Gå til innhold

Hva feiler det kunder i norske butikker? Frekke som f****...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Hei, jeg skal ha en cola, jeg!". Levert med et smil. Hva i huleste er uhøflig med det? Jeg betaler jo for den, jeg får den jo ikke, så da syns jeg "kan jeg være så snill og få" blir feil.

Det er ikke uhøflig. Jeg har selv jobbet i butikk med mange frekke kunder. Sånne som deg lyste opp dagen min :) "Vær så snill" er ikke nødvendig, det er heller ikke vanlig :ler: 

Endret av Evilposelos
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hvor er alle disse butikkene der folk må be kassedamen om cola? Handler dere kun i pølseboder? Forøvrig enig med de som aldri har tenkt på ordet "skal" som uhøflig. Det er da ikke uhøflig å fortelle hva man skal kjøpe for sine egne penger. Hvis man ikke vet om de har varen så spør man om de har. Men "kan jeg få lov å kjøpe" virker litt sært. Skal kassadamen svare, nei, beklager? Jeg kjøper igrunnen nesten aldri noe det ikke er selvbetjening på lenger, bortsett fra matretter. Da går det gjerne i "en pizza, takk". Er den innafor, eller skulle jeg spurt om jeg kan få lov å kjøpe den pizzabiten jeg ser ligger klar til å kjøpes?

Anonymous poster hash: 7837b...6fe

 

"En pizza,takk" er vel helt innafor ;)

Reagerer ikke særlig mye med "og en pakke paracet/Også trenger jeg en pakke paracet i tillegg/Har du paracet?Om du har, kan du legge den med?"

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smiler og er høflig hver bidige gang jeg er på butikken, uansett hva som foregår i livet mitt. Jeg er neppe like strålende dersom livet mitt faller i grus som hvis jeg har en helt normalt god dag, men et lite smil og noen høflighetsfraser er innebygd. Ønsker dem alltid god helg, god jul, god påske, takker, og sier hadet når jeg går med mindre de er opptatt med neste kunde.

 

Jeg mistenker "jeg skal ha" og "kan jeg få" handler om dialekt og kulturforskjeller. Jeg bruker selv begge deler, men i forskjellige situasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "jeg skal ha" aldri tenkt over at det er frekt og synes folk i butikk er rimelig nærtagende om de reagere på det. 



Anonymous poster hash: 9bc6d...58f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Jeg bruker mer "Hei, jeg vil gjerne ha... " og så "tusen takk", "hade, og ha en fin dag videre". ^^,

Høflighet koster ikke mye. Og dessuten, ansatte hvor de nå er skal ikke lide av at jeg måtte ha en dårlig dag. :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i matbutikk selv, så når det blir min tur i kassen sier jeg alltid; "Hei, jeg kan få to poser, og så trenger jeg ikke kvitteringen." Likevel får jeg ofte i spørsmål om "kvittering?", men det gjorde jeg ofte selv automatisk da jeg jobbet i butikk, så det går helt greit. Når en sier hei-pose-kvittering-hadet til 250 kunder hver dag, er det greit å få litt avveksling med å bare trenge å si hei-hadet. 



Anonymous poster hash: 212c3...7ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg blir stadig overassket over hvordan mennesker tillater seg å oppføre seg i butikker eller mot andre mennesker. De fleste føler seg veldig "hjemme" og har intet imot å klage på priser, rabatter, måten butikken ser ut på osv. Noe er jo innafor, men merker jeg blir litt frustrert når kunder ser på den som vår plikt å gi de nedsatt pris osv. på ting, eller må betale for pose. 

 

Noen kunder oppfører seg innafor, men oppfører seg på en måte jeg ALDRI ville gjort (smiler ikke, sier ikke hei, slenger varer hardt på disken, kverulerer på ting jeg som ansatt ikke kan endre på osv.) 

 

Andre kunder oppfører seg rett og slett uhøflig (kjefter og smeller, kaller oss svindlere om noe som ikke er nedsatt pris ser ut som det står i nedsatt hylla, kaller oss dumme osv.) Synes det er overaskende, da jeg nå jobber i en butikk, som er ansett som ganske "fin" (da jeg jobbet i kassa på rema så forventet jeg liksom ikke så mye av kundene, da det er alt mulig rart som handler der). 

 

Har også opplevd at en dame kjefta og smelte på meg, var ufin, og angrep meg personlig. Da jeg litt senere på dagen stod uten for senteret jeg jobber på (uten uniform) kjente hun meg ikke igjen, og begynte å snakke til meg, og var ganske hyggelig. Med en gang man har på uniform tror jeg mange glemmer at du er en person og ikke en robot. 



Anonymous poster hash: 69647...a71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser jeg en fordel med å bo på landet. Her er de aller fleste hyggelige på nærbutikken fordi alle kjenner alle, men hovedgrunnen er at de ansatte har lagt grunnlaget for den hyggelige tonen. Her sier de ansatte hei til deg med et stooort smil med en gang du kommer inn døra, og kundene smiler og hilser på hverandre og de ansatte. De ansatte snakker gjerne med deg også hvis de har god tid, noe de ofte har.

 

Og spør man dem om å bestille inn noen varer til deg, så gjør de det. Om det så bare er én gang fordi du trengte det da. For en service! En utenbys kollega lette etter øl fra byen han studerte i. Denne ølen fant han ikke noen andre steder der han bor og ingen andre ville ta den inn. Da han spurte på nærbutikken her svarte de: "Joda, hvor mange kasser vil du ha?" "2, takk." "OK, da skal jeg bestille 2 kasser til deg. De kommer på onsdag."

 

De har en felleskjøpet-avdeling og har tilgang til Tine Storkjøkken-varer. Veldig greit! Den ene gangen bestilte jeg noe fra Tine Storkjøkken. Jeg stakk innom den dagen det kom, men da jeg kom i kassa så visste de ikke hva den kostet. Så jeg fikk beskjed om å ta den med hjem, og så skulle de finne ut prisen til neste gang jeg kom innom. 

 

Eller enda bedre, den gangen jeg fikk beskjed om at de skyldte meg 82 kr og beklaget seg veldig. Jeg skjønte ingenting. Jeg ble forklart at jeg hadde kjøpt en vare forrige gang som var på tilbud, og så hadde ikke tilbudet blitt registrert i kassa enda så det hadde blitt tatt full pris for den. Da de oppdaget det etterpå husket hun at hun hadde solgt en slik en til meg.

 

Haha, nå hørtes det ut som at jeg bor i Stepford. Det har ikke alltid vært slik. Da jeg var liten var de ansatte noen sure kjerringer som så ut til å hate livet sitt. Nå vet jeg om mange som gjerne støtter nærbutikken bare fordi de er så koselige der.

 

Beklager, dette ble visst langt. Anyway, poenget mitt var egentlig at det er de ansatte som setter tonen i butikken. Hvis alle de ansatte er glade og smiler, så blir kundene gladere også. 

 

Og angående diskusjonene om "jeg skal ha" vs "kan jeg få", så lurer jeg: Er ikke det det samme? Måten det blir sagt på er mye viktigere enn ordene. "Jeg skal ha" med et smil er mye bedre enn "kan jeg få" med en irritert stemme. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Frekke? Av erfaring ønsker jeg helst at alle kunder holder kjeft. Gir da faen om de sier hei eller ikke. Om de er blide eller sure. Jo raskere de forsvinner ut av butikken jo bedre uavhengig av hvordan de oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den høflige kunden, som alltid smiler, sier hei og takker (ja, jeg gjør det, sier "takk" etter å ha fått en handlepose, f.eks.), men erfaringen min er at ikke alle ansatte er like høflige, de smiler og ser sure ut! Noen blir jo positivt overrasket og smiler tilbake, og det føles jo bra, men syns det er teit at ansatte som skal yte service surmuler bak kassen. 



Anonymous poster hash: 47161...28e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei, jeg skal ha en cola, jeg!". Levert med et smil. Hva i huleste er uhøflig med det? Jeg betaler jo for den, jeg får den jo ikke, så da syns jeg "kan jeg være så snill og få" blir feil.

 

Snakk om å overdrive  :skratte: Det er jo snakk om folk som f eks skal bytte en vare/returnere en vare som kommer å krever at de SKAL ditt og datt, ikke folk som sier "Hei, jeg skal ha en cola :) ". Det blir jo bare komisk om du virkelig ikke skjønner forskjellen.. 

Anonymous poster hash: 11ad5...66a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å overdrive :skratte: Det er jo snakk om folk som f eks skal bytte en vare/returnere en vare som kommer å krever at de SKAL ditt og datt, ikke folk som sier "Hei, jeg skal ha en cola :) ". Det blir jo bare komisk om du virkelig ikke skjønner forskjellen..

Anonymous poster hash: 11ad5...66a

:klo:

Det er da ikke jeg som påstår at å si "jeg skal ha...." er uhøflig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kunde i matbutikker i Oslo må jeg få si "Ditto!"

All ære til deg for at du hilser TS :-)

Men...selv opplever jeg at det er JEG som må streve for at den butikkansatte skal se opp et lite sekund og si "hei".

Jeg er alltid den første som sier hei og ofte må jeg se ekstra på den inkassokrav og hilse nok en gang for at de skal se opp.

For meg som har bodd i flere land og så er bereist og erfaren på ulike samfunn, byer og kulturer: for meg, så er Oslo den mest uhøflige plassen i hele verden.

Anonymous poster hash: 06470...858

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at mange folk er frekke. Har selv erfart det i butikk. Men, finnes en del av de som jobber i matbutikker som ikke er så høfelige selv... Jeg pleier alltid si hei for å være høflig, flere ganger jeg ikke får svar. Synes generelt mennesker er frekke og usjarmerende.



Anonymous poster hash: 078d1...664
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man beskriver her har ingenting med frekkhet å gjøre. Uhøflighet kan det kanskje beskrives som, men ikke frekkhet. To forskjellige ting. Frekkhet er hvis noen eks. presser seg foran deg i køen, altså tar seg til rett eller sier noe direkte ufint. 

 

Og jeg ser virkelig ikke problemet med mindre folk er direkte pottesure. Men det er klart det er verre i storbyer. Noen er mer innsluttede enn andre, sånn er nordmenn. Ikke alltid jeg hører at den bak kassa sier "hei" heller. Noen ganger er man litt uoppmerksom, av forskjellige grunner. Og jeg er ikke en uhøflig person(bare når jeg får innpåslitne selgere på døra, eller telefonen :fnise: ).

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid at jeg "skal ha". Det er det jeg skal. Jeg bruker MINE penger på å KJØPE en vare som er mildt sagt overpriset.

Da kryper jeg ikke for kassadamen ved å si: "kan du være så snill å selge meg en cola, tusen takk".

Frekke kunder er vel en ting. Sure kasssdamer derimot. Jeg kommer inn i butikken som en betalende kunde. Det minste jeg forventer da er et "hei" i kasss. Ofte får jeg verken "hei" eller oppgitt summen på varene, ikke et blikk, ikke spm om kvittering, ikke et "hadet".

Det er jeg som kunde som betaler lønna deres. Sure kassadamer som ikke ofrer meg et blikk eller et "hei" er det verste jeg vet. Dere er ansatt i et serviceyrke. Uansett hvor sur kundene er så skal dere i kassa være høflig og hyggelig mot alle kunder, uansett, fordi det er jobben deres!

Å ikke si hei, ikke se på meg, gjerne skravle og kakle med kolleger eller andre kunder uten å ofre meg et blikk er ikke å gjøre jobben deres. Eller å ikke si summen, eller spørre om jeg trenger pose. Selvfølgelig trenger jeg pose, hvor ellers skal jeg gjøre av 3 liter melk, 2 brød, smør, vaskepulver, grønnsåpe, fiskepinner, kattemat, juice, egg og de 20 andre artiklene jeg har handlet, når du ser at jeg kommer i shorts og singlet med kortmappa i lomma? Skal jeg bære en og en vare ut døra til bilen?? Hadde du sett på meg hadde du sett at jeg ikke hadde med en ryggsekk. Eller når dere ser jeg stirhandler for en uke, en full handlevogn til 1500-2000 kr, hvordan i all verden skal jeg få plass til alt i de TO posene som blir slengt på båndet?

Eller når dere slenger varene mine nedover båndet slik at melkekartonger sprekker, kjeks blir knust, den halve melonen blir knust eller ukebladet blir knørvet inni båndet?

Eller det faktum at jeg ikke får kvitteringen, eller får det dumme spm om jeg vil ha kvittering?? Selvfølgelig skal jeg ha kvitteringen! Hvordan skal jeg ellers se om dere har slått inn rett?? Hvordan sksl jeg klage på dårlige varer om jeg ikke har kvittering??

Ja det er nok mange frekke kunder, men butikkansatte er ansatt i et serviceyrke, og det er deres forbanna plikt å opptre høflig mot kundene deres. Og det finnes mange frekke og uhøflige butikkansatte som overhodet ikke skulle sittet i den kassa, som jeg har skrevet om over. Anonymous poster hash: 469ef...79e

Så ufyselig du er.

Anonymous poster hash: 7e4fa...9c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke uhøflig. Jeg har selv jobbet i butikk med mange frekke kunder. Sånne som deg lyste opp dagen min :) "Vær så snill" er ikke nødvendig, det er heller ikke vanlig :ler:

Helt enig, i Norge går vi like mye på ansikt og tonefall som på hva som blir sagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.  Så lenge det er levert i en vennlig tone og med et smil er dette helt normalt.  Når du bestiller mat på en restaurant i Frankrike sier du "Je voudrais..." som direkte oversatt betyr jeg "jeg skal ha". Som et veloppdratt barn syntes jeg dette virket feil da jeg begynte å ta fransk, men fikk senere forklart av en franskmann at dette er den korrekte formuleringen. Det var typisk turister å komme med andre klumsete utsagn de syntes virket "korrekt".  Det er et annet eksempel, men konseptet er det samme. Det er misforstått hoflighet å tro at "jeg skal ha" er frekt. Du får ikke noe, du utveksler penger mot en vare som er til salgs.  Er du hos en venn og vil gjerne ha et glass vann så ber du selvsagt vennlig og ydmykt om det.  Anonymous poster hash: bf8a1...feb

Jeg er i utgangspunktet enig i at "jeg skal ha" med et smil og høflig tone ikke er uhøflig, men sammenligningen med "je voudrais" er feil. Den direkte oversettelsen er "jeg vil (gjerne)", og man uttrykker høflighet gjennom bruken av den spesifikke verbtiden i stedet for normal presens. Om man sa "je veux" når man skulle kjøpe noe, hadde nok en del franskmenn tenkt sitt. Men på norsk bruker vi jo ikke verbtider på samme måte, så da må vi enten legge til høflighetsfraser eller bruke stemmeleiet for å understreke høfligheten. Det er altså ikke helt sammelignbart.

Anonymous poster hash: 7e4fa...9c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet enig i at "jeg skal ha" med et smil og høflig tone ikke er uhøflig, men sammenligningen med "je voudrais" er feil. Den direkte oversettelsen er "jeg vil (gjerne)", og man uttrykker høflighet gjennom bruken av den spesifikke verbtiden i stedet for normal presens. Om man sa "je veux" når man skulle kjøpe noe, hadde nok en del franskmenn tenkt sitt. Men på norsk bruker vi jo ikke verbtider på samme måte, så da må vi enten legge til høflighetsfraser eller bruke stemmeleiet for å understreke høfligheten. Det er altså ikke helt sammelignbart.

Anonymous poster hash: 7e4fa...9c9

Vel, når jeg handler f.eks i ferskvaredisk sier jeg "jeg vil gjerne ha en kylling, takk".

Opplever at ingen andre kunder i Norge sier det samme.

De sier bare "en kylling". Og ser nytte eller too important ut og opptatt av det.

Meget uhøflig.

Anonymous poster hash: 06470...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg jobber i en matbutikk på Østlandet, og hver eneste dag møter jeg såå mange kunder som ikke svarer(!) når jeg sier "hei", som glefser "nei" før jeg klarer å fullføre "vil du ha kvittering?"    ("nei takk" er det visst kun 1/3-del av befolkningen som har lært seg), om de vil returnere noe eller be om noe er det ikke snakk om å spørre, da er det "jeg skal ha...!", osv, osv, osv.

 

De verste er norske menn, spesielt 40+. De klarer knapt å se butikkansatte i øynene, og ordet "takk" tror jeg ikke de skjønner betydningen av.

Afrikanske, muslimske innvandrere er en god nr.2. Sure tryner, mumling, null forsøk på vennlighet.

Det finnes selvsagt unntak, det finnes kunder som sier takk, og som til og med smiler og sier hei tilbake når jeg hilser, men de tilhører altså unntakene, av en eller annen merkelig grunn. Skjønner de ikke at jeg er et menneske, og at jeg har en jobb jeg må gjøre?

 

Jeg blir gal.

Hadde det vært jobber å få hadde jeg byttet for lenge siden, men i dette fylket er selv en butikkjobb verdt å holde fast ved for tiden (hurra for høyreregjering liksom... selge,selge,selge - stenge,stenge,stenge! Snart blir vel butikken min lagt ned den også, om det blir søndagsåpent). Så jeg holder ut, til studiene er ferdig, men fyfader som jeg mister troa på folk.. Respekt til de som holder ut i slike yrker hele livet!

 

Men ja, jeg bare spør, er denne oppførselen normal eller er det fordi jeg bor i harryfylket Østfold hvor folk kun forlater huset for å kjøpe Grandiosa og VG, og dermed aldri blir sosialisert?  Prøver de å være utrivelige eller har de faktisk aldri blitt fortalt at det er respektløst å behandle ansatte/folk i serviceyrker som søppel? Behandler de andre folk slik også?

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er så vanskelig/flaut/slitsomt   å si hei, nei takk, hadet, og andre normale høflighetsfraser!?

 

 

*Dagens utblåsning før jobb*

 

Anonymous poster hash: 366ff...1ab

 

Jeg har jobbet mange år i en matvarebutikk, og jeg møter sjelden slike typer du beskriver. Min erfaring er at de fleste er både høflige og hyggelige. Det finne unntak, men de er helt klart i mindretall, så jeg deler ikke din erfaring.

På tide å bytte yrke kanskje.

Anonymous poster hash: 7b038...767

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...