Gå til innhold

Er medisinstudiet vanskeligere i Oslo/NTNU enn i Tromsø?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det tyngste med å studere medisin for mange er å faktisk komme inn. Ganske enkelt. Ja, studiet er krevende, men det finnes studier med laaaangt mindre inntakskrav som er mer krevende på det intellektuelle plan...Matematikk og Fysikk er to eksempler.

 

Prestisjen til leger er jo at de har god lønn, og utfører en svært viktig og altruistisk jobb.  

 

Vil si medisin lider litt av "Ivy league" syndromet. Dvs. har du studert medisin, så regner folk med at du er en jævlig smart person, rett og slett fordi du greide å komme inn på studiet. 

 

Men, uansett. Kan ikke huske sist jeg spurte legen min om hvor h*n studerte, eller karakterene. Stoler på at systemet har ansatt en kompetent person til å gjøre jobben :-) (Selv om jeg kommer fra et mindre sted som har sett virkelige skrekkeksempel på inkompetente leger med falske papirer) 



Anonymous poster hash: 9785a...9a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må si jeg synes mange av dere er ganske diskriminerende mot oss nordlendinger. Har selv en lege som har studert i Tromsø, og hun er kjempedyktig - beste legen jeg noengang har hatt.

Herlighet.Anonymous poster hash: bd12b...aff

Hahaha, beklager, det var ironisk ment!

Jeg mener selvsagt ikke at man får en dårligere opplæring i Tromsø enn i Oslo.

Anonymous poster hash: d320e...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nope, stemmer ikke. Kjenner folk som har studert i Polen, Tjekkia, Ungarn og Slovakia, og med ett unntak kan ingen av dem mer av språket der de har bodd i 6 år, enn at de knapt kan bestille seg en kaffe og spørre om klokken. Når de er i praksis oversetter legen eller de har med seg tolk. Mange universiteter i Øst-Europa har krav om at utenlandsstudenter må ha en viss mengde hospitering/praksis i eget land for å gjennomføre studiet, nettopp for å sikre at de får god nok trening i pasientrettet arbeid. Alle blir sendt på språkkurs ja, men det betyr ikke at de kan kommunisere med pasienten eller forstå hva som blir sagt ;)

 

For øvrig er dyktigheten til en lege basert på personlighet vel så mye som utdanningsinstituasjon. 

Anonymous poster hash: 0450c...d78

 

I Slovakia må de ha praktisk eksamen på slovakisk, og du kommer ikke rundt i f.eks Martin uten å kunne passe med Slovakisk. Tro meg jeg har prøvd

Anonymous poster hash: ac974...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinstudiet er ikke "vanskelig" i mine øyne fordi man ikke kjemper om å få de beste karakterene. I Norge er det hovedsakelig stått/ikke bestått. I utlandet/Bergen er det karakterer, men ingen arbeidsgivere bryr seg om karakterene når man kommer hjem.

 

Jeg ville vært mye mer stresset på et studie med tøft arbeidsmarked der du må ha gode karakterer for å få interessante jobber.

VGS er barnemat i forhold til medisinstudiet (starter på 5. året til høsten). Akkurat ordet -vanskelig- er ikke det jeg ville brukt, men det er MYE pensum, og MYE å pugge, huske og forstå. Så det er absolutt mye jobb igjen selv om VGS er over og man har kommet inn.

Det er helt klart at det å ikke ha bokstavkarakterer og karakterpress har mye å si for stressnivået og klassemiljøet, men det er ikke barebare å bestå heller, det kreves høyere andel korrekt på eksamen for å få bestått på våre eksamener enn det kreves for få laveste ståkarakter på de fleste studier med bokstavkarakterer (bestått tilsvarer ca en C).

Anonymous poster hash: 9ef80...cb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fakta er at studenter med dårlige karakter IKKE kommer inn på studier i Norge og må derfor se seg nødt til å søke plass i utlandet,sånn er det bare

Fakta er at det kan være mennesker som ikke har funnet ut hva de vil utdanne seg til før de er noe eldre og mer modne for et studium som medisin. Og at de med middels gode karakterer da står over et valg om å ta opp karakterer på privatskole i Norge eller å reise til utlandet. Dessuten så er det en tullete diskusjon å begynne med at legestudenter i Norge er så mye bedre enn norske studenter som har studert medisin i utlandet. En dag skal de jobbe sammen, og da er det pasienten som er viktig, ikke hvor man har studert hen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du ikke nord-norge lege i Tromsø? Altså du kan ikke jobbe på de mest prestisjefulle sykehusene sørpå? Men du kan jobbe i nord, og på samiske osv.? Anonymous poster hash: 0354f...43d

Samer og nordlendinger er så lite syke at man trenger ikke å kunne mer enn det aller nødvendigste. Dessuten er det så lang vei til sykehusene der oppe at samene rekker ikke frem med scooterene sine før de dauer uansett. Så du har helt rett. Går man på universitetet i Tromsø kan man kun jobbe i Tromsø etterpå.

Anonymous poster hash: d320e...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samer og nordlendinger er så lite syke at man trenger ikke å kunne mer enn det aller nødvendigste. Dessuten er det så lang vei til sykehusene der oppe at samene rekker ikke frem med scooterene sine før de dauer uansett. Så du har helt rett. Går man på universitetet i Tromsø kan man kun jobbe i Tromsø etterpå.

Anonymous poster hash: d320e...3b1

Dette er bare vås. 

Anonymous poster hash: 1403d...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du ikke nord-norge lege i Tromsø? Altså du kan ikke jobbe på de mest prestisjefulle sykehusene sørpå? Men du kan jobbe i nord, og på samiske osv.?

Anonymous poster hash: 0354f...43d

Hahhaahahahahhahahahhahahahah, dummeste jeg har lest på en årrekke.

Nei.

Anonymous poster hash: ff73f...6e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du ikke nord-norge lege i Tromsø? Altså du kan ikke jobbe på de mest prestisjefulle sykehusene sørpå? Men du kan jobbe i nord, og på samiske osv.?

Anonymous poster hash: 0354f...43d

Behøver ikke samene og nord-norske folk flinke leger?

Anonymous poster hash: 637b1...d11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...