Gå til innhold

Tider der det er ugunstig å ha bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er akkurat det jeg ønsker at vi skal innføre i Norge også. Jeg ville søkt :) Her jeg bor er det et par timers kjøring til nærmeste sorenskriver, så i tillegg til dette med ukedag er det umulig å gifte seg i nærmiljøet utenom kirken. Det synes jeg er synd. De lokale prestene er sporty og stiller opp på setrer og fjelltopper osv, men de er det eneste alternativet. Resultatet blir at mange som overhodet ikke er religiøse og egentlig tenker å få meldt seg ut av kirken, likevel bilr gift av en prest. Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

Tänk på att det även går att göra ett två-stegs bryllup, där ni ordnar det praktiska en veckodag, och sedan ordnar en fin ceremoni där ni "vigs" av någon som tar på sig en officiell roll.

Två vänner till mig gjorde så, i Sverige. De tillhörde olika religösa menigheten och ville ha en ceremoni med inslag från bägges religion och kultur. De vigdes borgerligt mitt i veckan, och hade sedan en religiös välsignelsecermoni med präster från bägges samfund. Officiellt vigdes de borgerligt en tisdag eller onsdag men stora cer Olin och festen, deras bröllopsdag blev lördagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er 5. august en ugunstig dato?

Anonymous poster hash: 9534f...744

er det?

Anonymous poster hash: 9534f...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er akkurat det jeg ønsker at vi skal innføre i Norge også. Jeg ville søkt :)

 

Her jeg bor er det et par timers kjøring til nærmeste sorenskriver, så i tillegg til dette med ukedag er det umulig å gifte seg i nærmiljøet utenom kirken. Det synes jeg er synd. De lokale prestene er sporty og stiller opp på setrer og fjelltopper osv, men de er det eneste alternativet. Resultatet blir at mange som overhodet ikke er religiøse og egentlig tenker å få meldt seg ut av kirken, likevel bilr gift av en prest.

Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

 

Hvorfor ikke HEF eller humanistene?

Anonymous poster hash: 24da5...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det?

Anonymous poster hash: 9534f...744

Hvilket år? Ser det er en fredag i 2016 og da hadde det ikke vært ideelt for meg iallfall.

Spørs også  på hvem du vil invitere og hvor langt man må dra. Du kan aldri føye alle slags folk. Skulle jeg dratt langt til en vielse rett etter fellesferien hadde det muligens krasjet med at samboer har pålagt ferie uken før, mens andre ville vært fornøyd med at det var utenom ferien og dermed billigere å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftet meg i oktober, og alle kom utenom en gjest som ble akutt syk, og en gjest som ikke fikk byttet en jobbvakt. Konkluderer med at høst/vår-bryllup ofte er greit, både når det gjelder økonomi og ferietider :)

Anonymous poster hash: 43c06...1bf

Oktober-brud her også! Elsket det!

Nydelig lys, farger og høstsol☀️🍃🍁

Nå har vi snart 5 års bryllupsdag👍🏼 Slår et slag for høstbryllup!

Anonymous poster hash: 1b269...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket år? Ser det er en fredag i 2016 og da hadde det ikke vært ideelt for meg iallfall.

Spørs også på hvem du vil invitere og hvor langt man må dra. Du kan aldri føye alle slags folk. Skulle jeg dratt langt til en vielse rett etter fellesferien hadde det muligens krasjet med at samboer har pålagt ferie uken før, mens andre ville vært fornøyd med at det var utenom ferien og dermed billigere å reise.

takk for svar :) tenkte mest generelt starten på august, men er snakk om 2017 (lørdag :))

Anonymous poster hash: 9534f...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vi valgte å gifte oss i pinsen, vi bor på østlandet, og en god del av min familie bor i trøndelag, ergo fikk de en langhelg. Alle inviterte kom, sett bort fra en fetter som studerte i Australia.

Ps: alltid fint vær i pinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke HEF eller humanistene?

Anonymous poster hash: 24da5...16a

Hvorfor skal man måtte gå via et livssyn? Livssynsnøytrale forrettere, vil gi mulighet til å fylle seremonien med det brudeparet selv ønsker.

Her er det forøvrig ingen som tilbyr noe slikt heller. Tror dette også først og fremst er et byfenomen, og der er de jo allerede nær sorenskriveren.

Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man måtte gå via et livssyn? Livssynsnøytrale forrettere, vil gi mulighet til å fylle seremonien med det brudeparet selv ønsker.

Her er det forøvrig ingen som tilbyr noe slikt heller. Tror dette også først og fremst er et byfenomen, og der er de jo allerede nær sorenskriveren.

Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

Det var et forslag. Jeg vet at både HEF og Humanistene reiser landet rundt

Anonymous poster hash: 24da5...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et forslag. Jeg vet at både HEF og Humanistene reiser landet rundt

Anonymous poster hash: 24da5...16a

Det er vel og bra det. Men jeg skjønner ikke at det er et argument mot mitt ønske om at vi skulle hatt en ordning med livssynsnøytrale forrettere.

Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og bra det. Men jeg skjønner ikke at det er et argument mot mitt ønske om at vi skulle hatt en ordning med livssynsnøytrale forrettere.

Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

Det er ikke et argument i mot livsynsnøytrale muligheter. Posten jeg svarte på gikk på religiøse muligheter og de fleste mener med det "ikke kristent". Så derfor foreslo jeg noen andre. Humanistene er også så vidt meg bekjent åpne for å gjøre det livsynsnøytralt, mens HEF er mer "anti religion"

Anonymous poster hash: 24da5...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et argument i mot livsynsnøytrale muligheter. Posten jeg svarte på gikk på religiøse muligheter og de fleste mener med det "ikke kristent". Så derfor foreslo jeg noen andre. Humanistene er også så vidt meg bekjent åpne for å gjøre det livsynsnøytralt, mens HEF er mer "anti religion"

Anonymous poster hash: 24da5...16a

Jeg mener likevel det er feil å måtte gå via ulike livssyn, for så å forsøke å tilpasse det mest mulig nøytralt. Dette er jo noe som i mine øyne burde være nøutralt i utgangspunktet. Og jeg ser virkelig ikke at det å tilhøre et livssyn er en viktig kvalifikasjon for å forrette vielser.

Anonymous poster hash: 9e7e8...aca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredager. Hvorfor har folk bryllup på en hverdag???

Anonymous poster hash: c1095...156

Vi valgte en fredag, fordi tinghuset ikke lenger har kapasitet til å vie folk i helgene. Nå skal det sies at det var i høstferien, og vi kun inviterte nærmeste familie, der det er flere lærere, i tillegg hadde jo barna fri. :)

Anonymous poster hash: 216d4...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...