Gå til innhold

Hvordan er det mulig å tro på Gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En ting jeg undrer meg over: Er det ingen kristne som har satt seg inn i det faktum at det var flere frelseskulter som var populære på den tiden kristendommen vokste fram? At det finnes både mange trekk og historier fra andre kulter og religioner i Bibelen? At det var mange tilfeldigheter som førte til at den senere ble statsreligion under Konstantin og dermed forandret karakter temmelig drastisk?

Jeg synes det er morsomt å tenke på at "vinneren" f.eks. kunne ha vært Antinouskulten, den unge elskeren og store kjærligheten til keiser Hadrian. Da ville nok Antinoopolis bestått til i dag. (Beloved and God, Royston Lambert)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Balian de Ibelin

En ting jeg undrer meg over: Er det ingen kristne som har satt seg inn i det faktum at det var flere frelseskulter som var populære på den tiden kristendommen vokste fram? At det finnes både mange trekk og historier fra andre kulter og religioner i Bibelen? At det var mange tilfeldigheter som førte til at den senere ble statsreligion under Konstantin og dermed forandret karakter temmelig drastisk?

Jeg synes det er morsomt å tenke på at "vinneren" f.eks. kunne ha vært Antinouskulten, den unge elskeren og store kjærligheten til keiser Hadrian. Da ville nok Antinoopolis bestått til i dag. (Beloved and God, Royston Lambert)

 

Kristne er flinke til å ignorere slike ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste vet det. Man underviser ikke om slike ting på skolen, kanskje delvis fordi det historisk har vært upopulært å trekke slike paralleller. Så snart man begynner å se på de biologiske og psykologiske årsakene til religion, samt lærer hvordan religionene påvirket hverandre i antikken og tidligere, er det en fare for at de kan skade barnetroen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig for rasjonelt tenkende mennesker i vesten å tro på Gud. Omtrent alt vi har her i dag er et resultat av rasjonell tenkning, lærdom og løsrivelse fra de religiøse maktenes undertrykkelse (tenker da kirken og monarkiet, ikke noen overnaturlig makt). Hvordan kan mennesker som har gått på skole tro på eldgamle skrifter som både motsier seg selv, og lar seg motbevise gjennom naturlovene. 

 

Hvordan kan mennesker til krig, undertrykker andre og mishandler barna sine fordi folk forteller dem at en eldgammel bok mener at de bør gjøre dette? Hvordan kan mennesker være så ute av stand til rasjonell og kritisk tenkning?

Anonymous poster hash: f35da...812

 

 

Naturlovene og troen på Gud trenger ikke være to separate ting.

 

Det høres like urealistisk ut at Big Bang har skapt universet, som at Gud har gjort det. Uansett hvordan verden har oppstått er det ekstremt fascinerende. På en måte syns jeg det er rart at vår jordklode er så tilrettelagt for liv, hvordan økosystemet fungerer osv.  Man skulle tro at det lå noe intelligent bak slikt, og ikke bare et tilfeldig smell. Begge deler høres like rart ut..

 

Jeg vet egentlig ikke hva jeg tror på. Jeg er rasjonell og kritisk, men nekter å fastslå noe som helst. Det er mye vi ikke vet om. Vi er tross alt bare mennesker som bor på en jordklode av milliarder av planeter og stjerner.

 

Det som er mest mystisk er hvordan ting i det hele tatt har oppstått. For en gang må det ikke ha eksistert noe som helst. Og hvordan i huleste har "noe" oppstått fra ingenting? Man blir mindfucked av å tenke på det.

 

Og har universet noe sted en ende? Det er utenkelig at noe er uendelig. Og hvordan vil det se ut når man møter universets ende..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlovene og troen på Gud trenger ikke være to separate ting.

 

Det høres like urealistisk ut at Big Bang har skapt universet, som at Gud har gjort det. Uansett hvordan verden har oppstått er det ekstremt fascinerende. På en måte syns jeg det er rart at vår jordklode er så tilrettelagt for liv, hvordan økosystemet fungerer osv.  Man skulle tro at det lå noe intelligent bak slikt, og ikke bare et tilfeldig smell. Begge deler høres like rart ut..

 

Jeg vet egentlig ikke hva jeg tror på. Jeg er rasjonell og kritisk, men nekter å fastslå noe som helst. Det er mye vi ikke vet om. Vi er tross alt bare mennesker som bor på en jordklode av milliarder av planeter og stjerner.

 

Det som er mest mystisk er hvordan ting i det hele tatt har oppstått. For en gang må det ikke ha eksistert noe som helst. Og hvordan i huleste har "noe" oppstått fra ingenting? Man blir mindfucked av å tenke på det.

 

Og har universet noe sted en ende? Det er utenkelig at noe er uendelig. Og hvordan vil det se ut når man møter universets ende..?

 

Når jeg leser innlegget ditt tenker jeg vel først og fremst at du ikke vet spesielt mye om verken fysikk, kjemi eller biologi.

 

Verden universet eller kloden er tilrettelagt for liv. Begge deler har stort sett vært helt ubeboelig gjennom nesten hele sin eksistens. Økosystemene er fullt av alvorlige problemer og mennesker er absolutt ikke bra konstruert.

 

Og hvorfor må det en gang ikke ha eksistert noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste vet det. Man underviser ikke om slike ting på skolen, kanskje delvis fordi det historisk har vært upopulært å trekke slike paralleller. Så snart man begynner å se på de biologiske og psykologiske årsakene til religion, samt lærer hvordan religionene påvirket hverandre i antikken og tidligere, er det en fare for at de kan skade barnetroen.

Apropos biologiske og psykologiske årsaker til religion, jeg så en interessant undersøkelse på tv med unge barn fra ulike bakgrunner. (Dessverre har jeg glemt hva programmet het!) Den viste at barn i en viss alder (4-6?) har en innebygd tendens til å se meninger som ikke finnes vitenskapelig. Ett eksempel var en scene med et vann og en elefant. de fikk to forklaringer på hvorfor vannet fantes der, fordi det hadde rent vann fra elver i fjellene og regn etc, eller om vannet fantes fordi elefanten var tørst. De valgte fordi elefanten var tørst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser innlegget ditt tenker jeg vel først og fremst at du ikke vet spesielt mye om verken fysikk, kjemi eller biologi.

 

Verden universet eller kloden er tilrettelagt for liv. Begge deler har stort sett vært helt ubeboelig gjennom nesten hele sin eksistens. Økosystemene er fullt av alvorlige problemer og mennesker er absolutt ikke bra konstruert.

 

Og hvorfor må det en gang ikke ha eksistert noe som helst?

Alt som lever, lever ikke på grunn av at alt er så perfekt tilrettelagt, men på tross av at verden prøver å ta livet av oss, 24/7.

Kreft, infeksjonssykdommer, virus, bakterier, sopp, amøber, parasitter, rovdyr, naturkatastrofer, stormer, temperatursvingninger, flom, ras, vulkaner, istider og tsunamier.

Den som mener at verden i sin natur er benign og perfekt tilpasset livet, kan ikke være riktig vel bevart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som lever, lever ikke på grunn av at alt er så perfekt tilrettelagt, men på tross av at verden prøver å ta livet av oss, 24/7.

Kreft, infeksjonssykdommer, virus, bakterier, sopp, amøber, parasitter, rovdyr, naturkatastrofer, stormer, temperatursvingninger, flom, ras, vulkaner, istider og tsunamier.

Den som mener at verden i sin natur er benign og perfekt tilpasset livet, kan ikke være riktig vel bevart.

Synes du det er tøft å overleve mtp alle vulkanene, istidene og tsunamiene?

Av rovdyr er vi de tøffeste.

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det er tøft å overleve mtp alle vulkanene, istidene og tsunamiene?Av rovdyr er vi de tøffeste.

Noe som igjen peker på vår evolusjon, overraskende fra deg debatant :blomst:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som igjen peker på vår evolusjon, overraskende fra deg debatant :blomst:

Hvo har du dt fra?

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvo har du dt fra?

 

Det er jo en indirekte erkjennelse av at evolusjon har skjedd, og at mennesker (som sluttprodukt per dags dato) har overlevd ;)

Anonymous poster hash: 7d862...b1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en indirekte erkjennelse av at evolusjon har skjedd, og at mennesker (som sluttprodukt per dags dato) har overlevd ;)

Anonymous poster hash: 7d862...b1b

Det samme har slimål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har slimål.

 

Ja? Det er jo naturlig nok ikke bare mennesker som har overlevd som art. Faktisk hadde det sannsynligvis vært umulig at mennesker hadde overlevd uten andre arter, hvis ikke hadde ikke nåværende menneskart og tidligere menneskearter hatt noe å spise. 

Anonymous poster hash: 7d862...b1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Kan noen religiøse oppklare dette: I dag vet vi at universet består av uendelig med planeter i en uendelig mengde galakser. Er gud gud over alt dette også? Bryr han seg om resten av universet? Hvorfor puttet han, i så fall, bare mennesker og liv på én av planetene og hva skal han med alle de andre?

Anonymous poster hash: ccc47...03d

 

 

Hvorfor er ikke gud en kvinne? Fordi samfunnet han ble fantasert opp av, var mannsdominert, thats why. 

Anonymous poster hash: 4755c...639

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

 

Hvorfor er ikke gud en kvinne? Fordi samfunnet han ble fantasert opp av, var mannsdominert, thats why. 

Anonymous poster hash: 4755c...639

 

 

Vist det er slik at Gud eksisterer så tviler jeg sterkt på at det har noe kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist det er slik at Gud eksisterer så tviler jeg sterkt på at det har noe kjønn.

 

Tviler sterkt på at det har bevissthet i det hele tatt. Og ihvertfall ikke noen formening om at vi skal gjøre "rett og galt". 

Anonymous poster hash: 4755c...639

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Balian de Ibelin

Det jeg egentlig reagerer mest på er denne arrogansen at den Gud man tror på er den som er den riktige, Mens den Guden andre tror på er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å tro på en gud fordi tanken på at det finnes objektivt rett og galt, moral som er noe mer en unnskyldningene vi mennesker finner på for å rettferdiggjøre umenneskelige handlinger, og at det ved veis ende venter tilgivelse, forståelse og evig hvile ved skaperens side er så mye mer motiverende og komfortabel enn den nærmest nihilistisk realistiske tanken "Livet er en tilfeldighet, universet er uendelig stort og tomt. Når jeg dør vil jeg i ekstremt liten grad ha påvirket det i det hele tatt, og da er det slutt for meg, for alle mine tanker og all min eksistens. For alltid".

Jeg bebreider ingen for å velge å tro på gudeskikkelser da. Om enn de religiøse fortellingene kan være absurde er det at det ikke skal være noen mening, eller større sammenheng vi eksisterer i en langt mindre intuitiv tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser innlegget ditt tenker jeg vel først og fremst at du ikke vet spesielt mye om verken fysikk, kjemi eller biologi.

 

Verden universet eller kloden er tilrettelagt for liv. Begge deler har stort sett vært helt ubeboelig gjennom nesten hele sin eksistens. Økosystemene er fullt av alvorlige problemer og mennesker er absolutt ikke bra konstruert.

 

Og hvorfor må det en gang ikke ha eksistert noe som helst?

De første organismene oppstod for 3,5 mrd år siden. Det har vært en lang prosess, og jorda var selvfølgelig ikke tilrettelagt for liv fra første start.

 

Men "alle" skjønner jo hva jeg mener. Jorda har den riktige sammensetningen av oksygen/nitrogen og andre gasser, har passe avstand til sola som gjør temperaturene levelige, og viktigst av alt; vi har vann. Noe som gjør at den er tilrettelagt for liv.

 

Og på det siste kan jeg stille spørsmål tilbake; Hvordan kan noe alltid ha eksistert? Men dette er ikke noe man kan diskutere, da ingen kan bevise noe som helst. Begge deler virker uansett veldig rart, men èn av dem må jo være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...