Gå til innhold

Overvektige folk som jobber i helsesektor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Mythic

 

Hva er grunnen til det egentlig? 

Anonymous poster hash: 20cc6...e83

 

 

Grunnen til hva? At det er mange helsearbeidere som røyker, eller at jeg synes det er verre enn overvektige helsearbeidere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Walden

 

Hva er grunnen til det egentlig? 

Anonymous poster hash: 20cc6...e83

 

 

Stress, angst, dårlig økonomi, slitsom jobb osv. 

Mange har jo dårlig disiplin og selvkontroll, og det er derfor de endte opp i et slikt yrke. Svært få tror jeg egentlgi drømmer om å jobbe på en bolig eller være sykepleier når den værste "jeg skal hjelpe folk" - tåka har lagt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med helsearbeidere som røyker? Dem finnes det utrolig mange av. Jeg synes det er mye verre. 

 

 

 

Hva er grunnen til det egentlig? 

Anonymous poster hash: 20cc6...e83

 

 

At folk som røyker lukter røyk selv om de ikke røyker på selve arbeidsplassen. Det er vanskelig å få bort lukten, og da blir det vanskelig å jobbe med allergikere feks. Mens overvekt blir kun et problem om det er så ille at de ikke klarer utføre jobben skikkelig. 

Anonymous poster hash: 9e21f...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress, angst, dårlig økonomi, slitsom jobb osv. 

Mange har jo dårlig disiplin og selvkontroll, og det er derfor de endte opp i et slikt yrke. Svært få tror jeg egentlgi drømmer om å jobbe på en bolig eller være sykepleier når den værste "jeg skal hjelpe folk" - tåka har lagt seg. 

Dette synes jeg var trist å lese, at du virkelig tror så ille om folk.

 

Jeg kjenner svært mange sykepleiere, hjelpepleiere, vernepleiere, og ufaglærte som jobber på sykehus, sykehjem, og ved ulike typer institusjoner, og selv om de har jobbet der i mange år (20+) har 90 % av disse fremdeles et inderlig ønske om å hjelpe folk.

 

Jeg har opplevd mennesker som må slutte i jobben sin, fordi de bryr seg for mye.  De blir glade i menneskene de jobber med, klarer ikke beholde en profesjonell distanse, og sliter seg ut på grunn av det.

 

Og at menneskene i disse yrkene har dårlig disiplin og selvkontroll, og at det er grunnen til at de havner i disse yrkene, må du nesten forklare nærmere, for den årsakssammenhengen klarer jeg ikke se.

 

 

Og når det kommer til overvekt i helsesektoren.

Snakker vi lett overvekt, eller snakker vi fedme/sykelig fedme her?

 

Jeg har ennå ikke opplevd noen innenfor helsesektoren som lider av fedme/sykelig fedme, men noen overvektige har jeg sett, og så lenge de gjør jobben sin har jeg ingen problemer med vekten deres.

Anonymous poster hash: 9a5ed...528

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med TS. Jeg synes nesten det kan være litt hyklersk å skulle lære andre mennesker som helse og en sunn livsstil når vedkommende tydelig ikke klarer det selv. 

 

Jeg la selv om matvanene mine og sluttet med nikotin da jeg kom inn på sykepleien. Jeg ønsker å være et godt forbilde.



Anonymous poster hash: ce332...77a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg er enig med TS. Jeg synes nesten det kan være litt hyklersk å skulle lære andre mennesker som helse og en sunn livsstil når vedkommende tydelig ikke klarer det selv. 

 

Jeg la selv om matvanene mine og sluttet med nikotin da jeg kom inn på sykepleien. Jeg ønsker å være et godt forbilde.

Anonymous poster hash: ce332...77a

 

Folk som jobber i helsesektoren er ikke der for å lære andre menneser om helse og sunn livsstil. Det er det vi har Kari Jackoffson til.

Men kudos for at du ser på jobben din som et kall.

Jeg har alltid først og fremst sett på jobben min som en kilde til inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress, angst, dårlig økonomi, slitsom jobb osv. 

Mange har jo dårlig disiplin og selvkontroll, og det er derfor de endte opp i et slikt yrke. Svært få tror jeg egentlgi drømmer om å jobbe på en bolig eller være sykepleier når den værste "jeg skal hjelpe folk" - tåka har lagt seg. 

Latterlig uttalelse! Jeg har hverken dårlig selvdisiplin, liten selvkontroll eller dårlig økonomi. Jeg ble sykepleier fordi det er ett spennende og variert yrke, med mange muligheter. Jeg liker godt fagfeltet jeg jobber innenfor, det er engasjerende, spennende og ingen dager er like. Jeg leser masse relevant litteratur på fritiden, diskuterer fag med venner og kolleger, og gleder meg til hver dag på jobb. 

 

 

Jeg er enig med TS. Jeg synes nesten det kan være litt hyklersk å skulle lære andre mennesker som helse og en sunn livsstil når vedkommende tydelig ikke klarer det selv. 

 

Jeg la selv om matvanene mine og sluttet med nikotin da jeg kom inn på sykepleien. Jeg ønsker å være et godt forbilde.

Anonymous poster hash: ce332...77a

 

Din jobb som sykepleier er i hovedsak ikke å lære folk om en sunn livsstil. Hadde du forsøkt det på meg som pasient, så skal det love det hadde vært siste gangen. Det er en ekstrem ovenfra og ned holdning du legger for dagen her, bl.a at overvektige ikke kan være gode forbilder. Overvekt har mange årsaker og har du først vært overvektig er det svært vanskelig å gå ned i vekt og bli der, foreslår du gjør litt research på det. Utseende bestemmer ikke om du er en god sykepleier eller ikke, det er kunnskapen, kommunikasjonen og ferdighetene dine som bestemmer det, helt uavhengig av vekten.  

Anonymous poster hash: d016b...6d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er enig med TS. Jeg synes nesten det kan være litt hyklersk å skulle lære andre mennesker som helse og en sunn livsstil når vedkommende tydelig ikke klarer det selv. 

 

Jeg la selv om matvanene mine og sluttet med nikotin da jeg kom inn på sykepleien. Jeg ønsker å være et godt forbilde.

Anonymous poster hash: ce332...77a

 

Jeg tror kanskje TS mener helsearbeidere som i "sykepleiere" eller "hjelpepleiere". Mulig jeg er på villspor men deres primæroppgaver er vel å ta seg av pasiener, ikke å lære dem opp? :klo:

 

Lurer for øvrig på hvorfor flere i denne tråden setter likhetstegn mellom overvekt og dårlig helse. Har vært overvektig det meste av mitt liv og har slitt langt mindre med sykdommer og plager enn med folk flest, og jeg kan ikke si at de av mine venner som er overvektige sliter så voldsomt mye mer enn de normalvektige heller. Jeg kjenner 2 diabetikere og begge er/var normalvektige da sykdommen ble oppdaget. 

 

For øvrig er jeg klar over at det siste ikke er noe holdbart argument i det hele tatt, men jeg vil påstå det er like holdbart som "alle overvektige lider av livsstilssykdommer" ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.. Interessant å se hvordan du og flere her tenker. Litt av et verdensbilde og menneskesyn.



Anonymous poster hash: 20cc6...e83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg la selv om matvanene mine og sluttet med nikotin da jeg kom inn på sykepleien. Jeg ønsker å være et godt forbilde.

Anonymous poster hash: ce332...77a

 

 

Men jeg har jo mine egne forbilder.

Anonymous poster hash: 20cc6...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det har noe å si. Er folk overvektig er de sikkert klar over det selv. Og folk i helsesektoren vet jo ofte hvilke risikoer overvekt kan gi. Og dermed vil en være fult klar over farene det kan innebære. Hvem vet forresten at alle de overvektige man møter i helsesektoren er det av fri vilje? Noen er overvektig pga sykdom. Og hvem vet om den overvektige nettopp har begynt å endre livsstil eller faktisk allerede har gått ned 15kg og prøver å gå ned fler?
Uansett har ingen noe med andres vekt å gjøre. Alle må få ta valget selv over hvilken livsstil de har. Og når ansatte i helsesektoren gir råd om livsstilsendring til pasienter, så er det noe de er pliktig til. I tillegg kan det hende de så absolutt ønsker at pasienten skal følge rådene for å unngå flere risikoer (spesielt knyttet til hva pasienten får behandling for), til tross for at den ansatte er overvektig selv. Jeg tror de fleste i helsesektoren heier på pasientene...På at de skal komme seg gjennom behandling og kunne ta valg om sin livsstil basert på informasjon og råd...Og dermed bli frisk, bedre og/eller forebygge komplikasjoner som f.eks overvekt kan bidra til... 

Den/de overvektige i helsevesenet har helt sikkert tatt et valg om hvordan de ønsker sin livsstil skal være. Og om de skal gjøre endringer med den. De er sikkert også godt klar over mulige konsekvenser. Samme som pasientene må når de får informasjon og råd om hvordan de kan endre sin livsstil og kunne få bedre helse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å se koblingen helsepersonell og "forbilde". Tror dere det finnes mange pasienter som tenker "hei, den sykepleieren var jamen tjukk, sånn vil jeg også bli"? Hvis det var sånn at de gikk rundt og spiste kaker mens de stelte pasientene kunne jeg forstå det bedre. 



Anonymous poster hash: 9e21f...c41
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på sykehus og liknende et par ganger gjennom livet, og jeg har møtt så mange fantastiske mennesker som jobber i helsesektoren! Jeg har følt meg ivaretatt og sett, og jeg har ingenting vondt å si om de helsearbeiderne jeg har møtt på i det hele tatt. Hvis du spør meg om noen av de som møtte meg var overvektige, så kan jeg med hånda på hjertet si at jeg ikke vet. Jeg husker rett og slett ikke! Det var ikke det jeg bet meg merke i. Jeg så kun det mennesket som tok godt vare på meg i en sårbar situasjon.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av Fridus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

At folk som røyker lukter røyk selv om de ikke røyker på selve arbeidsplassen. Det er vanskelig å få bort lukten, og da blir det vanskelig å jobbe med allergikere feks. Mens overvekt blir kun et problem om det er så ille at de ikke klarer utføre jobben skikkelig. 

Anonymous poster hash: 9e21f...c41

 

 

Men jeg liker ikke mennesker med blondt hår. Jeg har dårlig erfaring med de og jeg får fysiske spenninger av dem. Skal alle tilpasse seg min angst for mennesker med blondt hår?

 

Folk bør også slutte å spise nøtter. Det finnes allergikere.

Anonymous poster hash: 20cc6...e83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er enig med TS. Jeg synes nesten det kan være litt hyklersk å skulle lære andre mennesker som helse og en sunn livsstil når vedkommende tydelig ikke klarer det selv. 

 

Anonymous poster hash: ce332...77a

 

Det finnes menn som faktisk vår fysisk smerte hver gang de får stå. De må operere det bort.

 

Så.. Bør ikke alle sykepleiere tenke på at de ikke bør være pene?

Anonymous poster hash: 20cc6...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med TS! En siviløkonom med betalingsanmerkninger er jo bare feil, feil. De bør jo leve i tråd med det de representerer.

Anonymous poster hash: 3613a...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

 

Hvorfor er det ironisk? Overvektige folk er vel like gode helsearbeidere som normalvektige.

Anonymous poster hash: 9ede9...699

 

Jeg signerer denne

 

 

 

Nå blir jeg sikkert halshugd så det holder her, men er det bare jeg som synes det er skikkelig merkelig med overvektige mennesker i helsesektoren?

 

Det er litt ironisk at de flyr rundt og gir folk insulin, pudrer under valker ol.

 

 

Anonymous poster hash: c4045...0ae

 

Du lagde denne tråden bare for å skrape fram litt provokasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Enig med TS! En siviløkonom med betalingsanmerkninger er jo bare feil, feil. De bør jo leve i tråd med det de representerer.

Anonymous poster hash: 3613a...b1e

Hvem sier de ikke gjør det? Hm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...