Gå til innhold

Kultursjokk i Nord-Norge. Negative ting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Skjønner akkurat hva du mener. Men det er jo gjerne samme type folk som spør om vi (nordlendinger) for sove om sommeren, om foreldrene dine er fiskere eller bønder, og om "vi også kan bli deprimerte i mørketiden". Jeg har utallige flere eksempler. Kommer mye humor på bekostning av uvitenhet og ignoranse. :-)

Anonymous poster hash: be9c6...459

 

 

Eller kongespørsmålet jeg fikk en gang, i fullt alvor: står avisene deres på dialekt? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada det vet vel alle. Jeg satte ting veldig på spissen og det regner jeg med de andre i tråden har gjort også. Nordlendinger er nordmenn og skiller seg selvsagt ikke så mye fra andre folk i Norge.

 

Skjønte jo det, men det viktige var vel egentlig dette med at alle tror at det er så stor forskjell på dette med kollektivtransport f. eks. Det er ikke særlig utbygd mange steder i sørligere strøk heller, en time eller to utenfor Oslo kan det være langt mer glissent. 

 

Og været kan være like ræva. 

Anonymous poster hash: 8ee60...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skjønner akkurat hva du mener. Men det er jo gjerne samme type folk som spør om vi (nordlendinger) for sove om sommeren, om foreldrene dine er fiskere eller bønder, og om "vi også kan bli deprimerte i mørketiden". Jeg har utallige flere eksempler. Kommer mye humor på bekostning av uvitenhet og ignoranse. :-)

Anonymous poster hash: be9c6...459

 

Og det er de samme (østlendingene) som spør om jeg skar torsketunger som barn. Eh.. nei, jeg gjorde ikke det. Hele nordnorge er ikke et eneste stort fiskemottak. Noen av oss har vokst opp i f.eks industribyer i nord. Inger sjarker i sikte der altså.

Anonymous poster hash: e52e7...68f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og det er de samme (østlendingene) som spør om jeg skar torsketunger som barn. Eh.. nei, jeg gjorde ikke det. Hele nordnorge er ikke et eneste stort fiskemottak. Noen av oss har vokst opp i f.eks industribyer i nord. Inger sjarker i sikte der altså.

Anonymous poster hash: e52e7...68f

 

 

Det vet vi jo at ikke alle gjorde, mange sløyde fisk på verandaen istedet...

Anonymous poster hash: 8ee60...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja... Hva er det som er så gøy med å herme etter nordlandsdialekter? Jeg har møtt mange (spesielt østlendinger) som oppfører seg som et tilbakestående ekko hver gang jeg åpner munnen og sier noe. Synes de dialekta mi er fin/interessant? Da holder det å si at de synes det. Synes de dialekta mi er stygg/rar? Da kan de holde seg for god til å gjøre narr av meg. For nei, de høres ikke ut som en nordlending og nei, det er faktisk ikke gøy. Det er bare irriterende og frustrerende.

Når jeg tenker meg om, så har jeg aldri opplevd at en vestlending eller trønder har hermet etter min nordnorske dialekt - KUN østlendinger. Er det fordi de opplever seg selv som dialektløse? Aner ikke..

De drar på med overdreven, Oluf-aktig "dialekt" og synes sikkert selv de er kjempegode til å snakke nordnorsk.

Så til deg østlending som stadig gjør dette: Eh.. nei. Du snakker ikke bra nordnorsk. Og du dummer deg ut. 

Anonymous poster hash: e52e7...68f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trollkarlen

 

Rare folk. Uvennelige, lite hyggelige. De ser alltid på deg som en "utstøtt" fordi du ikke er nordlending.

 

Anonymous poster hash: 95956...b4e

 

Har aldri opplevd at de som kommer fra sør blir utstøtt. verken på barneskolen, ungdomskolen, VGS eller i voksenlivet. Heller motsatt, de får mange venner og er godt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når jeg tenker meg om, så har jeg aldri opplevd at en vestlending eller trønder har hermet etter min nordnorske dialekt - KUN østlendinger. Er det fordi de opplever seg selv som dialektløse? Aner ikke..

De drar på med overdreven, Oluf-aktig "dialekt" og synes sikkert selv de er kjempegode til å snakke nordnorsk.

Så til deg østlending som stadig gjør dette: Eh.. nei. Du snakker ikke bra nordnorsk. Og du dummer deg ut. 

Anonymous poster hash: e52e7...68f

 

 

Nei, det gjør jeg ikke. Derimot har jeg opplevd mange nordlendinger som skal prøve seg på Oslodialekt (gjerne vestkantdialekten), det fungerer heller ikke så bra. 

 

Anonymous poster hash: 8ee60...cc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og det er de samme (østlendingene) som spør om jeg skar torsketunger som barn. Eh.. nei, jeg gjorde ikke det. Hele nordnorge er ikke et eneste stort fiskemottak. Noen av oss har vokst opp i f.eks industribyer i nord. Inger sjarker i sikte der altså.

Anonymous poster hash: e52e7...68f

 

Haha! Flott.

Jeg kommer også fra industriby i Nordland, likevel må jeg ofte overbevise Oslofolk om at jeg har like lite kompetanse på rakfisk eller rein som de selv.

Anonymous poster hash: be9c6...459

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Haha! Flott.

Jeg kommer også fra industriby i Nordland, likevel må jeg ofte overbevise Oslofolk om at jeg har like lite kompetanse på rakfisk eller rein som de selv.

Anonymous poster hash: be9c6...459

 

Jepsipepsi. Industriby i Nordland her også. Jeg kan virkelig ingenting om torsketungeskjæring. Det har jeg kun sett på TV. Norge Rundt og slikt.

Anonymous poster hash: e52e7...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, det gjør jeg ikke. Derimot har jeg opplevd mange nordlendinger som skal prøve seg på Oslodialekt (gjerne vestkantdialekten), det fungerer heller ikke så bra. 

 

Anonymous poster hash: 8ee60...cc9

 

Javel. Det har jeg aldri vært vitne til. Av en eller annen grunn synes noen av mine østnorske kolleger at det er rasende festlig å herme etter meg på "nordnorsk". Det har aldri falt meg inn å prøve meg på "Oslodialekt". Det beste er vel om alle begrenser seg til den dialekten de behersker. Alt annet blir flaut.

Anonymous poster hash: e52e7...68f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Javel. Det har jeg aldri vært vitne til. Av en eller annen grunn synes noen av mine østnorske kolleger at det er rasende festlig å herme etter meg på "nordnorsk". Det har aldri falt meg inn å prøve meg på "Oslodialekt". Det beste er vel om alle begrenser seg til den dialekten de behersker. Alt annet blir flaut.

Anonymous poster hash: e52e7...68f

 

 

Sikker på at du ikke tør innrømme det nå, og at du taler med to (torske)tunger...hohoho...

 

Neida, jeg er enig i det. Det høres bare blasst ut uansett hvilken dialekt man prøver seg på, med mindre man har bodd der nok i barndommen til å faktisk klare å beherske den. 

Anonymous poster hash: 8ee60...cc9

Anonymous poster hash: 8ee60...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, det gjør jeg ikke. Derimot har jeg opplevd mange nordlendinger som skal prøve seg på Oslodialekt (gjerne vestkantdialekten), det fungerer heller ikke så bra. 

 

Anonymous poster hash: 8ee60...cc9

 

 

Var disse under 10 år og glødende interessert i barne-TV?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var disse under 10 år og glødende interessert i barne-TV?

 

Nei, det var unge og eldre voksne :) Og kanskje en skitten tøs som det *host* er en del av i Nord Norge :P

Anonymous poster hash: 8ee60...cc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skjønte jo det, men det viktige var vel egentlig dette med at alle tror at det er så stor forskjell på dette med kollektivtransport f. eks. Det er ikke særlig utbygd mange steder i sørligere strøk heller, en time eller to utenfor Oslo kan det være langt mer glissent. 

 

Og været kan være like ræva. 

Anonymous poster hash: 8ee60...cc9

 

Jeg bor ca 10 mil utenfor Oslo. Går veldig sjelden busser og kun et tog i timen. Kollektivtransporten er ræva  over hele landet med mindre man bor i de største byene.

Anonymous poster hash: e52e7...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jepsipepsi. Industriby i Nordland her også. Jeg kan virkelig ingenting om torsketungeskjæring. Det har jeg kun sett på TV. Norge Rundt og slikt.

Anonymous poster hash: e52e7...68f

 

Jøss!! Da må vi jo garantert kjenne hverandre :danse::ler:  (i følge folk som tror det bor 100 stk her oppe altså)

Hehe, jeg vet :fnise:

Anonymous poster hash: be9c6...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det Svolvær du er i? Siden det er eneste sted/by i Nordland med 10K eller mer som ikke har jernbane. 

 

Svolvær har ikke mer enn 10 000 innbyggere, du! Rundt 4 500.

 

Hvis det er en by, så må det være Sandnessjøen, Sortland, Brønnøysund, Svolvær, Stokmarknes eller Leknes siden det ikke er tog.

Anonymous poster hash: a21e4...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg bor ca 10 mil utenfor Oslo. Går veldig sjelden busser og kun et tog i timen. Kollektivtransporten er ræva  over hele landet med mindre man bor i de største byene.

Anonymous poster hash: e52e7...68f

 

 

Stemmer det. Norge får investere i magnettog. 

Anonymous poster hash: 8ee60...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jøss!! Da må vi jo garantert kjenne hverandre :danse::ler:  (i følge folk som tror det bor 100 stk her oppe altså)

Hehe, jeg vet :fnise:

Anonymous poster hash: be9c6...459

 

He he, ja du skal ikke se bort i fra at vi kjenner hverandre. For det er jo, som du sier, slik at alle kjenner hverandre nord for Trondheim  :laugh:

Anonymous poster hash: e52e7...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her skulle kanskje overskriften vært kultursjokk i Nordland og ikke Nord-Norge? :P Jeg er selv fra Nordland og har ikke peiling på hvordan folk fra Troms og Finmark er, det er snakk om hundrevis av mil. Jaja, nok flisepikkere :fnise:

 

Skjønner at det blir nok kulturforskjeller, særlig hvis du er fra Oslo. Jeg bor selv i Oslo nå, og må si at jeg opplever sjokket sjæl og kjenner på hjemlengselen..

 

Kollektiv i nord: Uff ja, sørgelige greier. Har heldigvis togmuligheter i min hjemby. Men flyreiser (hvis du skal til utlandet via Oslo) er svindyrt. Buss er 4 ganger om dagen. Du må nesten ha bil. Samtidig, i min hjemby slipper du pendling med kollektiv. Kommer aldri til å forstå at folk fra Oslo syns det er ok å kaste bort 2 timer av fritiden sin på pendling til/fra jobb.

 

Været: Det er lengre vintre i nord og kortere vår, ellers er været like stabilt/ustabilt som i Oslo. Må nesten helt ned til Sørlandet for å muligens oppleve forskjell på sommeren. Jeg slet i mørketiden hjemme, men nå som jeg jobber lange dager blir forskjellen mindre uansett.

 

Naturen: Jeg blir helt gal av asfaltsmaken jeg har i kjeften her i Oslo. Savner at naturen er tilgjengelig fra alle kanter, både fjord, skog og fjell. Så utrolig uvant å kjøre i timesvis for å oppleve det samme, og da er det køståing med på kjøpet.

 

Mat er dyrere i nord, spesielt grønnsaker og frukt. Lurer på om innvandrerbutikker presser ned prisene i Oslo? I tillegg tror jeg det stemmer at frakt av mat til Nord gjør det dyrere.

 

Folkene i nord vs. folkene i sør: Jeg kjenner fantastiske mennesker begge steder, og kjipinger er det overalt. Må dog innrømme at jeg ofte tenker at "søringfolka" jeg kjenner har litt nordlending i seg siden de er laidbacke, morsomme, jordnære, ekte og inkluderende. :danse:I Oslo opplever jeg at folk helst vil styre med sitt, og kanskje ikke er så inkluderende. Jeg har enda ikke vent meg til å ignorere folk på trikken, uteliggere, romfolk, folk som spør om veien osv. Dette har vel uansett noe å gjøre med at "alle andre" ignorerer, og ikke nødvendigvis at folk fra Oslo er kalde. Rare fordommer opplever jeg begge steder.

 

Klær: Du opplever nok mer press mtp klær og mote her i Oslo og blir sikkert formet av det. Lois Vuitton-vesker ser du lite av i Nordland (takk Gud for det) og barn/ungdom opplever kanskje større aksept for hvordan de er uavhengig av hvilke klær(!) de har på seg. Men ellers er jeg enig, folk fra nord kler seg litt mer...praktisk :fnise:

 

Jeg prøver selv å få kjæresten min som er fra Oslo til å flytte til hjembyen min, men skjønner jo at det er annerledes enn storbyen så spørs om det er så populært.

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: be9c6...459

 

Samme her.. Savner naturen i nord så mye at jeg seriøst vurderer å flytte nordover igjen. Her nede sitter jeg timesvis i bilkø for å så å komme fram til et sted som ikke er i nærheten av den naturen jeg er vant med. Køer på strendene er det også (og gjerne Se og hør-flaskepost-helikopter over hodet ditt). Sukk..  :(

Anonymous poster hash: e52e7...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...