Gå til innhold

Hva har vi gjort med dagen vår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser noen tråder der kvinner klager over at de ikke orker dagen med eks bhg barn hjemme i ferien.

Deres tid strekker ikke til. Knapt nok tid til å lage middag. Det blir en eks ferdigpizza.

Det klages og klages.

Har vi det for godt? Vet vi hva mangel på tid er? Tidsklemma?Et ord som blir brukt i alle sammenhenger?

Ser på mine foreldres tid.

Der var det ingen svangerskapspermisjon. Ikke pappaperm. Ikke fri når ungene ble syke. Ikke fri ved oppstart ved bhg...og barnehage var få forunt.

Begge mine foreldre jobbet.

De hadde lengre arbeidsdager.

Min mor fikk vaskemaskin først ved tredje barn.

Butikker stengte kl 17. Det var da hun kom fra jobb.

De lagde maten selv. Ferdigmat var dyrt,og det var lite av det.

Ikke hadde hun fancy kjøkkenmaskin som ertet gjærdeig. Fisken fisket de i helgene. Det ble malt med håndsveiv. Kakene laget hun selv. Kun med håndmakt.

Hun strikket til alle ungene, hun sydde klær.

De hadde ikke pc,tlf. Var det der hun tok tiden fra?

De tok buss til jobb. De hadde ikke bil.

De var ikke plaget med smerter i hodet, nakke eller rygg.

Det var ikke klinikker for fysioterapi eller kiropraktor.

Ungene gikk på turning,speider eller korps. Ungene sysselsatte seg med lek av ulike slag. De hadde ikke tid til å være inne.

Vi som var størst,passet den minste.Mor gikk på jobb når vi kom hjem. Far kom en time etterpå.

Vi ungene fikk handleliste,og sto ofte for innkjøp av mat.

Når jeg var 14 endret hennes arbtid. Da var 5 åringen hjem alene til vi kom fra skolen. Da lagde vi middag.

Far tok over vask av klær.

Vi gikk til alle fritidsaktiviteter. Slik lærte vi å bruke bena.

I dag har vi huset fullt av hjelpemidler. Vi kjøper,for det er lettvint. Gjør hverdagen enklere. Til enklere det blir,jo mindre tid får vi.

I dag kan vi ha ungene i bhg hele dagen,selv om vi velger å være hjemmeværende. Selv da klager vi...Er så sliten. Jeg rekker ikke alt.

Vi kjører ungene i bhg. Vi kjører til butikken. Butikken er åpen til kl 23. Vi syter...vi rekker ikke.

Er kvinner blitt en sutrete gjeng? Til flere hjelpemidler vi har,til flere velferdsgoder...jeg rekker ikke,jeg er så sliten.

Anonymous poster hash: 0fdd3...3ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til dels enig, det er mange som har fått en enklere hverdag som følge av tekniske hjelpemidler og rettigheter i forhold til permisjon. 

 

Men parallelt med dette har også arbedslivet utviklet seg. Hos oss er det ikke uvanlig med både 12 og 18 timers dager, mye av dette gjøres hjemme på kveldstid. Dette har utviklet seg som følge av internasjonal konkurranse som er mye større i dag enn for foreldregenerasjonen, kombinert med at teknikken har muliggjort hjemmekontor i mye større grad. Kommer man hjem kl. 22 fra jobben så hjelper det jo ikke med alskens hjelpemidler, man har veldig lite tid uansett hvordan man vrir og vender på det. Selv om mange blant foreldregenerasjonen jobbet også jobbet hardt, kjenner jeg mange der det har tatt helt av i dag, der folk kommer hjem fra jobb ved midnatt (etter å ha begynt ca 08-0900) og mitt inntrykk er at det er en del mer enn hva de aller fleste av foreldregenerasjonen gjorde. Mine egne foreldre var vel stort sett alltid hjemme til normal tid mellom 1600-1900 et sted, samme med venners foreldre. Jeg tør også påstå at effektivitetskravet og kravene til hva man skal greie i løpet av en arbeidsdag er høyere nå enn før. Svært mange steder ser du at det stadig kuttes, og det er færre ansatte som må håndtere samme eller høyere arbeidsmengde enn før. En del av tiden man sparer på tekniske hjelpemidler spises dermed opp av jobb.

 

Bolig var også billigere, sett opp mot inntekt. Ja, de hadde gjerne perioder med svært høy rente, men du kunne få kjøpt en leilighet til noen hundretusen, i dag må man gjerne opp mot 10 ganger en inntekt for en bolig av samme kaliber. 

 

Er dog enig i at dagens generasjoner kanskje har tapt dette med å sette seg selv igang litt som barn. Før måtte man finne på ting sjæl, nå er det playstation og iPad som gjelder, og jeg mener vi har tapt en del på at flere får et mer stillesittende liv med de konsekvenser det har. 



Anonymous poster hash: 0a665...360
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme hjem kl 22,og ha 18 t dag representerer ikke fam med små barn.

Anonymous poster hash: 0fdd3...3ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Til dels enig, det er mange som har fått en enklere hverdag som følge av tekniske hjelpemidler og rettigheter i forhold til permisjon. 

 

Men parallelt med dette har også arbedslivet utviklet seg. Hos oss er det ikke uvanlig med både 12 og 18 timers dager, mye av dette gjøres hjemme på kveldstid. Dette har utviklet seg som følge av internasjonal konkurranse som er mye større i dag enn for foreldregenerasjonen, kombinert med at teknikken har muliggjort hjemmekontor i mye større grad. Kommer man hjem kl. 22 fra jobben så hjelper det jo ikke med alskens hjelpemidler, man har veldig lite tid uansett hvordan man vrir og vender på det. Selv om mange blant foreldregenerasjonen jobbet også jobbet hardt, kjenner jeg mange der det har tatt helt av i dag, der folk kommer hjem fra jobb ved midnatt (etter å ha begynt ca 08-0900) og mitt inntrykk er at det er en del mer enn hva de aller fleste av foreldregenerasjonen gjorde. Mine egne foreldre var vel stort sett alltid hjemme til normal tid mellom 1600-1900 et sted, samme med venners foreldre. Jeg tør også påstå at effektivitetskravet og kravene til hva man skal greie i løpet av en arbeidsdag er høyere nå enn før. Svært mange steder ser du at det stadig kuttes, og det er færre ansatte som må håndtere samme eller høyere arbeidsmengde enn før. En del av tiden man sparer på tekniske hjelpemidler spises dermed opp av jobb.

 

Bolig var også billigere, sett opp mot inntekt. Ja, de hadde gjerne perioder med svært høy rente, men du kunne få kjøpt en leilighet til noen hundretusen, i dag må man gjerne opp mot 10 ganger en inntekt for en bolig av samme kaliber. 

 

Er dog enig i at dagens generasjoner kanskje har tapt dette med å sette seg selv igang litt som barn. Før måtte man finne på ting sjæl, nå er det playstation og iPad som gjelder, og jeg mener vi har tapt en del på at flere får et mer stillesittende liv med de konsekvenser det har. 

Anonymous poster hash: 0a665...360

 

hus/leilighet var dyrt før og hvis en ser inntekten f.eks. på 80 tallet. Vi hadde 15-17% rente på lån. Timelønna var ca 46 kr i den jobben jeg hadde. Det var høge krav den gang og men data var ikke så utbredt som nå noe som gjorde jobbene tungvint til tider. Ikke hadde vi mobil heller.

 

I dag har man mye hjelpemidler men foreldre og barn skal være med på alt mulig så ikke rart etter jobb og skole, ikke rart man sliter seg ut. Verden og kravene har selvsagt endret seg. Men det var faktisk hardt for oss også. 

Anonymous poster hash: 0c9e6...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg tenkte på der begge foreldre var i jobb,jeg ser bort fra huspriser og renter.

Mine foreldre bygde hus på 60 tallet. De måtte jobbe begge to for å få det til. I deres kommune ( sikkert andre også)så fikk de ikke bygge som de ville. De måtte bygge hus med to leiligheter.Norge var i mangel på hus. Ungene måtte bidra hjemme med husarbeide.De Bugge huset selv. Etter arbtid og i helger. Ferie var ikke et tema.

I dag bygger fam store hus. Helst skal unger ha soverom, lekerom. Og gjester kan ikke ligge på flatsenger. Gjesterom må man ha.

Folk kaver for å følge trender og moter. Bilder fra det siste nyinnkjøpte deles på nett.

Meg selv?

Fikk barn tidlig. Bhg var det ikke mange som fikk plass. Og det var dyrt. Jeg hadde ei i bhg og en hos dagmamma.

Jeg hadde tre mnd svangerskapspermisjon. Det var det du fikk med lønn.Etter det måtte du skaffe plass,eller slutte. Far fikk fri den dagen du fødte, med trekk i lønn.

Ja jeg var gjennom rente på 16 prosent.

Vi bodde da i en treroms på 52 kvadrat. I dag er det boliger for single.

Kravene er større.

Jeg busser til jobb i dag også. Grunnen er at det er lettvint for meg. Mine naboer kjører bil. Nå skal det være to biler. En til far og en til mor.

I u- skolen tok vi hva som helst av sommerjobber. Bare vi tjente kr. Vi trillet barnevogner...hjalp til på gård. På høsten plukket vi poteter.

Mange unger lærer ikke å yte for å få.

Hva det har gjort med meg?

Jeg ble veldig selvstendig. Økonomisk og uavhengig.

Jeg kjenner ingen unge i dag som lager ,eller forbereder middag til foreldrene kommer hjem. Jeg ser ingen unge med handleposer på butikken. Det er foreldrene som kaver etter arbtid.

Unger skal skånes.

Jeg er glad velferdsordninger har blitt bedre.

På min mors tid så var kvinnebetalingen langt lavere enn menns.

Når kvinner sutrer for de er alene to kvelder i uken med barn pga far jobber,da er det noe galt

Hvem kvinne vil i dag gå fra en 9 åring syk hjemme?Det måtte de før. De ble trekt i lønn. I verste fall vil bv komme på besøk. Har jo sett bv har skrevet at fam bor trangt. Barna deler rom.Selv om det er noe galt i en fam, så burde ikke det vært tatt med. Det blir som å kreve at har du barn så skal du bo stort. Og det er dyrt.

Det var en betrakning på en regnfull dag.

Anonymous poster hash: 0fdd3...3ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har blitt sånn fordi alt skal være så perfekt. Det holder liksom ikke å lage en vanlig langpanne sjokoladekake til barnebursdagen, nei nå skal kaka være "perfekt"formet som en prinsesse med søte farver gjerne i flere nyanser, det er ikke nok å bare gå ut i skauen på tur med niste og drikke, nei nå skal man gå de "riktige"stedene og utstyret skal være fancy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Komme hjem kl 22,og ha 18 t dag representerer ikke fam med små barn.

Anonymous poster hash: 0fdd3...3ad

 

Å joda, det gjør ofte det. Ikke at begge foreldrene kan gjøre det samtidig selvsagt, men jeg kjenner nok av folk der en av foreldrene kommer meget sent fra jobb. Arbeidslivet har på mange måter blitt tøffere. 

Anonymous poster hash: 0a665...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på antall t en arbdag er, åpningstid i bhg . Ingen tvinger deg til å jobbe 18 t dag. Om du er selvstendig så er det opp til deg hva du tar med deg hjem.

Vil tro de fleste har 7.5 dag.

Om du har 18 t dag, så har du 6 t igjen til alt annet. En ting er at det er lang dag,men usunt også. Da er ikke barna prioritert heller. Du skal også sove. Om du regner med soving,dusjing, spising,barn,på do,tlf,besøk,butikk,matlaging så mangler du mange timer i døgnet. Vi har bare 24t.

Eller viser dette bare hvorDan folk prioriterer?

Anonymous poster hash: 0fdd3...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hus/leilighet var dyrt før og hvis en ser inntekten f.eks. på 80 tallet. Vi hadde 15-17% rente på lån. Timelønna var ca 46 kr i den jobben jeg hadde. Det var høge krav den gang og men data var ikke så utbredt som nå noe som gjorde jobbene tungvint til tider. Ikke hadde vi mobil heller.

 

I dag har man mye hjelpemidler men foreldre og barn skal være med på alt mulig så ikke rart etter jobb og skole, ikke rart man sliter seg ut. Verden og kravene har selvsagt endret seg. Men det var faktisk hardt for oss også. 

Anonymous poster hash: 0c9e6...6b6

 

 

Jada, det var tøft før også, men boligprisene sett opp mot inntekt, inflasjon etc. er faktisk ennå høyere nå:

 

http://smartepenger.no/nyheter/1696-gjennomsnittsboligen-koster-na-6-ganger-arslonnen 

 

her ser man bla. utviklingen av boligprisene sett opp mot inntekt. 

 

Og jeg tør fortsatt påstå at det er tøffere krav i arbeidslivet i dag enn for bare 10-15 år tilbake. Gjennom mine 10-15 har jeg sett en kraftig økning i effektivitetskrav på mange arbeidsplasser, og det på et relativt kort tidsrom. Folk slutter, det ansettes ikke nye på grunn av sparetiltak osv. Veldig lange arbeidsdager blir tilsynelatende mer og mer vanlig i det private. Utfordringen i dag er at mye av dette er skjult og ikke uten videre enkelt å måle. Der man før måtte på kontoret for å gjøre det meste, gjøres mye av arbeidet i det private i dag hjemmefra. Her er det potensielt store mørketall i flere bransjer, siden man ikke kan bruke stemplingsur lenger for å måle reell arbeidsmengde. 

 

Samtidig har man riktignok fått en høyere disponibel inntekt mens lånet betjenes og har nok i normale tider mer å rutte med så lenge økonomien er grei. Men dette har både fordeler og bakdeler for dagens unge. Når man først er etablert med lån så er det som regel enklere enn før å betjene det med tanke på dagens lave rentenivå, men terskelen blir også mye høyere for å kommer inn i boligmarkedet. Risikoen, som artikkelen påpeker, er jo også høyere jo lånet er. En 15-17% rente på mange millioner ville nok vært mer katastrofalt for de aller fleste enn da boligprisene var noen hundretusen. Forhåpentligvis kommer vi ikke dit, da skal tilliten til det norske markedet hvertfall synke nokså dypt. Men det er jo en teoretisk mulighet for at man kan oppleve dette innen 10-15 år, med tanke på at man er på vei ut av oljealderen som vil påvirke økonomien kraftig. 

 

For øvrig enig i at mange har for høye forventninger om aktiviteter utenfor skole/jobb. I dag skal mange være med på alt og mange har barna både i korps og flere idrettsforeninger. De som har tid vel og merke. 

Anonymous poster hash: 0a665...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på antall t en arbdag er, åpningstid i bhg . Ingen tvinger deg til å jobbe 18 t dag. Om du er selvstendig så er det opp til deg hva du tar med deg hjem.

Vil tro de fleste har 7.5 dag.

Om du har 18 t dag, så har du 6 t igjen til alt annet. En ting er at det er lang dag,men usunt også. Da er ikke barna prioritert heller. Du skal også sove. Om du regner med soving,dusjing, spising,barn,på do,tlf,besøk,butikk,matlaging så mangler du mange timer i døgnet. Vi har bare 24t.

Eller viser dette bare hvorDan folk prioriterer?

Anonymous poster hash: 0fdd3...3ad

Ingen som har påstått at det er særlig sunt, men dessverre seg jeg det oftere og oftere. Og det kan diskuteres hvor frivillig det er når man konkurrerer med bedrifter i lavkostland der de ansatte jobber 7 dager i uken hele døgnet. Økt global konkurranse er nettopp en av grunnene til at deler av det private næringslivet er betraktelig tøffere enn før. 

Anonymous poster hash: 0a665...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du ikke en ansatt arbtaker.

Anonymous poster hash: 0fdd3...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du regner på det du forteller,så sover du ca tre t om natten. Da ser jeg bort fra om du må opp om natten pga unger er urolig osv. Så du er ikke representativ. Og ærlig talt...jeg tror heller ikke på 18 t jobb og tre timers søvn

Anonymous poster hash: 0fdd3...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du ikke en ansatt arbtaker.

Anonymous poster hash: 0fdd3...3ad

 

 

Om du regner på det du forteller,så sover du ca tre t om natten. Da ser jeg bort fra om du må opp om natten pga unger er urolig osv. Så du er ikke representativ. Og ærlig talt...jeg tror heller ikke på 18 t jobb og tre timers søvn

Anonymous poster hash: 0fdd3...3ad

 

Du får tro hva du vil, men jeg har heller ikke hevnet at det alltid dreier seg om 18 timer. Men si 14 timers arbeidsdag i lange perioder er uansett en god del mer enn hva en vanlig arbeidsdag skal være. 

 

Som sagt, så får folk tro hva de ønsker, men jeg ser dessverre flere og flere stygge eksempler på brudd på AML og rovdrift på arbeidstakere i disse dager. Dette er da noe som har tiltatt de siste 10-15 årene.

Anonymous poster hash: 0a665...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derfor er det så pokkers deilig å lene seg tilbake og slippe denne jobb/barn/tidsklemmekarusellen:-)



Anonymous poster hash: 588f8...762
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbarnsforeldre med barn i bhg kan ikke ha 12 t dag. Bhg er ikke åpen

Anonymous poster hash: 0fdd3...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...