Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelser...


Christiania_Oslo

Anbefalte innlegg

Tatt det opp med HMS-ansvarlig/ verneombud Anonymous poster hash: ee1d7...2d4 [/

Hovedverneombudet vet om dette, men hun sier det er ikke mye hun kan gjøre hvis ikke de ansatte får til et møte, og det tør de kanskje ikke. Uansett så hvordan takler man slike folk mer på det personlige plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ame="AnonymBruker" post="16829007" timestamp="1438739798"]Tatt det opp med HMS-ansvarlig/ verneombud Anonymous poster hash: ee1d7...2d4 [/

Hovedverneombudet vet om dette, men hun sier det er ikke mye hun kan gjøre hvis ikke de ansatte får til et møte, og det tør de kanskje ikke. Uansett så hvordan takler man slike folk mer på det personlige plan?

Du får gode råd av forfatteren, dersom du leser boken Sjarmør og tyrann (boken kan leses gratis på Nasjonalbibliotekets sider). Det finnes flere bøker og artikler om samme tema.

Anonymous poster hash: ee1d7...2d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ame="AnonymBruker" post="16829007" timestamp="1438739798"]Tatt det opp med HMS-ansvarlig/ verneombud Anonymous poster hash: ee1d7...2d4 [/

Hovedverneombudet vet om dette, men hun sier det er ikke mye hun kan gjøre hvis ikke de ansatte får til et møte, og det tør de kanskje ikke. Uansett så hvordan takler man slike folk mer på det personlige plan?

Du kan også ringe arbeidslivstelefonen og få råd http://www.arbeidstilsynet.no/artikkel.html?tid=78804

Anonymous poster hash: ee1d7...2d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ame="AnonymBruker" post="16829007" timestamp="1438739798"]Tatt det opp med HMS-ansvarlig/ verneombud Anonymous poster hash: ee1d7...2d4 [/

Hovedverneombudet vet om dette, men hun sier det er ikke mye hun kan gjøre hvis ikke de ansatte får til et møte, og det tør de kanskje ikke. Uansett så hvordan takler man slike folk mer på det personlige plan?

Hvorfor tør de kanskje ikke det? Hvem har sagt at de kanskje ikke tør det?

Anonymous poster hash: ee1d7...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Dette gjelder 2 personer på arbeidsplassen. En mann og en kvinne, begge ledere for andre grupper som jeg (desverre)må forholde meg til. Har lest litt om bipolar,psykopati,narsissisme og de har begge trekk fra alle de delene, men ikke helt(om dere forstår).

Han:

-spør om ansatte kan jobbe ekstra, sier de nei blir han sur og holder det mot dem,eventuelt sier han noe som "jeg har jo vært så grei mot deg og gitt deg fridag" selvom dette har vært etter at ansatte har jobbet x antall overtidstidager. Ergo han ser kun sin side"jeg har GITT deg fridager,men jeg GLEMMER at du har jobbet masse ekstra"

-jukser og lyver med papirer, dette er jo såklart vanskelig å bevise, men han kan feks nekte å ta imot sykemelding(da blir sykemld prosenten lavere på hans avd)de ansatte synes jo dette bare er greit da de slipper å levere sykemld.

-han smisker og slikker ræv oppover. Han gjør alt han blir bedt om av de over seg, men fra de under seg evner han ikke engang å gi tilbakemelding på mail før flere dager senere.

-sier at folk kan ta opp hva de vil, men er det negativt fyrer han opp,går i forsvarsposisjon eller leker offer, dvs skylder på ytre omstendigheter eller så kjefter han ned de ansatte så de ikke lenger "tør"å ta opp ting.

-dominant ovenfor de under seg. Veldig mye pekefinger og harde ord. Skjer det noe negativt er det deres skyld,skjer det noe positivt er det hans fortjenelse,

-oppfører seg også som om han er leder for oss andre ledere,noe han ikke er.

Hun:

-helt ok i jobben sin, kjefter ikke på ansatte og gjør oppgaver selvom hun har en tendens til å sluntre unna. Dog så stiller hun (nesten)alltid opp når det er krise..men hun har en dårlig holdning. Hun kan knipse,plystre og rope på folk, noe jeg synes er veldig uprofesjonellt.

-krever respekt men vet ikke helt hva respekt er. Hu går hardt sminket og lettkledd på jobb. Har t.o.m fått tilsnakk fra øvrige hold. Istedenfor å ta det til seg så "hater"plutselig alle henne og alle er imot henne og livet er så fælt..

-flørter med menn på jobb,selvom hun er gift med barn, så hun elsker "den type"oppmerksomhet, derav kan det også være at folk ikke respekterer henne..fikk feks tlf nr fra en mann som hun la i lomma, istedenfor å si at "beklager jeg er gift og kaste lappen"mannen hennes fant ut av dette og truet den ansatte og hun? Nei,hun hadde blitt utsatt for seksuell trakassering, noe som førte til at den ansatte ble overført til annen avd.

-tar man opp ting med henne så vil hun ha hevn samtidig som hun leker offer,igjen det med at folk "hater"henne. Ble utsatt for dette i vinter. Tok opp en ting(en liten bagatell egentlig) noe vår sjef fant ut av og hun fikk tilsnakk for.da gjorde hun virkelig alt for å ta igjen på meg og snakket ikke til meg på flere uker. Sendte meg bare en passiv agressiv mail og kryptisk bilde på instagram som hun hashtagget med #bitchatwork og #whoyouthinkyouare.....

-altså veldig søt og snill, men oppmerksomhetssyk og direkte bitch om hun får noe negativt mot seg,

Hva kan dette være? Er det usikkerhet?lav intelligens?eller er det rett og slett personlighetsforstyrrelser?

Kvinnen virker som en utspekulert bitch. Har litt for lite informasjon og er derfor vanskelig å forstå henne.

 

Mannen du beskriver har noen psykopatiske trekk. Typisk for psykopater er at de skylder på andre, mens alt det positive er deres fortjeneste. De vil alltid være veldig positive til sjefen over seg, mens de verbalt misbruker de under seg. Dette er en veldig liten del av kriteriene for å få psykopati "diagnosen".

 

Fungerer han i et forhold? Stemmer ansiktsuttrykket overens med innholdet i setningen? Tar han ekstreme sjanser? Bryter han ned mennesker og deretter spiller "snill mann"? Hvordan er han når han er aggressiv? Sliter han bare med sinnemestring eller er det et bevisst spill? Setter han de ansatte opp mot hverandre? Det er typiske ting du bør se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personen jeg kjenner som har personlighetsforstyrrelse kan man ikke se det på, med mindre man er en av hans nærmeste/samboer-familie. 



Anonymous poster hash: 8c289...9ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jo men vi jobber ikke i kommunen og heller er vi ikke underbetalte.

Fra spøk til alvor,kanskje jeg må ordlegge meg bedre for å slippe usakelige angrep?

Hva hadde dere gjort om dere måtte forholde dere til en som fyrer opp for alt,kjefter og smeller,lyver og jukser og snakker nedlatende til andre? Og en som tror alle hater henne, kler seg og oppfører seg uproffesjonelt og legger deg for hat om hun får tilsnakk?

Jeg mente ikke det som et angrep.

Men for mange oppleves det nok som at en hver negativ personkarakteristikk blir knyttet til lettere og alvorlige psykiske lidelser.

Å være et rasshøl er ikke forbeholdt psykisk syke.

Og man kan fint oppføre seg som en drittsekk uten å ha en psykisk lidelse.

Mitt beste tips til deg : bytt jobb.

Feigt og urettferdig? Ja visst.

Men det er ikke ditt ansvar å oppdra voksne mennesker.

Og jeg har til gode å høre om en personalsak hvor den RIKTIGE personen har blitt irettesett, blitt sykemeldt, sagt opp, blitt sagt opp, permittert, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Takk. Du er den eneste som har kommet med et ordentlig svar uten å angripe meg:)

Ja,kanskje jeg må bare leve med det, men jeg synes så utrolig synd på de ansatte..og det er faktisk litt slitsomt å måtte forholde seg til disse personene når jeg møter på dem.

Og her mistet du enhver form for seriøsitet.

Kanskje du skal lese dine egne innlegg, i lys av at du reagerer på kolleger som ikke tåler kritikk og som faller fir smisk? Jeg synes tydelig å lese i hovedinnlegget at dette var en av tingene du reagerte på i hovedinnlegget, men det eneste du har gjort siden innlegg en er å forbanne alle som mener du vifter med diagnoser alt for lettvint og smiske med den ene som er enig med deg.

Man må ikke ha en personlighetsforstyrrelse for å la sin egen usikkerhet å gå utover andre. Det er her du er alt for lettvint - og ja jeg har oppfattet at du spør om det, men det er rett og slett på feil planet å trekke slike konklusjoner. Og du må faktisk tåle at folk reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

ame="AnonymBruker" post="16829007" timestamp="1438739798"]Tatt det opp med HMS-ansvarlig/ verneombud Anonymous poster hash: ee1d7...2d4 [/

Hovedverneombudet vet om dette, men hun sier det er ikke mye hun kan gjøre hvis ikke de ansatte får til et møte, og det tør de kanskje ikke. Uansett så hvordan takler man slike folk mer på det personlige plan?

Hvis ikke HMS-ansvarlig og verneombud er i stand til å ta tak i så konkrete ting som påstand om at sykemeldinger ikke rapporteres inn må HMS-ansvarlig strammes opp og nytt vernembud velges. Hvis ansatte har vært syke med sykemelding så SKAL dette registreres som sykefravær slik at bedriften og NAV får tall på dette. Alt annet er svindel. Det er noe annet å nekte å godta sykemelding slik at den ansatte ikke får lønn fordi en anser sykefraværet som skulking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest myr om pers forst. Opp gjennom årene og slik du beskriver dem høres det ikke ut som de har det. Enten fordi du fokuserer på "feil" oppførsel eller fordi de ikke har det.

Man kan manipulere og lyve selv om man er normal. Mange faktorer spiller inn som kan gjøre folk mindre sympatiske med andre. Dersom man for eks lærer at folk slutter å kritisere og heller gir sympati om man går i offerrollen. Om man vokser opp med at man klarer å få goder og slippe unna med å lyve.

Anonymous poster hash: f6fe5...c82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her mistet du enhver form for seriøsitet.

Kanskje du skal lese dine egne innlegg, i lys av at du reagerer på kolleger som ikke tåler kritikk og som faller fir smisk? Jeg synes tydelig å lese i hovedinnlegget at dette var en av tingene du reagerte på i hovedinnlegget, men det eneste du har gjort siden innlegg en er å forbanne alle som mener du vifter med diagnoser alt for lettvint og smiske med den ene som er enig med deg.

Man må ikke ha en personlighetsforstyrrelse for å la sin egen usikkerhet å gå utover andre. Det er her du er alt for lettvint - og ja jeg har oppfattet at du spør om det, men det er rett og slett på feil planet å trekke slike konklusjoner. Og du må faktisk tåle at folk reagerer på det.

Altså,det er veldig usakelig kritikk og spy ut med at jeg selv antageligvis er schizofren paranoid og det er usakelig å bare komme med 'hva vil du med denne tråden' samt å hevde at jeg har et problem med autoriteter.

Såklart takker jeg for det når noen ihvertfall gidder å svar på en skikkelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke HMS-ansvarlig og verneombud er i stand til å ta tak i så konkrete ting som påstand om at sykemeldinger ikke rapporteres inn må HMS-ansvarlig strammes opp og nytt vernembud velges. Hvis ansatte har vært syke med sykemelding så SKAL dette registreres som sykefravær slik at bedriften og NAV får tall på dette. Alt annet er svindel. Det er noe annet å nekte å godta sykemelding slik at den ansatte ikke får lønn fordi en anser sykefraværet som skulking.

Jeg skrev klart og tydelig at sykemld som blir levert ikke blir tatt imot av lederen det gjelder. At han jukser for å få ned sykefraværet på sin avd ned(på papiret ikke i virkeligheten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinnen virker som en utspekulert bitch. Har litt for lite informasjon og er derfor vanskelig å forstå henne.

 

Mannen du beskriver har noen psykopatiske trekk. Typisk for psykopater er at de skylder på andre, mens alt det positive er deres fortjeneste. De vil alltid være veldig positive til sjefen over seg, mens de verbalt misbruker de under seg. Dette er en veldig liten del av kriteriene for å få psykopati "diagnosen".

 

Fungerer han i et forhold? Stemmer ansiktsuttrykket overens med innholdet i setningen? Tar han ekstreme sjanser? Bryter han ned mennesker og deretter spiller "snill mann"? Hvordan er han når han er aggressiv? Sliter han bare med sinnemestring eller er det et bevisst spill? Setter han de ansatte opp mot hverandre? Det er typiske ting du bør se etter.

Ja mannen tror jeg har flere "psycho"trekk enn kvinnen men nå har jeg jo lest at dette er vanlig blandt mannlige ledere? At de har høy dominansbehov men med lav intelligens?det er noen som elsker å vise "hvem som er sjefen" men ikke vil bidra til et bedre arbeidsmiljø.

Jeg tror ikke hun er bitch,men er så vanskelig å forholde seg til personer som skaø sette seg i offerposisjon bare de blir snakket til. At hun tar det så personlig og vil ut på hevntokt, jeg synes det er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Ja mannen tror jeg har flere "psycho"trekk enn kvinnen men nå har jeg jo lest at dette er vanlig blandt mannlige ledere? At de har høy dominansbehov men med lav intelligens?det er noen som elsker å vise "hvem som er sjefen" men ikke vil bidra til et bedre arbeidsmiljø.

Jeg tror ikke hun er bitch,men er så vanskelig å forholde seg til personer som skaø sette seg i offerposisjon bare de blir snakket til. At hun tar det så personlig og vil ut på hevntokt, jeg synes det er skremmende.

Mannfolk med et overdrevent behov for dominans kan ofte være usikre på seg selv. I noen tilfeller har de litt angst.

 

Psykopater kan ofte være svært utspekulerte. De føler ingenting for andre mennesker. Et eksempel fra den virkelige verden var ei dame, som flørtet med sine mannlige kollegaer som hadde kjæreste. Hun tok initiativet til sex. Deretter ringte hun kjærestene til disse mannfolka. Forklarte alt som skjedde og hun satte seg selv i offerrollen. Ingen av de andre kvinnene gjennomskuet dette.  Du ser det de vil at du skal se.

 

Det beste du kan gjøre er å holde avstand til han, da du ikke kan være sikker på "hvem han er".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,det er veldig usakelig kritikk og spy ut med at jeg selv antageligvis er schizofren paranoid og det er usakelig å bare komme med 'hva vil du med denne tråden' samt å hevde at jeg har et problem med autoriteter.

Såklart takker jeg for det når noen ihvertfall gidder å svar på en skikkelig måte.

Som Blodie65 skriver, du takler jo ikke akkurat kritikk så godt selv. Å se en sak fra flere sider er ikke usaklig.

Anonymous poster hash: cec31...fb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som Blodie65 skriver, du takler jo ikke akkurat kritikk så godt selv. Å se en sak fra flere sider er ikke usaklig. Anonymous poster hash: cec31...fb6

Hvordan da mener du?

Skal jeg godta at folk mener jeg er schizofren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannfolk med et overdrevent behov for dominans kan ofte være usikre på seg selv. I noen tilfeller har de litt angst.

 

Psykopater kan ofte være svært utspekulerte. De føler ingenting for andre mennesker. Et eksempel fra den virkelige verden var ei dame, som flørtet med sine mannlige kollegaer som hadde kjæreste. Hun tok initiativet til sex. Deretter ringte hun kjærestene til disse mannfolka. Forklarte alt som skjedde og hun satte seg selv i offerrollen. Ingen av de andre kvinnene gjennomskuet dette.  Du ser det de vil at du skal se.

 

Det beste du kan gjøre er å holde avstand til han, da du ikke kan være sikker på "hvem han er".

Ja,jeg holder meg litt unna av dem og finner ikke på ting med dem på fritiden, men kan ikke unngå dem 100%. Synes bare så utrolig synd på de ansatte på deres avd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en tråd. Hva ble konklusjonen? Alle med personlighetsforstyrrelser er fantastiske mennesker, og nåde den som spør spørsmål om pf?

Endret av Vampen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en tråd. Hva ble konklusjonen? Alle med personlighetsforstyrrelser er fantastiske mennesker, og nåde den som spør spørsmål om pf?

Ja,tydeligvis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...