Gå til innhold

SOMMERFUGLENES samle-gode ideer- DAGBOK!!


sommerfuglene

Anbefalte innlegg

KORTLAGING I STARTFASEN!

Det første jeg ville kjøpt er:

Versamark watermark pute - denne bruker jeg aller mest, du vil få mange tips hvis du søker i forumet. Denne bruker du til embossing, kritt, pearl ex, bakgrunner, resistteknikk osv (som sagt: søk i forumet!) Kan være greit å ha ei svart stempelpute også, men jeg bruker ikke det mye selv..

Svart embossingpulver - Passer til det meste og er et must hvis du vil fargelegge med vannfarger eller bruke klor på motivet. Jeg bruker også mye blankt (gjennomsiktig) embossingpulver til bakgrunner. Til julekort er det fint med gull og sølv pulver.

Stempler - Kan være greit å starte med noen godt anvendelige motiver som passer til flerer anledninger. F.eks blomster, hjerter og noen skriftstempler (gratulerer, bare en liten hilsen) Vil anbefale deg å kjøpe umonterte stempler da det er mye billigerer og hvis du bestiller på nettet (det er egne tråder på forumet med nettbutikker i inn- og utland) koster det ikke så mye i porto. Lurt å kjøpe stempler som kan brukes sammen (f.eks blomster og sommerfugler osv) hvis du bare skal kjøpe noen få (men ligner du oss andre her inne så kjøper du ikke bare noen få )

Kritt -kan være greit å kjøpe til å begynne med. Da har du mange forskjellige farger i et skrin og kan klare deg en stund med bare versamarkputa. Kommer litt an på hvilken stil du har om du vil like å bruke kritt eller ikke.

Hjørnepuncher - gjør utrolig mye med et kort når du bruker en slik. Elsker min som er helt enkel og bare lager to små hakk i hvert hjørne.

:hjerte: Vil anbefale deg å evt bestille stempler og utstyr fra kreativ hobby, stampoteket eller stoffimport. Kjekke damer med gode nettbutikker og stort sett bedre priser enn du finner i butikkene.

:hjerte: Jeg vil også anbefale en vanlig sort dye ink pute til å begynne med...velger du en vannfast ( Memories, Archival ink) så kan du fargelegge med tusjer og akvarellblyanter uten å måtte embosse først.

:hjerte: Ellers vil jeg anbefale gull embossingpulver og klart embossingpulver. Klart ep er veldig greit hvis du kjøper noen av disse små putene som oftest er pigment blekk...da kan du helle over klart ep og få en opphøyet effekt i den fargen puta er.

:hjerte: Jeg bruker iblant fotoklisterlappene, men ikke så mye som før, no har dobbelsidigtape fra Nille overtatt for den. Det er en stor gul rull som jeg klipper i ønskete størrelser, koster bare 10,- for rullen så den er billig og sterk, min absolutte favoritt.

Så bruker jeg Herma dispenser lim som rulles på, finnes i både permanent og nonpermanent, den er meget kjekk, et must i allefall til scrapping.

:hjerte: Jeg bruker Pritt limroller til det aller meste, de få plassene Pritten ikke funker bruker jeg disse foto-klistremerkene. Ellers limer jeg alt av småplukk med den aldeles fantastiske, herlige, uovertreffelige, vidunderlige Diamong Glaze-en

:hjerte: Bland ut litt pearl ex med embossingpulver! Mengden må du nesten avgjøre selv etter hvilken effekt du ønsker å oppnå. Det blir mest stilig å blande ut i klart embossingpulver eller svart embossingpulver. Det er ikke nødvendig å fiksere dette da embossingpulveret virker som et bindemiddel og smelter pearl ex’en inn i embossingpulveret.

:hjerte: Både kritt og Pearl-ex bør fikseres - ellers vil nok begge deler forsvinne fra kortet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FARGE ARK TIL KORT

Løsvekt te:

Det første jeg gjorde var å ta litt fruktte i løsvekt i kokende vann, etter noen sekunder tok jeg og helte vannet og løsteen over et tørkepapir slik at teen ble liggende igjen i tørkepapiret (ble som en sil). Tok så den løsvektteen som var våt og gnidde over et hvit papir. Min bakgrunn ble da rosalilla som du kan se under.

Kakaopulver:

Siden jeg først drev i kjøkkenskapet så datt jeg over litt kakaopulver. Tok litt pulver på et ark, knidde utover, tok så på litt pulver til, sprayet over med vann slik at det fløyt litt ut. Tok så et tørkepapir og duttet forsiktig over slik at jeg tørket opp det meste vannet. Vips så var det en brunbakgrunn

Pulverkaffe:

Tok noen korn i hånden min, knuste de og knidde på arket. Tok så litt flere kaffekorn og la på arket, sprayet med vann og vips så var det en bakgrunn med kaffeflekker

Prøv gjerne med andre ting du finner i skapet, jeg prøvde med kakepynt (slik flerfarget strø) og vann, men det funka dårlig..hehe

Her er drikkebakgrunnene Rosa er løsvektte, mørkest brun er kakaopulver, mens den lysebrune er pulverkaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LITT OM ALPACA ULL!

Alpaca, i slekt med lamadyret, og stammer lengere tilbake fra kamelfamilien. Alpacaen er i dag et relativt skjelden dyr. Majoriteten av alpacadyrene lever i Sydamerika; Peru (90%), Chile og Argentina. Alpacaen blir normalt 15- 25 år gammal og veier mellom 50-100 kg.

I mange tusen år var alpaca-ullen inkakulturens materiell, dyrket og behandlat i en mengde farger og kvaliteter. Alpackan hadde også en sentral plass i inkakulturens religiøse sermonier og i mange år var alpaca en hemmelighet for resten av verden.

Alpaca-ullen ble "oppdaget" på omkring midten av 1800 - tallet av engelskmannen Sir Titus, som straks innså materialets enorme kvalitet. På den tiden fikk kun kongelige mulighet til å bruke denne fantastiske ulla, mens for andre var dette kun en drøm....

Fakta om fibrene

Alpaca fibrene er hele 3 ganger sterkere og 7 ganger varmere enn lammull. Dette trengs, da alpacan lever på de Peruanske høyslettene (3000- 4 500 meter over havet) der temperaturen gjerne synker ned til 20 minusgrader på nettene! Samtidigt er alpacka-ulla utrolig myk og vidunderlig å bruke og er ikke allergifremkallende.

I dag er alpaca et meget ettertraktet og eksklusivt material innenfor moteindustrien verden over, og regnes dessuten som bedre enn f.eks. merino ull og kashmirull.

Vasketips!

Alpaca er ett meget slitesterkt materiale (sterkere enn vanlig saue-ull), men for å sikre et fint plagg i lang tid anbefales følgende:

- Håndvask i fingervarmt vann (30 grader)

- Bruk rikelig med vann

- Vaskemiddelet må blandes godt ut i vannet

- Bruk vaskemiddel med nøytral ph-verdi

- La ikke plagget bli liggende i bløtt: beveg plagget rundt i vannet med rolige bevegelser, ikke gni plagget!

- Skyll plagget i rikelig med vann i samme temperatur som vaskevannet.

- Sentrifuger plagget lett i et putetrekk, eller rull det inn i et håndkle og klem ut fuktigheten.

- Plagget skal tørkes liggende i riktig form og det er viktigt å unngå direkte sollys.

- Legg aldri et dryppende vått plagg til tørk. Unngå å tørke plagget på et underlag som suger opp og beholder på fuktigheten (frottéhåndkle), i tillfelle riskerer man overfarging samt att plagget mister sin naturlige elasitsitet.

.

- Bruk ikke tørketrummel på ull! Da vil plagget krympe!

- Plaggets utseende blir jevnere etter vask og ved lett damping, men man må aldri presse eller stryke plagget verken i våt eller tørr tillstand. Press eller stryk aldri et plagg på områder strikket med struktur.

- Ved damping bruk helst dampstyrkjern eller evt ett vanligt strykjern med en fuktig klut mellom plagget og strykjernet, men plagget må aldri presses!

- Plagget må ikke klorblekes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLITTIGLISE

Den er en utrolig tørst plante som trenger masse vann, spesielt hvis den står varmt. Den bør ikke stå i trekk.

Men husk at ingen blomster tåler å stå i vann over lengre tid, så ikke hell masse vann på skåla og tro at blomsten da tar det den vil ha. Det blir som å dytte hodet til noen under vann og si "Drikk!".

HUSFRED

Sett den på en vid skål med en god skive (minst 2-3 cm)oasis under. Vann på skålen slik at det når nesten opp til kanten på oasisen, men husfreden må ikke stå i vann. På den måten kan husfreden "drikke" det den vil ha. Fyll på med vann når det minker. Den skal ikke stå i direkte sollys.

Det er også viktig at ingen går og "peller" på den, tar på den osv, (det er mange som synes det er veldig fristende!!) og at den ikke blir vannet ovenfra. Bladene på husfreden er veldig sarte, og blir ødelagt av mye berøring og vann. Viser seg som brune felter.

Dersom den bare blir helt slapp og ikke orker mer, har den enten fått feil vanning (for mye/for lite), trekk eller for mye sol. Både varmeovner og åpne vinduer kan ta knekken på husfreden.

_________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her inne liker jeg virkelig å være :hoppe:

I et innlegg lenger opp nevner du kritt til stempling.

Hvordan bruker du det?

Det var gøy!

Jeg bruker foreløpig krittet bare til fargelegging og lage bakgrunnsark..

Det som er så fint med kritt er at du får mer liv og nyanser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gøy!

Jeg bruker foreløpig krittet bare til fargelegging og lage bakgrunnsark..

Det som er så fint med kritt er at du får mer liv og nyanser!

Når jeg tenker meg etter, har jeg liggende masse kritt fra jeg gikk tegning form og farge. Kanskje jeg skal prøve det litt ut. Men da må jeg nesten ha fixativ (er det ikke det det heter?).

Har du prøvd stempel med sånn pulver du strør over og varmer det for å herde det? Jeg har sotte her som en gal i to dager nå å stemplet og varmet... Sambo må tro jeg er gal!

Ha ei strålende helg Sommerfugl :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RIMI

*El´vital shampo og balsam til 10,- stk

* forskjellige tesorter til 4,- pakken.

*Saltstenger koster 5 kr for pakken

*snickers koster 3 kr.

*gøy sin campange saft til 8 kroner + pant.

*1,5 liter eplernektar og 1,5 liter appelsin jucie(?) til 6,-

*40% på alle gryteretter fra Toro

REMA 1000

*Duo pack med bind (always) til samme pris av en:) 26 kr:)

*trankapsler til 30 kr

*babygrøt 5 kr

*billige grillpølser, 18kr for 16stk (tror det er 16).

*billig kjøttdeig, 22kr for 400g.

PRIX

*3 hvitløk for 4 kr

*sirup for 3 kr.

De blå pakkene med OB koster 10-12kr på både Rema, Kiwi, Rimi og Mega - sikkert fordi den er med på VG sin matbørs. De andre fargene koster nemlig opp i mot 30,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du trenger fikseringsspray når man bruker kritt...

Embossing tenker du vel på! Deter kjempe kjekt å lage kort!

Nå holder jeg på å lage vesker, har en bestilling til onsdag, og det er så kjekt å lage ting! Når jeg har levert veskene skal jeg lage kort, det har blitt en stund siden jeg gjorde det sist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er totalt hekta på kortlaging. Har rundt 100 stk liggende. Skal være med på to messer i november, der jeg skal prøve å få solgt litt. Har fått masse gode tilbakemeldinger fra folk som har sett kortene, så jeg håper noen vil kjøpe.

Ellers driver jeg litt med strikking. Votter, tøfler og skjerf er det jeg liker best. Votter og tøfler strikker jeg med tykt garn og vasker de på 60.

Fant en idè på nett om å strikke kopptuer i bomullsgarn.

Holder på med min første, så vi får se om den blir så bra at det kan bli julegaveemne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer oppskrift på nydelig tomatsuppe!

2 gulrøtter skåret i pittesmå biter

1 løk finhakkes

2-3 skiver sellerirot finhakkes

1 glass Stavlands tomatpure (selges på Rema)

1 liter vann,

pepper, salt, buljong.

Begynn med å surre gulrot, løk og sellerirot ca 5-10 minutter i litt margarin.

Tilsett tomatpure og vann.

Rist sammen litt mel og vann som du jevner suppen med.

La småkoke ca 10-15 minutter.

Smak til med salt, pepper og buljong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er totalt hekta på kortlaging. Har rundt 100 stk liggende. Skal være med på to messer i november, der jeg skal prøve å få solgt litt. Har fått masse gode tilbakemeldinger fra folk som har sett kortene, så jeg håper noen vil kjøpe.

Ellers driver jeg litt med strikking. Votter, tøfler og skjerf er det jeg liker best. Votter og tøfler strikker jeg med tykt garn og vasker de på 60.

Fant en idè på nett om å strikke kopptuer i bomullsgarn.  

Holder på med min første, så vi får se om den blir så bra at det kan bli julegaveemne.

Jeg skal også selge på julemesser, gleder meg det blir så spennende! Solgte på en messe i sommer også, og solgte ganske bra!

Hva er kopptuer?!

Lager alltid julepersanger selv, i fjor fikk alle tova sitteunderlag, de er kjempe deilige å ha med på tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke hørt orden kopptue før? Hehe... Kanskje det er et uttrykk bare vi her i nord-norge bruker.

Kopptua er den du tørker av benken på kjøkkenet med (og tørker støv med). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke hørt orden kopptue før? Hehe... Kanskje det er et uttrykk bare vi her i nord-norge bruker.

Kopptua er den du tørker av benken på kjøkkenet med (og tørker støv med).  :wink:

Altså en klut?!

Er det slik rutete eller stripete mønster?!

Fikk håndle og klut til dokkene og det var hvitt og rutete, kjempe fint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...