Gå til innhold

Hva feiler det kunder i norske butikker? Frekke som f****...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en matbutikk på Østlandet, og hver eneste dag møter jeg såå mange kunder som ikke svarer(!) når jeg sier "hei", som glefser "nei" før jeg klarer å fullføre "vil du ha kvittering?"    ("nei takk" er det visst kun 1/3-del av befolkningen som har lært seg), om de vil returnere noe eller be om noe er det ikke snakk om å spørre, da er det "jeg skal ha...!", osv, osv, osv.

 

De verste er norske menn, spesielt 40+. De klarer knapt å se butikkansatte i øynene, og ordet "takk" tror jeg ikke de skjønner betydningen av.

Afrikanske, muslimske innvandrere er en god nr.2. Sure tryner, mumling, null forsøk på vennlighet.

Det finnes selvsagt unntak, det finnes kunder som sier takk, og som til og med smiler og sier hei tilbake når jeg hilser, men de tilhører altså unntakene, av en eller annen merkelig grunn. Skjønner de ikke at jeg er et menneske, og at jeg har en jobb jeg må gjøre?

 

Jeg blir gal.

Hadde det vært jobber å få hadde jeg byttet for lenge siden, men i dette fylket er selv en butikkjobb verdt å holde fast ved for tiden (hurra for høyreregjering liksom... selge,selge,selge - stenge,stenge,stenge! Snart blir vel butikken min lagt ned den også, om det blir søndagsåpent). Så jeg holder ut, til studiene er ferdig, men fyfader som jeg mister troa på folk.. Respekt til de som holder ut i slike yrker hele livet!

 

Men ja, jeg bare spør, er denne oppførselen normal eller er det fordi jeg bor i harryfylket Østfold hvor folk kun forlater huset for å kjøpe Grandiosa og VG, og dermed aldri blir sosialisert?  Prøver de å være utrivelige eller har de faktisk aldri blitt fortalt at det er respektløst å behandle ansatte/folk i serviceyrker som søppel? Behandler de andre folk slik også?

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er så vanskelig/flaut/slitsomt   å si hei, nei takk, hadet, og andre normale høflighetsfraser!?

 

 

*Dagens utblåsning før jobb*

 



Anonymous poster hash: 366ff...1ab
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet I 4 år deltid I butikk, og kan ikke si jeg kjenner meg veldig sterkt igjen I det du skriver.

Joda - mange rasshøl der ute, og det er jo de man legger sterkest merke til. Men stort sett er folk normalt høflige og greie :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nøyaktig den typen over hele landet.

De er ikke bedre i Rogaland om du skulle tro det. Nøyaktig samme ulla her også :ler:

 



Anonymous poster hash: 45161...dde
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du er dessverre ikke den eneste som opplever dette! Jobber selv innen dagligvare, og kjenner godt igjen dine beskrivelser! 

Ikke i Østfold riktig nok, men i Oslo.

 

Ønsker deg en god arbeids-vakt.  :hug:



Anonymous poster hash: 16620...f47
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry men

 

Jobbe i butikk =Undermenneske i dagens samfunn

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan det føles, selv jobbet i butikk. Men selv er jeg ALLTID veldig hyggelig når jeg handler. Smiler, sier ha en fin dag og ja/nei takk. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner hva du mener. Etter min erfaring er voksne folk i 40-60-årsalderen de verste. De eier ikke folkeskikk. Det er faktisk helt utrolig. 



Anonymous poster hash: 1413b...531
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei huff så leit at ikke kundene sier takk hele tiden :P

Hvorfor bry seg? Er jo bare å fortsette med neste kunde eller gjøre andre ting som inngår i jobben

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei huff så leit at ikke kundene sier takk hele tiden :P

Hvorfor bry seg? Er jo bare å fortsette med neste kunde eller gjøre andre ting som inngår i jobben

 

Hvorfor bry seg? Fordi jeg sitter der 8 timer nesten hver dag, hver uke kanskje? Jeg treffer hundrevis av slike folk hver gang jeg er på jobb, det er ikke bare å "stenge ute" disse og samtidig gjøre en ok jobb.   

 

Det går an å lære seg å gi faen, jeg har truffet en del butikkansatte selv som ikke sier hei, ikke smiler og som generelt ser ut som de hater både deg, seg selv og alt annet her i verden, de har sikkert gitt opp og kobla ut helt. Man gir folk mindre sjanse til å være frekke når man selv er frekk. Men da synker man jo ned på nivået til disse drittkundene jeg snakker om, og hvem vil vel være et sånt menneske?

 

Å jobbe i et serviceyrke et par uker burde være en del av grunnskoleutdannelsen. Det er mange folk som aldri lærer folkeskikk av foreldrene sine, tydeligvis.  Om man ikke har empati nok til å sette seg i andres sko hadde man kanskje lært om man satt ser selv.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 9175b...786

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette bare gjelder matvarebransjen... Jeg jobber på kontor og får stadig passet mitt påskrevet, spesielt av de som kanskje ikke skjønner bedre? Iht til min egen forskning på området er det oftest de uten jobb av ulike årsaker som kjekker seg- en måte å hevde seg antagelig!

Anonymous poster hash: cb8ee...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor bry seg? Fordi jeg sitter der 8 timer nesten hver dag, hver uke kanskje? Jeg treffer hundrevis av slike folk hver gang jeg er på jobb, det er ikke bare å "stenge ute" disse og samtidig gjøre en ok jobb.   

 

Det går an å lære seg å gi faen, jeg har truffet en del butikkansatte selv som ikke sier hei, ikke smiler og som generelt ser ut som de hater både deg, seg selv og alt annet her i verden, de har sikkert gitt opp og kobla ut helt. Man gir folk mindre sjanse til å være frekke når man selv er frekk. Men da synker man jo ned på nivået til disse drittkundene jeg snakker om, og hvem vil vel være et sånt menneske?

 

Å jobbe i et serviceyrke et par uker burde være en del av grunnskoleutdannelsen. Det er mange folk som aldri lærer folkeskikk av foreldrene sine, tydeligvis.  Om man ikke har empati nok til å sette seg i andres sko hadde man kanskje lært om man satt ser selv.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 9175b...786

 

Unnskyld, men å sette seg i andres sko er ikke særlig høflig. :ler:

 

Kundene har ofte en stressende hverdag, og de kan ha tankene helt andre steder når de kommer til deg. Kanskje de planlegger henting og bringing av barn, matlagning, oppgaver på jobben eller noe helt annet vi aldri kunne gjettet oss til. De kan ha sykdommer, en psykopatisk eller udugelig sjef, et dårlig ekteskap, skakkjørt økonomi, demente foreldre eller barn med problemer. Det er selvsagt ikke bra at de lar det gå ut over deg, men prøv i det minste å tenke at det ofte bunner i frustrasjon og misnøye som ikke har noe med deg å gjøre. Handleturen er gjerne én av flere etapper i et stressende løp der målet er å rekke alt før man endelig kan dette apatisk ned i sofaen og glo på TV.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår din frustrasjon, bortsett fra en ting: Når jeg er i butikken for å kjøpe en cola, sier jeg "Jeg skal ha en cola". Hadde jeg fått denne colaen av butikken, hadde jeg spurt pent om "kan jeg få en cola, takk", men så lenge jeg må betale overpris for den har jeg ingen problemer med å si at jeg skal ha.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene. Sjekk ut denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=209892&st=0

Den tråden her er genial^^,

 

Men ja, er en grunn til at jeg ikke fortsatte i det yrket. Folk er frekke, egoistiske og grisete. Det er det jeg lærte på 8 år i ulike yrker i servicebransjen. De hyggeligste var turister og barn/ungdom.

Anonymous poster hash: 01b39...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er de som ser ned på de som jobber i butikk ... men de lærer vel etterhvert de også.

Folk fleste er oppegående nok til å skjønne at man ikke kan vite noe om andre menneskers liv bare fordi man jobber i en butikk.

 

Selv orker jeg ikke å jobbe i butikk, for jeg hadde ikke klart å holde meg høflig om noen hadde vært uhøflig mot meg ...



Anonymous poster hash: 9428e...4dd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid hei hvis vedkommende i kassa sier hei, og jeg takker alltid, gjerne smiler jeg også. Selvfølgelig.

 

Men. Jeg har også opplevd sure tryner i kassa, som virker som de vrenger ut av seg et "hei" kun fordi sjefen har sagt de må. Da faller det ikke naturlig for meg å smile og si hei tilbake i en megablid tone. Jeg får mer lyst til å ikke gjøre for mye ut av meg, liksom, fordi jeg kjenner på meg at hun/han i kassa hater jobben sin og bare vil bli ferdig med både meg og arbeidsdagen. 

 

Så det er ikke alltid bare én side av en sak.

 

Generelt synes jeg man alltid skal være høflig og hyggelig, uansett hvilken side av kassa man står på. Men jeg har lurt på en ting (og jeg mener ikke å være frekk eller noe, jeg lurer bare oppriktig på det): er det ikke innmari slitsomt å sitte i kassa gjennom en hel arbeidsdag og si hei, takk, vil du ha kvittering, hadet, og alt dette helst med et smil? Jeg tenker alltid på dette når jeg kommer til kassa, at stakkars disse folka som må sitte her og være så høflige og blide hele dagen, hadde de ikke heller ønsket at de bare kunne sitte der og gjøre jobben sin, uten engang å se på kunden? Fordi jeg tenker sånn hender det også at jeg på en måte gjør lite ut av meg når jeg står der og skal betale, kanskje unngår øyekontakt, fordi jeg tenker at det må være slitsomt for de som sitter der. :vetikke:



Anonymous poster hash: 69667...8e6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en slik høflit per(dame) som sier nei takk og ja takk, sier hei og hade.

noe som er plagsomt er at mine "nei takk" blir ALLTID hørt som "ja"..  plagsomt, takk betyr ikke ja.

 

jeg har prøvd å bare si "nei" når jeg ikke vil ha pose eller kvitering og det funker gull, slipper å gjenta meg selv 2-4 ganger :)



Anonymous poster hash: 5d6a2...f72
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår din frustrasjon, bortsett fra en ting: Når jeg er i butikken for å kjøpe en cola, sier jeg "Jeg skal ha en cola". Hadde jeg fått denne colaen av butikken, hadde jeg spurt pent om "kan jeg få en cola, takk", men så lenge jeg må betale overpris for den har jeg ingen problemer med å si at jeg skal ha.

Er ikke de i kassen som bestemmer priser da? Du kan jo si om så var "jeg skal kjøpe en cola" :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår din frustrasjon, bortsett fra en ting: Når jeg er i butikken for å kjøpe en cola, sier jeg "Jeg skal ha en cola". Hadde jeg fått denne colaen av butikken, hadde jeg spurt pent om "kan jeg få en cola, takk", men så lenge jeg må betale overpris for den har jeg ingen problemer med å si at jeg skal ha.

 

Jeg synes hvordan man uttrykker seg handler mye om vanlig høflighet jeg, da. Jeg er oppdratt til å være høflig, og for meg føles det da helt feil å skulle si "jeg skal ha", uansett sammenheng. 

For meg høres en som sier "jeg skal ha" ut som en som har fått litt dårlig oppdragelse. Sorry. :ler:

Anonymous poster hash: 69667...8e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes hvordan man uttrykker seg handler mye om vanlig høflighet jeg, da. Jeg er oppdratt til å være høflig, og for meg føles det da helt feil å skulle si "jeg skal ha", uansett sammenheng. 

For meg høres en som sier "jeg skal ha" ut som en som har fått litt dårlig oppdragelse. Sorry. :ler:

Anonymous poster hash: 69667...8e6

 

"Hei, jeg skal ha en cola, jeg!". Levert med et smil. Hva i huleste er uhøflig med det? Jeg betaler jo for den, jeg får den jo ikke, så da syns jeg "kan jeg være så snill og få" blir feil.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...