Gå til innhold

Hvor mye betaler du i fellesutgifter?


himmeloghav

Anbefalte innlegg

Borettslag, 48 kvm stor leilighet, 2900 i måneden som inkluderer det "vanlige": vaktmester, generell oppussing og vedlikehold, varmtvann, Internett, tv, gjeld etc. Jeg tror det kommer til å stige til over 3000 snart, og synes det da begynner å bli i stiveste laget.

Anonymous poster hash: 4d734...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Borettslagsleilighet, OBOS. Leilighet på 85 kvm i Oslo. Vi betaler 5200 kr per måned.

Dette inkluderer:

* Varmtvann

* Vaktmestertjenester

* Trappevask

* Drifting av fellesområder og det som måtte koste

* Omfattende oppussing av borettslaget (fasader, uteområder)

* TV og internett

* Vaskeri

* Selskapslokale

* Feier (vedlikehold av peis)

* Nedbetaling av gjeld

Fellesgjelden er som den er fordi borettslaget nylig har valgt å gjennomføre en omfattende renovering av hele borettslaget som inkluderer nye tak og fasader med blant annet isolering og omfattende vedlikehold av kjeller og bygningene generelt, i tillegg til utskifting av alle vinduer og verandadører, samt nytt ventilasjonsanlegg. Det har også blitt satt opp helt nye verandaer. I forbindelse med dette valgte borettslaget også å sette i stand nye uteområder med f.eks to lekeplasser, grillplass, nye plener, blomster/grøntområder osv. De er ikke helt ferdig ennå, men det blir veldig fint og vi er svært fornøyde.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det var dyrt, synes jeg. Det er vel vanlig at borettslag har råd til slike prosjekter uten at fellesutgiftene blir såpass høye? Mitt har i alle fall gjort tilsvarende, og har stadig oppussing på gang, men holder foreløpig kostnadene på et akseptabelt nivå. Det kommer an på borettslagets formue, så klart. Men fint at dere er fornøyd, da. :)

Anonymous poster hash: 4d734...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borettslag. 80 kvm rekkehusleilighet. 3700 kr.

 

Inkluderer TV, Internett, vedlikehold av fasade (maling, bordkledning, dører, vinduer osv), kommunale avgifter og renovasjon, årlig sjekk av alarmsystemer, klimaannlegg, vedlikehold av felles plen (les: åker...) og fellesgjeld



Anonymous poster hash: f6953...5b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Borettslag. 80 kvm rekkehusleilighet. 3700 kr.

 

Inkluderer TV, Internett, vedlikehold av fasade (maling, bordkledning, dører, vinduer osv), kommunale avgifter og renovasjon, årlig sjekk av alarmsystemer, klimaannlegg, vedlikehold av felles plen (les: åker...) og fellesgjeld

Anonymous poster hash: f6953...5b5

 

 

Borettslaget har for tre år siden skiftet tak og i år skifes isolasjon, ytterdører, vinduer og takrenner, uten at beløpet har steget. Neste år skal det males og det skal settes opp nye postkassehus.

Anonymous poster hash: f6953...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dyrt, synes jeg. Det er vel vanlig at borettslag har råd til slike prosjekter uten at fellesutgiftene blir såpass høye? Mitt har i alle fall gjort tilsvarende, og har stadig oppussing på gang, men holder foreløpig kostnadene på et akseptabelt nivå. Det kommer an på borettslagets formue, så klart. Men fint at dere er fornøyd, da. :)

Anonymous poster hash: 4d734...f1c

 

Nei, jeg synes ikke det er så dyrt. Synes det er et helt akseptabelt nivå med tanke på hvor omfattende renoveringen er, og når det også inkluderer f.eks varmtvann, tv, internett etc. Det er ikke lite, selvsagt, men jeg synes ikke det er dyrt.

 

Og borettslaget hadde faktisk ganske god råd før rehabiliteringen, de hadde en god del millioner på bok, og det er et meget ryddig borettslag. Problemet er at det for 15 år siden ikke var det. For 15 år siden anbefalte man renovering, deriblant av takene, men det ble stemt ned. Det har dessverre fått sine konsekvenser. Heldigvis ble dette tatt tak i 2012, men da var skadene så omfattende at det krevdes en helrenovering av alle blokkene som omfatter flere hundre boenheter. Det er et stort borettslag, og det medfører også store kostnader. Det er ikke snakk om renovering/rehabiliteringskostnad på et par millioner, vi snakker mot 80-millionersklassen. Og når man da valgte å ha denne omfattende rehabiliteringen så valgte man også å gjøre mer enn bare renoveringen, man valgte i grunn å rehabilitere alt, deriblant å sette opp verandaer (mange hadde ikke dette, og de som hadde fikk helt nye), oppgradere utemiljøet for 10-11 millioner osv. Vi snakker ikke bare om litt maling eller skifting av vinduer, selv om det også er en del av greia, vi snakker om en renovering som har vært kontinuerlig i godt og vel tre år. Man kan i grunn si at man så og si har bygget blokkene på nytt (ikke langt i fra). Nå er det heldigvis snart ferdig.

 

Fellesutgiftene forventes dog gå ned med tiden.

 

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dyrt, synes jeg. Det er vel vanlig at borettslag har råd til slike prosjekter uten at fellesutgiftene blir såpass høye? Mitt har i alle fall gjort tilsvarende, og har stadig oppussing på gang, men holder foreløpig kostnadene på et akseptabelt nivå. Det kommer an på borettslagets formue, så klart. Men fint at dere er fornøyd, da. :)

Anonymous poster hash: 4d734...f1c

Nei...det er ikke vanlig

Anonymous poster hash: 3e22a...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...