i jobb så raskt som mulig, eller? Må også bare kommentere påstanden om at man selv melder seg opp på kurs og lignende. Dette fungerer slik i Oslo, men ikke i store deler av landet for øvrig. På de fleste, litt mindre steder, er det et veldig begrenset kurstilbud og man blir påmeldt til det som er tilgjengelig eller det som saksbehandler mener du vil ha nytte av. Det er ikke alltid man har noe mulighet til å påvirke dette selv. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå