Gå til innhold

SOMMERFUGLENES samle-gode ideer- DAGBOK!!


sommerfuglene

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gje meg handa di, ven

Opprinnelig irsk folketone, Down by the Salley Gardens. Tekst: William Butler Yeats.

Norsk tekst: Sondre Bratland

Gje meg handa di, ven, når det kveldar, det blir mørkt og me treng ei hand

Lat dei ljose og venlege tankar, fylgja med inn i draumars land

Lat varmen frå ein som er glad i deg, tenne stjerner i mørkaste natt

Gje meg handa di, ven, når det kveldar, det blir mørkt og me treng ei hand

Varme tankar og hender som trøystar, er som sol over frosen jord

Kjenne varmen frå ein som er nær deg, gjev langt meire enn store ord

Lat varmen frå ein som er glad i deg, tenne stjerner i mørkaste natt

Gje meg handa di, ven, når det kveldar, det blir mørkt og me treng ei hand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scrapbooking for nybegynnere

av Marit Cress (Scrapbook Express)

Scrapbooking er en amerikansk hobby, som går ut på å gjøre noe mer ut av albumene dine enn bare å lime inn bilder. Lag noe som familien og slekta vil ha glede av i mange generasjoner framover!

Basismaterialer til scrapbooking

Album

Lim

Papir

Saks

Penn

Valgfritt tilbehør

*Forskjellig skjære- og kutteverktøy

*Stanseverktøy (punches)

*Brukes til å trykke ut forskjellige papirfigurer.

*Ferdig utstansede papirfigurer (die-cuts)

*Klistremerker

*Selvklebende plastlommer

Brukes til å beskytte og eksponere forskjellige minner.

*Tags, paper piecings, shakerbokser, papirdukker

*Pynt

Her kan du bruke maljer (eyelets), splittbinders, knapper, perler, garn/tråd, bånd osv.

*Penner og tusjer

*Ide-bøker og blader

Før du begynner

Det første du bør tenke på, er hva slags side du vil lage. Babyside, familieside, juleside, reiseside, selskapsside - Alt er mulig!

Hvis det er første gang du skal lage en side, så kan det være lurt å lage en skisse av hvordan siden din skal se ut. Da er det lettere å vite hvor mange bilder du skal bruke, hvor store de skal være, hvor mye tekst du ønsker, osv.

Det finnes mange ferdige scrapbooking skisser du kan bruke, hvis du har vanskeligheter med å komme opp med dine egne. Becky Higgins har mange fine.

Materialer

Når du skal lage et album, er det viktig å tenke på hva slags materialer du bør bruke. Det er viktig å se etter syrefritt papir og kartong, for papir med syre vil bli gult etter hvert. Avispapir har syre i seg, og du vet hvor gult det blir etter en stund. Slik er det også med klistremerker og andre ting du ønsker å bruke i albumet ditt. Syren kan ødelegge bildene dine. Heldigvis er det nå slik at flere og flere produkter er syrefrie, og dermed trygge å bruke i et album. Stort sett alle produkter som er spesiallaget til scrapbooking er syrefrie. De fleste er også lignin frie, som vil si at papiret eller kartongen ikke vil bli skjørt eller sprø.

Bildene

Når du velger bilder, er det viktig å tenke på hva det er du ønsker å fortelle. Velg ut de bildene som best forteller historien, eller som beskriver hendelsen best. For å få fokus på det viktige i bildene, bør du klippe til bildene.

Du kan bruke mønstersakser eller plastikkmaler å tegne mønster etter, eller du kan bruke noe du har i huset, f. eks, forskjellige glass til runde bilder. Etter hvert anskaffer du deg kanskje mer utstyr, som diverse skjære- og kuttesystemer. Når du ikke vil klippe til bildene noe særlig, men likevel ønsker å gjøre noe med bildene, kan du f.eks. runde hjørnene.

Etter at du har klipt ut bildene, bør du tenke på om du ønsker å lime dem på et annet papir, før du limer dem på siden. Hvis du skal bruke et papir med mye mønster, er dette en god ide, fordi det gjør det lettere å skille bildet fra bakgrunnen. Hvis du derimot bruker et ensfarget papir som bakgrunn, er ikke dette nødvendig. Men hvis du likevel ønsker å fremheve et bilde bedre, kan du lime det på et papir som har samme farge som hovedfargen i bildet. Det gjør at dette bildet blir hovedfokuset på sida di. Det samme skjer hvis du bruker et papir med sterk kontrast til bildet ditt.

Teksten

Det viktigste i en scrapbook er teksten. Det er dette som gjør at albumet blir så spesielt. Det spiller ingen rolle hvor flott albumet er; uten teksten blir det bare et pent fotoalbum.

Den enklest måten er å beskrive hvem, hva, hvor og når til et bilde, men hvis du vil gjøre albumet enda mer spesielt, gjør du teksten om til en liten fortelling. Det er nemlig det som gjør at albumet ditt blir noe utenom det vanlige.

Det finnes mange teksttyper å bruke. Hvis du ikke ønsker å skrive selv, kan du f.eks. skrive det du vil på dataen, skrive det ut, og bruke i albumet ditt. Dette er også en god ide hvis du har mye tekst, men liten plass på sida di. I dag finnes det en uttall flotte fonter (skrifter) å velge mellom, både i Microsoft Word og fonter du kan laste ned fra internett.

Sette alt på plass

Når du har bildene klare, og du har tenkt ut hva du skal skrive, eventuelt har skrevet teksten på et eget papir, så er du klar til å lime ned alt på sida.

Til å begynne med er det viktig at du ikke limer noe før du er helt ferdig! Da har du ingen mulighet til å forandre på sida hvis du ikke blir fornøyd. Så vent heller med liminga til du har alt klart. Etter hvert som du blir med dreven og vet hva du liker, kan du lime underveis.

Du kan bruke vanlig lim, men jeg anbefaler deg å bruke et spesielt fotolim. Det er syrefritt, og vil ikke ødelegge bildene dine. Det finnes både fototape, fotofix (små, dobbeltsidige tapebiter) og fotohjørner som ikke inneholder syre. De er enkle i bruk, de beskytter bildene dine og du unngår å bli klissete på hendene, som du ofte blir med vanlig lim. Det er ikke noe som er så harmelig som å få lim på bildene! Det finnes også spesiallim til bruk i scrapbooking som er syrefritt. Et veldig godt alternativ til limstiften er limpenner. De er enkle i bruk og du unngår å bli klissete på hendene, som man ofte blir med vanlig hobbylim.

Pynte på siden

Nå som du har satt bildene på plass og skrevet det du skal, er tiden kommet til å pynte på sida. Du kan bruke klistremerker, papirdukker, knapper, maljer, stempler og plastlommer med f.eks. babyhår, billetter, penger eller andre ting. Her er det bare fantasien som setter grenser!

Gjør det som DU har lyst til, for det er deg selv du først og fremst skal glede ved det du lager. Se etter ting som vil fremheve det temaet du har valgt for sida di.

Til slutt

Jeg vil anbefale deg å putte sidene dine i plastlommer, hvis du ikke bruker et album som er spesiallaget til scrapbooking. Dette vil beskytte sidene dine mot bl.a. støv og klissete, små barnefingrer. Nå håper jeg at du vil ha så stor glede av denne hobbyen som jeg har. Lykke til, og ha det moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikkede kluter til kjøkkenet

av Turid (dinhobby)

Disse klutene er den perfekte gave til de som har alt. Kjøp garn i farge som passer til kjøkkenet til den som skal få dem i gave, og strikk dem på noen kvelder.

Du trenger:

50g bomullsgarn til hver klut

Strikkepinner nr. 3

Slik gjør du:

1. Legg opp 70 masker på pinne nr. 3.

2. Strikk vrangbordstrikk (r, vr) til arbeidet måler 30cm.

3. Fell av, og fest trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serviett decuopage på kort

av Anne Bente (kreativ-hobby)

Ved hjelp av servietter kan alle lage flotte "bilder". Det finnes mange forskjellige servietter med alle typer motiver. Skal du bruke serviettene til kort, kan du med decoupage teknikken overføre disse motivene til kartong, som igjen kan limes på kort.

Dette trenger du

*Kartong

Denne bør være 160 gram eller tykkere. Farger velger du etter motiv og ønske.

*Servietter

Det beste er å bruke 3-lags servietter, gjerne med små motiver som passer til kortstørrelsen.

*Decoupage lakk

Dette er en type lakk som er både lakk og lim i ett, og det fåes kjøpt i de fleste hobbyforretninger. Det finnes også et "allround" lim som kan brukes som lim/lakk. Vær oppmerksom på at det finnes mange typer decoupage lakk, som skal brukes til forskjellige materialer.

*Glitter i limet/lakken

Glitter i limet når du pensler gir en flott effekt. Spesielt på julemotiver blir det mer julestemning i bildene med litt glitter i limet. Har du ikke ferdigblandet glitterlakk, kan du helle litt lakk i et egglass og blande i litt fint glitter.

*Pensel

En flat pensel passer godt til jobben med å stryke på lakken.

Fremgangsmåte

1.Grovklipp det motivet du ønsker å bruke, og fjern de2 hvite lagene av servietten.

2. Pensle så et tynt lag med decoupage lakk på kartong, før du forsiktig legger på serviettutklippet. Kartongen bør være 160g eller tykkere, og ha samme farge som bakgrunnen i serviettmotivet.

3. Stryk forsiktig over med fingrene. Pass på at det ikke blir krøll på papiret og at det ikke rives i stykker.

4. Pensle så et tynt lag med decoupage lim over hele motivet. Vær forsiktig med limet, bruker du for mye vil servietten bli for våt og den vil fort revne. Det samme kan skje hvis du bruker for lite lim på penselen. Prøv deg derfor litt fram så finner du fort ut hvor mye "akkurat passe" er.

5. La dette tørke, og om du ønsker kan du legge et ekstra lag med lim/lakk over - så holder motivet seg bedre.

6. Når limet/lakken har tørket klippes motivet ut. Bruk gjerne en saks som klipper "revne" kanter, eller annen type mønstersaks.

7. Lim så motivet på en kartongbit i passende farge for å lage ekstra kontrast mellom kortet og motivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggteppe

Tekst og bilde Jane Henriksen

Et veggteppe er en kjempefin presang til en du bryr deg om. Veggteppet i denne artikkelen laget jeg til min beste venninne da hun skulle gifte seg. Jeg laget en blokk for hvert år vi hadde kjent hverandre. Den første blokken med russeluen står for det året vi ble kjent - nemlig i russetiden. Alle blokkene har også symboler for ting vi har opplevd sammen.

Håper dette kan inspirere andre til å ta fram symaskinen!

Dette trenger du

Stoff i ulike farger

Sytråd

Nål

Vlieseline

Thermovatt

Skjæreunderlag

Tilskjæringslinjal

Skjærehjul

Dampstrykejern

Symaskin

Slik gjør du

Først skisserte jeg veggbildet med 3 blokker i lengden og 3 i bredden – tilsammen 9 blokker. Deretter satte jeg meg ned og tegnet mønstre til hver blokk. De første motivene til blokkene hadde jeg på forhånd tenkt ut, men resten av motivene ble til underveis. Størrelsen på blokkene velger man jo selv, her har jeg brukt 20 x 20 cm.

Så overførte jeg motivene til applikasjonsvlieseline, og applikerte disse fast på hver sin blokk. Jeg valgte å gjøre dette før jeg sydde sammen blokkene, slik at jeg kunne renskjære alle blokkene før sammensying.

Mellomverket i rødt består av 6 stk remser 5 x 20 cm, samt 3 stk remser 5 x 75 cm. Blokkene er sydd sammen i rader. Først 1 blokk, deretter 1 kort remse, 1 blokk, 1 kort remse, 1 blokk. Sy 3 slike rader. Deretter syes de 3 radene samme slik: 1 rad, deretter 1 lang remse, 1 rad, 1 lang remse, 1 rad.

Til sist kan man velge om man quilter og syr lukkekant rundt hele bildet. Man kan også gjøre det enkelt og sy en rød remse på hver side loddrett. Deretter syr man en remse over og under og vrangsyr hele bildet med vatt imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnleggende kunnskap om decoupage

av Tina Hobbykroken.com ©

Når du ser de ferdige produktene skulle man tro at decoupage er komplisert, men det er det ikke. Decoupage er faktisk svært enkelt, og med kun enkle grep kan det ferdige produktet bli så flott at det ser ut som om det er lagd av en profesjonell. Hvis du kan klippe og lime, kan du allerede de fleste av teknikkene.

Kort forklart vil decoupage si at du klipper ut motivet, limer det til overflaten og så forsegler med decoupagelakk for å beskytte det. Du kan selvfølgelig kjøpe utstyr som er beregnet spesielt for decoupage, men en av de virkelig fine tingene med denne hobbyen er at du kan bruke ting du mest sannsynlig har i huset allerede.

Du trenger:

*Gjenstand

Det første du trenger er noe å "lime" et motiv på. Det kan være et møbel, en hylle, en billedramme, bokser, vaser, serveringsbrett el.

*Motiv

Det neste du må finne er et motiv. Du kan for eksempel bruke motiver fra blader, bøker, stoff, tapet, kort, glansbilder, frimerker og lignende. Bilder kan og brukes, men ikke alltid med hell. SGS og andre hobbyforretninger har også kjempefine decoupageark du kan bruke.

*Servietter

I våre artikler bruker vi ofte servietter, fordi det finnes så mange forskjellige typer servietter med uttalige variasjoner av mønster (det er kun det øverste laget av servietten som brukes).

Med decoupage teknikken kan du overføre disse motivene til nesten alle typer underlag.

*Decopagelakk

SGS og andre hobbyforetninger fører et spesielt lim som er lim og lakk i ett, og det er ulike typer til ulike underlag. Du kan også bruke tapetlim på både papir- og treunderlag hvis du ikke får tak i decoupagelakk.

*Lakk

Når du lager ting som vil bli utsatt for slitasje eller vann, er det viktig å lakke godt (når alt er tørt).

*Pensler eller svamp

Når det gjelder pensler kan du bruke dem du liker best. Du kan også bruke pensler i skumgummi, men det enkleste er kanskje å klippe en svamp i små biter. Disse verktøyene brukes til å smøre ut eller tørke av limet. Til å tørke av overflødig lim eller annen rengjøring kan du også bruke en klut.

*Saks

Til å klippe ut motivene egner en liten spiss saks seg best (for eksempel en broderisaks), da den lett klarer å følge kantene på små mønster.

Slik gjør du:

1. Rengjør overflaten på det du skal feste motivet til. Du kan du velge å male eller lakke gjenstanden du skal dekorere først eller bare sette i gang.

2. Klipp ut det motivet du ønsker å bruke. Husk å ta bort alle hvite papirunderlag hvis du bruker servietter, da det kun er motivsjiktet som brukes.

3. Plasser motivet på overflaten før du tar på lim, så du er sikker på hvor du vil ha det. Motivene kan også overlappe hverandre.

4. Pensle så et tynt lag med decoupagelakk på underlaget før du forsiktig legger på motivet, og glatt det forsiktig med fingrene eller en tørr, myk pensel. Med store motiver begynner du på midten og stryker utover mot kantene.

5. Ikke glatt det for mye, for da går det ofte i stykker. Før limet tørker ser motivet ofte krøllet ut, men når limet tørker blir det glatt og fint.

6. Pensle så et tynt lag med decoupagelakk over hele motivet. Pass på at kantene blir ordentlig forseglet. La dette tørke.

7. Legg på ytterligere ett lag med decoupagelakk, så holder motivet seg bedre.

Nå er du ferdig!

Tips:

Glitter

Hvis du bruker glitter i limet når du pensler, gir dette en flott effekt. Spesielt på julemotiver blir det mer julestemning i bildene med litt glitter i limet.

Dekorasjonspasta

Den vannbaserte dekorasjonspastaen fra SGS brukes for å gi en relieff-effekt på underlag som tre, glass, leire, papp og metall.

Pastaen smøres rundt med en spatel el. på det ønskede området. Du kan også drysse glitter på mens pastaen enda er myk og våt. Etter pastaen har tørket kan den males med hobbymaling.

Malingsteknikker

Teknikker som krakelering, patinering og svamping gir gjenstanden du dekorerer et profesjonelt preg

Farger

Det er en fordel om bakgrunnsfargen på gjenstanden du skal dekorere er omtrent den samme som papirets bunnfarge. Da kan du bare grovklippe rundt motivet.

Klipping

Det er også lettere å dreie papiret enn saksen når du klipper.

Riving

Du kan godt rive isteden for å klippe, og dermed få en ujevn kant som ser ekstra håndlaget ut.

Overlapping

Det går fint å lage collage av mange små ulike papirbiter og motiver

Tomrom

Kan fylles med små utklipp av et større mønster.

Bobler

Hvis arbeidet har tørket, ka n du klippe, skjære eller stikke hull i boblene med en nål. Stryk lim på undersiden og legg i press.

Decoupagelakk

Limet kan også brukes til å lakke gjenstanden som du har dekorert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel eplekake

1 kopp sukker

1 kopp smør

1 kopp egg(ca.3 egg)

1 kopp hvetemel

3 modne epler

sukker og kanel

Bland sukker og smør til det blir hvit, bland så i egg å hvetemel. Hell det i en kakeform og skjær de tre eplene i båter og stør sukker og kanel på. Kaken stekes ven 180grader i ca 30.min

Lagt inn av: Synnøve (15.8.2003)

Eplekake uten fett

2 egg

2 ½ dl sukker

4 dl hvetemel

2 ts bakepulver

3 dl melk

4 epler

1 ss sukker

1 ss kanel

Visp egg og sukker til eggedosis. Tilsett hvetemel og bakepulver vekselvis med melk. Stikk eplebåter ned i deigen. Dryss over sukker og kanel. Stekes på 175 grader i 60 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stearinlysstumper ut av staken

Etter en koselig aften i godt lag, med rødvin og levende lys, kan det være at stearinlysene har brent helt ned slik at stumpene kan være vanskelige å få ut av lysestaken. Er lysestaken av metall (hvilket de aller fleste er), finnes det en enkel måte å få ut disse stumpene på: Hold lysestaken opp-ned under springen, sett på varmt vann og la vannet renne ned over selve lysholderen(e). Det varme vannet varmer opp metallet slik at stearinet smelter. Og vips så faller lysstumpene ut...

Diverse sparetips!

http://www.krakle.com/kokebok/sparetips.html

Fargevalg

Det er lurt å skaffe seg en fargesirkel. Da kan man lett se hvilke farger som passer sammen.

De fargene som står rett ovenfor hverandre, passer sammen. Forskjellige toner av samme farge passer også sammen, men kan ofte bli litt "mye". Penest å bryte med en annen farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrotkake

2 egg

2 dl sukker

2 dl hvetemel

1 ts natron

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

1/2 ts revet muskat

1 ts kardemomme

1/2 ts ingefær

1 dl soyaolje

4 dl grovt revne gulrøtter

50 g naturell kremost

30 g mykt smør

1 ts vaniljesukker

2 dl melis

Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter.

Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel.

Denne kan anbefales!

Hadde den med til ei venninne i kveld og fikk masse skrøyt! Bare at jeg brukte philadelfia glasur i stedet for glasuren her.

I morgen skal jeg ta med denne til kakebordet på dugnad i barnehagen, håper det blir like suksess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange gode tips du hadde samlet :P

Og tusen takk for tipset om å bytte armbånd på Kongeparken, tror vi gjør det neste år :wink:

ips har jeg ikke så mange av i dag, men lover å komme sterkere tilbake siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Pynte vinflasker - etiketter

- Pynte en notatbok - kan godt gjøres både inni og utenpå

- Stemple motiv på en t-shorte

- Kjøleskapmagnet - kjøp deg magneter og miks frem noe lurt. Kan f.eks bruke krympeplast

- Bokmerker sammen med en bok du ønsker å gi i gave

- Lage et motiv slik du pleier til kort, men i stedet ramme det inn som bilde

- "Dings" for å merke vinflaske eller stettglass

- spisebrikker - husk laminering

- øl/drikke brikker

- Stjernebok

- Tags med ståltråd og perler til "vinkort"

- Lag små søte figurer i cernit og sett fast en ståltråd

med en "runding" øverst, og gi bort som bordkortholdere.

- Lag små kuler med hull i i cernitt, kjøp strikk eller skinnreim og sett sammen til armbånd eller smykker

-Et år hadde en veldig god venninne av meg ganske dårlig råd - så vi fikk en flott invitasjon til middag hos henne når økonomien var litt bedre. (hentet fra juleforumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte julegaveideer som nesten ikke koster noe :D

Blir nok å bruke et par av ideene til jul.

En liten ide fra meg:

Lag små søte figurer i cernit og sett fast en ståltråd

med en "runding" øverst, og gi bort som bordkortholdere.

Lag små kuler med hull i i cernitt, kjøp strikk eller skinnreim og sett sammen til armbånd eller smykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"ATC konseptet startet i Sveits i 1996 og ble veldig populært i Europa med store messer hvor kunstnere byttet kort med hverandre og laget store samlinger - disse messene blir fortsatt holdt og den store interessen har satt seg i USA også.

Ideen kom fra byttekortene som alltid har vært populære i USA. Baseball kort, Harry Potter kort og Pokemon kort er vel de som er best kjent her i Norge, Artist Trading Cards har allerede blitt veldig populære her også.

Det er størrelsen som er likheten mellom alle samlekort/byttekort - de er alle laget på litt tykk kartong som måler 8,9 x 6,4 cm og kan pyntes på alle tenkelige måter.

De greie å teste ut teknikker på fordi de er liten av størrelse, de skal ikke monteres på kort. Kortene byttes gjerne igjennom Swapper - hvilket vil si at man dekorerer et visst antall kort, sender til Swap-vertinnen som sender deg tilbake det samme antall kort laget av andre i Swappen.

Ett sted hvor man kan være med på ATC Swap er yahoogruppen

http://dk.groups.yahoo.com/group/Blekkhuset/

dette er et sted hvor interesserte i stempling kommer sammen, her er det masse informasjon, bilder og inspirasjon.

Baksiden av kortet skal ikke dekoreres - men det er viktig å få med seg litt informasjon:

Tittel (hvis det er noen) #av# (hvis det er en serie)

Navn

E-mail

Dato "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo :)

Masse nyttige tips, og den gulerotkaken så da bare :wow: ut.......(tror jeg karnsje må prøve den i helgen :sjarmor: )

Håpet du får en flott oktober-dag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...