Gå til innhold

SOMMERFUGLENES samle-gode ideer- DAGBOK!!


sommerfuglene

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lag bakgrunner til kort og scrapbooking:

Akvarellstifter

Selges i hobbybutikker og i nettbutikker som fører lignende produkter.

Du trenger:

- Akvarellstifter

- Papp med struktur. Minst 160 grams papir. Tynnere papir bulker seg så lett.

Du kan og bruke akvarellpapir. Obs! Skal du bruke pappen til scrapbooking må pappen være syrefri!

- Kjøkkenpapir eller et stykke tynt bomullsstoff.

- Vann

- Avis eller annet til å beskytte underlaget mot vann- og fargesøl.

Det kreves ingen forkunnskaper for å lage bakgrunner med akvarellstifter.

Bakgrunn som går i en hovedfargetone

Bestem deg for hvilken farge du ønsker å ha og velg lysere og mørkere farge av denne eller evt. farger som er nær hverandre i fargesirkelen (som gult og rødt, blått og grønt etc). Dette gir det beste resultatet. Legg fargeblyantene sidelengs når du fargelegger. Vil du ha litt "liv" i flaten kan du lage noen skarpere streker som går på tvers av den retningen du fargela resten. Ekstrimenter gjerne med disse strekene og lag dem i andre farger så kan de bli.

Ta så vann på kjøkkenpapiret/fillen og kryst ut en del av det slik at kluten ikke renner men er god og fuktig. Før kjøkkenpapiret/kluten over fargeleggingen med sirkulære bevegelser. Stopp når du er fornøyd. Holder du på for lenge blir det mindre liv i sluttresultatet. La bilde tørke til det er blitt tørt. Legg det deretter i press, om det trengs.

Bakgrunn som går i flere fargetoner

Det blir som regel ikke så vellykket å bare blande mange farger på et ark (det gir ofte et grøngrått og trist resulat). Hvis man skal bruke flere farger blir det finere hvis man bruker fargefelter eller farger mønstre.

Bruk farger som harmonerer med hverandre så får du finest resultat. Legg fargeblyantene sidelengs når du fargelegger.

Ta så vann på kjøkkenpapiret/fillen og kryst ut en del av det slik at kluten ikke renner men er god og fuktig. Før kjøkkenpapiret/kluten over fargeleggingen med sirkulære bevegelser. Stopp når du er fornøyd. Holder du på for lenge blir det mindre liv i sluttresultatet. La bilde tørke til det er blitt tørt. Legg det deretter i press, om det trengs.

Tips!

Når du skal bruke pappen til bagrunner eller pynt på kort/scrapbookingsiden kan du f.eks. rive biter. Dette gir et ekstra stilig preg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen i dagboka mi!

Dagboka di er jo super! Har allerede funnet et skikkelig bra julegave tips til ei venninne :-)

Blir nok til at jeg er innom og kikker her ja!

Ha en strålende dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig frisk og rask!

Fint vær i dag også, har vært en fin høst dette!

Har lyst til å gå en tur senere, men nå tror jeg at jeg skal lage litt kort. Må bare få morgen-dosen med pcen og så skal jeg sette igang!

Ha en fin dag folkens! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liste over vanlige ord, uttrykk og forkortelser innen scrapbooking:

Acid free = syrefri

Adhesive = Lim/festemiddel

Beads = Perler

Border = Bord

Brad = Splittbinders

Cardstock = Kartong

Chalk = Kritt

Charm = Anheng

Creative lettering = Kreativ tekst/skrift

Crop = Scrapbooking møte/treff

Cutting system = Skjæresystem

Die-cut = Utstanset papirfigur

Embellish = Pynte på

Embossing = Opphøying

Eyelet = Malje

Fiber = Tråd/garn

Frame = Ramme

Glue dots = Lim-prikker

Hole punch = Hullmaskin

Journal box = Tekstboks

Journaling = Tekst

Lettering template = Bokstav mal

Light box = Lysboks (til dry embossing)

Ligning free = Vedfri (lignin fjernes fra cellulosen)

Layout = scrapbook side

Mixed media = "Utradisjonelle" scrapbooking produkter

Mulberry paper = Spesialpapir med et innslag av fiber

Nailheads = Nagler

PP = Paper piecing = Sette sammen papirbiter til bilder

Patterned paper = Mønstret papir

Personal trimmer = Papirkutter/skjærebrett

Punch = Verktøy til å trykke ut små papirfigurer

Punch art = Små kunstverk av punchies

Punchie = Små uttrykkede papirfigurer

Quilling = Papirrulling

Quilting = Lappeteppeteknikk

Reverse lettering = Bakvendt tekst

Rub-on = Overføringsbilde

Rubber stamp = Stempel

Sizzix = diecutting maskin (se "Die cut"

Square = Firkant

Stamp = Stempel

Suede paper = Papir med en suede overflate

Swap = Byttering

Tag = Merkelapp/etikett

Template = Mal

Topper = Overskriftsboks/tittelboks

Tracer = Mal til å tegne etter

Tracerkin = papirdukkemal fra EK Success

Twistel = Spesielt "garn" for scrapbooking

Scissors = Saks

Vellum = Transparent papir

Un-Do = Middel som løser opp lim

Watercolor pencil = Vannpastell blyant

Wire = Metalltråd til smykker

CK (Creating Keepsakes) = amerikanske scrapbooking blad

CM (Creative Memories) = amerikansk scrapbookfirma som kun selger gjennom konsulenter

LO = layout

MAMBI (Me and My Big Ideas) = produsent

MM (Making Memories) = produsent

PP = Paper piecing

SB = scrapbook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vellum

Det går helt fint å stemple på det, men da må du bruke dye ink. Pigment ink tørker nemlig ikke...men du kan jo embosse det da. Etter at du har stemplet et stempel på forsiden av vellumen, kan du fargelegge det fra baksiden med tusj. da blir det en dus effekt:) kjempefint. du bør ikke lime på vellumen med vanlig limstift...da blir det stygge flekker igjennom.

Du kan feste vellumen med brads/eyelets, dobbeltsidig limark(for da er "limet" jevnt fordelt) Du kan trygt kjøre det gjennom skriveren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hei Sommerfuglene :D

Skal si du har jula godt planlgat! Skulle ønske jeg kunne planlegge på den måten. Men hos oss vet man aldri hva som skjer neste dag så det er umulig. Det eneste vi har planlagt er et lite julebord sammen med noen venner, og en dag til laging av julegodt. Skal prøve meg på seigmenn i år ... Kan bli spennende det.

Jeg har gått sånn smått i gang med julegaver. Har lånt lamineringsmaskinen på jobb, funnet kalender for 2005, sneket til meg bilder av hunder, katter og barn fra venner. Printet ut flotte kalendere med flotte bilder og laminert. Det MÅ jo bare bli en suksess!!

Jeg ville ialfall syntes det var koselig å få en hjemmelaget kalender til jul ;)

Ønsker deg ei fin forjuls tid, med masse glede!!

Nisseklem fra Sarabi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsom dagbokidé!

Jeg har bare lest side en, men nå skal jeg bokmerke deg, og kose meg med resten i ledige stunder fremover.

God helg (snart)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gavetips fra A til Å

Sats på en annerledes gave i år: Gi bort en opplevelse til jul!

Ikke minst i jula er det nok mange som både gir og får ting som knapt noen har tenkt på at de ønsker seg. (Kjenner du typen? Slips nummer tredve, skjerf nummer nitten eller bøker som ikke blir lest.)

A:

Abonnement, Akupunktur, Aketur, Aromaterapi

B:

Barhyttetur, Bowlingkveld, Blomstervanning, Blomster, Blomsteroppsatser, Barnevakt, Byvandring, Busskrekk-kurs, Bilmekking, Besøk, Beskjæring, Badmintonturnering, Bamse (hjemmelaget)

C:

CD med ilagt felles lytting, CV (skriv ned historien din eller les den inn på kassett), Cowboy-lek

D:

Dyrefigurer i tre (hjemmelagde), Dansetimer, Dikt (eget og andres), Dugnad, Diskotekkveld, Datakurs, Drømmetydning, Drømmedag, Dukketeater, Dessert

E:

Eplekake, Eventyrstund, Eventyr lest inn på kassett, Egne eventyr skrevet ned, Eggelikør (hjemmelaget)

F:

Flerkulturell kveld (mat,dans,musikk), Forsikring, Fuglemat, Fuglekasse, Fuglebrett, Fjelltur, Fottur, Fisketur, Folkedanskurs, Fotballkamp, Fløytespill, Fjellklatring, Fest, Fotografier, Fotoalbum med kopier av gamle fotografier, Fortelling av...

G:

Galleritur, Gårdsferie, Gulvvask, Gulrotkake, Guttetur, Gourmetmiddag, Grøfterydding, Gravehjelp, Grusing, Gulv-lakking, Gavekort med hjelp, Gardin (sying, vasking, stryking)

H:

Hekketrimming, Honningkake, Hopprenn, Håndballturnering, Hjelp, Hjemmelagde ting, Historiefortelling, Hyttetur, Huletur, Healing, Husvask, Hjulbytte, Handlehjelp, Håndverkshjelp, Hymne, Hypnose...

I:

Iglobygging - med eller uten overnatting, Internettabonnement, Isbading, Isklatring, Improvisasjonskveld, Indianerleir - lek og bygging, Innkjøpshjelp, Instrument med læring, Isfiske, Isolasjon (genser)

J:

Ja, Juleselskap, Julefrokost, Julemiddag, Juledekorasjon, Julekos, Jazzkonsert, Jentetur, Jojo (hjemmelaget, gjerne med tilbud om triks)

K:

Konsulenthjelp, Klø på ryggen- tid, Karaoke-kveld, Kryddereddik, Kinobilletter, Konsertbilletter, Kurs, Kanefart, Kake, Krydderurter, Kosedyr (hjemmelagede), Karameller, Klemmekort, Keramikk (hjemmelaget), Kirkebesøk, Kunstutstilling, Kassett innspilte sanger du selv er glade i)

L:

Lekedag, Ludoturnering, Luking, Lysking, Laks, Lutefisk, Lam, Lyrikk, Lovord, Lesestund, Lørdagskos, Loftsrydding, Lunch

M:

Museumstur, Middag, Massasje, Mat, Monopolkveld, Magedanskurs, Maling, Mørkegjemsel, Malekurs, Metallpussing, Moro, Meiseboller

N:

Naturopplevelser, Nattevandring, Nattevåk, Nakenbading (det er lov å vente til sommeren), Nærhet, Nisse(hjemmelagd), Nøtteblanding

O:

Ost, Opplevelser, Oppdagelsestur, Oljemalingskurs, Oppussing, Oppvaskhjelp, Oljemassasje, Oppskrifter(gjerne sammen med smaksprøver eller spesielle krydder/smaker som skal i, Operabilletter

P:

Party, Pinnebrød, Plante, Posteier, Poesi, Puslespillkveld, Puslespill (hjemmelagde), Pizzarestaurant-tur, Pepperkaker, Peiskos, Pass av pus, Pasta, Potettrykk, Periskop (hjemmelaget)

Q:

Quiz-kveld, QV - så mye du vil - så mye som trengs

R:

Regnehjelp, Rosévin, Ros, Radiolytting, Restaurantbesøk, Ridetimer, Redd Barna-bidrag, Reparasjon, Raking, Rydding, Rusletur, Rakørret, Rødvin, Rangle(hjemmelagd), Rapkonsert

S:

Stryking, Snøborgbygging, Snøhuletur, Skitur, Seiltur, Sopptur, Svømmehalltur, Sykkeltur, Skøytetur, Skogstur, Støvtørking, Syhjelp, Snømåking, Sild, Syltetøy, Spillekveld, Spilletimer, Soneterapi, Stillhet, Sang (laget og/eller framført)

T:

Tegning, Terapi, Tid, Telekort, Tyttebær, Tyriflis, Tøybleier, Tubatimer, Trommetimer, Togtur, Tangokurs, Trolldeig-figurer, Telttur, Treleker, Tøysetimer, Togaparty, Teaterbilletter

U:

Ullsokker (hjemmestrikkede), Ullgenser, U-hjelpsbidrag, Undervisning, Ukeskort, Utvasking av gull, Ufo-lek

V:

Votter, Vinterlek, Vikingfest, Vevkurs, Vask, Vindusvask, Vedkapping

W:

Walkie-talkie av blikkbokser, Watt-reduksjon (ENØK-sjekk av huset), Webside, Weekend, Wigwam

X:

Xylofon-kurs/timer

Y:

Yoga-timer, Yatzy-kveld

Z:

Zoo-besøk, Zoologi-timer

Æ:

Ærend

Ø:

Øvelseskjøring, Øl (hjemmelagd), Ømhet, Ørevarmere(hjemmestrikkede), Ønskeliste

Å:

Årskort, Årsabonnement, Årgangsvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til CDer trenger du en CD, Superembossingpulver (UTEE), Versamark eller pigment ink eller embossingblekk, litt pynt (microperler, glitter, bånd, perler o.l) varmepistol og litt tålmodighet...

Her er slik jeg gjør det.

Jeg begynner med å trykke stempelputa ned over hele cd-ens overflate. Deretter strør jeg på et lag med UTEE og varmer opp. Jeg lar den kjølne litt og begynner med litt fargelegging. Jeg bruker gjerne disse små Versacolor kubene og trykker dem direkte ned på cd-en her og der. Varier fargene og lag fine overganger. Her kan du gjerne arbeide på et lite område ad gangen. Når du har fått fargen (e) slik du vilha dem så heller du på litt UTEE og smelter igjen. Så jobber du deg videre til neste felt, bruk de samme fargene eller bryt med noe helt annet. Når du har jobbet deg rundt hele cd-en har denne nå fått tilsammen 2 lag med UTEE. Du trenger mer. Gjør den samme prosessen omigjen. Er du fornøyd med fargene slik de er så kan du bare trykke ned versamarkputen eller embossingputen og ha på det tredje laget med utee eller du kan forandre fargene hvis du ikke er fornøyd. Ha på UTEE og varm opp.

Så må du tenke litt. Finn noen stempler som passer litt sammen og prøv å tenke ut hvor du vil ha dem på cd-en. Vil du ha litt annen pynt på kan du prøve å finne rette plass til dette også. Når du skal stemple med stemplene pleier jeg da å ha på blekk eller versamark først slik at disse ligger klar. Der jeg vil bruke stempelet varmer jeg opp UTEE-en igjen. Setter så stempelet nedi og lar det sitte der til det løsner lett. Fortsett med de andre stemplene. Hvis du skal ha stemplene tett kan det lønne seg å varme opp et større område og prøve å få satt stemplene nedi på likt, skal stempelet være en annen plass på cd-en så prøver du å holde den varme luften bort fra der du allerede har stemplet. Når du er ferdig med stemplene kan du f. eks varme opp deler av cd-en og strø litt glitter, microperler eller pearl-ex i. Eller du kan feste en puzzlespillbrikke eller en charms i den varme UTEE-en. Eller du kan pynte med perler på wire eller bånd som du trer gjennom hullet i midten og fester med lim på undersiden av cd-en. Bladgull kan en også bruke til å pynte med.

Fra Rubberstamps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VENNINNEGAVETIPS!

Skrevet av TirNaNoir, Tir Des 07, 2004 19:31

Et år laget kjøpte jeg noen lekre ovale 'hatteesker' i miniformat. så krøllet jeg sammen cellofan og la i bunnen av disse. Så begynte jeg å fylle eskene med følgende:

- et stressegg

- en spipp-pose med godteri(drops, brente mandler, sjokoladekuler)

- en liten pose eksklusiv julekaffe

- en minibok om noe søtt (sjokolade, katter osv)

- en liten pose badeperler

Så skrev jeg en bruksanvisning til hver pakke, hvor jeg omtalte innholdet som survival-kit for dobbeltarbeidende alenemødre. Og beskrev at dette var til bruk en kveld hvor ungene var på sitt verste, været uggent og regningsbunken like høy som motivasjonen lav.

Så satte jeg lokket på eskene, plukket tujakvister som jeg sprayet lim og glitter på, og band dem fast med en lekker blå sløyfe. Dette falt i smak hos alle som mottok en slik forpakning.

Fra KG`s julekalender

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...