AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #1 Skrevet 27. juli 2015 Har en gutt på 2,5 år og det er sommerferie i barnehagen. Vi er derfor sammen fra vi står opp 08 til han legger seg 21 ca. Blir så ufattelig sliten av det. Trodde det skulle bli koselig å ha han hjemme, men jeg kjenner at jeg bare gleder meg til barnehagen begynner igjen. Han vil ikke høre på noenting jeg sier lenger. Det ender i tvang og masse grining og gjerne kjefting fra min side. Ikke vil han spise, bare drikke hele dagen, prøvde å ta han med på et arrangement, men det endte også i sutring. Jeg synes det er vanskelig å underholde han hele dagen. Jeg er dritdårlig på leking, det skal jeg innrømme. Lurer på om han har begynt å trasse, for han blir veldig fort sinna og nekter å høre etter. Please si at andre har følt på dette? Anonymous poster hash: b8b58...20f
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #2 Skrevet 27. juli 2015 Har en gutt på 2,5 år og det er sommerferie i barnehagen. Vi er derfor sammen fra vi står opp 08 til han legger seg 21 ca. Blir så ufattelig sliten av det. Trodde det skulle bli koselig å ha han hjemme, men jeg kjenner at jeg bare gleder meg til barnehagen begynner igjen. Han vil ikke høre på noenting jeg sier lenger. Det ender i tvang og masse grining og gjerne kjefting fra min side. Ikke vil han spise, bare drikke hele dagen, prøvde å ta han med på et arrangement, men det endte også i sutring. Jeg synes det er vanskelig å underholde han hele dagen. Jeg er dritdårlig på leking, det skal jeg innrømme. Lurer på om han har begynt å trasse, for han blir veldig fort sinna og nekter å høre etter. Please si at andre har følt på dette? Anonymous poster hash: b8b58...20f Det er ikke uten grunn at barnehagen planlegger. Jeg har følt på det samme. Og jeg MÅ ha en plan for dagene, og kaffepauser (ja, hun får se 10 minutter på nettbrett noen ganger for dagen). Eks Kl 09-11, på lekeplass hvor det er andre barn (har med bøtte, spade, såpebobler, fruktbiter og kaffetermos). Evt også med matpakkekunsj. Kl 12-13: tegne kort til mormor/ farmor/tante eller lignende. 13-14: henge opp klær sammen. Hun får henge opp sokker og truser. De dagene det er åpent i åpen barnehage i vår by, så går vi der. Ta med duploklosser ut, har vært morsomt her. Få lov til å ha en balje med vann ute sammen med bøtte/spade og først gå inn når hun er våt/ kald. Vi har også lånt mange bøker på biblioteket (tur dit er en aktivitet i seg selv.) Det er også mange dvd'er med filmer på ca en time som passer de minste (eller med kortere episoder) Anonymous poster hash: b0c1a...48e 13
Ellevill Skrevet 27. juli 2015 #3 Skrevet 27. juli 2015 Det er vel ikke rart at barnet blir trassig og sinna om dagen består av tvang og kjefting? Og trassalderen (som man vel er uenig om faktisk eksisterer) er jo bare en form for frigjørelse. Det er veldig naturlig og noe de fleste barn går gjennom. Din jobb er å veilede ham gjennom dette som en trygg voksen. Har du ingen du kan avtale treff med? Kanskje ringe noen i barnehagen? Dere møtes hjemme hos hverandre, ta med nistepakke til skogen, bade eller finne en lekeplass. Du kan også si at du har en del ærend du må få gjort/trenger litt alenetid, og høre om noen kan ha barnet ditt hjemme hos sitt eget. Neste gang har du barnet deres hjemme hos deg noen timer. Og ingen barn sulter frivillig ihjel. Drikke er godt nok i en kort periode, han spiser når han blir sulten. Ha frukt og grønnsaker oppskåret og tilgjengelig. 3
Sol79 Skrevet 27. juli 2015 #4 Skrevet 27. juli 2015 Nei, ingen barn sulter i hjel, men kun drikke selv i korte perioder fører til et utrolig dårlig humør med masse raserianfall hos min 3-åring. Han vil nesten heller aldri ha mat selv om han faktisk forstår at mageknipen skyldes mangel på mat. Det er utrolig slitsomt nå i ferien, og vi bruker mye energi på å diskumentere/argumentere/krangle ang mat, og det blir så dårlig stemning. Har ingen gode råd, men det er ikke bare du, TS. Når det gjelder antiviteter så må vi ut. Ut og leke, og ut på et eller annet om det så er bare en tur i butikken. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #5 Skrevet 27. juli 2015 Det er vel ikke rart at barnet blir trassig og sinna om dagen består av tvang og kjefting? Og trassalderen (som man vel er uenig om faktisk eksisterer) er jo bare en form for frigjørelse. Det er veldig naturlig og noe de fleste barn går gjennom. Din jobb er å veilede ham gjennom dette som en trygg voksen. Har du ingen du kan avtale treff med? Kanskje ringe noen i barnehagen? Dere møtes hjemme hos hverandre, ta med nistepakke til skogen, bade eller finne en lekeplass. Du kan også si at du har en del ærend du må få gjort/trenger litt alenetid, og høre om noen kan ha barnet ditt hjemme hos sitt eget. Neste gang har du barnet deres hjemme hos deg noen timer. Og ingen barn sulter frivillig ihjel. Drikke er godt nok i en kort periode, han spiser når han blir sulten. Ha frukt og grønnsaker oppskåret og tilgjengelig. Ja, akkurat det jeg skrev at hele daagen består av kjefting og tvang. Hva gjør du når ungen har bæsja i bleia og nekter å skifte, lar du ungen gå med dritten eller? Driter du bare i å pusse tennene når ungen ligger å åler seg i armene dine og fekter med armer og kniper igjen munnen uansett hvor mange ganger du spør om han kan være flink å pusse tennene? Lar du være å feste ungen i bilstolen når ungen ikke vil? Du blir ikke lei når alt skal protesteres på? Du står kanskje en time og godanakker med barnet når det ikke hører? Flott for deg, du fortjener sikkert årets mamma award. Fint at du har lest en artikkel om at en eller annen pr kåt lege mener at trassalder er tull.Anonymous poster hash: b8b58...20f 22
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #6 Skrevet 27. juli 2015 Ja, akkurat det jeg skrev at hele daagen består av kjefting og tvang. Hva gjør du når ungen har bæsja i bleia og nekter å skifte, lar du ungen gå med dritten eller? Driter du bare i å pusse tennene når ungen ligger å åler seg i armene dine og fekter med armer og kniper igjen munnen uansett hvor mange ganger du spør om han kan være flink å pusse tennene? Lar du være å feste ungen i bilstolen når ungen ikke vil? Du blir ikke lei når alt skal protesteres på? Du står kanskje en time og godanakker med barnet når det ikke hører? Flott for deg, du fortjener sikkert årets mamma award. Fint at du har lest en artikkel om at en eller annen pr kåt lege mener at trassalder er tull.Anonymous poster hash: b8b58...20f Jeg tror problemene deres skyldes deg og holdningene dine. Du må nok jobbe litt med deg selv!Anonymous poster hash: 2dc4c...2ae 10
Gjest Castielz Skrevet 27. juli 2015 #7 Skrevet 27. juli 2015 Slike tråder gjør meg overlykkelig over at jeg ikke skal ha unger!
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #8 Skrevet 27. juli 2015 Vi har satt opp plan med ulike aktiviteter, blant annet: Tur på lekeplassen Lekeland Sykkeltur Besøke besteforeldre (litt avlastning) Telttur Biblioteket Butikken Besøke venner med barn Noen dager bare hjemme Jeg må innrømme at jeg gleder meg til barnehagen åpner igjen.Anonymous poster hash: 9ec44...07a 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #9 Skrevet 27. juli 2015 Jeg tror problemene deres skyldes deg og holdningene dine. Du må nok jobbe litt med deg selv!Anonymous poster hash: 2dc4c...2ae Hva er ditt problem da? Du har jo tydeligvis et du også.Anonymous poster hash: b8b58...20f 12
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #10 Skrevet 27. juli 2015 Vi har satt opp plan med ulike aktiviteter, blant annet: Tur på lekeplassen Lekeland Sykkeltur Besøke besteforeldre (litt avlastning) Telttur Biblioteket Butikken Besøke venner med barn Noen dager bare hjemme Jeg må innrømme at jeg gleder meg til barnehagen åpner igjen.Anonymous poster hash: 9ec44...07a Takk for tips.Anonymous poster hash: b8b58...20f
Ellevill Skrevet 27. juli 2015 #11 Skrevet 27. juli 2015 Ja, akkurat det jeg skrev at hele daagen består av kjefting og tvang. Hva gjør du når ungen har bæsja i bleia og nekter å skifte, lar du ungen gå med dritten eller? Driter du bare i å pusse tennene når ungen ligger å åler seg i armene dine og fekter med armer og kniper igjen munnen uansett hvor mange ganger du spør om han kan være flink å pusse tennene? Lar du være å feste ungen i bilstolen når ungen ikke vil? Du blir ikke lei når alt skal protesteres på? Du står kanskje en time og godanakker med barnet når det ikke hører? Flott for deg, du fortjener sikkert årets mamma award. Fint at du har lest en artikkel om at en eller annen pr kåt lege mener at trassalder er tull.Anonymous poster hash: b8b58...20f Øhhh, okay.... Kanskje dagen din blir bedre om du teller til 10. Saaaakte. Mht. trassalder: Det jeg mener er vel at man diskuterer hva dette er, men de fleste er vel enig i at det ikke er TRASS for trassens skyld. Det er rett og slett en del av en utviklingsprosess. "Å finne seg sjæl". Jeg har ikke sagt at et barn ikke kan være både enerverende, vanskelig og at man som forelder kan bli sliten. Veldig sliten. Men det virker som om du er opprørt, sinna og utslitt - og kanskje overreagerer litt? 7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #12 Skrevet 27. juli 2015 Første jeg tenkte var velkommen i klubben. Anonymous poster hash: 88f42...46d 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #13 Skrevet 27. juli 2015 Har en gutt på 2,5 år og det er sommerferie i barnehagen. Vi er derfor sammen fra vi står opp 08 til han legger seg 21 ca. Blir så ufattelig sliten av det. Trodde det skulle bli koselig å ha han hjemme, men jeg kjenner at jeg bare gleder meg til barnehagen begynner igjen. Han vil ikke høre på noenting jeg sier lenger. Det ender i tvang og masse grining og gjerne kjefting fra min side. Ikke vil han spise, bare drikke hele dagen, prøvde å ta han med på et arrangement, men det endte også i sutring. Jeg synes det er vanskelig å underholde han hele dagen. Jeg er dritdårlig på leking, det skal jeg innrømme. Lurer på om han har begynt å trasse, for han blir veldig fort sinna og nekter å høre etter. Please si at andre har følt på dette? Sånn er det å ha barnAnonymous poster hash: b8b58...20f Anonymous poster hash: e589e...e75
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #14 Skrevet 27. juli 2015 Hva i all verden feiler det folk her inne? Har ikke sett makan til frekke mennesker. I mange tråder hvor folk spør om råd så slenges det mye med kjeften på en måte jeg tviler på dere ville gjort om dere møtte personen face to face. Hva er vitsen med å si sånn her når en mor sier noe ganske normalt om en mammatilværelse: "Ja, akkurat det jeg skrev at hele daagen består av kjefting og tvang. Hva gjør du når ungen har bæsja i bleia og nekter å skifte, lar du ungen gå med dritten eller? Driter du bare i å pusse tennene når ungen ligger å åler seg i armene dine og fekter med armer og kniper igjen munnen uansett hvor mange ganger du spør om han kan være flink å pusse tennene? Lar du være å feste ungen i bilstolen når ungen ikke vil? Du blir ikke lei når alt skal protesteres på? Du står kanskje en time og godanakker med barnet når det ikke hører? Flott for deg, du fortjener sikkert årets mamma award. Fint at du har lest en artikkel om at en eller annen pr kåt lege mener at trassalder er tull." "Jeg tror problemene deres skyldes deg og holdningene dine. Du må nok jobbe litt med deg selv!" Av og til når jeg leser på nett så tenker jeg at alle disse voksne satte i en ring in real life og snakket om problemene sine. Tviler på dere hadde lirt av dere samme dritten da. Dere er skikkelig barnslige. Og verste av alt er at jeg tror dere er ellers oppegående mennesker. SKAM DERE og ta dere en pause fra tastaturet! Anonymous poster hash: 8598d...66f 14
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #15 Skrevet 27. juli 2015 Enkelte skriver bare for å skrive... Anonymous poster hash: 8598d...66f 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #16 Skrevet 27. juli 2015 Hva i all verden feiler det folk her inne?Har ikke sett makan til frekke mennesker.I mange tråder hvor folk spør om råd så slenges det mye med kjeften på en måte jeg tviler på dere ville gjort om dere møtte personen face to face. Hva er vitsen med å si sånn her når en mor sier noe ganske normalt om en mammatilværelse: "Ja, akkurat det jeg skrev at hele daagen består av kjefting og tvang. Hva gjør du når ungen har bæsja i bleia og nekter å skifte, lar du ungen gå med dritten eller? Driter du bare i å pusse tennene når ungen ligger å åler seg i armene dine og fekter med armer og kniper igjen munnen uansett hvor mange ganger du spør om han kan være flink å pusse tennene? Lar du være å feste ungen i bilstolen når ungen ikke vil? Du blir ikke lei når alt skal protesteres på? Du står kanskje en time og godanakker med barnet når det ikke hører? Flott for deg, du fortjener sikkert årets mamma award. Fint at du har lest en artikkel om at en eller annen pr kåt lege mener at trassalder er tull." "Jeg tror problemene deres skyldes deg og holdningene dine.Du må nok jobbe litt med deg selv!"Av og til når jeg leser på nett så tenker jeg at alle disse voksne satte i en ring in real life og snakket om problemene sine. Tviler på dere hadde lirt av dere samme dritten da. Dere er skikkelig barnslige. Og verste av alt er at jeg tror dere er ellers oppegående mennesker. SKAM DERE og ta dere en pause fra tastaturet! Anonymous poster hash: 8598d...66f Det øverste sitatet ditt er det faktisk TS selv som har skrevet, og viser kanskje at man får de svarene man fortjener. Anonymous poster hash: 2dc4c...2ae 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #17 Skrevet 27. juli 2015 Selv om akkurat det var feil, så gjelder det alikevel generelt. Har sett det mange ganger i forumet! Er det fin oppførsel? Anonymous poster hash: 8598d...66f
Gjest ashanti Skrevet 27. juli 2015 #18 Skrevet 27. juli 2015 Øhhh, okay.... Kanskje dagen din blir bedre om du teller til 10. Saaaakte. Mht. trassalder: Det jeg mener er vel at man diskuterer hva dette er, men de fleste er vel enig i at det ikke er TRASS for trassens skyld. Det er rett og slett en del av en utviklingsprosess. "Å finne seg sjæl". Jeg har ikke sagt at et barn ikke kan være både enerverende, vanskelig og at man som forelder kan bli sliten. Veldig sliten. Men det virker som om du er opprørt, sinna og utslitt - og kanskje overreagerer litt? Jeg syntes det er unødvendig å skulle angripe noen som har en utblåsning, med å begynne å skulle kverulere i om det er noe som heter trassalder o.l. Har selv en som virkelig er i selvstendighetsalderen og som skal bestemme absolutt ALT selv og som har en enormt sta og sterk personlighet og jeg skal love deg at det er en utfordring selv for de som anser seg selv som eksperter på alle barns selvstendighetsalder! Alle barn er ulike og vi har alle ulik måte å reagere på, selvsagt blir man sliten og lei når hele dagen består i å kjempe om ulike ting - jeg brukte f eks 40 min på å få skiftet en bæsjebleie idag. Hva mener du egentlig med å overreagere? Det høres nesten for meg ut som at du enten ikke har barn selv eller ikke egentlig har hatt unger med like stor selvstendighetstrang som noen av oss andre? Da er det jo selvsagt ikke så rart at du ikke fatter og begriper hvorfor man ikke bare kan roe seg ned og telle til ti alltid..
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #19 Skrevet 27. juli 2015 Jeg har hatt en aktiv gutt på snart to år hjemme i 5 uker nå (er lærer, så har lang sommerferie), og jeg har kjent på noe av det samme. Men vi er to foreldre, så jeg har jo fått avlastning fra mannen etter jobbtid, samt de ukene vi har hatt ferie felles. Det som fungerer for meg og mitt barn er: - jeg gjennomfører det som trengs: bleieskift, tannpuss osv. uten mye "om og enn". Barnet må faktisk gjøre dette; det har ikke noe valg, og det må heller ikke tro at det kan bestemme over dette. Når gutten min protesterer, forklarer jeg rolig at dette må gjøres og hvorfor, og så gjør jeg det. Ofte avleder jeg ham med tullete sanger eller kiler ham under bleieskift; da stiger humøret. - han får bestemme over enkelte moment i hverdagen: Skive eller knekkebrød? Leverpostei eller gulost? Banen eller eple? osv. - jeg roser alltid positiv atferd og prøver i det lengste å overse det negative. - jeg spiller på følelser: "Mamma blir lei seg når du slår, jeg får vondt", "Nå syns jeg at vi har det så kjekt sammen, jeg blir så glad når du hjelper meg å..." - jeg finner på aktiviteter som er morosomme for oss å gjøre sammen, slik at jeg ikke faller i "kjeftefella". Jeg prøver å variere aktivitetene hyppig i løpet av dagen, og vi gjør alt fra å danse, synge, tegne, male, lese bøker, bygge duplo, kjøre bil, sparke eller trille ball, samt rydde og vaske inne, og vi er mye ute. Vi tar alltid en tur ut både på formiddagen og ettermiddagen, uansett vær. Da leker vi på forskjellige lekeplasser, går tur med ham i vogna, samler steiner eller kongler, ser etter dyr. Vi trener også på at han kan leke på egenhånd, mens jeg f.eks. tar oppvasken eller drikker kaffe. Det går stadig fremover, og han aksepterer mye bedre nå enn før at "mamma skal bare..., før jeg kommer for å leke". All ære til deg som gjør dette alene; du er tøff! Men prøv å nyte tiden sammen med barnet, selv om det er slitsomt. Og ikke vær redd for å inkludere barnet i noe du selv syns er gøy. Barn trenger opplagte foreldre, så unn deg selv småting i hverdagen som gir deg mer energi. Anonymous poster hash: cc33d...d23 14
Ellevill Skrevet 27. juli 2015 #20 Skrevet 27. juli 2015 Jeg syntes det er unødvendig å skulle angripe noen som har en utblåsning, med å begynne å skulle kverulere i om det er noe som heter trassalder o.l. Har selv en som virkelig er i selvstendighetsalderen og som skal bestemme absolutt ALT selv og som har en enormt sta og sterk personlighet og jeg skal love deg at det er en utfordring selv for de som anser seg selv som eksperter på alle barns selvstendighetsalder! Alle barn er ulike og vi har alle ulik måte å reagere på, selvsagt blir man sliten og lei når hele dagen består i å kjempe om ulike ting - jeg brukte f eks 40 min på å få skiftet en bæsjebleie idag. Hva mener du egentlig med å overreagere? Det høres nesten for meg ut som at du enten ikke har barn selv eller ikke egentlig har hatt unger med like stor selvstendighetstrang som noen av oss andre? Da er det jo selvsagt ikke så rart at du ikke fatter og begriper hvorfor man ikke bare kan roe seg ned og telle til ti alltid.. Jeg har flere barn og er alene, siden du spør. Jeg vet hva det er å være sliten. Grunnen til at jeg nevnte dette med begrepet trassalderen er fordi det høres ut som om barnet trasser med vilje. Jeg forsøkte bare å si noe om det. At det kanskje er lettere å møte "trassalderen" om man ikke opfatter det som ren trass. Og nei, det er ikke dermed sagt at jeg mener barn ikke skal ha konsekvenser eller klare rammer. Mht overreagering var dette rettet mot at hun var så hissig i innleggene sine. Er det du som er trådstarter? Jeg trodde innlegget var skrevet fordi hun ønsket innspill, men jeg skjønner at kritiske innspill kan være sårt når man er veldig sliten. Og at jeg tydeligvis ble oppfattet som belærende. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå