Gå til innhold

Alenemor og lei

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syntes det er unødvendig å skulle angripe noen som har en utblåsning, med å begynne å skulle kverulere i om det er noe som heter trassalder o.l.

Har selv en som virkelig er i selvstendighetsalderen og som skal bestemme absolutt ALT selv og som har en enormt sta og sterk personlighet og jeg skal love deg at det er en utfordring selv for de som anser seg selv som eksperter på alle barns selvstendighetsalder! Alle barn er ulike og vi har alle ulik måte å reagere på, selvsagt blir man sliten og lei når hele dagen består i å kjempe om ulike ting - jeg brukte f eks 40 min på å få skiftet en bæsjebleie idag. Hva mener du egentlig med å overreagere?

Det høres nesten for meg ut som at du enten ikke har barn selv eller ikke egentlig har hatt unger med like stor selvstendighetstrang som noen av oss andre? :vetikke: Da er det jo selvsagt ikke så rart at du ikke fatter og begriper hvorfor man ikke bare kan roe seg ned og telle til ti alltid..

Men at jeg kverulerer er jeg ikke enig i.

Jeg forsøkte faktisk å gi flere råd, hoppet du helt bukk over de?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her har det vært ganske likt TS, i tillegg far jeg vært syk i 2 uker, og det skjønner ikke guttungen som aldri har vært syk. Han er en aktiv krabaten, så barnetv og nettbrett er helt uinteressant. Vi har sovet / lekt i telt i Hagen, vært i skogen å sett på bekker, fosser og elver, besøk, vært hjemme og lekt med sprederen / vann ( varmt vann i sprederen) stranda, snekret og spikket. Han elsker og være ute så rundt 8.30 må vi ut. Da er vi ofte ute helt til 17 tiden. Lunsj ute smaker alltid godt bhg og jobb begynte i dag etter 4 uker og lenge siden jeg har vært så opplagt på kvelden men synes det er utrolig moro å være hjemme med han selv om det er utfordrene jeg da, er også dårlig på leking

Anonymous poster hash: 56072...f47

AnonymBruker
Skrevet

Men at jeg kverulerer er jeg ikke enig i.

Jeg forsøkte faktisk å gi flere råd, hoppet du helt bukk over de?

Kverulerende er du ikke, bare mangler litt folkeskikk :)

Anonymous poster hash: b84df...0ef

• Liker 2
Skrevet

Kverulerende er du ikke, bare mangler litt folkeskikk :)

Anonymous poster hash: b84df...0ef

OK. Kan dere snart bli enige -dere som har så mye folkeskikk - om hva jeg er?

;-)

AnonymBruker
Skrevet

Selv om akkurat det var feil, så gjelder det alikevel generelt. Har sett det mange ganger i forumet! Er det fin oppførsel?

Anonymous poster hash: 8598d...66f

Sikkert ikke, men akkurat nå ble jo eksempelet ditt litt dumt og falt litt sammen, siden du faktisk siterte trådstarter...

Anonymous poster hash: 223fc...e19

• Liker 1
Gjest Universe
Skrevet (endret)

Det er vel ikke rart at barnet blir trassig og sinna om dagen består av tvang og kjefting?

Og trassalderen (som man vel er uenig om faktisk eksisterer) er jo bare en form for frigjørelse. Det er veldig naturlig og noe de fleste barn går gjennom. Din jobb er å veilede ham gjennom dette som en trygg voksen.

Har du ingen du kan avtale treff med? Kanskje ringe noen i barnehagen? Dere møtes hjemme hos hverandre, ta med nistepakke til skogen, bade eller finne en lekeplass. Du kan også si at du har en del ærend du må få gjort/trenger litt alenetid, og høre om noen kan ha barnet ditt hjemme hos sitt eget. Neste gang har du barnet deres hjemme hos deg noen timer.

Og ingen barn sulter frivillig ihjel. Drikke er godt nok i en kort periode, han spiser når han blir sulten. Ha frukt og grønnsaker oppskåret og tilgjengelig.

Ja la være å kjefte når barnet gjør noe galt, bare godsnakke. La være å tvinge det til å gjøre ting som er viktig å gjøre når barnet nekter selv. La barn få gjøre akkurat som de vil. Sånn blir det sikkert skikkelige barn av. Barn tåler jo ikke kjeft de..De må få gjøre som de vil.

Endret av Universe
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pappa, og har sønnen min på 3 alene hjemme nå i ferien. Det ER 4 lange uker - men det er svært hyggelig også.

Det er helt klart at man blir lei, men ikke sånn at jeg må kjefte eller "krangle" veldig mye.

Stort sett går "trasset" over, i det øyeblikket jeg setter meg ned på knærne og sier f.eks. "Nei vel, så vil du ikke ha brødskive nå, hva vil du ha da?" Svaret er gjerne "namnam", "drops" eller noe annet som er mange hakk bedre enn brød med ost.

Mitt tilsvar er noe sånt som: "Hvis du får namnam nå, så kan vi ikke gå ut å sykle etterpå, fordi da orker ikke kroppen din å være glad og aktiv", men hvis du spiser bare en liten skive med brød nå, så skal vi gå ut å sykle etterpå.

Så kan jeg f.eks. møte litt på halvveien og skjære skorpene bort, eller dele brødskiva på "skrå" og samtidig fortelle at når brødskiva er delt sånn på skrå, så smaker den mye bedre.

Ofte er han helt enig i sånne små "unormale" ting som det. Brødet smaker faktisk bedre.

En annen ting som hjelper i allefall meg med f.eks. tannpuss / dusjing / andre kjedelige gjøremål er å si:

"I dag skal JEG pusse tennene mine først", og så løøøpe av gårde mot badet - det funker HVER GANG, og har gjort det i et halvt år nå.. Da blir det fort til latter og glede, og så får han "lov" til å pusse tennene først allikevel - stor stas når han vant over pappa. Og mens vi pusser, sier jeg at jeg ser at Karius sitter å snakker med Baktus inni tennene hans - og dermed pusser vi dem bort.

Små enkle nye settinger på de daglige rutinene er gull verdt.

I forhold til planlegging av dagene er jeg ikke så flink kanskje  - vi tar dagen ofte som den kommer, selv om vi selvfølgelig har alternativer hvis det er striregner, eller er superfint kaste-steiner-i-vannet dager. Og så er det flott med en kjøretur for å se på "ett bestemt hus" et par dager i uken.. bare et vilkårlig et.. f.eks. "skal vi se om de klipper plenen i dag", eller "tror du de er ferdig å male huset da?" .. og så bare kjører vi sakte forbi og så ser han ut av vinduet at de maler f.eks. Da snakker vi litt om det, og noen ganger kan han spørre om vi kan dra å se på huset..

(Hehe, høres jo litt creepy ut å følge med på ETT hus hver uke - men det er bare for å ha en "liten ting som bare vi gjør sammen" og som vi kan snakke om på kvelden etc.

Ellers så er det alltid stor stas å ta buss en dag, ta tog en dag, lekeland, stranda, skogen å plukke blåbær, lekeplasser med andre barn etc.

Men TS - jeg skjønner deg godt - 4 uker er virkelig lang tid - men samtidig så tror jeg at vi vil se tilbake på de 4 ukene sammen, og savne den tiden når barnehagen begynner igjen.

Vi har jo alltid en tendens til å savne nettopp den tiden som vi der og da ser på som et ork..

Anonymous poster hash: 786d2...4b9
  • Liker 18
Skrevet

Jeg hadde også klikka om 2-åringen var oppe til 21 hver dag. Går det ikke å legge han før? Er ikke 19 normal leggetid?

• Liker 8
Skrevet (endret)

Ja la være å kjefte når barnet gjør noe galt, bare godsnakke. La være å tvinge det til å gjøre ting som er viktig å gjøre når barnet nekter selv. La barn få gjøre akkurat som de vil. Sånn blir det sikkert skikkelige barn av. Barn tåler jo ikke kjeft de..De må få gjøre som de vil.

Jeg er litt usikker på hva du snakker om. Henviser du til noe jeg har sagt, Universe?

Jeg har skrevet flere innlegg i denne foreløpig ganske korte tråden, så kan du være snill å fortelle meg HVOR jeg har sagt dette. Husker jeg ikke feil, har jeg vel derimot sagt at en oppdragelse også innebærer konsekvenser og rammer?

Så oppklar gjerne dette for jeg forstår ikke hva du mener.

Endret av Ellevill
Gjest Universe
Skrevet (endret)

Jeg er litt usikker på hva du snakker om. Henviser du til noe jeg har sagt, Universe?

Jeg har skrevet flere innlegg i denne foreløpig ganske korte tråden, så kan du være snill å fortelle meg HVOR jeg har sagt dette. Husker jeg ikke feil, har jeg vel derimot sagt at en oppdragelse også innebærer konsekvenser og rammer?

Så oppklar gjerne dette for jeg forstår ikke hva du mener.

Det hørtes bare ut som du mente at ts ikke burde kjefte og tvinge ungen. Sorry hvis jeg misforsto :) Endret av Universe
Skrevet

Hva i all verden feiler det folk her inne?

Har ikke sett makan til frekke mennesker.

I mange tråder hvor folk spør om råd så slenges det mye med kjeften på en måte jeg tviler på dere ville gjort om dere møtte personen face to face. 

Hva er vitsen med å si sånn her når en mor sier noe ganske normalt om en mammatilværelse:

"Ja, akkurat det jeg skrev at hele daagen består av kjefting og tvang. Hva gjør du når ungen har bæsja i bleia og nekter å skifte, lar du ungen gå med dritten eller? Driter du bare i å pusse tennene når ungen ligger å åler seg i armene dine og fekter med armer og kniper igjen munnen uansett hvor mange ganger du spør om han kan være flink å pusse tennene? Lar du være å feste ungen i bilstolen når ungen ikke vil? Du blir ikke lei når alt skal protesteres på? Du står kanskje en time og godanakker med barnet når det ikke hører? Flott for deg, du fortjener sikkert årets mamma award. Fint at du har lest en artikkel om at en eller annen pr kåt lege mener at trassalder er tull."

"Jeg tror problemene deres skyldes deg og holdningene dine.

Du må nok jobbe litt med deg selv!"

Av og til når jeg leser på nett så tenker jeg at alle disse voksne satte i en ring in real life og snakket om problemene sine. Tviler på dere hadde lirt av dere samme dritten da. Dere er skikkelig barnslige. Og verste av alt er at jeg tror dere er ellers oppegående mennesker. 

SKAM DERE og ta dere en pause fra tastaturet!

Anonymous poster hash: 8598d...66f

Herlig! Godt sagt! :)
AnonymBruker
Skrevet

kjenner meg igjen, vi har hatt tre ukers ferie nå, jeg har telt dager, og i dag løp hun avgårde da jeg leverte i bhg, og vinket hadet mamma, ser deg siden:) Ferie er slitsom, jeg elsker hverdager :)

Anonymous poster hash: 6a8d5...9b5
  • Liker 1
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Jeg er pappa, og har sønnen min på 3 alene hjemme nå i ferien. Det ER 4 lange uker - men det er svært hyggelig også.

Det er helt klart at man blir lei, men ikke sånn at jeg må kjefte eller "krangle" veldig mye.

Stort sett går "trasset" over, i det øyeblikket jeg setter meg ned på knærne og sier f.eks. "Nei vel, så vil du ikke ha brødskive nå, hva vil du ha da?" Svaret er gjerne "namnam", "drops" eller noe annet som er mange hakk bedre enn brød med ost.

Mitt tilsvar er noe sånt som: "Hvis du får namnam nå, så kan vi ikke gå ut å sykle etterpå, fordi da orker ikke kroppen din å være glad og aktiv", men hvis du spiser bare en liten skive med brød nå, så skal vi gå ut å sykle etterpå.

Så kan jeg f.eks. møte litt på halvveien og skjære skorpene bort, eller dele brødskiva på "skrå" og samtidig fortelle at når brødskiva er delt sånn på skrå, så smaker den mye bedre.

Ofte er han helt enig i sånne små "unormale" ting som det. Brødet smaker faktisk bedre.

En annen ting som hjelper i allefall meg med f.eks. tannpuss / dusjing / andre kjedelige gjøremål er å si:

"I dag skal JEG pusse tennene mine først", og så løøøpe av gårde mot badet - det funker HVER GANG, og har gjort det i et halvt år nå.. Da blir det fort til latter og glede, og så får han "lov" til å pusse tennene først allikevel - stor stas når han vant over pappa. Og mens vi pusser, sier jeg at jeg ser at Karius sitter å snakker med Baktus inni tennene hans - og dermed pusser vi dem bort.

Små enkle nye settinger på de daglige rutinene er gull verdt.

I forhold til planlegging av dagene er jeg ikke så flink kanskje - vi tar dagen ofte som den kommer, selv om vi selvfølgelig har alternativer hvis det er striregner, eller er superfint kaste-steiner-i-vannet dager. Og så er det flott med en kjøretur for å se på "ett bestemt hus" et par dager i uken.. bare et vilkårlig et.. f.eks. "skal vi se om de klipper plenen i dag", eller "tror du de er ferdig å male huset da?" .. og så bare kjører vi sakte forbi og så ser han ut av vinduet at de maler f.eks. Da snakker vi litt om det, og noen ganger kan han spørre om vi kan dra å se på huset..

(Hehe, høres jo litt creepy ut å følge med på ETT hus hver uke - men det er bare for å ha en "liten ting som bare vi gjør sammen" og som vi kan snakke om på kvelden etc.

Ellers så er det alltid stor stas å ta buss en dag, ta tog en dag, lekeland, stranda, skogen å plukke blåbær, lekeplasser med andre barn etc.

Men TS - jeg skjønner deg godt - 4 uker er virkelig lang tid - men samtidig så tror jeg at vi vil se tilbake på de 4 ukene sammen, og savne den tiden når barnehagen begynner igjen.

Vi har jo alltid en tendens til å savne nettopp den tiden som vi der og da ser på som et ork..

Anonymous poster hash: 786d2...4b9

Håper jeg husker disse tipsene hvis jeg en gang får barn! :)

Skrevet

Har du en liste over andre barn i barnehagen, med navn/tlf/epost til andre foreldre? Det hadde vi. Ring eller send sms rundt omkring. Du aner ikke hvor mange andre foreldre som sitter og ikke tar kontakt fordi de tenker "alle andre" er bortreist på ferie. Og får du ikke svar, eller svar "nei dessverre, vi er hos bestemor i Hallingdal" so what? Ingen krise å spørre om ungene kan treffes. Ingen tror det er rart. Og så treffer du sikkert noen med en annen unge som kjeder seg.

• Liker 2
Skrevet

Har du en liste over andre barn i barnehagen, med navn/tlf/epost til andre foreldre? Det hadde vi. Ring eller send sms rundt omkring. Du aner ikke hvor mange andre foreldre som sitter og ikke tar kontakt fordi de tenker "alle andre" er bortreist på ferie. Og får du ikke svar, eller svar "nei dessverre, vi er hos bestemor i Hallingdal" so what? Ingen krise å spørre om ungene kan treffes. Ingen tror det er rart. Og så treffer du sikkert noen med en annen unge som kjeder seg.

det har jeg gjort, jeg er ny på et lite sted, sendte venneforespørsel på f.b og fått flere nye venner med barn i bgh) 

AnonymBruker
Skrevet

Så trist at folk synes ferien med barna er så slitsom :(

Jeg har en toåring selv hjemme i 5 uker og jeg nyter hvert minutt. Selvfølig er det litt stahet og noen kamper, men det hører jo med. Vi finner på masse kult i sammen og jeg gruer meg litt til bhg starter igjen.

Kanskje heller prøve å endre holdning? Det kan ha mye å si for hvordan barnet oppfører seg også :)

Anonymous poster hash: 89157...972

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også alenemor og skal ha min hjemme i 5 uker, vurderer å ha ho hjemme i 6, siden jeg har fri en uke til. Det blir mest sansynlig 6 uker, tenker jeg :)

Skal ikke rosemale situasjonen og si at det har vært fryd og gammen hele tiden.. I dag har f.eks vært en dag som ikke har vært morsom i det hele tatt.. Jeg har en ekstrem viljesterk og sta jente, som er umulig å avlede og vil ha det på sin måte ( akkurat som jeg var da jeg var liten). Så enkelte ganger kan ho "trasse" over at ho ikke får lov til å få sjokolade til frokost i godt over en time.. Derfor er du ikke alene om å være dødssliten til tider. Jeg har mange ganger angret påat jeg har tatt ut 5 uker ferie fra bhg hennes, men likevel så sitter jeg jo nå på kvelden, etter at hun har lagt seg, og er sikker på at jeg kommer til å ta ut en ekstra uke..  Så det er ganske koselig :) Likevel må jeg si at denne ferien egentlig har vært ganske fin. Vi har funnet på en god del ting sammen, og har hatt fokus på å ta ting rolig og at ikke alt trenger å være så "nøye" og minst mulig stress. Det vi har gjort i ferien er:

- Vært sammen med andre venner som har barn. Dette er kjempe praktisk og hyggelig, fordi da får barna lekt sammen og vi voksne får også "voksentid" og kan prate sammen. FInt å være sammen med andre enn kun barnet sitt hele dagen, og fint for barnet å være sammen med noen på egen alder som leker på en helt annen måte.

- Tatt rolige morgener hvor vi har gått i pysj til langt på dag.

- Spist frokost og sett på film på senga. Da har vi ofte liggi i senga til klokka 11-12 på dagen. Kjeme deilig og koselig!

- Vi har også vært på en ferietur i år med kun meg og ho, og det er den beste ferieturen jeg har hatt noen gang. Jeg stressa svært lite, og når vi var i familieparker (var i 3 stk den turen) var vi der hele dagen og ho fikk lov til å gjøre alt så mange ganger ho ville uten at jeg maste om at vi skulle gjøre noe annet. Den uka der er vel den beste uka vi har hatt, og den uka hadde vi så og si NULL konflikter om noe som helst.

- Lekeland.

- Kjøreturer til vann bare for å bygge sandslott og grave i sanda der, kanskje vasse litt (har jo vært iskaldt i år).

Jeg er heller ikke sånn fryktelig glad i å leke, og synes helt ærlig det er litt kjedelig.. Derfor prøver jeg heller å finne på ting som å lese bok, lage mat sammen, bake,male, tegne, hoppe på trampoline, gå turer osv. Da jeg synes det er gøyere :) Da pleier det egentlig ikke å være noe problem for henne å leke alene når jeg gjør alle de tingene sammen med henne.

Tror det er vanlig at man har noen dager som alt går "galt", og barnet sier imot på alt man sier, fordi man har havnet i en ond sirkel.. Da er det vanskelig å komme ut av den igjen, før man har hatt en god natts søvn.

Anonymous poster hash: c6d14...c00
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei du:) Jeg skjønner deg godt. Høres ut som du får lite avlastning, da er det ikke bare bare å aktivisere ungen hele sommeren. Kjenner selv litt på de samme følelsene. Selv om det er koselig med sommerferie krever det en del av oss foreldre. Barnet mitt blir fort rastløs, ingen er hjemme og været er begredelig. Da blir dagene litt lange. 

Blir bra med barnehage- og skolestart igjen;)

Anonymous poster hash: 61a8e...baa
Skrevet

Man oppnår ingenting med kjefting. Ja, bortsett fra å skremme barnet eller gi det lavere selvfølelse.

Det går an å være konsekvent og ha faste rammer uten å kjefte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en stabeis på 3.

Jeg synes dagene blir best om vi har en plan for å finne på noe gøy. Det kan være alt fra å dra på fisketur til å gå og kaste stein i vannet.

Han er iblant uvillig til å gjøre rutinemessige ting. Han vil gjerne bestemme selv. Da gjelder det først å fremst å jobbe med disse tingene én og én ettersom de dukker opp, så man ikke får utfordring på alt samtidig, slik det høres ut som du har fått :)

Dernest må man prøve seg frem hvilke metoder som funker best på akkurat det barnet i ulike situasjoner. Og så få innkjørt hvordan det skal være. F.eks hos meg:

-distraksjon: kan funke for å avverge mye bl.a. sinneanfall spes når ungen er trøtt

-overtalelse: prøve å vinne ham over med ekstra blid mamma og forklaring om hvorfor (må skifte bæsjebleie så det ikke blir vondt). Funker ofte da han vil være kompis. Gjerne med lovnad om noe gøy i etterkant.

Krever at mor ikke er sur allerede.

-trussel om konsekvens: "nå må vi skifte bleie, ellers blir det ikke tur for å hive stein i vannet/barne-tv/annet han vil ha". Gjerne innfør gradvis telling til 3, det har vi fått til på storebror og det er fantastisk!

-tvang: brukes minst mulig her. Men tenner må pusses. Jeg pleier å si at hvis han ikke åpner opp, så må mamma holde ham og pusse. Gjerne telling til 3. Det tar bare en-to ganger før de skjønner at tennene blir pusset uansett.

-velge å ikke ta kampen: ungen får vinne iblandt på ting som ikke er viktig for meg. Hvilken t-skjorte. Ha på shorts i mars, såfremt har ullstillongs under. Osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...