Gå til innhold

Hvordan løse konflikt på arbeidsplassen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en kollega som har vært ansatt i 30 år på samme sted. Hun kan være ganske kvass mot andre kollegaer, og hun er også ganske lat i den forstand at hun lar være å gjøre de oppgavene hun skal, slik at andre kollegaer må gjøre dem i stedet. Sitter mye på nett i arbeidstiden osv. 

 

Det er flere kollegaer som har tatt dette opp med sjefen, men ingen ønsker å stå frem med dette ovenfor den det gjelder. Sjefen sier han ikke kan ta dette opp med den sløve kollegaen uten å nevne hvem som har kommet med klagene, fordi det vil føre til en større konflikt. Hva vil være den beste måten å løse dette på? Det er slitsomt å jobbe med denne kollegaen, men samtidig ser jeg at det kan bli enda verre hvis hun får vite at omtrent alle kollegene har klaget på henne til sjefen. 



Anonymous poster hash: 0492e...875



Anonymous poster hash: 5633b...ce1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har en såpass feig sjef, så ville jeg rådet deg til å bytte arbeidsplass. At sjefen er evneveik og ikke selv ser manglende innsats er også ganske merkelig. 



Anonymous poster hash: bcec5...d9f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige taler. Sjefen din er konfliktsky. Dette er en klassisk sak på mange arbeidsplasser. Orker dere ikke dette i lengden er det bedre å se seg om etter en ny jobb. Sjefen kommer ikke til å ta tak i dette og kollegaen kommer ikke til å endre seg av seg selv.

Nå vet jeg ikke hva dere jobber med, men er det en mulighet at jobben legges opp sånn at hver person har ansvar for sin sak fra a til å? Da kan ikke sløvekollegaen lesse over arbeid på andre. Evt må hver enkelt av dere lære dere å si nei, og si klart ifra at dere har nok arbeid selv og at sløvekollegaen må rydde opp i sitt eget.

Dere kan snakke med verneombudet som kan ta saken med vedkommede, men det vil bli sur stemning. Det blir det nok uansett hvordan dette legges fram, men skal det bli en forrandring må saken opp i dagen. Ingen liker å få høre at de er en belastning for miljøet.

Etter 30 år i samme jobben kan jeg skjønne at man blir lat og lei. Er det mulig å variere oppgavene? Kan sjefen hjelpe til her? Kan noen (sjefen!) se på om personen har for stor arbeidsbelastning siden ikke alt blir fullført? Dette kan være tema på medarbeidersamtale. Men dere har en svak leder, så spørs om temaet kommer opp.

Etter egenerfaring med konflikt på arbeidsplassen vil jeg råde deg til å lete etter ny jobb. Ting blir sjelden bedre med de samme personene på jobb. Om sjefen allerede har markert at han ikke kommer til å gjøre noe, vil dere ikke få noe støtte der.

Anonymous poster hash: a262d...3d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type arbeidsplass er dette? Litt lettere å se for seg mulige løsninger da. 
Hva med å alliere deg med kollegaer og bli enig om at dere synes det er en god idé å hver morgen starte med å fordele oppgaver. Få gjerne sjefen til å kjøpe inn en liten tavle eller bruk ark. Så kan dere skrive opp hvem som gjør hva. Dersom det er slik dere fordeler oppgaver da. Så kan alle skrive en V for hver oppgave som er utført og om noen er ferdig før andre/har tid til overs kan den se hvilke oppgaver andre har en kan hjelpe med å få unnagjort :)

Da "må" man følge oppgavene sine. Og man vil lett se om enkelte personer gjentatte ganger aldri gjør sine oppgaver ferdig, utsetter eller bruker laaang tid på oppgaver gjerne for å slippe unna ande oppgaver. 

Endret av Luckiness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på en helseinstitusjon, så selv om alle har visse arbeidsoppgaver, må likevel alle hjelpe til og dra lasset. 

Jeg kan på en måte skjønne sjefen min også, for hvis jeg hadde fått beskjed om at noen kollegaer har klaget på meg, så ville jeg jo lurt på hvem som hadde sagt dette. Hvis jeg ikke hadde fått vite det, ville jeg nok blitt noe mistenksom ovenfor kollegaene mine. 

Sjefen har bedt oss om å være nøye på å fordele oppgavene før arbeidet starter, men denne sløve kollegaen vår snor seg liksom unna likevel. I tillegg vet jeg at dette har vært tatt opp tidligere av andre sjefer, uten at saken er blitt bedre. Selv fungerer jeg ok sammen med denne kollegaen, men jeg ser jo at hun kan være en byrde å jobbe med for de osm ikke tør å si fra. 

 



Anonymous poster hash: 5633b...ce1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sjefen sier er totalt feil. H*n kan si til vedkommede at det har kommet klager på latskapen. En sjef skal faktisk IKKE nevne navn da det kan medføre til konflikter mellom personer.

Du har en feig sjef rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...