Gå til innhold

Hvordan komme meg ut av dette husleie-leiekontrakt-helvete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For litt over 1 år siden, da vi var/ble 21 år, flyttet jeg og 3 venninner inn i en leilighet som vi skulle leie sammen.

Kontrakten var slik at vi leide den sammen, men om en av oss ville flytte, måtte vi alle si opp og flytte. Om en av oss ville flytte gikk det bare an om vi selv fant noen som kunne flytte inn for oss.

Vel, vi var jo så gode venninne så vi brydde oss ikke så mye om den delen ... Vi ble kjent på vgs, og hadde holdt godt sammen siden.

 

Det var kjempegøy å bo sammen. Vi hadde alle fått oss sommerjobb og skulle jobbe hele juli, før vi tok oss 14 dagers ferie i august, før skolestart og jobb.

Vi jobbet, festet og ordnet leiligheten om hverandre i hele juli, også kom august og vi dro alle på en velfortjent 14-dagers ferie til varmere strøk.

 

Så kom vi tilbake til hverdagen, og vi skulle begynne å studere og å jobbe, feste og shoppe, leve livet!

Det var moro i førsten. Alle var opptatt med studiene, jobbet innimellom, og vi festet stort sett kun på lørdager. Vi hadde rydde og vaskeliste, og vi syns alle vi hadde en veldig koslig leilighet, og ting fungerte.

 

Etterhvert ble det for mye festing og for mye rot i leiligheten. Det var ingen orden lenger, og jeg begynte å mistrives. Jeg følte jeg ikke fikk brukt nok tid på studiene, fordi det skulle vært fest og moro hver helg, og det ble slitsomt å feste fredag og lørdag, og ofte ble det fest onsdag og torsdag også..

Venninnene mine var nok ikke motivert for å studere, og jobbet heller mer og mer og to av de droppet ut av studiene ettehvert.

De kunne gjerne sitte opp hele natta og å skravle, og de rotet, og det endte ofte opp med at jeg måtte rydde og å holde orden.

Jeg prøvde å få alle til å følge rydde og vaskeliste, men det gikk ikke så bra ...

 

På nyåret orket jeg til slutt ikke mer, så jeg sa jeg ville flytte, men det var de ikke interessert i.  Jeg kunne ikke si opp leiligheten før alle sa opp, så jeg måtte bo der, eller finne noen som kunne flytte inn for meg.

Det var ingen enkel sak, for hver gang jeg fant noen som ville se på leiligheten, hadde venninnene mine enten rotet i leiligheten, eller så var det så mye fest og bråk der, så alle trakk seg når de så tilstanden ...

 

Til slutt bare flyttet jeg, og jeg måtte betale på to steder... Foreldrene mine hjalp meg, for de ønsket at jeg skulle få ro til studiene, samtidig som de prøvde å prate med husverten så de kunne få til en ordning. Det har enda ikke skjedd...

Jeg fikk ro til studiene, og gjorde det bra på eksamen i det minste, selv om foreldrene mine måtte ut med 4000 i mnd for å hjelpe meg å betale på denne leiligheten ... Jeg har betalt 8000 i mnd siden april ...

 

Venninnene mine bor der fortsatt, og vi har ingen kontakt lenger.

Jeg håpet de skulle si opp leiligheten iløpet av sommeren, men ingenting har hendt... Jeg får heller ingen til flytte inn dit, og det forstår jeg godt ...

Vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre ?

 

Depositumet mitt får jeg heller ikke før venninnene mine sier opp og flytter ...



Anonymous poster hash: 2b6b0...5db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo bare få noen til å overta da. Hvor mange har du hatt innom? jeg ville klasebombet leiligheten med potensielle leietakere. Nå i august er forlk ofte desperate på bolig, få noen inn nå....



Anonymous poster hash: 50bf8...b98
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver har ikke helt sammenheng, for enten kan du si opp og flytte, og da må alle flytte, eller så kan du finne noen andre. Da sier du til venninnene dine at dersom de ikke er behjelpelige med å finne noen som vil flytte inn, sørger du for at alle må flytte ut. Hadde sagt at det kommer max tre husleier til fra din kant, og hadde samtidig gitt beskjed til utleier om situasjonen. Så hadde jeg invitert til visning, og hvis venninnene ikke samarbeider kan du be huseier si opp de andre med bakgrunn i at du flytter. Så har de valget, og du er ute. 



Anonymous poster hash: a6acd...b4d
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da være enklere å betale en advokat for å ordne opp enn å hive penger inn i en bolig du ikke bor i? Hva skjer om du ikke betaler? Jeg vil anta at de andre da får valget mellom å betale din leie eller bli kastet ut?

Denne tråden bør være til skrekk og advarsel mht leiekontrakter fra et visst sted.

Anonymous poster hash: 3c40a...a4a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som anonym over meg, få en advokat på saken. Blir for dumt å betale to steder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du må jo bare få noen til å overta da. Hvor mange har du hatt innom? jeg ville klasebombet leiligheten med potensielle leietakere. Nå i august er forlk ofte desperate på bolig, få noen inn nå....

Anonymous poster hash: 50bf8...b98

 

 

Er ikke så lett å få tak i folk, og de jeg har hatt på visning var ikke interessert i å flytte inn når de så hvor rotete og skittent de var der, og så mye bråk og støy ..  TS

Anonymous poster hash: 2b6b0...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det du skriver har ikke helt sammenheng, for enten kan du si opp og flytte, og da må alle flytte, eller så kan du finne noen andre. Da sier du til venninnene dine at dersom de ikke er behjelpelige med å finne noen som vil flytte inn, sørger du for at alle må flytte ut. Hadde sagt at det kommer max tre husleier til fra din kant, og hadde samtidig gitt beskjed til utleier om situasjonen. Så hadde jeg invitert til visning, og hvis venninnene ikke samarbeider kan du be huseier si opp de andre med bakgrunn i at du flytter. Så har de valget, og du er ute. 

Anonymous poster hash: a6acd...b4d

 

 

Nei, om jeg vil flytte, må venninnene mine også si opp og flytte. Alle må si opp samtidig og flytte, først da vil utleier finne nye folk som vil flytte inn i leiligheten...

Vi betaler hver for oss, så om jeg ikke betaler husleie går det bare utover meg ...

Jeg har prøvd å få noen til å flytte inn, men folk har snudd i døra når de skjønner hvordan det er der ..

Anonymous poster hash: 2b6b0...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo bare å si opp kontrakten? Så får de andre finne seg ny plass å bo? Du kan jo ikke være så konfliktsky at du bare betaler i vei...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da være enklere å betale en advokat for å ordne opp enn å hive penger inn i en bolig du ikke bor i? Hva skjer om du ikke betaler? Jeg vil anta at de andre da får valget mellom å betale din leie eller bli kastet ut?

Denne tråden bør være til skrekk og advarsel mht leiekontrakter fra et visst sted.

Anonymous poster hash: 3c40a...a4a

 

Om jeg ikke betaler går det bare utover meg ... siden vi betaler hver for oss.

Jeg har prøvd å få noen til å flytte inn for meg uten hell ...

Jeg kunne selvfølgelig valgt å la være å betale, også ville utleier tatt av depositumpengene mine, men hva hadde skjedd når depositumpengen var brukt opp?

 

Jeg vet, denne leiekontrakten er helt idiotisk --- idiotsikker for utleier, men idiotisk for meg ...

Anonymous poster hash: 2b6b0...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som anonym over meg, få en advokat på saken. Blir for dumt å betale to steder.

 

Foreldrene mine jobber med saken, og har pratet med utleier. Nå har det vært ferie, så det har vært lite kommunikasjon der i gården ..

 

Det er sure penger å betale for foreldrene mine, ja ..jeg har jo ikke råd til å betale 4000 to steder!

Anonymous poster hash: 2b6b0...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo bare å si opp kontrakten? Så får de andre finne seg ny plass å bo? Du kan jo ikke være så konfliktsky at du bare betaler i vei...

 

Ja, jeg kan si opp kontraken, men da må mine 3 "venninner" også si opp kontrakten ... men det vil de ikke ... så lenge ikke alle sier opp kontrakten, er jeg bundet ...

Anonymous poster hash: 2b6b0...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med leieboerforeningen (?). Denne kontrakten høres ikke lovlig ut. 

 

Ja, tror foreldrene mine har gjort det, må høre med de ...

Anonymous poster hash: 2b6b0...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva står det - helt konkret - ang. oppsigelse i kontrakten?



Anonymous poster hash: e2b4d...8ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, jeg kan si opp kontraken, men da må mine 3 "venninner" også si opp kontrakten ... men det vil de ikke ... så lenge ikke alle sier opp kontrakten, er jeg bundet ...

Anonymous poster hash: 2b6b0...5db

 

Kan jo umulig være lovlig med slike tåpelige kontrakter... Pratet du ikke med noen om denne kontrakten før du skreiv under på den? Dere har jo virkelig låst hverandres "skjebner" inn i hverandre, på denne måten blir kommer du/dere jo aldri ut av leiligheten hvis alle må være enige om å si opp, så lenge en er uenig...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan si opp kontraken, men da må mine 3 "venninner" også si opp kontrakten ... men det vil de ikke ... så lenge ikke alle sier opp kontrakten, er jeg bundet ...

Anonymous poster hash: 2b6b0...5db

Du sier opp kontrakten, og betaler ut oppsigelsestiden. Da er det deres eget ansvar å si opp sine kontrakter. Ingen kan tvinges til å ikke si opp en kontrakt, så her er det de som må rette seg etter dine krav, ikke omvendt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen kan tvinge deg til å bo et sted du ikke vil. Si opp kontrakten din, så er det utleier eller medleiere sin jobb å finne ny. 



Anonymous poster hash: 875c6...1b4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det første innlegget ditt sier det motsatte av de faktiske forhold.

Men altså: du forklarer de to damene som bor i boligen at du kommer til å sende folk på visning og da SKAL det være strøkent der ellers kommer du til å gå til oppsigelse av kontrakten på vegne av alle tre siden de gjør det umulig for deg å komme deg ut av den. Eventuelt må de dekke husleien din, dersom de ikke samarbeider med deg for å få inn ny leietaker.

Dere skulle ha skrevet en innbyrdes kontrakt dere i mellom som regulerte forholdet dere i mellom, det må man alltid gjøre når man bor i kollektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får helt vondt inni meg av at du har drevet og betalt dobbelt helt unødvendig. Det er på ingen måte lovlig å ha en kontrakt som ikke kan sies opp av den enkelte. Si opp - skriftlig - og slutt å betale når oppsigelsestida er ute.



Anonymous poster hash: 91362...ffa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første innlegget ditt sier det motsatte av de faktiske forhold.

Men altså: du forklarer de to damene som bor i boligen at du kommer til å sende folk på visning og da SKAL det være strøkent der ellers kommer du til å gå til oppsigelse av kontrakten på vegne av alle tre siden de gjør det umulig for deg å komme deg ut av den. Eventuelt må de dekke husleien din, dersom de ikke samarbeider med deg for å få inn ny leietaker.

Dere skulle ha skrevet en innbyrdes kontrakt dere i mellom som regulerte forholdet dere i mellom, det må man alltid gjøre når man bor i kollektiv.

Mener du dette?

"For litt over 1 år siden, da vi var/ble 21 år, flyttet jeg og 3 venninner inn i en leilighet som vi skulle leie sammen.

Kontrakten var slik at vi leide den sammen, men om en av oss ville flytte, måtte vi alle si opp og flytte. Om en av oss ville flytte gikk det bare an om vi selv fant noen som kunne flytte inn for oss."

 

Jeg tror det kan leses på to måter: at dersom en ville flytte, så måtte ikke de andre automatisk også flytte, men at alle måtte si opp og flytte FOR AT den ene skulle få det.

Anonymous poster hash: 875c6...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...